2016-10-16, 15:17
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Sd växer ofta när det är hetskampanjer så speciellt överraskande är det inte. Varje gång tror media att denna gång.. då jävlar då sänker vi SD. Men nä. Å andra sidan känns det lika tröttsamt som vanligt kommentera Sifos bluffsiffror. SD ligger på ca 20-25 % just nu. Det blir en lång transportsträcka till valrörelsen med fejkade siffror.

För övrigt har jag noterat att Alliansen med KD och M I spetsen nu går i hätska utfall mot SD. Aldrig skall man ens samtala med ett parti som "skämtar om judar" eller vad det senaste är. Dags för Åkesson be M och KD dra åt helvete tills efter valdagen. Varför Cucka sig med att vilja bilda regering med dessa när de pissar på en? Bättre ignorera dem och köra sitt eget race.

Bra sammanfattning. Varför ska SD låsa fast sig i någon form av konstellation innan man vet resultatet.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu råkar jag ha jobbat på Sifo tidigare och jag köper inte att de är så inkompetenta att de aldrig lär sig av sina misstag och de har haft fel väldigt länge när det gäller SD.

Ingen kan ha 100% rätt eftersom det alltid finns ett brus, men när det är systematiska fel som alltid går kraftigt åt samma håll går det inte att skylla på brus eller slumpmässiga fel.

Utmärkt och oantastligt svar på tal.
2016-10-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
SIFO kanske är dåliga på att mäta SD.
Jag tror inte att folk på SIFO sitter i dagliga krismöten om hur man ska manipulera SD:s siffror.
SD kan ha 20 procent , kan ha 25 procent .
Jag vet inte och jag skulle bli förvånad om någon annan i tråden kan beräkna SD:s siffror med 100 procents exakthet

Ha ha!! Jag går på känsla. Inte så positiva siffror ändå. Jag ser tre stora partier. S har 24% M har 22% och SD har 22%.

Kristallkula? Nej enbart känsla. Jag tror på osäkerhetsfaktorn just när valkuvertet skall slickas igen. Några M tar plötsligt KD och vissa M tar SD. Även en del av LO-grupperna nära utanförskapsområdena tar SD i sista stund. Oj valet blir en rysare och jag kommer att fira med vin när PK media skall försöka förklara resultatet. Vilka rödögda gråterskor skall kommentera??

Off topic är jag faktiskt rädd för valfusk på äldreboenden. Valfusk gynnar alltid soss...hemskt... ...
2016-10-16, 15:29
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Menar du att SIFO plockade bort 10 procentenheter från SD och gav dessa valfritt till andra partier?
Tja sifo har en vana att inte ens korrigera sina pajasundersökningar efter facit(valen) ,så att dom säkert håller ner SD 10% är mycket troligt,på samma vis håller dom upp tex upp MP ,sossarna,moderaterna.
men MP har klappat igenom så totalt så där vågar man inte köra lika hårt. men varför ska MP egentligen vara högre än KD i dagsläget?
2016-10-16, 15:37
Medlem
Lost-Souls avatar
Mycket tyder på att SD befinner sig i en tillväxtfas igen, senaste veckan(efter partiledardebatterna) så har SD fått hela 1315 nya FB-likes vilket kan jämföras med Socialdemokraterna som fått 215 nya FB-likes samma vecka och Moderaterna som fått 153 nya likes.

FB-likes är måhända inget som får den seriöse statistikern att komma i brallan men jag har följt fenomenet länge och när SD plötsligt får en uppsjö av nya FB-likes efter en period av kräftgång så har de också tio gånger av tio ökat i opinionsmätningarna, så lär det bli även denna gång.

Helvete vad frustrerade sjuklövern och media måste vara vid det här laget, de har stulit hela SD.s migrationspolitiska program, de har gått stenhårt ut i media senaste månaderna och gjort allt som står i deras makt för att svärta ner partiet och försökt skrämma bort väljarna. Lik förbannat så har de bara fått SD att minska marginellt och av allt att döma så börjar de nu åter igen att öka.

Att de aldrig lär sig? Dessutom tycks de ha bränt allt krut mitt i en mellanvalsperiod, filmen om Oscar Sjöstedt tex har media tryckt på i två års tid och väljer att släppa nu? Varför inte två månader innan valet?

Garanterat sitter de och trycker på mer smaskigheter och lär köra enda in i kaklet med den här strategin, till SD.s stora glädje :-)
2016-10-16, 15:41
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu råkar jag ha jobbat på Sifo tidigare och jag köper inte att de är så inkompetenta att de aldrig lär sig av sina misstag och de har haft fel väldigt länge när det gäller SD.

Ingen kan ha 100% rätt eftersom det alltid finns ett brus, men när det är systematiska fel som alltid går kraftigt åt samma håll går det inte att skylla på brus eller slumpmässiga fel.

Det föreligger inte ens teoretiska möjligheter att förklara Sifos väl dokumenterade inkompetens att mäta opinionsstödet för SD med enbart begreppet inkompetens!

Statistik är visserligen grundat på matematisk sannolikhet, men mönstret, systematiken, brusets riktning, storlek, och den regelbundna placeringen sämst bland mätresultaten på www.status.st - är allt för graverande...

