2016-10-14, 17:01
Bannlyst
Går Johaug fri från det här då har jag sett mitt sista skidlopp framöver förutom Vasaloppet som jag alltid brukar titta på men där är väl folk inte dopade ? Kanske bland eliten men inte motionärerna.
Citera
2016-10-14, 17:09
Medlem
Bendiksen sa på pressekonferansen igår, at han kom til apoteket i full landslags-sponsor "uniform" og presenterte seg som landslagslege og forklarte situasjonen til de, før han ba om kremer. Rart at apotekerne gav han denne kremen, og de samtidig nå i etterkant er så kategorisk bestemt på at dette ikke må brukes av idrettsutøvere..Det er noe som skurrer i forklaringen, minsker ikke akkurat skurringen, når hun hadde i forkant, ringt hjem til legen i Norge, og han kommer ned til Livigno, men glemmer å putte akkurat det produktet han burde brukt i legekofferten sin.

De har pratat med en av personerna som jobbar där, och när ett foto på Bendiksen visas upp säger hon att hon inte kan minnas att hon har sett honom i lokalen. Någon som presenterar sig på det sättet som han gjord borde väl vara lätt att komma ihåg. Det kan givetvis vara hennes kollega som sålde salvan (om man nu tror på historian). Men en intressant anmärkning likt förbannat. Det vore intressant att höra vad hennes kollega har att säga om saken. Eller om skidförbundet kan visa upp ett kvitto på inköpet. Men kvittot är väl spårlöst borta, precis som den specialtillverkade förpackning som krämen låg i. Ni vet den som inte hade ett dopingtryck på sig..

http://www.vg.no/sport/johaug-tatt-i-doping/apotekansatt-i-livigno-om-johaug-synes-fryktelig-synd-paa-henne/a/23820655/
Citera
2016-10-14, 17:11
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Jo.

Fast det jag frågar mig är : Skulle Johaug verkligen dopa sig på ett sånt vis att hon skulle veta att hon garanterat åker fast ifall de kommer förbi och tar ett prov?
Använder inte de flesta idag mer svårupptäckta preparat och hoppas att de inte upptäcks i testerna?

Vad jag menar är att ifall Johaug intygat salvan under provtagning och det skulle vara ett medvetet sätt att mörka tyngre doping, Då skulle det ju betyda att hon visste att hon var 100% körd redan när provet togs.
Känns spontant konstigt att man dopar sig på ett sånt vis att man vet att man är körd om ett test görs.

Man kan teoretiskt tänka sig att norrmännen har beräknat hur länge det dröjer innan kroppen bryter ner substansen. Om, jag säger OM, det har förekommit organiserad dopning med steroider och hon hade tagit en dos kvällen innan så kanske hon visste att det var omöjligt att undgå upptäckt. Det här är en miljardindustri i norge.
Citera
2016-10-14, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Bendiksen sa på pressekonferansen igår, at han kom til apoteket i full landslags-sponsor "uniform" og presenterte seg som landslagslege og forklarte situasjonen til de, før han ba om kremer. Rart at apotekerne gav han denne kremen, og de samtidig nå i etterkant er så kategorisk bestemt på at dette ikke må brukes av idrettsutøvere..Det er noe som skurrer i forklaringen, minsker ikke akkurat skurringen, når hun hadde i forkant, ringt hjem til legen i Norge, og han kommer ned til Livigno, men glemmer å putte akkurat det produktet han burde brukt i legekofferten sin.

De har pratat med en av personerna som jobbar där, och när ett foto på Bendiksen visas upp säger hon att hon inte kan minnas att hon har sett honom i lokalen. Någon som presenterar sig på det sättet som han gjord borde väl vara lätt att komma ihåg. Det kan givetvis vara hennes kollega som sålde salvan (om man nu tror på historian). Men en intressant anmärkning likt förbannat. Det vore intressant att höra vad hennes kollega har att säga om saken. Eller om skidförbundet kan visa upp ett kvitto på inköpet. Men kvittot är väl spårlöst borta, precis som den specialtillverkade förpackning som krämen låg i. Ni vet den som inte hade ett dopingtryck på sig..

http://www.vg.no/sport/johaug-tatt-i-doping/apotekansatt-i-livigno-om-johaug-synes-fryktelig-synd-paa-henne/a/23820655/

Kanske inte ens sålts någon kräm till läkaren på det apoteket isåfall borde det finnas kvitton eller kanske övervakningskamera.

