2016-10-19, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
OK, då förstår jag - du tror alltså ordagrant på bibeln, nya och gamla testamentet rätt av?
Men då uppkommer väl en hel del problem med passager i Bibeln som rätt tydligt beskriver jorden som sfärisk?

The earth is described in Job 26:7 as being suspended over empty space, implying a spherical figure. This notion is further entertained in Isaiah 40:21-22, which refers to “the circle of the earth.” This is further supported by Proverbs 8:27 (NKJV), which speaks of God drawing a circle on the face of the deep. From a “bird’s-eye view” of the ocean, the horizon is seen as a circle. Such an observation indicates that where light terminates, darkness begins, describing the reality of day and night on a spherical earth.
Jorden är en cirkel, inte en glob.
Citera
2016-10-19, 11:46
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppenbarelseboken
Jorden är en cirkel, inte en glob.

Men det står ju i bibeln att jorden har fyra hörn! Och fyra kanter nämns också - hur kan den ha det om den är en cirkel??
Citera
2016-10-19, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Men det står ju i bibeln att jorden har fyra hörn! Och fyra kanter nämns också - hur kan den ha det om den är en cirkel??
Vi vet att det är en cirkel från vad vi ser och känner till.
Angående dom 4 hörnen så är det en beskrivning i Bibeln. Vet ej vad det betyder, men sök på google och se teorier.
Citera
2016-10-19, 11:53
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Vi vet att det är en cirkel från vad vi ser och känner till.
Angående dom 4 hörnen så är det en beskrivning i Bibeln. Vet ej vad det betyder, men sök på google och se teorier.

Jaha, så nu är det inte bibeln som dikterar villkoren längre utan "det vi ser och känner till"?
I sånt fall är ju jorden tveklöst sfärisk - åk till närmaste kust och se själv hur båtar försvinner över horisonten, och hur solen går upp/ned över horisonten. Eller gå upp i ett högt hus och se hur du kan se längre och längre desto högre du kommer...

Skönt att det var avklarat..
Citera
2016-10-19, 15:43
Medlem
Citat:
Vi vet att det (= jorden, mitt tillägg) är en cirkel från vad vi ser och känner till.

Vi vet att jorden är en sfär från vad vi ser, mäter och känner till.
Citera
2016-10-19, 15:51
Bannlyst
Bevisen blir fler och fler. Som att det inte finns någon kurvatur. Man kan med en bra kikare se miltals och konstatera att man ser hela båten eller stranden på andra sidan sjön.
Detta kan bara göras i gynnsamt väder för luften är inte helt klar.
Speciellt inte över vattenytan som har mycket fukt. Ni har väl sett en vattenpöl torka någon gång.
Sedan finns faktumet att horisonten aldrig sjunker hur högt man än kommer i flyg eller väderballong.
Sedan har vi vårat sunda förnuft. Känn efter. Tänk på det befängda i att vi skulle snurra och fara fram i en väldig fart och runt en sol som går snabbt som en raket genom rymden full av rymdsten.
Och inget skulle ha rubbats på tusentals år. Polstjärnan fortfarande i plats.
Solstånden samma som på stenåldern.+
Sedan har vi Bibeln som talar om för oss att jorden är platt.
och att satan ska lura av oss tron på Gud och göra sig själv till Gud.
Listan kan bli lång med bevis.
Citera
2016-10-19, 15:58
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Av det skälet avgränsade jag mig till solsystemet - inom solsystemet är den här effekten inte mätbar. (tror jag)

Låter rimligt. Vi vet ju att gravitationen är en förhållandevis svag kraft när allt kommer omkring. Eller ja, svag och stark på samma gång.

Citat:
Jag tror att jag fick lära mig i gymnasiet hur stor den effekten är, men det har jag glömt.

Har för mig att effekten medför en tidsförskjutning på ca 2 minuter.
Citera
2016-10-19, 16:07
Medlem
madtops avatar
Citat:
Bevisen blir fler och fler. Som att det inte finns någon kurvatur. Man kan med en bra kikare se miltals och konstatera att man ser hela båten eller stranden på andra sidan sjön.

Ska vi verkligen börja om hela tråden från början igen? Detta är diskuterat typ tusen gånger och är fortfarande inte ett bevis på att jorden är platt.
Citera
2016-10-19, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ska vi verkligen börja om hela tråden från början igen? Detta är diskuterat typ tusen gånger och är fortfarande inte ett bevis på att jorden är platt.
Vem som helst som läser tråden eller börjar söka på fakta kan förstå att starkare bevis finns för att världen är platt.
Citera
2016-10-19, 16:18
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vem som helst som läser tråden eller börjar söka på fakta kan förstå att starkare bevis finns för att världen är platt.

Men det finns ju inga som helst bevis för att jorden är platt. 4000 inlägg och noll med bevis, bara en massa dårar som länkar till samma idiotiska YT-klipp om och om igen. Samma religiösa nonsens om frimurare, NASA och annat skit sida efter sida, om och om igen.

Jag är faktiskt lite nyfiken och undrar varför du skriver i den här tråden. Är du så korkad så du tror att du genom att missionera om jesus kan övertyga människor om att jorden är platt?
Citera
2016-10-19, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Och ja. Vi ska ta om tråden igen och igen och igen i all evighet om det behövs.
Citera
2016-10-19, 16:21
Medlem
Citat:
Vi ska ta om tråden igen och igen och igen i all evighet om det behövs.

Men börja då med att presentera bevis. Svammel om gud och satan är totalt irrelevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in