2016-10-16, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Menar du att SIFO plockade bort 10 procentenheter från SD och gav dessa valfritt till andra partier?

Det handlar helt enkelt om att SD:s sympatisörer har ett mycket litet förtroende för de ledande medierna.
Det är ju de största tidningarna eller radio-tv som just ligger bakom de flesta OM, och det är ju självklart många SD-are inte vill svara på frågor från dessa "lögnhalsar"! (I en SD-anhängares ögon)
2016-10-16, 20:22
Medlem
Tsarevitjs avatar
Att SD i regel har låga siffror hos SIFO innebar sannolikt inte att detta institut avsiktligt manipulerar resultaten. Anledningen är snarare att man använder en undersökningsmetod (telefonsamtal), som gör att SDs siffror blir lägre än vad de är. Många SD-sympatisörer vill inte uppge att de röstar på detta parti i telefon till en okänd person. Människor kan till och med bli av med sina jobb eller bli utfrysta på sina arbetsplatser, om deras sympatier för SD skulle bli kända. För att inte tappa helt i trovärdighet måste därför SIFO på något vis lägga in denna felmarginal i sina resultat. Alternativet är att ändra undersökningsmetod.
Om inget totalt oförutsett inträffar kommer SD 2018 troligen att få ett valresultat på mellan 20 - 30 procent. Tillsammans med M och ytterligare ett borgerligt parti skulle man då kunna bilda en majoritetsregering. SD är i grunden ett borgerligt parti. Detta förutsätter dock att M och det borgerliga partiet byter partiledare. Annars skulle en borgerlig minoritetsregering också kunna regera med stöd av SD. Även detta förutsätter nog att åtminstone Floskel Anna byts ut.
2016-10-16, 21:16
Medlem
Yougov är på väg med sina siffror snart.

Jag fick en mailundersökning idag angående vilket parti jag skulle rösta på om det var val idag, vilket parti jag röstade på 2014 & så fick jag betygsätta alla partiledare.

Så jag gissar på minst ca 26% för SD i kommande Yougov.
2016-10-17, 14:36
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag tror ju att den här mediala kampanjen mot SD den senaste månaden till viss del misstolkas. Jag tror inte att syftet har varit att sänka SD opinionsmässigt. Vid det här laget så borde alla mediahus känna till att kampanjer mot SD i regel gynnar partiet.

Jag tror istället att kampanjen har varit riktad mot övriga partier för att göra SD omöjliga att samarbeta med. Och sett till det, så har den väl varit rätt framgångsrik? Media har drivit våra korkade partiledare framför sig och precis samtliga av dem har refererat till "skandalerna" i debatter, samtidigt som media skapat en spricka gällande SD inom alliansen.

Jag tror dock att man har förbisett risken för att M+SD faktiskt kan nå över 50% redan i nästa val och vad det i så fall kommer att leda till.

Tror att AKB inser att SD är enda sättet för henne att komma till makten. Vilket borde reta hennes puppetmaster Rheinfeldt till vansinne.

Löfven har sedan länge insett samma sak.

Lyckas Stefan i sitt uppsåt är sossarna garanterade makten i många år framöver.
2016-10-17, 14:39
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Tror att AKB inser att SD är enda sättet för henne att komma till makten Vilket borde reta hennes puppetmaster Rheinfeldt till vansinne.

Löfven har sedan länge insett samma sak.

