2016-10-20, 07:13
Medlem
God morgon kamrater!

Tänkte höra mig för vad andra tycker om underkonsulter och andra leverantörer som använder Factoringbolag.

Jag skriver i flertalet av mina avtal in att underkonsulten INTE får använda sig av factoring i våra avtalsförbindelser.

I första hand på grund av att de factoringbolagen, vill att det Bolaget jag företräder ska vitsorda, alltså bekräfta fodran redan samtidigt som jag mottager fakturan från underkonsulten.

Efter det är det som jag förstått Factoringbolaget som äger en fodran på mig, vilken jag de facto har accepterat och ALDRIG kommer komma ur. Under tiden fram till förfallodagen dyket det upp något som gör att underkonsulten gjort bort sig, och att en kund inte anser att de fått vad de har betalat för, eller i alla fall fakturerats för.

I andra hand för att jag tycker det signalerar sviktande ekonomisk förmåga.
Varför skulle ett företag med stark likviditet och bra cashflow vilja sälja en faktura för 100,000KR till Marginalen bank och bara få ut 97,000?
Citera
2016-10-20, 07:49
Medlem
Jernmaskens avatar
Nja, om du inte betalar din faktura så går ju betalningsansvaret tillbaka på den som anlitar factoring företaget. Så var det i alla fall när jag anlitade liknande bolagstjänster.
Jag tycker att din betalningsmoral är lite väl hög för att vara företagare. Testa att vid något väl valt tillfälle att bestrida en faktura och se vad som händer.
Citera
2016-10-20, 10:19
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snajjdaren
Varför skulle ett företag med stark likviditet och bra cashflow vilja sälja en faktura för 100,000KR till Marginalen bank och bara få ut 97,000?

De kanske inte vill hålla på med fakturahantering, utan vill fokusera på sin kärnverksamhet. Arbetet som krävs för dem kanske kostar ungefär lika mycket som de tappar när de säljer vidare fakturan.

De får pengarna snabbt, vilket de kan använda i verksamheten som förhoppningsvis ger bättre avkastning.
Citera
2016-10-20, 10:29
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Jag skriver i flertalet av mina avtal in att underkonsulten INTE får använda sig av factoring i våra avtalsförbindelser.

I första hand på grund av att de factoringbolagen, vill att det Bolaget jag företräder ska vitsorda, alltså bekräfta fodran redan samtidigt som jag mottager fakturan från underkonsulten.

Det är upp till dig att se till att dina påskrivna avtal följs. Accepterar du däremot factoringbolaget trots att avtalen säger något annat kan man se det som att ett nytt avtal har accepterats av dig där du godkänner användandet av factoring.

Om det inte redan finns lägg in lite konsekvenser för avtalsbrott (exempelvis skadestånd, om factoring -> xx skadestånd) och följ sedan upp det. Om inte avtalsbrott följs upp med konsekvenser kommer det alltid vara något som försöker undvika följa avtalen.
Citera
2016-10-20, 13:00
Medlem
Jag köper inte riktigt det där med cash att investera. Behöver en verksamhet ha in sina fakturor samma dag de ställs ut så är det svag likviditet. Såna gör jag inte affärer med.

Egentligen mer det än nått annat som gör att jag inte gillar den lösningen på betalning.
Citera
2016-10-20, 14:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
God morgon kamrater!

Tänkte höra mig för vad andra tycker om underkonsulter och andra leverantörer som använder Factoringbolag.

Efter det är det som jag förstått Factoringbolaget som äger en fodran på mig, vilken jag de facto har accepterat och ALDRIG kommer komma ur. Under tiden fram till förfallodagen dyket det upp något som gör att underkonsulten gjort bort sig, och att en kund inte anser att de fått vad de har betalat för, eller i alla fall fakturerats för.

Att ett finansbolag tagit över fordran förändrar ju ingenting för dig. Är du inte nöjd med arbetet är det bara att bestrida. De får ju inte bättre rätt än din leverantör.

Man måste inte ha dålig likviditet för att anlita ett factoringbolag. Vissa använder dem endast för fakturahantering (de sköter reskontran, påminnelsehantering m.m).

Att ovanstående anledningar tycker jag att det är trams att avtala om att leverantören inte får använda sig av finansbolag, det påverkar inte dig och du har egentligen inte med det att göra.
Citera
2016-10-20, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Att ett finansbolag tagit över fordran förändrar ju ingenting för dig. Är du inte nöjd med arbetet är det bara att bestrida. De får ju inte bättre rätt än din leverantör.

