Hur har denna fått 9.1 på Imdb? 9.1 då ska det vara otroligt bra, inte som detta.
Jag har sett 3 avsnitt nu och känner mig föga imponerad. Det stora betet i serien är precis som Lost - publiken ska undra vad fasen som pågår, vad är alla dessa märkliga saker som händer. Och precis som i Lost kommer troligen serien aldrig förklara alla märkligheter särskilt noga, eftersom när mystiken är borta försvinner intresset.
Jag kan inte säga att serien "är otroligt bra" för den bjuder på en massiv cliffhanger på slutet och säsong 2 håller just nu på att spelas in. Om du inte är tålmodig så är det bara att lägga ner tittandet för inga av de frågor du har besvaras i S1.
Om du har lyckas kolla igenom hela "Lost" så är du väl ändå relativt öppensinnad och där fick man ju till sist alla svaren serverade.
Det är svårt att ge nåt helhetsintryck av "Stranger Things"; det mesta ligger uppe i luften och beror på manusförfattarnas skicklighet till att skapa mystik.
Åttiotals-referenserna är ju kanonkul, många känner säkert själva igen sig då man själv växte upp under den fantasifulla eran med bla rollspel.
Tycker ändå ett gäng av mina frågor besvarades, nu när jag sett hela.
* Har det avslöjats varför monstret kidnappade Will och Barb? Varför just dem? Har monstret någon form av utvecklad intelligens, eller drivs det bara av djuriska instinkter som att äta folk? Även monster är rationella utifrån deras förutsättningar.
Monstret tycks till största del ha varit ett djur, som drogs till blod. Barb och Will fångades för att de blödde i den zon där monstret kunde känna av blod. Däremot har de inte förklarat hur fan Will kunde klara sig undan när monstret tog honom.
* Har det avslöjats varför Eleven har övernaturliga krafter? Resultat av experiment? Har hennes ursprung avslöjats (genetiskt framställd, kidnappad som spädbarn?) Varför verkar hon kunna engelska enbart delvis? Varför verkar hon veta en massa saker som monstret vet (känna igen Will och Barb fast hon aldrig träffat dem) - delar hon medvetande med monstret på något sätt?
Eleven verkar ha fått sina krafter från myndigheternas experiment på 60-talet, när morsan fick massa experimentella droger och låg i vattentank. Hon verkar ha blivit kidnappad direkt vid födseln, man kan anta att myndigheterna direkt la märke till att barnet var annorlunda. Biten med engelska har aldrig förklarats, även där får man anta att hon kunde bra engelska men var väldigt blyg och hade inte så stort ordförråd då hon varit fängslad hela sitt liv.
Att hon kunde känna igen Will och Barb fast hon aldrig träffat dem har aldrig förklarats närmare. Den som tror att hon sett dem via sina utflykter till Upside Down bör ha fel, eftersom Barb och Will blev kidnappade efter/samtidigt som Eleven flydde sin fångenskap. En spekulation skulle kunna vara att hela Upside Down och monstret skapats av Elevens krafter, därav delade monstret till viss del Elevens medvetande? Men det får väl säsong 2 utvisa.
[/i]* Har det avslöjats hur Will Byers kunde försöka kommunicera med sin familj från den alternativa dimension han verkar befinna sig i? Varför är han inte död?[/i]
Denna fråga lämnar de i luften. Monstret verkar ju ha infekterat Will med något, det kanske såg en värd för dess avkomma eller liknande i Will. Men då borde ju monstret satt honom i kokong direkt, inte låta Will fly och sen gömma sig. Will blödde ju fortfarande, det här monstret borde hittat honom direkt. Hur Will kommunicerade är väldigt otydligt, särskilt hur han kunde kontrollera elektriciteten i verkliga världen från en parallell dimension. Hur han pratade i telefon från alternativa dimensionen har heller aldrig besvarats.
* Har det avslöjats hur krafterna faktiskt fungerar och vilka som har dem? Telekinesi verkar vara en sak, men vilka har dem och hur har de fått dem? Det här med elektriciteten en annan, hur funkar det? Att monstret verkar kunna styra över elen är en sak, men varför överbelastas telefoner (som går över koppar och inte använder el) när saker från andra dimensionen är insyltade?
Verkar bara vara Eleven som har krafterna. Varför elektricitet och telefoner ballar ur när dimensionerna möts eller monstret närmar sig har aldrig förklarats. Känns som en plot device för häftiga effekter.
* Har det avslöjats något om denna alternativa dimension och monstret - är den skapad genom experiment av amerikanska staten, eller har man kommit i kontakt med den (den fanns sen tidigare?).
