Citat:
Ursprungligen postat av
Hornstull86
Vad tror du om usa och deras höga skuldsättning?
Är usa, om H. Klinton vinner valet, snart en kommunistisk nation eller lyckas de lösa det den här gången också?
(Foliehatten är påtagen

)
Hehe.
Det är svårt att säga, men USA lever ju över sina tillgångar, och har så gjort ända sedan Bretton-Woods kollapsade och peggen mot guldet försvann. Tänker på deras handelsbalansunderskott som under hela 60-talet var i stort sett nära noll, med ett litet överskott, för att sedan falla med start 1971, samma år som guldpeggen övergavs.
I 45 års tid har alltså USA köpt för ett högre värde än vad man sålt för och finansierat mellanskillnaden med lån. Man kan tycka att dollarn i ett sådant läge bör deprecieras kraftigt men så har inte varit fallet, USA har lyckats hålla uppe efterfrågan på dollar tack vare ett utbrett globalt finansiellt nätverk som möjliggör betalningar i dollar över hela världen. Ett nätverk som lett till att handeln med råvaror i mångt och mycket sker via dollar. USA har även sina allierade i Mellanöstern (som man håller hårt i, det ser vi idag) som gör att oljan också till stor del handlas i dollar. Och man sköter också transporterna av många varor över "de sju haven" via handelsfartyg (skyddade av den amerikanska flottan).
Det har fungerat i 45 års tid och så länge USA kan hålla uppe efterfrågan på dollar tror jag de kan fortsätta leva över sina tillgångar. Jag tror frågan är hur länge andra länder kommer acceptera att USA lever över sina tillgångar. Det kan bli en stor kamp om vilken valuta som ska fungera som någon sorts "världsvaluta" och det i sin tur kan leda till konfrontation.
Jag tror att det i någon mening betyder väldigt mycket vem som transporterar varorna, för den som transporterar varorna bestämmer i någon mån i vilken valuta varorna ska byta ägare. Det kan bli en strid och konfrontation i de viktiga asiatiska farvattnen om vilka som har rättigheterna att transportera varor där. Möjligen att Kina och Ryssland slår ihop sina flottor för att helt sonika ta över de asiatiska farvattensvägarna och därmed ta över en stor del av varutransporten och sätta världshandeln i råvaror exempelvis i yuan eller rubel. Börjar de kinesiska och ryska bankerna och investmentbankerna etablera sig i Asien och göra det lätt att genomföra betalningar i rubel eller yuan tror jag dollarn kommer deprecieras kraftigt och USA:s stora import minska.
Det kan i sin tur leda till att USA tycker "demokrati" ska spridas i de asiatiska länderna medan Kina och Ryssland stödjer de asiatiska "diktaturerna".
Balansen i Mellanöstern är också viktig för dollarns efterfråga. Kommer ryska bolag kunna börja konkurrera med amerikanska bolag om transporten av olja och de finansiella möjligheterna till enkla betalningar via olika mellanhänder inom investmentbanker och andra finansiella institut? Putin är ju uppenbarligen beredd att bomba skiten ur Aleppo enbart för att åtminstone ha en arabisk regering bakom sig.
Med Hillary tror jag det blir "business as usual". Dvs USA kommer fortsätta verka för en global efterfråga på dollar och hög import. Med Trump tror jag USA kommer försöka sluta leva över sina tillgångar, införa importtullar och få ner underskottet i handelsbalansen. Vilket skulle få dollarn att depreciera och Wall Street att förlora intäkter som finansiella mellanhänder i både Asien och Mellanöstern.
Svåra frågor detta. Men jag tror Hillary vinner, vilket jag tror kommer innebära ett fortsätt högt spänningsläge mellan USA och Ryssland.