2016-10-17, 09:38
Medlem
Jag tror att jag hade väldigt mkt tur. Kör 180 på motorvägen, ingen trafik. Helt plötsligt får jag info om att vänster framdäck har förändrat lufttryck. Går ut och hör hur det pyser ut luft långsamt ur däcket. Fått pyspunka. Inget reservhjul bak i bagageu så kör på reducerad hastighet och stannar längs motorvägen vid varje bensinstation för att mäta lufttryck och fylla på med luft i vänster framdäck. Fick göra såhär i 20 mil men det gick. Köpte även sån där spray för punktering och vet ej hur effektivt det var.
Iallafall...

Min fråga. Blir jävligt nojig. Punktering är allvarligt. Man kunde lika gärna ha kunnat dött av att bilen tappat kontrollen och kört av vägen. Hur pass vanligt är punktering på en bil och hur fan vågar människor gasa på när risken alltid finns? Tror inte jag skall köra så fort nått mer.
Citera
2016-10-17, 10:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag antar att däcket aldrig var riktigt platt, annars hade det säkert slitits i bitar efter någon mil bara. Var det inte riktigt platt så bör däcket vara ok att köra vidare med. Har man rullat bara några hundra meter med helplatt däck kan det ha skadat gummi och kord (armering) så att däcket inte är så hållbart och pålitligt längre utan bör bytas.

(Inser att jag skriver sådant du inte frågat men jag tycker det är rätt viktigt i sammanhanget.)

Jag har god erfarenhet av punkteringsspray, det har hållit tills däcket var utslitet för mig. Om du lämnar bilen till verkstad för att göra något med hjulen så måste du upplysa om att du använt sprayen, det har hänt att däck exploderat när man värmt för att få bort någon fastrostad skruv eller liknande. Det är typ gasol som drivgas...

Jag skulle säga att punktering är mycket ovanligt. Jag har fått det tre gånger på 23 års bilkörande med ett par tusen mil per år och det har alltid varit pyspunka som kommit lugnt och fint. Ligger man inte i en skarp kurva i hög fart så är inte ens en däckexplosion på ett framhjul någon större fara, det går rätt bra tack vare att man har tre däck till. Om man har sån otur att det händer just när man behöver sidogreppet som bäst så finns däremot en påtaglig risk att man åker av vägen men det ska ju till en jäkla otur för det. Då är jag betydligt mer orolig för älgar och annan skit i trafiken.
Citera
2016-10-17, 11:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Punktering är allvarligt. Man kunde lika gärna ha kunnat dött av att bilen tappat kontrollen och kört av vägen. Hur pass vanligt är punktering på en bil och hur fan vågar människor gasa på när risken alltid finns? Tror inte jag skall köra så fort nått mer.

Dels är punktering hyfsat ovanligt och dels händer det aldrig(?) att ett däck exploderar så att föraren tappar kontrollen och kör av vägen. En punktering medför istället att, som du själv upplevde, luften pyser ur däcket. Man märker det sedan på att bilen börjar dra snett eller på att hör missljud eller något annat.

Oerhört korkat att köra 180 för övrigt. Du löper hundratals gånger större risk på att över huvud taget köra i den hastigheten jämför med vad en eventuell punktering kan medföra.

Hög hastighet är allvarligt.
Citera
2016-10-17, 11:09
Medlem
iggesundarns avatar
Blir inte som på film direkt av en explosion,, men visst märks det.
Citera
2016-10-17, 12:43
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Dels är punktering hyfsat ovanligt och dels händer det aldrig(?) att ett däck exploderar så att föraren tappar kontrollen och kör av vägen. En punktering medför istället att, som du själv upplevde, luften pyser ur däcket. Man märker det sedan på att bilen börjar dra snett eller på att hör missljud eller något annat.

Oerhört korkat att köra 180 för övrigt. Du löper hundratals gånger större risk på att över huvud taget köra i den hastigheten jämför med vad en eventuell punktering kan medföra.

Hög hastighet är allvarligt.
Det är ju jäkligt ovanligt med hastig total tryckförlust eller däckexplosion men man ska aldrig eller sällan säga aldrig. En del billiga skitdäck har ingen vidare marginal utöver sin hastighetsklass. Kör man för fort med dem så kan de explodera utan förvarning.

En kollega råkade ut för ett fjäderbrott där fjädern åkte in i och slet sönder ett framdäck då han körde i över 100 km/h men det gick fint att bara stanna bilen. Hade han varit i en kraftig sväng däremot så kunde det säkert gått illa.