En del. Den alternativa dimensionen verkar ha gått från en tom och steril plats till en mörk och kletig plats efter Eleven stött på monstret där. Verkar inte vara skapad av staten. Spekulationen är väl att Eleven själv skapat både monster och läskigheterna i Upside down.
Som helhet är serien helt OK ändå. Ifall man är villig att acceptera att vissa saker aldrig kommer besvaras utan bara släpps, så funkar det. Funkar för den som gillar scifi och 80-talsmiljön. Men absolut ingen 9.1-serie, snarare en 7.2 eller så. Hade alldeles för höga förväntningar när jag började titta.
Tycker ändå ett gäng av mina frågor besvarades, nu när jag sett hela.
* Har det avslöjats varför monstret kidnappade Will och Barb? Varför just dem? Har monstret någon form av utvecklad intelligens, eller drivs det bara av djuriska instinkter som att äta folk? Även monster är rationella utifrån deras förutsättningar.
Monstret tycks till största del ha varit ett djur, som drogs till blod. Barb och Will fångades för att de blödde i den zon där monstret kunde känna av blod. Däremot har de inte förklarat hur fan Will kunde klara sig undan när monstret tog honom.
[/i]* Har det avslöjats hur Will Byers kunde försöka kommunicera med sin familj från den alternativa dimension han verkar befinna sig i? Varför är han inte död?[/i]
Denna fråga lämnar de i luften. Monstret verkar ju ha infekterat Will med något, det kanske såg en värd för dess avkomma eller liknande i Will. Men då borde ju monstret satt honom i kokong direkt, inte låta Will fly och sen gömma sig. Will blödde ju fortfarande, det här monstret borde hittat honom direkt. Hur Will kommunicerade är väldigt otydligt, särskilt hur han kunde kontrollera elektriciteten i verkliga världen från en parallell dimension. Hur han pratade i telefon från alternativa dimensionen har heller aldrig besvarats.
* Har det avslöjats hur krafterna faktiskt fungerar och vilka som har dem? Telekinesi verkar vara en sak, men vilka har dem och hur har de fått dem? Det här med elektriciteten en annan, hur funkar det? Att monstret verkar kunna styra över elen är en sak, men varför överbelastas telefoner (som går över koppar och inte använder el) när saker från andra dimensionen är insyltade?
Verkar bara vara Eleven som har krafterna. Varför elektricitet och telefoner ballar ur när dimensionerna möts eller monstret närmar sig har aldrig förklarats. Känns som en plot device för häftiga effekter.
Jag kan inte minnas att Will blödde nånting innan, han råkade slumpmässigt stöta på monstret på vägen hem och blev jagad av det in i uthuset. Det känns som att det är nåt mer med uthuset med det slemmiga avlagringen ifrån monstret, (annat än en referens till Alien) kanske som en portal in i den alternativa dimensionen. Plot device eller inte, dimensionen är en snygg referens till Poltergeist-filmerna där protagonisten är fångad och ändå kan prata med vår värld genom telefoner och TV-apparater.
* Har det avslöjats något om denna alternativa dimension och monstret - är den skapad genom experiment av amerikanska staten, eller har man kommit i kontakt med den (den fanns sen tidigare?).
En del. Den alternativa dimensionen verkar ha gått från en tom och steril plats till en mörk och kletig plats efter Eleven stött på monstret där. Verkar inte vara skapad av staten. Spekulationen är väl att Eleven själv skapat både monster och läskigheterna i Upside down.
Den alternativa dimensionen är skapad av myndigheterna/CIA i syfte att låta Eleven tjuvlyssna på utländsk militär och vidarebefordra informationen. Dessutom så tror jag att man vill utveckla nya hållbara, energikällor eftersom experimentet utförs på en elkraftverk och inte på en militärbas.
Hur förklarar man annars varför Eleven så lätt kunde rymma ifrån platsen genom ett avloppsrör trots all övervakning?
Även om Eleven är ett underbarn så kan ju inte hennes droginfluerade fantasi ha skapat ett monster som vill skada andra människor. Jag tror att det är Wills fantasi som monstret vill åt eftersom Will spelade rollspel med kompisarna, lekte med Demogorgon och kan öppna upp oupptäckta delar av den onda dimensionen.
[/quote]
Senast redigerad av Nochills 2016-09-28 kl. 12:05.
Tänkte att eftersom Will kraschade med cykeln fick han något sår. Men du kanske har rätt, får kolla igen. Om han inte gjorde det är ju frågan varför monstret gav sig på honom.
Nu när jag tänker på det undrar jag varför monstret dök upp igen i huset, inte blödde väl Winona Ryders karaktär nånting den kvällen i början av säsongen?
