2016-10-16, 13:04
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Sökes: människa.

1. Har väldigt kända föräldrar. Hans far var dock inte särskilt imponerad över in son, han hade hebefreni menade han. Detta eftersom pojken inte ville ägna sig åt skolarbete utan bara ville läsa böcker (som han själv valt). Vår person menade att han inte hade tid med skolan ty han var för upptagen med att lära sig. Senare kom relationen till föräldrarna att kollapsa helt.

2. Under 2000-talet gavs en svensk myndighet i uppdrag av regeringen att allmänt förtala och häckla vår person; detta på rent ideologiska grunder. Man anordnade utställningar där hans åsikter och synsätt förlöjligades och fördömdes.

3. Någon beskrev vår person på följande sätt: "Om han ginge in i ett tomt rum så skulle han börja debattera med strömbrytaren."

Hatad av många. Autodidakt. Har viss koppling till Sven Hedin.

Vem?
Citera
2016-10-16, 13:47
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Hade det inte varit för kända föräldrar kunde man ju nästan gissat på Hitler.. Kan det vara någon annan tysk?
Citera
2016-10-16, 14:22
Medlem
stepe543s avatar
Mätt och belåten efter en kebabtallrik [sic!] från det lokala haket så slänger jag iväg en tokgissning på Jan Myrdal!
Citera
2016-10-16, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Hade det inte varit för kända föräldrar kunde man ju nästan gissat på Hitler.. Kan det vara någon annan tysk?
Nein!

Rent politiskt har vår person ingen koppling till Hedin, de är varandras motsatser där. De var dock båda intresserade av att resa. Vår person är känd för sina omfattande resor och många reseskildringar som kanske inte riktigt kan gå under benämningen "upptäcktsresor" men ganska nära därtill. Han besökte ofta platser som ingen från väst riktigt tidigare hade skildrat på det sätt som han gjorde. Han bosatte sig på diverse platser (under relativt långa perioder) under sina resor för att sätta sig in de lokala förhållandena. Hans fru, som alltid var med honom, gjorde teckningar som illustrerade sin makes skriverier.

Strindberg sade om Sven Hedin: "Han är en lantmätare. Han har inte upptäckt annat än högar med sand". Varför nämner jag detta då? Jo, Strindberg var en av vår persons förebilder.

För att inte förvirra er i onödan ska jag väl också skriva att den sökta personen lever. I så mån är han ju icke historia, han är dock historisk!
Citera
2016-10-16, 14:46
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stepe543
Mätt och belåten efter en kebabtallrik [sic!] från det lokala haket så slänger jag iväg en tokgissning på Jan Myrdal!

Bör vara rätt, Kina-resenär som Hedin..
Citera
2016-10-16, 14:56
Medlem
stepe543s avatar
Citat:

Jo, jag kvarstår vid min gissning. Oddset störtdök till 3 ggr pengarna!
Citera
2016-10-16, 14:56
Medlem
Citat:
He, he - själv åt jag druvor med äpple! Får dock bli något "tyngre" senare.

Jan Myrdal! Så rätt, så rätt.

Hans föräldrar Alva och Gunnar var ju den svenska socialdemokratins främsta ideologer under 1900-talet (eller? Inte 100% säker på det men dom låg i alla fall på fem-i-topp). Jan skrev sedermera hur jävligt han hade blivit behandlad av dom i boken Barndom.

Den borgerliga regeringen gav myndigheten Forum för levande historia i uppdrag att inleda en förtalskampanj mot Jan Myrdal. Liknande brännmärkning av regimkritiker sker ofta i så kallat auktoritära regimer som Kina eller Burma.
Citat:
Agerandet är oförenligt med kravet på att det allmänna ska respektera den enskilda människans frihet, konstaterar JO. Vidare skriver han att såväl utställningen och filmen som det Forum för levande historia anfört som försvar till anmälan visar att man ”saknar insikt om de rättsliga begränsningar som gäller för en statlig informationsmyndighet. Det är allvarligt, slår JO fast i sin slutsats.
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/jo-kritik-skakar-forum-for-levande-historia/

Vi kan väl avsluta med ett citat från Wikipedias myrdalartikel:
Citat:
Hans kritik av svensk inrikespolitik, av den politiska polisen och den enligt hans mening självupplösande borgerliga demokratin har varit mycket hård och ett, hans angrepp på Högsta domstolens politiska agerande, ledde till ett tryckfrihetsåtal – där hans text frikändes. Han har beskrivit staten Sverige som en skenbarhet; en plebiscitär byråkrati av Napoleon III:s modell.

Om jag glömt att förklara något, hojta! Jag lämnar med röd hand över upprorsfanan till stepe, scenen är din käre vän!
Citera
2016-10-16, 14:58
Medlem
Citat:

Citat:
Jo, jag kvarstår vid min gissning. Oddset störtdök till 3 ggr pengarna!
He, he - vi skrev förbi varandra lite. Får öva upp min posthastighet.
Citera
2016-10-16, 16:50
Medlem
stepe543s avatar
Jag tackar och slänger iväg en ny fråga. Vi söker en...

1. ...författare och filosof av känd familj.

2. Vår person är bror till en nobelpristagare.

3. Hans död drunknade totalt i en världshändelse samma dag.
Citera
2016-10-16, 17:22
Medlem
Aldous Huxley, I presume?
Citera
2016-10-16, 17:24
Medlem
stepe543s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Aldous Huxley, I presume?

Du ÄR on fire!

Brorsan fick nobelpriset i medicin. Dog samma dag som mordet på JFK.

Tillbaka till Axis!
Citera
2016-10-16, 17:27
Medlem
Citat:
Du ÄR on fire!

Brorsan fick nobelpriset i medicin. Dog samma dag som mordet på JFK.

Tillbaka till Axis!
Tusen tack. Får dock släppa frågan fri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in