2016-10-20, 18:35
Medlem
Hej, på kvällarna har jag börjat bära kniv i jackan pga allt skit som händer nu, våld, clowner, invandrare som rånat.
Jag har hört av vissa som säger att det är olagligt och lagligt. Vilket stämmer? Har jag rätt att gå runt med en fickkniv?
Citera
2016-10-20, 18:43
Medlem
Psychoos avatar
Ja det är olagligt och det är fängelse i straffskalan. Därav kan du bli gripen av vem som helst, sk. envarsgrip.

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Straffet ligger i normalfallet mellan böter eller fängelse i högst sex månader.
Citera
2016-10-20, 18:48
Medlem
Det är olagligt men vad är sannolikheten för att du ska åka fast? Är du en i övrigt laglydig medborgare kommer du knappast bli slumpmässigt visiterad av polis. Enda gången det riskeras att upptäckas är om du måste använda den och i en sådan situation kan det förstås fortfarande vara värt det.
Citera
2016-10-20, 19:00
Bannlyst
Högst olagligt men var jag förstår finns en gråzon. Byggjobbare skall kunna klara sig. En anledning till att många babbar går runt i byggkläder.

Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Hur många liknande trådar startas varje månad här i forumet där man frågar efter pistol, knogjärn, kniv, fjäderbatong och basebollträ?

Har alla svenskar blivit fega fittor som inte vågar gå utanför dörren utan vapen?

Är det så svårt att förstå att det är detta som gör att det sker fler och fler knivskärningar, slåss med nävarna som män eller stanna hemma.

Babbarna har fört in beteendet att vara beväpnad.
Citera
2016-10-20, 19:06
Medlem
Citat:
Hur många liknande trådar startas varje månad här i forumet där man frågar efter pistol, knogjärn, kniv, fjäderbatong och basebollträ?

Har alla svenskar blivit fega fittor som inte vågar gå utanför dörren utan vapen?

Är det så svårt att förstå att det är detta som gör att det sker fler och fler knivskärningar, slåss med nävarna som män eller stanna hemma.

Lägg inte över detta på svenskarna. Svenskarna bekväpnar sig mot utlänningar som attackerar, för att de vet att det är utlänningarna som utför de flesta morden och våld! Så babbarna som började att dra in pistol och kniv...
Citera
2016-10-20, 19:30
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartic
Lägg inte över detta på svenskarna. Svenskarna bekväpnar sig mot utlänningar som attackerar, för att de vet att det är utlänningarna som utför de flesta morden och våld! Så babbarna som började att dra in pistol och kniv...
1, Det fanns svenskar med kniv redan för 20 år sedan när jag började gå ut och festa, inte så men ändå.

2, Babbar brukar oftast skjuta andra babbar i sina gänguppgörelser och det är sällan några oskyldiga medelsvensson som blir skjutna.

Men visst, hänger ni i förorterna med 95% babbar så förstår jag att ni vill beväpna er men varför inte försöka hålla er till lite vettigare (vitare) platser?
Dessutom går det att minimera riskerna genom att röra sig på mer välordnade platser och ge fan i att vifta med sedlar eller supa skallen i bitar.

Visst risken finns alltid att en blatte hoppar på dig med kniv men risken är minimal och chansen att överleva behöver inte nödvändigtvis öka om du är beväpnad.
Citera
2016-10-21, 01:00
Medlem
Citat:
1, Det fanns svenskar med kniv redan för 20 år sedan när jag började gå ut och festa, inte så men ändå.

2, Babbar brukar oftast skjuta andra babbar i sina gänguppgörelser och det är sällan några oskyldiga medelsvensson som blir skjutna.

Men visst, hänger ni i förorterna med 95% babbar så förstår jag att ni vill beväpna er men varför inte försöka hålla er till lite vettigare (vitare) platser?
Dessutom går det att minimera riskerna genom att röra sig på mer välordnade platser och ge fan i att vifta med sedlar eller supa skallen i bitar.

Visst risken finns alltid att en blatte hoppar på dig med kniv men risken är minimal och chansen att överleva behöver inte nödvändigtvis öka om du är beväpnad.

Babbar finns överallt, de håller sig inte enbart till "orteN". Sedan om kulturen med vapen ökar så minskar risken för våldsbrott, man vill inte jävlas med någon som är beväpnad. Nu kan babbarna härja fritt då de vet om att svenskar sällan är beväpnade. Vapenbrott i USA tex sker nästan uteslutande på platser där "gun free zone" råder, jag undrar varför? Kanske beror på att det inte är så kul att få bly flygande efter sig.

Sverige är inte vad det var för 20år sen, när ska detta gå in i huivudet på folk? Knytnävsslagsmål är ett minne blott, numera gäller flera på en, med vapen och lite hopp på huvudet om personen ligger ned. Vid varje konfrontation av fysisk karaktär får man utgå ifrån att man riskerar att få sparkar i huvudet när man ligger ned, särskilt när man har att göra med dessa "busfrön" eller skäggbarn ifrån fjärran land.
Citera
2016-10-21, 12:06
Moderator
T-80Us avatar
Vapen & Militär --> Juridik

/Mod
Citera
2016-10-21, 13:47
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Då tråden numera ligger i juridikforumet så diskuterar vi den juridiska frågeställning som TS har. Anledningar till att bära kniv och hur bra en kniv hjälper i en självförsvarssituation är alltså OT.

/Mod
Citera
2016-10-21, 13:55
Medlem
Fizzbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychoo
Ja det är olagligt och det är fängelse i straffskalan. Därav kan du bli gripen av vem som helst, sk. envarsgrip.

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Straffet ligger i normalfallet mellan böter eller fängelse i högst sex månader.

Du skriver att det är olagligt, sedan citerar en text som visar att det inte stämmer. Rätt svar bör i fallet vara "Ja, det är olagligt i det syfte".

"ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa"

Har man en anledning bortom våld, rån etc så får du absolut bära kniv. Men problemet är att bevisa det. Hantverkare är en av få som faktiskt kan gå runt med kniv.
Citera
2016-10-21, 14:12
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Har man en anledning bortom våld, rån etc så får du absolut bära kniv. Men problemet är att bevisa det. Hantverkare är en av få som faktiskt kan gå runt med kniv.

Detta gör att du bara kan bära kniv som hantverkare på arbetstid. Jag själv tillhör väl lite den kategorin och jag bär alltid kniv på jobbet. Dock blir det svårt att få igenom det på fritiden, även om jag har arbetskläder på mig.

Men man kan väl hävda att man ska hem till någon och hjälpa till med något...
Citera
2016-10-24, 00:08
Medlem
godboys avatar
Har kniv i en väska som jag har med när vi är ute i naturen eller ute och åker bil.
Syftet: att skära upp lite medhavda godsaker, typ korvar, kött mm.

Lagligt eller inte vet jag inte, men jag får nog börja vifta med kniven ganska duktigt för att åka dit för knivlagen. Så länge ingen ser den är det ju lugnt. Och om jag o frugan blir ertappade i skogen med att skära korv ska det nog mycket till innan det blir ett polisärende.

Sen att vifta med kniv i försvar är inte att rekommendera. Risken är stor att du själv blir skadad om du inte vet hur du ska hantera en närstridssituation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in