2016-10-20, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du tror att du kan ge sken av att du är den enda som kan ryska eller?
Nej. Det är jättebra om du också kan det, då kan vi diskutera detta mer sakligt.

Citat:
något krystat försker du anmärka på översättning
RT skriver "flykt". StopFake översätter det till "massflykt". Ett sådant gravt översättningsfel bör kallas för en lögn.

Citat:
av bara en av de ryska lögnerna.
Jag vill diskutera en artikel i taget. Sakligt och i detalj, så att vi får ordning och reda på detta. Jättebra om du också kan ryska, då kan du ju läsa hela RTs text:

Citat:
В МИД Украины опасаются бегства граждан после введения виз с Россией

В МИД Украины считают, что идея введения виз с Россией может привести к бегству граждан.

Об этом заявил директор департамента политики и коммуникации Алексей Макеев, передаёт УНН.

В МИД Украины считают, что идея введения виз с Россией может привести к бегству граждан.

Об этом заявил директор департамента политики и коммуникации Алексей Макеев, передаёт УНН.

Он также отметил, что в том случае, если Россия предпримет ответные меры, то это может отразиться на гражданах, работающих в России.

«Их могут заставить вернуться в Украину, получить сначала рабочую визу, потом получить разрешение на трудоустройство», — сказал он в эфире телеканала ICTV.

По его словам, Москва может также предложить российское гражданство.

Ранее сообщалось, что глава МИД Украины Павел Климкин не исключает проведения в отношении России более жёстких мероприятий, чем введение визового режима.

Citat:
Ukrainska "utrikesministeriet" fruktar inget "flykt" av medborgare, det utrikesministern sa, om du kan engelska, var:

"While Makeiev did discuss the possibility of introducing visas, he never once said anything about the possibility of Ukrainians massively fleeing to Russia. What he did say is that Ukraine should be clear as to what its goals are if visas for Russians are introduced and expect Russia to respond in kind. "

[..]

Och här kommer fortsättningen med vad han sa, nämligen att ukrainare I RYSSLAND kan komma att komma TILLBAKA

Makeiev explained that many Ukrainians work in Russia, the introduction of visas would be problematic for them, they might be forced to return to Ukraine or Russia might offer them Russian passports.” Is this a political slogan or do we have concrete goal in mind regarding these visas”, he asked. So much for a mass exodus.
Precis, "or Russia might offer them Russian passports". Det kan man mycket väl tolka som en fruktan att ukrainare skall lämna sitt land och stanna i Ryssland, dvs en flykt. Däremot skrev RT, som sagt, aldrig "massflykt" - det hittade lögnarna på StopFake på själva.
Citera
2016-10-20, 06:26
Medlem
Citat:
Haha, "amerikanska stridsfordon bombarderar Mariupol".
Eftersom du är så mån om att man skall vara noggrant saningsenlig borde du själv föregå med gott exempel. Det står inte att de "bombarderar Mariupol", det står att de "beskjuter Mariupols omgivningar".

Men visst är det lustigt att de har photoshoppat en bild som tidigare photoshoppats av amerikaner.
Citera
2016-10-20, 08:41
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Nej. Det är jättebra om du också kan det, då kan vi diskutera detta mer sakligt.
Jag ser en korrelation mellan att kunna kirylliskt alfabet och att vara dumdryg, jag är glad att jag inte kan mongolernas språk.

Citat:
RT skriver "flykt". StopFake översätter det till "massflykt". Ett sådant gravt översättningsfel bör kallas för en lögn.
Nej det "bör" man inte, lögnen är att kremls lögnmedia RT påstår att någon tror det ska bli FLYKT från Ukraina, vilket inget sagt överhuvudtaget.

Citat:
Jag vill diskutera en artikel i taget. Sakligt och i detalj, så att vi får ordning och reda på detta. Jättebra om du också kan ryska, då kan du ju läsa hela RTs text:
Då får du hålla på i flera ord, eftersom rysk media spottar ur sig lögner konstant i varje nyhetssändning som du mycket väl vet. Det är därför dessa fascisternas kreatur blir avstängda från sändning på fler och fler platser i världen. Vilken tur att vi slipper dom och att vi har sån liten, iofs vidrig, klick förespråkare för de ryska fascisterna i vårt land.

Citat:
Precis, "or Russia might offer them Russian passports". Det kan man mycket väl tolka som en fruktan att ukrainare skall lämna sitt land och stanna i Ryssland, dvs en flykt. Däremot skrev RT, som sagt, aldrig "massflykt" - det hittade lögnarna på StopFake på själva.
Det den ryska lögnen handlade om, vilket är det vi diskuterar, är att de I STORA RUBRIKER påstod att det skulle bli FLYKT från UKRAINA. Det var inte det som sades av utrikesministern. Som vanligt med rysk lögnmedia. Du kan väl inte på allvar påstå att du har svårt förstå?