AKB kommer inte bli Sveriges första kvinnliga statsminister. Hon har haft alla chanser att bli historisk och dessutom samtidigt göra gott för Sverige och sitt parti, men driften att ställa sig in i PK-fållan är en så stark kraft att hon är beredd att offra denna chans. Fascinerande och väldigt talande.
2016-10-17, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Att SD i regel har låga siffror hos SIFO innebar sannolikt inte att detta institut avsiktligt manipulerar resultaten. Anledningen är snarare att man använder en undersökningsmetod (telefonsamtal), som gör att SDs siffror blir lägre än vad de är. Många SD-sympatisörer vill inte uppge att de röstar på detta parti i telefon till en okänd person. Människor kan till och med bli av med sina jobb eller bli utfrysta på sina arbetsplatser, om deras sympatier för SD skulle bli kända. För att inte tappa helt i trovärdighet måste därför SIFO på något vis lägga in denna felmarginal i sina resultat. Alternativet är att ändra undersökningsmetod.
Om inget totalt oförutsett inträffar kommer SD 2018 troligen att få ett valresultat på mellan 20 - 30 procent. Tillsammans med M och ytterligare ett borgerligt parti skulle man då kunna bilda en majoritetsregering. SD är i grunden ett borgerligt parti. Detta förutsätter dock att M och det borgerliga partiet byter partiledare. Annars skulle en borgerlig minoritetsregering också kunna regera med stöd av SD. Även detta förutsätter nog att åtminstone Floskel Anna byts ut.

Sannolikt också en stadigt sjunkande svarsfrekvens på respondenterna. Dvs deras undersökning blir allt mer av en gissning. Slumpmässigheten faller ju grovt om hälften inte svarar i telefon.

Vet ju bara hur jag känner mig efter en SIFO, 10 minuter med skala 1-10 på frågor om vilken operatör man föredrar eller inte, gör att man knappt har lust att svara när de ringer nästa gång.

Just nu år vi dessutom i värsta limbon, SD normaliseras när alla pratar om horden med skithögar som vällt in och man ser inget annat val. Hjälplösheten är det mest slående, endast SD har svar och agerar de andra har helt släppt tömmen och springer omkring vilt.

Släpper Turkiet på kranarna sitter vi lika illa till igen då svenska åtgärder inte stoppade ett dugg utan det var mer söderöver detta skedde.
2016-10-17, 19:56
Medlem
Lost-Souls avatar
SD upp +3,8% sedan valet i Stockholm stad, MP totalrasar -6,3%.

Märkligt att Vänstern går så bra i Stockholm. Jävla hipsters!

http://www.dn.se/sthlm/miljopartiet-tappar-rejalt-i-stockholm/
2016-10-17, 21:30
Medlem
Hur trovärdiga är dessa siffror? Bra att SD går upp men hur i hel....te kan Stockholm vara ett fäste för kommunism?

Att ungdomar inte röstar i så hög grad för SD kanske man kan stå ut med för när dom får mer livserfarenhet förstår dom att bidragen går till icke integrerat folk med invandrarbakgrund eller icke integrerat folk med osvenska namn.

Livets hårda skola gör många Sverigevänliga.

Vad anser expertisen här på flashback. Är det ett bra resultat för SD eller hur skall man se på det?
2016-10-17, 22:04
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Hur trovärdiga är dessa siffror? Bra att SD går upp men hur i hel....te kan Stockholm vara ett fäste för kommunism?

Att ungdomar inte röstar i så hög grad för SD kanske man kan stå ut med för när dom får mer livserfarenhet förstår dom att bidragen går till icke integrerat folk med invandrarbakgrund eller icke integrerat folk med osvenska namn.

Livets hårda skola gör många Sverigevänliga.

Vad anser expertisen här på flashback. Är det ett bra resultat för SD eller hur skall man se på det?

Först och främst måste man ta hänsyn till att det är Ipsos som utfört mätningen, ett telefoninstitut som ringt runt till Stockholmares privattelefoner och bett dem erkänna om de är rasistfascistnazister eller inte, stigmatiseringseffekten gällande SD är långt högre i S-holm än i övriga delar av landet. Självfallet är SD långt större i verkligheten än vad denna mätning visar.

Men oavsett om SD "bara" har ökat 3,8% så får man nog ändå säga att det är ett riktigt bra resultat med tanke på hur trögt det alltid gått i Stockholm och med tanke på hur många väljare i faktiska tal 3.8% är - Stockholm är som bekant stort.

Ökar de lika mycket nästkommande två år så har de ökat 7,6% under mandatperioden - dvs ett enastående resultat som ett sjuklöverparti bara kan drömma om.

