2016-10-16, 08:38
Medlem
Någon som har erfarenhet av friktionsdäcken nedan?
Förstår att WR däcken främst är för centraleuropeiskt bruk, och R2 för nordiska förhållanden.
Vi vill inte köra med dubb, och mottar gärna rekommendationer från andra som kör dubb fritt.

http://www.gummihuset.se/Produkt/D%C3%A4ck/Sommard%C3%A4ck/nokian/wr_suv_3_friktion/235-55-18/22696/5262/1464?searchParameterId=9395493

http://www.gummihuset.se/Produkt/D%C3%A4ck/Sommard%C3%A4ck/nokian/hakka_r2_suv_friktion/235-55-18/13771/5355/1464?searchParameterId=9395503
Citera
2016-10-16, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Tror begreppet dök upp på Blocket när säljarnas sommardäck var sopslut. Men kolla, åretrunt däck. Även i dag köper folk den skiten.

Visst verkar det så, men säljs det dylika däck? Alltså med den beteckningen, eller dyker detta epitet upp först i exempelvis begagnatannonser?
Citera
2016-10-16, 09:48
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Förstår att WR däcken främst är för centraleuropeiskt bruk, och R2 för nordiska förhållanden.
Vi vill inte köra med dubb, och mottar gärna rekommendationer från andra som kör dubb fritt.

http://www.gummihuset.se/Produkt/D%C3%A4ck/Sommard%C3%A4ck/nokian/wr_suv_3_friktion/235-55-18/22696/5262/1464?searchParameterId=9395493

http://www.gummihuset.se/Produkt/D%C3%A4ck/Sommard%C3%A4ck/nokian/hakka_r2_suv_friktion/235-55-18/13771/5355/1464?searchParameterId=9395503
Beror väl lite på var och när du kör. Södra sverige, stora välhållna vägar så funkar ju centraleuropeiska bra. De är ju bättre i regn och på barmark. R2 fungerar bra det med, är ju bättre på halka än WR, men beroende på var man bor så kan det ju oftare vara regn och barmark än halka. Jag kör med R2 och tycker att de fungerar alldeles utmärkt förvisso. Jag har kört slut på nån uppsättning centraleuropeiska med, Continental TS830, och tyckte att de fungerade väl så bra.

Så som sagt, ditt körbeteende bör vara vägledande i däckvalet.
Citera
2016-10-16, 09:59
Medlem
ormbitens avatar
Säljer själv runt 1400 däck per år och det är inte helt ovanligt att kunder kommer in och vill köpa "åretruntdäck".

En del blir lite tjuriga när man förklarar lite snällt att det finns inget som heter "åretruntdäck"... Men det finns vinterdäck som man får köra med på sommaren...

Ingen däcktillverkare tillverkar något som heter åretruntdäck och jag har aldrig sett någon däckhandlare som marknadsför "åretruntdäck" så attributet har i allra högsta grad tillkommit från begagnatmarknaden...

Det snackas ju om huruvida det ska bli förbjudet att använda dessa däck under sommartid och däckbranschen lobbar ju också för att det borde införas ett förbud mot dubbfria däck på sommaren... Men det dröjer nog...
Citera
2016-10-16, 10:02
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Visst verkar det så, men säljs det dylika däck? Alltså med den beteckningen, eller dyker detta epitet upp först i exempelvis begagnatannonser?
Jodå, visst finns det "året-runt-däck" som ska fungera alla årstider. Känns som att det var vanligare förr, innan vinterdäckslagen kom, men det kanske bara är min uppfattning. De däck som kallas året-runt eller helårsdäck är inte dubbfria vinterdäck, det är en helt egen kategori.

Jag kan kanske förstå att det kan kännas lockande att slippa byta hjul två gånger varje år, men skulle inte drömma om att sätta på dylika tingestar på min bil, det är inte för inte det finns olika däck beroende på säsong.
Citera
2016-10-16, 10:13
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
. De däck som kallas året-runt eller helårsdäck är inte dubbfria vinterdäck, det är en helt egen kategori.

De "helårsdäck" som t.ex däckonline med flera firmor marknadsför brukar sällan vara märkta med M+S.
Citera
2016-10-16, 10:23
Medlem
Citat:
Beror väl lite på var och när du kör. Södra sverige, stora välhållna vägar så funkar ju centraleuropeiska bra. De är ju bättre i regn och på barmark. R2 fungerar bra det med, är ju bättre på halka än WR, men beroende på var man bor så kan det ju oftare vara regn och barmark än halka. Jag kör med R2 och tycker att de fungerar alldeles utmärkt förvisso. Jag har kört slut på nån uppsättning centraleuropeiska med, Continental TS830, och tyckte att de fungerade väl så bra.

Så som sagt, ditt körbeteende bör vara vägledande i däckvalet.

Tackar för svaret.
Bor i Skaraborg län, och valet blir nog R2 trots prisskillnaden.
Citera
2016-10-16, 10:30
Medlem
Citat:
Jodå, visst finns det "året-runt-däck" som ska fungera alla årstider. Känns som att det var vanligare förr, innan vinterdäckslagen kom, men det kanske bara är min uppfattning. De däck som kallas året-runt eller helårsdäck är inte dubbfria vinterdäck, det är en helt egen kategori.

Jag kan kanske förstå att det kan kännas lockande att slippa byta hjul två gånger varje år, men skulle inte drömma om att sätta på dylika tingestar på min bil, det är inte för inte det finns olika däck beroende på säsong.

Vad man kallar dem är en sa, men har inte sett att något med beteckningen "åretruntdäck" saluföras på länge, om ens alls. Ej heller att någon egen kategori finns, alternativt har funnits, av denna typ. Plägar dock förekomma i allehanda annonser för begagnade bilar, som om det vore en stor fördel när det i själva verket innebär att till den utbjudna bilen inte följer med några användbara däck alls.
Citera
2016-10-16, 10:30
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
De "helårsdäck" som t.ex däckonline med flera firmor marknadsför brukar sällan vara märkta med M+S.
Ok, de är alltså inte ens godkända som helårsdäck i sverige. Det avgör ju saken. Sommardäck på barmark så långt det går och vinterdäck på vintern.
Citera
2016-10-16, 12:52
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Det var i just bilanonnser jag först såg benämningen.
Letar själv bil just nu o har de åretruntdäck så sitter de ofta på plåtfälg medan de inte ens har sommardäck.... sure.
Citera
2016-10-16, 12:53
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Tveksamt om det är någon däckstillverkare som marknadsför däck med den beteckningen, det är snarare ett påklistrat epitet för däck som kan och får användas året runt, men som jag skrev i tidigare inlägg så rör det sig om dubbfria vinterdäck, dylika bör aldrig användas sommartid.

Det finns ingen anledning att du förtydligar att mitt inledande "Helt riktigt" innebär att jag håller med i det du skrev i inlägget jag citerade.
Citera
2016-10-16, 13:53
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis

Jag brukar titta på metereologiska kartor för att få en uppfattning om klimatet där jag bor. Som man ser i länken nedan har vi kring jan-feb där jag bor på västkusten ett kontinentalt klimat med inte så mycket snö och därför tänker jag mig att WR-däcken skulle fungera bra där. Jag bytte till Nokian WRD3 förra veckan och de fungerar än så länge bra, men så är det också oktober och i snitt 8 grader varmt.

http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/sno/snodjup1415
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in