2016-10-15, 17:47
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Utlandskort: Santander Mitt Kort (MasterCard)
+ Ingen årsavgift
+ Inget valutapåslag
+ Gratis uttag utomlands
- Ingen cashback

Kommentar: Förutsätter att det som på andra kreditkort går att betala in pengar på kortet i förväg så att man hamnar på ett plus. På så sätt borde inte krediten utnyttjas när man gör kontantuttag utomlands och därmed blir dessa helt avgiftsfria.

Jag kollade det här med Santanders kundtjänst idag, så även om frågeställningen är gammal nu så kanske det hjälper någon annan.

Citat:
Vi bevakar kontinuerligt alla krediter och om det finns tillgodon på dem under längre tid, brukar tillgodobeloppen återbetalas. Men du kan alltså ha tillgodo under en kortare period, och du kan själv via vår internetbank kontrollera att du ligger på plus innan du gör ett kontantuttag i bankomat. Om du gör ett kontantuttag på ett belopp som inte är högre än ditt tillfälliga tillgodo, blir du ej påförd någon ränta för uttaget.
Citera
2016-10-15, 19:29
Medlem
Har haft körkort & bil länge, men inte tänkt på att skaffa tank-kort, tex Preemkort då.

Sitter och ska ansöka om ett men kom ihåg att Preem hade nåt Mastercardkort med sjukt bra rabatt på tankning.

"vanliga kortet" https://preem.se/privat/kort-och-formaner/preem-privatkort/

Citat:
Preems Privatkort är ett kreditkort för dig som vill ha allt samlat på en faktura. Du betalar en gång per månad eller delbetalar om du hellre vill det. Kortet ger dig alltid 15 öre i rabatt per liter drivmedel på våra bemannade stationer och 5 öre på automatstationer*

"Mastercard Kortet" http://preem.se/privat/kort-och-formaner/preem-mastercard/rabatter-och-erbjudanden/

Citat:
Med Preem MasterCard får du vår största rabatt på drivmedel till privatpersoner; 25 öre/l på bemannade stationer och 10 öre/l på automatstationer. Rabatten dras direkt på din faktura. Kortet är dessutom laddat med fina erbjudanden

Det är ju lite högre ränta på det sistnämnda, men utöver det, vad tycker ni man ska skaffa? Det är ju högre rabatt efter erbjudandet på Mastercardkortet...

Vad sägs?
Citera
2016-10-16, 11:41
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Det är ju lite högre ränta på det sistnämnda, men utöver det, vad tycker ni man ska skaffa? Det är ju högre rabatt efter erbjudandet på Mastercardkortet...

Vad sägs?

Tänker du tanka på Preem så ta deras Mastercard. Det andra kortet du nämner kostar nämligen en liten slant per månad:

"Från och med 1 november införs en fakturaavgift på Preem Privatkort. Avgiften blir då 15 kr för pappersfaktura och autogiro samt 12 kr för e-faktura. Villkoren som gäller från 1 november"

Tänk dock på att betala hela beloppet varje månad oavsett vilket kreditkort du skaffar. Har man ont om pengar någon månad är det oftast bättre att försöka låna på annat sätt (bostad, släkt, privatlån etc) eftersom de flesta kreditkort har en väldigt hög ränta.
Citera
2016-10-16, 11:43
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag kollade det här med Santanders kundtjänst idag, så även om frågeställningen är gammal nu så kanske det hjälper någon annan.

Perfekt! Då har vi det svart på vitt. Intressant dock att de försöker betala tillbaka tillgodobelopp. Tror inte det är så med Coop, har haft plus där i över en månad.
Citera
2016-10-16, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Tänker du tanka på Preem så ta deras Mastercard. Det andra kortet du nämner kostar nämligen en liten slant per månad:

"Från och med 1 november införs en fakturaavgift på Preem Privatkort. Avgiften blir då 15 kr för pappersfaktura och autogiro samt 12 kr för e-faktura. Villkoren som gäller från 1 november"

Tänk dock på att betala hela beloppet varje månad oavsett vilket kreditkort du skaffar. Har man ont om pengar någon månad är det oftast bättre att försöka låna på annat sätt (bostad, släkt, privatlån etc) eftersom de flesta kreditkort har en väldigt hög ränta.

Blev det igårkväll Såg också det att dom tar både avgift för papper OCH digitalt, helt jävla sjukt!
Citera
2016-10-17, 11:12
Medlem
Aktieklipparns avatar
Har fått problem 2ggr utomlands då kort strular, så jag föredrar ett reservkort

Har ett vanligt Visakort från banken, samt ett Statoil Mastercard
som jag får tillbaka några 100:- checkar/år
Senast redigerad av Aktieklipparn 2016-10-17 kl. 11:16.
Citera
2016-10-18, 20:22
Medlem
Enydrions avatar
Verkar som frikortet som handelsbanken har numera kostar 10kr per uttag i bankomat i sverige
antar att det har nåt att göra med att det inte får kosta olika inom eu? det har tidigare varit avgift på det kortet på 10kr utomlands.