Alla fakta talar därför för en betydande korruptionskoefficient hos mätresultaten...
Senast redigerad av Bellania 2016-10-16 kl. 16:22.
2016-10-16, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
När SD minskar i SIFO är det ren lögn och manipulation, när SD ökar återspeglar det en reell förändring. Korrekt uppfattat?

Hur kommer det sig att lögnaktiga SIFO, mitt i denna anfört samordnade mediakampanj mot SD, väljer att publicera en ökning istället för att ta det kanske enklaste tillfället de då hade kunnat ha att på sitt påstått sedvanliga maner ljuga och manipulera ner siffrorna?

Manipulationen ligger i att dom vet att deras metod att mäta SD suger. Inte att dom ljuger ihop siffror o ständigt minskar SD (vilket självfallet aldrig hade gått)..
2016-10-16, 15:52
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Tja sifo har en vana att inte ens korrigera sina pajasundersökningar efter facit(valen) ,så att dom säkert håller ner SD 10% är mycket troligt,på samma vis håller dom upp tex upp MP ,sossarna,moderaterna.
men MP har klappat igenom så totalt så där vågar man inte köra lika hårt. men varför ska MP egentligen vara högre än KD i dagsläget?

Enligt Franz Partimodell så visar SIFO en kraftig överskattning för MP, en kraftig underskattning för SD och ett rättvist opinionsläge för M och S.

Så gällande M och S nivåer är det svårt att veta vilken ben man ska stå på, det kan dessvärre vara så att Sentio och YouGov underskattar dessa partier i deras mätningar.

I senaste YG fick tex S bara 21,5%, i gårdagens SIFO 25,9% - en skillnad på hela 4,4%-enheter alltså.

Även partimodellen visar att både Sentio och YG har en viss underskattning för M och S.

Sentio och YouGov är den bästa markören för att visa SD.s stöd men det är inte lika säkert att det gäller för de övriga partierna.
2016-10-16, 17:02
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Ganska intressant att samma dag som Wolodarski rapar upp alla "skandaler" inom SD den senaste tiden så ökar detta parti mest i den senaste SIFO-undersökningen. Dessutom påstår han att SD nu nått sin gräns och inte kommer att växa mycket mer. När SD går framåt t o m i SIFO är det fråga om en reell ökning. Stackars Peter, han lever i en önskevärld långt borta från den verklighet, som vanliga medborgare har att tampas med. De, som dagligen i trafiken, i skolan, på arbetsplatsen, på akutmottagningen och inte minst i bostadsområdet, måste möta mångkulturens representanter.

Jag minns när det där "taket" ansågs ligga på 2 % av landets ledande SD-hatare.
2016-10-16, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Jag minns när det där "taket" ansågs ligga på 2 % av landets ledande SD-hatare.

Jag minns när SD enligt PK bara utgjordes av mindre än 100 skinheads. Taket uppgavs vara en halv PROMILLE
2016-10-16, 18:21
Medlem
fernebos avatar
Jag tror ju att den här mediala kampanjen mot SD den senaste månaden till viss del misstolkas. Jag tror inte att syftet har varit att sänka SD opinionsmässigt. Vid det här laget så borde alla mediahus känna till att kampanjer mot SD i regel gynnar partiet.

Jag tror istället att kampanjen har varit riktad mot övriga partier för att göra SD omöjliga att samarbeta med. Och sett till det, så har den väl varit rätt framgångsrik? Media har drivit våra korkade partiledare framför sig och precis samtliga av dem har refererat till "skandalerna" i debatter, samtidigt som media skapat en spricka gällande SD inom alliansen.

Jag tror dock att man har förbisett risken för att M+SD faktiskt kan nå över 50% redan i nästa val och vad det i så fall kommer att leda till.
2016-10-16, 18:33
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag tror ju att den här mediala kampanjen mot SD den senaste månaden till viss del misstolkas. Jag tror inte att syftet har varit att sänka SD opinionsmässigt. Vid det här laget så borde alla mediahus känna till att kampanjer mot SD i regel gynnar partiet.

Jag tror istället att kampanjen har varit riktad mot övriga partier för att göra SD omöjliga att samarbeta med. Och sett till det, så har den väl varit rätt framgångsrik? Media har drivit våra korkade partiledare framför sig och precis samtliga av dem har refererat till "skandalerna" i debatter, samtidigt som media skapat en spricka gällande SD inom alliansen.

Jag tror dock att man har förbisett risken för att M+SD faktiskt kan nå över 50% redan i nästa val och vad det i så fall kommer att leda till.

Jag tror du överlag har rätt här. Förvisso tror jag att SD-hatarna fortfarande hoppas och tror att lögner och drev mo SD förr eller senare skall knäcka och krossa partiet, bara man gör allt rätt (jämför med marxismens synsätt). Men just nu är det viktigaste att SD hindras lösa upp den isoloering man håller på att ta sig ur.
2016-10-16, 18:58
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo

Som det politiska läget utvecklar sig är det mycket sannolikt, att ansvariga inom M snart inser behovet att byta partiledare.

Därmed öppnas givetvis möjligheterna för M och SD i majoritetsställning, att tillämpa nya konstruktiva grepp för att hantera dagens elände...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in