2016-10-17, 12:17
Medlem
Ja det är mycket pengar. Men jag tror inte att det är för mycket pengar för en som letar efter just denna smått unika modell. För en som inte är intresserad av Saab så är det kanske en satans dyr 900 men bu är det ingen vanlig 900.

Lite fler bilder och kanske lägga ut den på en i ternationell sida (om det finns) så tror jag att den skulle försvinna ganska snabbt.
Citera
2016-10-17, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Ja det är mycket pengar. Men jag tror inte att det är för mycket pengar för en som letar efter just denna smått unika modell. För en som inte är intresserad av Saab så är det kanske en satans dyr 900 men bu är det ingen vanlig 900.

Lite fler bilder och kanske lägga ut den på en i ternationell sida (om det finns) så tror jag att den skulle försvinna ganska snabbt.

Till en som är oinsatt i saab, vad är det som gör den värd dessa summor?
Menar inte att den inte är det, bara är väldigt oinsatt när de kommer till saab
Citera
2016-10-18, 00:12
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomte-morfar
Jag är inte heller insatt i modellen, men endast 502 tillverkade skvallrar om att den är unik på något sätt. Plus förlängd då. Kriminellt dålig annons.
Citera
2016-10-18, 10:56
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomte-morfar
Specialmodell som byggdes i Nystad, Finland. Användes bl.a. som statsrådsbil och representationsbil för regeringen i Finland. Alla bilar fullsmetade med utrustning. Ca. 500 byggda, hur många som överlevt vet jag inte, men knappast mer än en handfull bilar.

Mycket sällsynt specialmodell av numera avsomnad tillverkare betingar myyyycket pengar! Särskilt i Tyskland och Holland. Håller med om att annonsen är kass.
Citera
2016-10-19, 05:41
Medlem
VanitaToftbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Specialmodell som byggdes i Nystad, Finland. Användes bl.a. som statsrådsbil och representationsbil för regeringen i Finland. Alla bilar fullsmetade med utrustning. Ca. 500 byggda, hur många som överlevt vet jag inte, men knappast mer än en handfull bilar.

Mycket sällsynt specialmodell av numera avsomnad tillverkare betingar myyyycket pengar! Särskilt i Tyskland och Holland. Håller med om att annonsen är kass.
Visst hette den "Corps Diplomatique" (lr likn.) vilket förkortades till CD. En diplomatbil helt enkelt.

Ja, annonsen tillhör en av de sämsta (som är skrivna på begriplig svenska) någonsin.

PlutoJ: Vet du om det var till denna bil man lät Sisu bygga en V8:a?
Citera
2016-10-19, 06:43
Medlem
Nä?

Saab hade väl bara en bil med V8 och det var 9-7x.
Finns även i 9000 och i 9-5 som prototyper som aldrig kom i protuktion.
Citera
2016-10-19, 09:54
Medlem
PlutoJs avatar
Här är lite info om V8-motorn som Valmet/Sisu tog fram:
http://www.saabisti.fi/miscellanea/saab-v8-engine-the-complete-story/#.WAcmdPJuI0M
Citera
2016-10-19, 10:06
Medlem
PlutoJs avatar
Och lite mer om 900 CD:
http://www.saabisti.fi/miscellanea/saab-99-finlandia-and-saab-900-cd/#.WAco9_JuI0M
Citera
2016-10-19, 15:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ

Den har gått för långt för att betinga några högre priser även om den är sällsynt. Det är just miltalen som avgör om en sällsynt bil värderas högt eller ej. Hade den gått under 20.000 så hade priset varit väldigt högt.
Citera
2016-10-19, 17:33
Medlem
Det är en Saab 900.. knappt inkörd
Citera
2016-10-19, 22:17
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Den har gått för långt för att betinga några högre priser även om den är sällsynt. Det är just miltalen som avgör om en sällsynt bil värderas högt eller ej. Hade den gått under 20.000 så hade priset varit väldigt högt.

Snarare skicket va? Och eventuell dokumentation.
Citera
2016-10-20, 01:58
Medlem
IceEyess avatar
För en alldaglig spekulant som enbart är ute efter ett transportmedel är priset naturligtvis totalt omotiverat, fast för den orubbliga och inbitna Saabentusiasten råder det säkert helt andra premisser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in