2016-10-14, 04:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Jo.

Fast det jag frågar mig är : Skulle Johaug verkligen dopa sig på ett sånt vis att hon skulle veta att hon garanterat åker fast ifall de kommer förbi och tar ett prov?
Använder inte de flesta idag mer svårupptäckta preparat och hoppas att de inte upptäcks i testerna?

Vad jag menar är att ifall Johaug intygat salvan under provtagning och det skulle vara ett medvetet sätt att mörka tyngre doping, Då skulle det ju betyda att hon visste att hon var 100% körd redan när provet togs.
Känns spontant konstigt att man dopar sig på ett sånt vis att man vet att man är körd om ett test görs.
Om hon medvetet tagit Clostebol i större mängder och på andra sätt, så kanske de nu av någon anledning kände på sig att de skulle åka fast, (förfinade tester?) varpå salvan kunde plockas fram då den råkar innehålla just Clostebol. (och är det för höga mängder i urinen för vad salvan kan ge så kanske högsta organ ser till att justera ner siffrorna till "salva-nivå" på Clostebolet. I det läget så tilläts isf Norge, av högsta organ, tuta o köra tills det blev nödvändigt att snygga till efterspelet). Och det norska folket kommer anse att det var en småsak...inte alls som när Ryssland och Finland dopar sig...

Kanske att de fått tips om testers tidpunkt, men om ngt test ändå kommer överraskande, så tas salvan fram? Som ett sista försök om det går illa med dopingen. Vilket de såklart isf inte trodde, men allt KAN ju alltid ske, så ha salvan i beredskap..den kan ju vara köpt tidigare än vad som kommer att uppges. Och så säger man nu att den enda tuben som är köpt, är köpt nyligen, eller ngt sådant. Norge har mkt cash, (som man bl.a. kan muta högsta organ med) och de MÅSTE få vinna, och de kan absolut vara skyddade av högsta organ. Så vill man fuska "snyggt" som Norge, så går det helt klart att ordna. Lite mer pengar på spel än det var typ 1973, om man säger..

Och jag tror att det var för jobbigt för Norge med alla förluster på 80-talet, att man en gång för alla bestämde sig för att en sådan period, till varje pris, aldrig mer ska få se dagens ljus.
Senast redigerad av Muttmousse 2016-10-14 kl. 04:24.
Citera
2016-10-14, 06:05
Medlem
Att Norge sysslar med doping är ju ganska givet, dock inte i samma nivå som Finland i början av 2000-talet. Det enklaste är att titta på hur tempot ser ut för olika åkare.

Om vi tittar på de rena åkarna, t.ex. Kalla och Kowalczyk. De kan ha formtoppar där de krossar allt motstånd, har en otrolig frekvens. Men i de flesta loppen har de ganska "mediokra" placeringar, ibland inte ens topp 20. Även i loppen när de vinner ser man på de längre distanserna att små formsvackor under loppen förekommer. Sen står dessa åkare över flera lopp varje säsong då det blir för mycket annars.

Hos vissa norskor och norrmän så startar de i princip i alla race. Och frekvensen ser alltid likadan ut, de är alltid i toppen av tabellen. Det är helt omöjligt utan hjälpmedel. Norrmännen har förklarat det med annorlunda träning. Men det håller inte heller. Vi kan titta på Gunde Svan. Han revolutionerade utvecklingen inom skidsporten under sin tid. Han utvecklade helt egna träningsmetoder som många använder än idag. Han var i princip först med att ställa krav och utveckla utrustningen. Många hånade han när han ställde krav på att skidspetsarna skulle vara av ett annat material, så de vägde 7 gram i stället för 13 gram. Men inte ens han dominerade så pass stort som vissa norskor t.ex. gör.

Dopar sig hela Norska laget? Nej, det tror jag inte. Det sista Norge vill ha är ett Finland. De flesta norrmän och norskor följer normala mönster, några enstaka monsterlopp, men för det mesta mer mediokra resultat. Däremot har man nog några herrar samt några damer man dopar under sommaren. Under vintern undviker man de tyngre substanserna och har andra lättare varianter som de utvecklar hela tiden för att undgå upptäckt.

Detta är min teori i alla fall.
Citera
2016-10-14, 06:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muttmousse
Om hon medvetet tagit Clostebol i större mängder och på andra sätt, så kanske de nu av någon anledning kände på sig att de skulle åka fast, (förfinade tester?) varpå salvan kunde plockas fram då den råkar innehålla just Clostebol. (och är det för höga mängder i urinen för vad salvan kan ge så kanske högsta organ ser till att justera ner siffrorna till "salva-nivå" på Clostebolet. I det läget så tilläts isf Norge, av högsta organ, tuta o köra tills det blev nödvändigt att snygga till efterspelet). Och det norska folket kommer anse att det var en småsak...inte alls som när Ryssland och Finland dopar sig...

Kanske att de fått tips om testers tidpunkt, men om ngt test ändå kommer överraskande, så tas salvan fram? Som ett sista försök om det går illa med dopingen. Vilket de såklart isf inte trodde, men allt KAN ju alltid ske, så ha salvan i beredskap..den kan ju vara köpt tidigare än vad som kommer att uppges. Och så säger man nu att den enda tuben som är köpt, är köpt nyligen, eller ngt sådant. Norge har mkt cash, (som man bl.a. kan muta högsta organ med) och de MÅSTE få vinna, och de kan absolut vara skyddade av högsta organ. Så vill man fuska "snyggt" som Norge, så går det helt klart att ordna. Lite mer pengar på spel än det var typ 1973, om man säger..