( Det duger alltså med ett betalkort, kredit är inte nödvändigt )

Är det Santander som är bäst? (står att det är gratis uttag utomlands, så hoppas det även gäller uttag i Sverige

gratis bankomatuttag och gratis att betala typ på sjukhuset etc... önskas.
Citera
2016-10-19, 09:36
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
gratis bankomatuttag och gratis att betala typ på sjukhuset etc... önskas.
Nu vet jag inte vad Maestro som du tar upp har att göra med kreditkort men själv kör jag med Forex debit som har fria uttag inom EU och Sverige men lägger på 1% valutapåslag utanför Sverige.
Citera
2016-10-19, 09:42
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Nu vet jag inte vad Maestro som du tar upp har att göra med kreditkort men själv kör jag med Forex debit som har fria uttag inom EU och Sverige men lägger på 1% valutapåslag utanför Sverige.

ok, egentligen vill jag ha ett betalkort som är gratis, helst knutet till ett konto med mer än noll ränta på, kreditfunktionen är av mig oönskad... så får se om jag letar upp eller skapar en tråd om Bästa betalkortet?

nån gång i forntiden hade jag nåt kreditkort och då tjatade de konto eller kredit? eller nåt sånt, varje gång man skulle betala, det skulle jag inte vilja råka ut för igen

Edit: Forex verkar ha ett gratis betalkort så det skulle vara ok, även om de har dålig ränta, där pengarna är nu är det ju ändå noll ränta...
Senast redigerad av Enydrion 2016-10-19 kl. 09:54.
Citera
2016-10-19, 10:09
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
ok, egentligen vill jag ha ett betalkort som är gratis, helst knutet till ett konto med mer än noll ränta på, kreditfunktionen är av mig oönskad...

Får man fråga farför du inte vill ha ett kreditkort när det är mera lönsamt?
Med tanke på att du letar betalkort med lite ränta så verkar du ju iaf tänka lite ekonomiskt

Själv börjar jag närma mig att bli skuldfri på huset (har buffert som motsvarar lånen)
och jag jobbar på att bli helt skuldfri. Skulle även vilja säga upp kreditkortet
pga känslans skull att man inte längre är bankens hora, utan en FRI man

MEN, jag har tidigare köpt byggvaror mm till räntefria avbetalningar (Effektiv ränta: 0)
Och inköp med mitt Statoil Mastercard så är det ju mer ekonomiskt pga värdecheckarna
Citera
2016-10-19, 14:41
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Får man fråga farför du inte vill ha ett kreditkort när det är mera lönsamt?
Med tanke på att du letar betalkort med lite ränta så verkar du ju iaf tänka lite ekonomiskt

Själv börjar jag närma mig att bli skuldfri på huset (har buffert som motsvarar lånen)
och jag jobbar på att bli helt skuldfri. Skulle även vilja säga upp kreditkortet
pga känslans skull att man inte längre är bankens hora, utan en FRI man

MEN, jag har tidigare köpt byggvaror mm till räntefria avbetalningar (Effektiv ränta: 0)
Och inköp med mitt Statoil Mastercard så är det ju mer ekonomiskt pga värdecheckarna

Jag frågar egentligen för två personer, ingen av oss har några skulder eller av kredit.

Jag har ett kort på sparbanken för mina behov, ett betalkort, använder för att tanka och där de inte tar kontanter samt internetköp ( hade bensinkort för många år sen när man fick rabatt, sen togs rabatten bort och då slutade jag med bensinkort, numera verkar rabatt återinförd)

Om kontokort kräver inkomst (förmögenhet och fastigheter tas inte med?) Lär jag inte få nåt.

Andra personen har handelsbanken och dess numera nedlagda frikort. Denne har inkomst så kan få kreditkort.
Denne behöver ersätta handelsbankens kort för att kunna ta ut i bankomater, och betala med när de inte tar kontanter.

Båda har vi pengar på diverse nishbanker.
Citera
2016-10-19, 17:55
Medlem
Cerwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Shell eller Preem Mastercard som är snarlika. ( Båda drivs av Ikano Bank)

- Ni behöver inte betala på faktura. För över pengar från ert vanliga konto så använder ni dessa och ingen kredit. ( På belopp upp till 15000 har ni sparränta (Shell 2%, Preem 1,45%)

Hur hittar man vad man har för kontonr? (Preem Mastercard) Jag skulle vilja lägga upp en överföring så det skickas pengar dit automatiskt varje månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in