Detta i Stockholm där det historiskt gått allra sämst för SD, detta via ett telefoninstitut som gett SD lägst siffror av alla institut, detta i en tid då sjuklövern svängt 180 grader i invandringsfrågan och i en tid då SD nästan dagligen blir smutskastad och förtalad i media.

Jag är mer än nöjd.
2016-10-17, 23:08
Medlem
1001PSs avatar
Ju lägre i undersökningarna nu ju större kommer överraskningen bli när valresultatet levereras.

De flesta Stockholmarna skyltar inte med SD, än.
2016-10-18, 04:59
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Först och främst måste man ta hänsyn till att det är Ipsos som utfört mätningen, ett telefoninstitut som ringt runt till Stockholmares privattelefoner och bett dem erkänna om de är rasistfascistnazister eller inte, stigmatiseringseffekten gällande SD är långt högre i S-holm än i övriga delar av landet. Självfallet är SD långt större i verkligheten än vad denna mätning visar.

Men oavsett om SD "bara" har ökat 3,8% så får man nog ändå säga att det är ett riktigt bra resultat med tanke på hur trögt det alltid gått i Stockholm och med tanke på hur många väljare i faktiska tal 3.8% är - Stockholm är som bekant stort.

Ökar de lika mycket nästkommande två år så har de ökat 7,6% under mandatperioden - dvs ett enastående resultat som ett sjuklöverparti bara kan drömma om.

Detta i Stockholm där det historiskt gått allra sämst för SD, detta via ett telefoninstitut som gett SD lägst siffror av alla institut, detta i en tid då sjuklövern svängt 180 grader i invandringsfrågan och i en tid då SD nästan dagligen blir smutskastad och förtalad i media.

Jag är mer än nöjd.
För att förtydliga så är det inte procent det du nämner utan procentenheter. Lär er skillnaden ungdomar!
2016-10-18, 08:41
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Enligt Franz Partimodell så visar SIFO en kraftig överskattning för MP, en kraftig underskattning för SD och ett rättvist opinionsläge för M och S.

Så gällande M och S nivåer är det svårt att veta vilken ben man ska stå på, det kan dessvärre vara så att Sentio och YouGov underskattar dessa partier i deras mätningar.

I senaste YG fick tex S bara 21,5%, i gårdagens SIFO 25,9% - en skillnad på hela 4,4%-enheter alltså.

Även partimodellen visar att både Sentio och YG har en viss underskattning för M och S.

Sentio och YouGov är den bästa markören för att visa SD.s stöd men det är inte lika säkert att det gäller för de övriga partierna.
Nu skiljer det mellan stora partier och små partier,och Sd vill man behandla som ett litet parti av flera institut.du har rätt i svårigheten att mäta S och m för Sentio ,Yuogov.men då måste vi ta hänsyn till att de institut som står nära de partierna också har svårt att mäta vilket av partierna som är större,den egna favoriten är allltid större som det verkar.
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag tror ju att den här mediala kampanjen mot SD den senaste månaden till viss del misstolkas. Jag tror inte att syftet har varit att sänka SD opinionsmässigt. Vid det här laget så borde alla mediahus känna till att kampanjer mot SD i regel gynnar partiet.

Jag tror istället att kampanjen har varit riktad mot övriga partier för att göra SD omöjliga att samarbeta med. Och sett till det, så har den väl varit rätt framgångsrik? Media har drivit våra korkade partiledare framför sig och precis samtliga av dem har refererat till "skandalerna" i debatter, samtidigt som media skapat en spricka gällande SD inom alliansen.

Jag tror dock att man har förbisett risken för att M+SD faktiskt kan nå över 50% redan i nästa val och vad det i så fall kommer att leda till.
Jo precis. jag tror det bla annat är för att skrämma tex ointresserade gråsossar el dyl från övriga partier att lämna,övriga genomskådar sådana här utspel.Rädda det som räddas kan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in