Om man kommer norrifrån på E22 vid trafikplats Gamleby norra (nerförsbacke, rätt skarp kurva och sedan en bro som man inte ska missa) så brukar jag tänka "här ska man inte få punka på höger fram", annars kan det nog bli ett fall av "I can see my house from heeeeere!".
Citera
2016-10-17, 12:44
Medlem
Tack för era inlägg. 180 är kanske inte så smart men fort går det
Citera
2016-10-17, 12:53
Medlem
Caffos avatar
Problem med nya bilar är att det inte finns reservdäck, och oftast följer det med nån jävla punkteringssprej eller kompressor. Kör man med för lågt lufttryck kan uppbyggnaden i sidan försvagas, vilket innebär att däcket kan explodera i ansiktet på dig om du försöker att pumpa det. Försök att se om det har blivit en "rand" på sidan, för det är ett tydligt tecken på att sidan har försvagats, även "vågor" i sidan alt. en bula.

Punkteringssprej hjälper inte ett dugg om du skadar sidan på däcket, då massan lägger sig över slipbanan, och inte sträcker sig upp mot sidorna. Dessutom ligger massan och skvalpar inne i däcket och orsakar en obalans. Jag skulle hellre ha med mig "snöre" och kompressor, så man har möjlighet att utföra en utvändig (provosorisk) lagning, tills du har möjlighet att ta dig till en däckverkstad och reparera däcket ordentligt.

Däck brukar inte explodera medans du kör på det, sålänge du inte har väldigt gamla däck på bilen och dom "separerar", vilket innebär att lagrena i däcken släpper, och slipbanan "svullnar". Skulle det hända, så kommer du i förväg känna av en väldans obalans, så du blir åtminstånde lite förvarnad. Då du har däcktrycksvarnare i din bil, så tror jag inte att det är nåt du behöver oroa dig för dock.
Vill du ändå veta hur gamla dina däck är så kan du kolla "DOT"-koden på däcket, där de står DOT och 4 siffror efter - vecka/år (eller om de var år/vecka). Är det bara 3 siffror så är däcket från 90-talet.
Citera
2016-10-17, 13:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caffo
Problem med nya bilar är att det inte finns reservdäck, och oftast följer det med nån jävla punkteringssprej eller kompressor. Kör man med för lågt lufttryck kan uppbyggnaden i sidan försvagas, vilket innebär att däcket kan explodera i ansiktet på dig om du försöker att pumpa det. Försök att se om det har blivit en "rand" på sidan, för det är ett tydligt tecken på att sidan har försvagats, även "vågor" i sidan alt. en bula.

Punkteringssprej hjälper inte ett dugg om du skadar sidan på däcket, då massan lägger sig över slipbanan, och inte sträcker sig upp mot sidorna. Dessutom ligger massan och skvalpar inne i däcket och orsakar en obalans. Jag skulle hellre ha med mig "snöre" och kompressor, så man har möjlighet att utföra en utvändig (provosorisk) lagning, tills du har möjlighet att ta dig till en däckverkstad och reparera däcket ordentligt.

Däck brukar inte explodera medans du kör på det, sålänge du inte har väldigt gamla däck på bilen och dom "separerar", vilket innebär att lagrena i däcken släpper, och slipbanan "svullnar". Skulle det hända, så kommer du i förväg känna av en väldans obalans, så du blir åtminstånde lite förvarnad. Då du har däcktrycksvarnare i din bil, så tror jag inte att det är nåt du behöver oroa dig för dock.
Vill du ändå veta hur gamla dina däck är så kan du kolla "DOT"-koden på däcket, där de står DOT och 4 siffror efter - vecka/år (eller om de var år/vecka). Är det bara 3 siffror så är däcket från 90-talet.
Däck med cord exploderar inte i ansiktet om du pumpar med nödpump eller spray.
Citera
2016-10-17, 13:22
Medlem
Caffos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Däck med cord exploderar inte i ansiktet om du pumpar med nödpump eller spray.
Har själv inte testat, eller hört om nån som fått däck exploderat i ansiktet av sprej eller nödkompressor (det är inte specifikt vad jag sa heller). Vad jag vet, är att ett däck kan explodera om du pumpar det, efter det har vart tomkört. Sen är det inte nödkompressor på bensinstationer heller.
Citera
2016-10-17, 13:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
[...] slipbanan [...]
Slitbanan, den däckyta som slits.
Citera
2016-10-17, 13:28
Medlem
Caffos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Slitbanan, den däckyta som slits.
Men..!? Om däcket är TOMKÖRT, så försvagas SIDAN av däcket, och om man då PUMPAR däcket, så kan det EXPLODERA från SIDAN!

Om man kör med ett däck som har SEPARERAT, så kan det explodera från SLITBANAN

Jag förstår inte vad problemet är?
Citera
2016-10-17, 13:55
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Men..!? Om däcket är TOMKÖRT, så försvagas SIDAN av däcket, och om man då PUMPAR däcket, så kan det EXPLODERA från SIDAN!

Om man kör med ett däck som har SEPARERAT, så kan det explodera från SLITBANAN

Jag förstår inte vad problemet är?
Visst kan det det, jag ville bara påtala att det heter slitbana. Du skrev ju slipbana ett par gånger tidigare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in