Och jag tror att det var för jobbigt för Norge med alla förluster på 80-talet, att man en gång för alla bestämde sig för att en sådan period, till varje pris, aldrig mer ska få se dagens ljus.

Jo om det nu är systematiskt och har pågått lång tid borde de nu ha ett bra "system" då att veta om när testerna kommer för att nu på något vis anpassa dopningen efter detta med nu att trappa ner och eventuellt ha piller som döljer substanser. Nu kanske det då sket sig och då kommer man ner till denna paniklösning. Det låter ju onekligen som just en sådan paniklösning när nu både läkare och aktiv missar en stor varningssymbol...

Men kommer bli intressant detta med nu hur hon (och Norge eventuellt) kommer straffas. Hade det nu säg varit en rysk åkare som nu åkt dit på samma sätt och nu skyllt på samma sätt på en munsårsalva hade liksom Norge varit där i första ledet och skrikit SKITSNACK! det är dopning och personen ska helst stängas av på livstid...
Citera
2016-10-14, 07:40
Medlem
wwrs avatar
Det är fegt av de tillfrågade läkarna att inte säga sanningen: Det är helt omöjligt att en läkare skriver ut salva med anabola steroider mot munsår. Dessutom till en tävlande idrottsman.

Varja gång det händer lyckas de få media i samma läge: Nu fokuserar man på en tub salva och en fuskande idrottsman.

Det man skall fråga sig är hur en världsstjärna vågar injicera sig med något hon kommer att testas positivt för under en vecka efter injektionen. Ett preparat som redan fällt två andra, bara i år.

Jag kan inte se någon annan orsak än att de i förväg vet när de kommer att bli testade. Jag kommer inte ihåg namnet men för länge sedan var det en svensk landslagsidrottare på träningsläger i sydeuropa som hade blivit tillfrågad av testpatrullen "Vill du bli testad?" Haha. Testningen är ett skämt.

Hur ofta har hon testats? Hur ser systemet ut? Är hennes eget förbund inblandat i testningen? Då sitter de ju på dubbla stolar.

Hon vore dum om hon inte dopade sig. Alla runt henne försöker ju skydda henne. Förmodligen både mot upptäckt och vid upptäckt.
Senast redigerad av wwr 2016-10-14 kl. 08:08.
Citera
2016-10-14, 07:57
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Att Norge sysslar med doping är ju ganska givet, dock inte i samma nivå som Finland i början av 2000-talet.

Eftersom du inte vet något om nivån på den finländska dopingen är det onödigt att dra in den som nån referens.
Citera
2016-10-14, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Eftersom du inte vet något om nivån på den finländska dopingen är det onödigt att dra in den som nån referens.

Nej, vi vet inte hela nivån, men vi vet ganska mycket. Eller menar du att det var en konspirationsteori?
Citera
2016-10-14, 08:21
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Nej, vi vet inte hela nivån, men vi vet ganska mycket. Eller menar du att det var en konspirationsteori?
Jag känner till svenskarnas fabler kring det jo. Googlar man på hemohes tex. så kommer man genast på träffar med svenska lögner. Här tex.
http://xray.bmc.uu.se/Courses/Bke1/2001/Projects/Dooping/
Där sägs helt oblygt att finnarna fällts för EPO. Mig veterligen har endast en finländsk skidåkare blivit fälld för EPO och det var i ett helt annat sammanhang. Och nej, finnarna döljde inte EPO med hemohes i Lahti eftersom endast Isometsä blev fälld för hemohes i blodet. Så ids inte ens försöka dra upp det.
Citera
2016-10-14, 08:26
Medlem
Citat:
Jag känner till svenskarnas fabler kring det jo. Googlar man på hemohes tex. så kommer man genast på träffar med svenska lögner. Här tex.
Där sägs helt oblygt att finnarna fällts för EPO. Mig veterligen har endast en finländsk skidåkare blivit fälld för EPO och det var i ett helt annat sammanhang. Och nej, finnarna döljde inte EPO med hemohes i Lahti eftersom endast Isometsä blev fälld för hemohes i blodet. Så ids inte ens försöka dra upp det.

Intressant att du drar upp detta då jag inte namngett någon person eller preparat. Alla åkares erkännande är bara lögner menar du? Den finländska väskan full med använda dopingpreparat är fejk? Finlands eget beslut att ställa in all skidverksamhet några år var utrikes krafter? Är du på skämt eller?
Citera
2016-10-14, 08:31
Medlem
Fuskhaug
Citera
2016-10-14, 08:38
Medlem
JoshTees avatar
Det är en farlig väg att gå om man ska börja gå på historier från lagläkare och den aktiva själv när man bestämmer eventuellt straff.
Hade hon otillåtet preparat i sig ska hon givetvis stängas av. 15-23 månader verkar vara standard för detta preparat. Skulle vara konstigt om det blev något annat.
Citera
2016-10-14, 08:45
Medlem
karlsoons avatar
Citat:

Du vet inte vad du pratar om.
Citera
2016-10-14, 08:47
Medlem
Continental Ops avatar
Nyckeln här verkar ju vara koncentrationen, hur mkt var det och nåt slags initierat omdöme om huruvida det är möjligt att få så stor koncentration genom att smörja in läppar.

Finns det nån konkret info om detta?

Nu lär vi tyvärr få höra mer av "experten" Lasse Anrell

Allt detta är ju ändå rätt schysst för oss svenskar och våra vänner från Kanada, Frankrike och Amerika, vi käkar gröt och kokt potatis med lax och gör våra dubbla pass och är sunda, vi kör ingen trist taktikåkning, vi tillverkar inte skidutrustning med uppenbara kvalitetsbrister, vi kan få en riktigt bra säsong!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in