Man måste inte ha dålig likviditet för att anlita ett factoringbolag. Vissa använder dem endast för fakturahantering (de sköter reskontran, påminnelsehantering m.m).

Att ovanstående anledningar tycker jag att det är trams att avtala om att leverantören inte får använda sig av finansbolag, det påverkar inte dig och du har egentligen inte med det att göra.

Det är såklart som du säger, samma sak med att bestrida och/eller reklamera. Men de där bolagen är så in i helvete envisa. De processar allt för att så att säga exempelfiera.

Du har oxå rätt i att det inte är något jag egentligen har med att göra hur de hanterar fakturor.
Mest bara en känsla och ett ställningstagande, oseriöst att förlora flera % av inkomster för att få ut degen. Som fyllegubbar på soc..

Det är en dålig affär, och tyder på dåligt affärssinne
Citera
2016-10-20, 23:09
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Mest bara en känsla och ett ställningstagande, oseriöst att förlora flera % av inkomster för att få ut degen. Som fyllegubbar på soc..

Det behöver inte vara en dålig affär dock bara för att man får mindre inkomster.
Tänk dig ett konsultbolag som har två anställda på ekonomiavdelningen. En av de anställda sköter all fakturering och kostar 400k/år. Ett factoringföretag säger att de kan göra jobbet effektivare och vill ha 300k/år för att göra samma jobb. Bolaget kan således minska ekonomiavdelningen med en anställd och spara 400k och öka de externa kostnaderna med 300k. Är det fortfarande en dålig affär?
Citera
2016-10-21, 09:43
Medlem
Det finns för ts som köpande part att ifrågasätta leverantörers sätt att hantera sin fakturering, med eller utan factoringtjänst. Det handlar mycket riktigt ofta om att lägga över administrationen till någon som mer rationellt kan ombesörja hela kedjan av att fakturera, hantera reskontran och i förekommande fall även sköta inkassering av fordran. Möjligheten att bestrida faktura som kommit från ett factoringföretag är på intet sätt inskränkt jämfört med om fakturan skrivits direkt av någon på säljande företag.
Citera
2016-10-21, 10:41
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Utöver vad som sagts ovan om fakturahantering, så är det förstås så att likviditets/belåningsaspekten av fakturaförsäljning förstås också kan vara bra. Om du inte får mer lån hos banken eller behöver ha pengar snabbt och kan använda dessa pengar för att göra, säg, 20 % på ett år är det förstås bättre att tappa några procent på att sälja fakturorna än att avstå detta projekt.

Säkert 90 % av alla aktiva bolag (eller hur många det nu kan vara) har banklån. Även dessa "förlorar flera % av sina inkomster för att få ut degen". Gör du inte affärer med såna bolag heller?

Det finns f.ö flera stora börsbolag som säljer och/eller lägga bort hela sin fakturahantering..
Citera
2016-10-26, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Utöver vad som sagts ovan om fakturahantering, så är det förstås så att likviditets/belåningsaspekten av fakturaförsäljning förstås också kan vara bra. Om du inte får mer lån hos banken eller behöver ha pengar snabbt och kan använda dessa pengar för att göra, säg, 20 % på ett år är det förstås bättre att tappa några procent på att sälja fakturorna än att avstå detta projekt.

Säkert 90 % av alla aktiva bolag (eller hur många det nu kan vara) har banklån. Även dessa "förlorar flera % av sina inkomster för att få ut degen". Gör du inte affärer med såna bolag heller?

Det finns f.ö flera stora börsbolag som säljer och/eller lägga bort hela sin fakturahantering..

Men alltså ett mindre bolag som behöver banklån och krediter för hantera variationer i cash flow, kan inte vara några jättebra verksamheter va??
Citera
2016-10-26, 21:27
Medlem
Citat:
Men alltså ett mindre bolag som behöver banklån och krediter för hantera variationer i cash flow, kan inte vara några jättebra verksamheter va??

Det är din bedömning, tror inte att så många delar den.

Oavsett detta så vidhåller jag tidigare ståndpunkt att hur dina leverantörer gör med sina fakturor är något som inte påverkar dig och ditt företag på något sätt, alltså inget som bör innefattas i några avtal heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in