Citat:
Ursprungligen postat av
stepe543
Mätt och belåten efter en kebabtallrik [sic!] från det lokala haket så slänger jag iväg en tokgissning på Jan Myrdal!
He, he - själv åt jag druvor med äpple! Får dock bli något "tyngre" senare.
Jan Myrdal! Så rätt, så rätt.
Hans föräldrar Alva och Gunnar var ju den svenska socialdemokratins främsta ideologer under 1900-talet (eller? Inte 100% säker på det men dom låg i alla fall på fem-i-topp). Jan skrev sedermera hur jävligt han hade blivit behandlad av dom i boken
Barndom.
Den borgerliga regeringen gav myndigheten Forum för levande historia i uppdrag att inleda en förtalskampanj mot Jan Myrdal. Liknande brännmärkning av regimkritiker sker ofta i så kallat auktoritära regimer som Kina eller Burma.
Citat:
Agerandet är oförenligt med kravet på att det allmänna ska respektera den enskilda människans frihet, konstaterar JO. Vidare skriver han att såväl utställningen och filmen som det Forum för levande historia anfört som försvar till anmälan visar att man ”saknar insikt om de rättsliga begränsningar som gäller för en statlig informationsmyndighet. Det är allvarligt, slår JO fast i sin slutsats.
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/jo-kritik-skakar-forum-for-levande-historia/
Vi kan väl avsluta med ett citat från Wikipedias myrdalartikel:
Citat:
Hans kritik av svensk inrikespolitik, av den politiska polisen och den enligt hans mening självupplösande borgerliga demokratin har varit mycket hård och ett, hans angrepp på Högsta domstolens politiska agerande, ledde till ett tryckfrihetsåtal – där hans text frikändes. Han har beskrivit staten Sverige som en skenbarhet; en plebiscitär byråkrati av Napoleon III:s modell.
Om jag glömt att förklara något, hojta! Jag lämnar med röd hand över upprorsfanan till stepe, scenen är din käre vän!