Att ingen minns att en läkare i norska skidlandslagets uniform varit inne på apoteket tycker också jag är märkligt. Allt är säkerligen efterkonstruerat och påhittat nu när Johaug åkte dit på ett test.
Citera
2016-10-14, 17:17
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanosBagare
Går Johaug fri från det här då har jag sett mitt sista skidlopp framöver förutom Vasaloppet som jag alltid brukar titta på men där är väl folk inte dopade ? Kanske bland eliten men inte motionärerna.

Den italienske cyklisten Stefano Agostini fick 15 månader år 2013, han hade använt samma medel.Vi får väl hoppas på samma dom nu också.

http://www.vg.no/sport/langrenn/doping/italiensk-syklist-tatt-med-samme-stoff-som-johaug-la-opp/a/23819280/

Citat:
Italiensk syklist tatt med samme stoff som Johaug
Ble utestengt i 15 måneder
Senast redigerad av welcometoreality 2016-10-14 kl. 17:20.
Citera
2016-10-14, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Vilka tårar?? Hennes utgångspunkt var att sitta och fälla krokodiltårar men inte ens det klarade hon av. Hon verkar dock vara mycket snorig.
Jag tyckte att jag såg henne torka bort tårar vid något tillfälle.

Det såg i alla fall inte äkta ut. Det sjukaste var när hon drog näven i bordet som en drama queen.

Ingen har kommenterat de 9 dagarna som informationen hölls hemlig. Det måste väl vara längre än normalt? Vem tog det beslutet?
Citera
2016-10-14, 17:24
Medlem
Niskalaukauss avatar
Att hon inte automatiskt blir avstängd under utredningen är något som förundrar i Finland.
Citera
2016-10-14, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanosBagare
Kanske inte ens sålts någon kräm till läkaren på det apoteket isåfall borde det finnas kvitton eller kanske övervakningskamera.
Läkaren borde kunna visa upp kvitto, kontoutdrag eller liknande. Skulle vara intressant att veta om han kan det.

Är det verkligen norrmän som ska undersöka sådant och bestämma ett eventuellt straff för Johaug?
Är det normalt att det är det egna landet som bestämmer straff i dopningfall?
Citera
2016-10-14, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Den italienske cyklisten Stefano Agostini fick 15 månader år 2013, han hade använt samma medel.Vi får väl hoppas på samma dom nu också.

http://www.vg.no/sport/langrenn/doping/italiensk-syklist-tatt-med-samme-stoff-som-johaug-la-opp/a/23819280/

27 utövare har alla fått avstängning efter intag av denna substans. Medelstraff är 2 år. Det som gör att Jon kan få ännu längre straff är att hon kommit med lögner. Troligt med 2-3 års avstängning. Ser man på liknande stjärnor som Linda Haglund och Ludmilla Engqvist är det troligt att karriären är slut.
Citera
2016-10-14, 17:30
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Ja.
Citera
2016-10-14, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Läkaren borde kunna visa upp kvitto, kontoutdrag eller liknande. Skulle vara intressant att veta om han kan det.

Är det verkligen norrmän som ska undersöka sådant och bestämma ett eventuellt straff för Johaug?

FIS och Antidoping Norge friade helt Sundby. Vilket säger ganska mycket om deras trovärdighet. WADA kan sedan skicka det till CAS. Kommer att bli minst 2 år.
Citera
2016-10-14, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Exakt, därför som kvittot kan vara intressant, annars kunde de ju sparat en tub för att kunna visa upp lite snyggt som en cover-up.

Fast jag menar att även om de kan visa ett kvitto är detta inte relevant. Alltså att kvittot är ointressant för fallet. Men kanske också så du menade?

Ett bevisat köp av en kräm mha kvitto vid en viss tidpunkt bevisar inte att doping som intagits i närtid till denna tidpunkt kommer från just krämen.

Som jag skrev, om det skulle vara så att kvittot spelare roll så kunde ju en utövare dopa sig på riktigt. Sen ser denne till att ha kvitto från dopingtidpunkten på någon produkt som även det innehåller dopingsmedlet som de har intagit. Blir de påkomna har de "bevis" på att de inte har dopat sig utan tagit en medicin av misstag. Det är inte rimligt att detta skulle duga som förklaring. Det är därför det inte räknas som förmildrande omständighet att dra en historia om lagliga mediciner. (som ju i princip alla fällda ändå försöker med)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in