"Might offer them passports" påstår du är det ryska ordet "flykt" kanske, du ser framför dig att Kreml drar in alla ryska pass? Eller på ryska, är ordet pass samma som flykt? Man kan tro det om man ser hur många som flytt Ryssland.
Senast redigerad av Xelious 2016-10-20 kl. 08:43.
Citera
2016-10-20, 08:50
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Eftersom du är så mån om att man skall vara noggrant saningsenlig borde du själv föregå med gott exempel. Det står inte att de "bombarderar Mariupol", det står att de "beskjuter Mariupols omgivningar".
Det står så mycket skit i rysk lögnmedia, den exakta ordalydelsen i deras lögn är som du borde förstå inte intressant, när de påstår att en "amerikansk" stridsvagn med bild från USA, hämtad från wikipedia, sägs stå och skjuta i Ukraina, ja då borde du om du haft folkvett stannat och konstaterat att det hela är en idiotisk rysk lögn från början till slut.

Citat:
Men visst är det lustigt att de har photoshoppat en bild som tidigare photoshoppats av amerikaner.
Nej, det var din landsman som påstod att han "tyckte det såg ut som" den varit photoshoppad förut. Det kan du fråga ägaren till fotot, som någon sa finns på wikipedia, där ryssarna tar många bilder när de ska ljuga om saker de påstår sig tagit kort på i UKRAINA.

Är ryssar ett speciellt lögnaktigt folk som alla i hela världen säger? Är det ett folkdrag?
Citera
2016-10-20, 09:45
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
StopFake är en i allra hösta grad ett propagandaorgan. [...]
Nu var det ju inte det saken gällde. Jag skiter faktiskt fullständigt i om StopFake drivs av hin håle själv på LSD. Var det några faktafel i listan?
Citera
2016-10-20, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nu var det ju inte det saken gällde. Jag skiter faktiskt fullständigt i om StopFake drivs av hin håle själv på LSD. Var det några faktafel i listan?
Stopfake är väl en av dom bättre att anlägga moteld och bevisa den låga sanningshalten i rysk media nuförtiden. Genat för Kreml javisst men å andra sidan så sänker ju varje avslöjande av rysk desinformation just Kreml redan skamfilade rykte. Idag är väl fyllesnack sanningen personifierad om man jämför med typ RT mm.
Citera
2016-10-20, 10:44
Medlem
Citat:
"Might offer them passports" påstår du är det ryska ordet "flykt" kanske, du ser framför dig att Kreml drar in alla ryska pass? Eller på ryska, är ordet pass samma som flykt? Man kan tro det om man ser hur många som flytt Ryssland.
Nu gällde det ju flykt från Ukraina till Ryssland i det fallet. Oron gällde alltså att ukrainare som arbetar i Ryssland skulle erbjudas ryska pass. Då hör det till saken att ukrainsk lag förbjuder dubbla medborgarskap, så för att ta emot ett ryskt pass skulle de behöva avsäga sig sina ukrainska medborgarskap. Rysk lag tillåter visserligen dubbla medborgarskap, men i första hand för de som är födda ryssar. Är du däremot utlänning, t.ex. ukrainare, så måste du avsäga dig ditt utländska medborgarskap innan du kan få ett ryskt. (Därefter finns det iofs inget lagligt hinder för dig att återfå det utländska medborgarskapet, ifall ditt förra hemland tillåter det).

Eftersom massor av ukrainare bor och arbetar i Ryssland så skulle erbjudande om ryska pass till dessa i praktiken kunna resultera i en massflykt. Trots det var alltså RT - tvärtemot vad StopFake påstår - ganska återhållsamma, och kallade det bara "flykt". Sedan kan man alltid diskutera vid vilket antal det passar att lägga till förledet "mass-". Jämför t.ex. med svenska invandringskritikers bruk av termen "massinvandring". Vad handlar det om då, fler än några tusen?

Fråga gärna om du inte förstod. Jag förstår att det är mycket att sätta sig in i om man inte kan språket och är helt obekant med lagstiftningen.
Citera
2016-10-20, 10:52
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Nu gällde det ju flykt från Ukraina till Ryssland i det fallet. Oron gällde alltså att ukrainare som arbetar i Ryssland skulle erbjudas ryska pass. Då hör det till saken att ukrainsk lag förbjuder dubbla medborgarskap, så för att ta emot ett ryskt pass skulle de behöva avsäga sig sina ukrainska medborgarskap. Rysk lag tillåter visserligen dubbla medborgarskap, men i första hand för de som är födda ryssar. Är du däremot utlänning, t.ex. ukrainare, så måste du avsäga dig ditt utländska medborgarskap innan du kan få ett ryskt. (Därefter finns det iofs inget lagligt hinder för dig att återfå det utländska medborgarskapet, ifall ditt förra hemland tillåter det).