Gällande dina teorier om elkraftverk, alternativa dimensionen och att allt är en skapelse av Wills fantasi får vi väl se i säsong 2. Verkar inte orimligt kanske. Men trist att de inte ens försöker förklara det.
Tänkte på en annan grej - först lyckas Jonathan och Nancy skada monstret med en revolver, ett basebollträ med spikar och en björnfälla + eld. Kort därefter hoppar monstret in i ett rum fullt av soldater med automatvapen - och verkar överhuvudtaget inte besväras av att soldaterna tömmer magasin efter magasin i det. Inte riktigt konsekvent. Även om monstret har superläkande krafter och var 100% återställt till kvällens andra drabbning, varför blir det skadat av en revolver med 6 skott men inte av flera automatvapen?
Att myndigheterna fortsätter köra ut en hel trupp med soldater och alla chefer för att fånga Eleven, istället för att välja en mer diskret taktik är ju också ganska osannolikt. Varje gång har Eleven använt sin kraft för att stoppa dem. Hade ju varit smidigare att övervaka bygget, försöka skjuta sömnmedel i henne eller något.
Men som sagt, nu när jag sänkt förväntningarna hoppas jag inte på att alla saker kommer förklaras. Bara slå av hjärnan och se vad som händer typ.
Tänkte att eftersom Will kraschade med cykeln fick han något sår. Men du kanske har rätt, får kolla igen. Om han inte gjorde det är ju frågan varför monstret gav sig på honom.
Nu när jag tänker på det undrar jag varför monstret dök upp igen i huset, inte blödde väl Winona Ryders karaktär nånting den kvällen i början av säsongen?
Gällande dina teorier om elkraftverk, alternativa dimensionen och att allt är en skapelse av Wills fantasi får vi väl se i säsong 2. Verkar inte orimligt kanske. Men trist att de inte ens försöker förklara det.
Tänkte på en annan grej - först lyckas Jonathan och Nancy skada monstret med en revolver, ett basebollträ med spikar och en björnfälla + eld. Kort därefter hoppar monstret in i ett rum fullt av soldater med automatvapen - och verkar överhuvudtaget inte besväras av att soldaterna tömmer magasin efter magasin i det. Inte riktigt konsekvent. Även om monstret har superläkande krafter och var 100% återställt till kvällens andra drabbning, varför blir det skadat av en revolver med 6 skott men inte av flera automatvapen?
Att myndigheterna fortsätter köra ut en hel trupp med soldater och alla chefer för att fånga Eleven, istället för att välja en mer diskret taktik är ju också ganska osannolikt. Varje gång har Eleven använt sin kraft för att stoppa dem. Hade ju varit smidigare att övervaka bygget, försöka skjuta sömnmedel i henne eller något.
Jag tror att Will verkligen är speciell för storyn om nu monstret bara är hans fantasifulla skapelse eftersom han blev jagad. På samma gång var Walt speciell i "Lost" men där fick vi ju ingen förklaring till varför han kunde både vara i livet liksom varna för faror på ön.
Kanske monstret därför av den anledningen, bara kan såras av killarna och inte av militären som desperat försöker få kontroll över det.
Nu är det över en månad sen jag tittade på "Stranger Things" så minnet kan svika men nej, Winona Ryders karaktär blödde nog ingenting. Forskarsnubben som dog i öppningsscenen av serien blödde inte heller där monstret lurpassade på honom i hissen.
Att det är så många som jagar Eleven beror på att hon är farlig med superkrafter, precis som karaktärerna i Stephen Kings; "Eldfödd" och "Carrie". Det är mer än att hon bara pumpats full med droger i åratal som gjort henne till den hon är, ett fullvärdigt vapen.
Sett 1 avsnitt och 15 minuter. Det räcker för att konstatera att det är okunniga människor som gjort serien. Ytlig, oengagerande, platt, ogenomtänk och oorginell.
sånt här dravel har man sett många gånger förr. Lost sög och dett suger ännu mer. Räcker inte att flirta med E.T., Stand by me och andra 80-tals rullar.
Sett 1 avsnitt och 15 minuter. Det räcker för att konstatera att det är okunniga människor som gjort serien. Ytlig, oengagerande, platt, ogenomtänk och oorginell.
sånt här dravel har man sett många gånger förr. Lost sög och dett suger ännu mer. Räcker inte att flirta med E.T., Stand by me och andra 80-tals rullar.
2 nagelsaxar av 5 möjliga
Ingenting positivt där inte. Vad är det som gör att du ändå väljer att ge den två nagelsaxar?