Eftersom massor av ukrainare bor och arbetar i Ryssland så skulle erbjudande om ryska pass till dessa i praktiken kunna resultera i en massflykt. Trots det var alltså RT - tvärtemot vad StopFake påstår - ganska återhållsamma, och kallade det bara "flykt". Sedan kan man alltid diskutera vid vilket antal det passar att lägga till förledet "mass-". Jämför t.ex. med svenska invandringskritikers bruk av termen "massinvandring". Vad handlar det om då, fler än några tusen?

Fråga gärna om du inte förstod. Jag förstår att det är mycket att sätta sig in i om man inte kan språket och är helt obekant med lagstiftningen.
Nej, det gällde inte flykt från Ukraina till Ryssland. Putins lögnmedia ljög att det talats om flykt från Ukraina när det i verkligheten handlade om de ukrainare som jobbar i Ryssland som kan komma att komma hem till Ukraina. Jag ser att det här med fakta och sanning och lögn är svårt för ryssar, är det något som påverkar ryssar i vardagen som ett handikapp?
Citera
2016-10-20, 11:57
Medlem
Citat:
Nej, det gällde inte flykt från Ukraina till Ryssland. Putins lögnmedia ljög att det talats om flykt från Ukraina när det i verkligheten handlade om de ukrainare som jobbar i Ryssland som kan komma att komma hem till Ukraina.
Då citerar jag StopFake en gång till:

Citat:
Makeiev explained that many Ukrainians work in Russia, the introduction of visas would be problematic for them, they might be forced to return to Ukraine or Russia might offer them Russian passports.
"Om du förstår engelska" (ha ha, vad roligt) bör du kunna se att det står "or Russia might offer them Russian passports". Makeiev uttryckte alltså oro för att ukrainare som jobbar i Ryssland skall ta emot ryska pass. För att göra det måste de, som jag just förklarade för dig, avsäga sig sina ukrainska medborgarskap. Det skulle med andra ord innebära att Ukraina tappar ett stort antal medborgare.

Citat:
Jag ser att det här med fakta och sanning och lögn är svårt för ryssar, är det något som påverkar ryssar i vardagen som ett handikapp?
Försök hålla dig till ämnet istället för dessa patetiska försök till personangrepp (som totalt missar målet dessutom, eftersom jag inte är ryss). Om förklaringen jag gav ovan fortfarande är för svår för dig, så säg bara till. Jag har lång erfarenhet av undervisning och har därför lärt mig hur man förklarar även för de mest trögfattade individer.
Citera
2016-10-20, 12:05
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Då citerar jag StopFake en gång till:
Ja, det är där Stopfake visar vad han sagt på riktigt.

Han har INTE, som du och rysk lögnmedia ljög om, sagt att det kommer bli FLYKT från UKRAINA, ej heller FLYKT från RYSSLAND.

Att han istället sa vad jag och stopfake säger har du helt rätt i, vilket betyder att även du konstaterar att ryssarna ljög om en flykt från Ukraina. Förstår du fortfarande inte?

Hur mycket du än försöker dissekera den ryska lögnen i dess småbitar kommer du bara framstå som mindre intelligent och ytterligare belysa problemet med de ryska lögnerna.

Det du försöker med är red herring, gör du det med flit och tror vi är nybörjare? Vi har haft att göra med ryska troll länge nu, lite mer avancerat kan du väl försöka?
Senast redigerad av Xelious 2016-10-20 kl. 12:12.
Citera
2016-10-20, 12:10
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja, bilden är uppenbart ett montage. Ukrainska flaggan är lagd rakt på.
Det är en semi-seriös "militärt-inriktad" blogg. Inte en officiell rysk nyhetssida.

Hu? Inte officiell, den drivs av Ryska försvarsministeriet? Är dom "semi-seriösa" bloggare?
Citera
2016-10-20, 17:27
Medlem
Citat:
Han har INTE, som du och rysk lögnmedia ljög om, sagt att det kommer bli FLYKT från UKRAINA, ej heller FLYKT från RYSSLAND.
Artikeln på RIA Novosti är intressant. Där finns ett direkt citat av Makeiev:

Citat:
"А также Россия может сказать миллионам украинцев: не надо возвращаться на Украину, берите российское гражданство", — заявил Макеев.
På svenska: "Och då kan Ryssland säga till miljoner ukrainare [som bor i Ryssland]: ni behöver inte åka tillbaka till Ukraina [för att fixa arbetsvisum], ni kan istället skaffa er ryska medborgarskap", - sade Makejev.

Det tolkar jag som en farhåga om flykt. Ja, man kan till och med säga "massflykt", eftersom han sade att det handlade om miljoner ukrainare. Och, som sagt, antar de ryskt medborgarskap måste de (enligt ukrainsk lag) avsäga sig sina ukrainska dito.

Den enda frågan är om Makejev sade exakt som i citatet. Det kan du själv kolla genom att titta på programmet citatet kommer från. Det ligger på Youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=inRcQq0nYSY

Men, just ja. Oj då. Du kan ju inte ryska. Så hur kan du veta om citatet är sant eller falskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in