2016-10-12, 21:22
Medlem
Jahaudus avatar
Jag har en liten hård knöl (som en 10 krona) snett bakom örat på vänster sida av bakhuvudet, nästan vid skallbasen, men inte riktigt längst ner. Den här knölen gör jätte ont när jag rör vid den. Jag har haft den i drygt en vecka nu men den börjar göra ondare och ondare, det strålar upp mot huvudet och ner i nacken. Konstant kraftig huvudvärk. Jag har inte slagit mig, så det är ingen vanlig bula. Är inte heller förkyld.

När man får muskelknutor och lymfkörtlar tex på halsen, så sitter de ju i vävnaden. Detta är mer som en utbuktning i skelettet, en massiv, hård knöl. Kan det bli så pga lymfkörtlar? Jag brukar ha problem med mina lymfkörtlar efter att jag hade körtelfeber för massor av år sedan, men det brukar inte kännas så här.

Ringde vårdcentralen, som skickade mig till akuten, som skickade mig tillbaka till vårdcentralen utan undersökning... Min vårdcentral säger att det inte finns tider.

Vad kan detta vara??? Hur ska jag få hjälp? Känns som att jag måste få knölen undersökt ju.
Citera
2016-10-12, 22:50
Medlem
Duramaters avatar
Svullnad av lymfnod. Här dräneras yttre örongången och öronmusslan. Har du haft några problem med ytterörat som smärta eller skadat den? Det kan vara en infektion.
Citera
2016-10-12, 22:54
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Svullnad av lymfnod. Här dräneras yttre örongången och öronmusslan. Har du haft några problem med ytterörat som smärta eller skadat den? Det kan vara en infektion.

Tack för ditt svar. Nej inga problem med örat för övrigt. Spänner och dunkar hela tiden, känns som att huvudet ska explodera.
Citera
2016-10-12, 22:55
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaudu
Tack för ditt svar. Nej inga problem med örat för övrigt. Spänner och dunkar hela tiden, känns som att huvudet ska explodera.

Ring sjukvårdsupplysningen och fråga vad du kan göra.
Citera
2016-10-12, 22:58
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:

Mm. Tänker ringa vårdcentralen igen imorgon och stå på mig. Måste gå den vägen enligt akuten, så de får fixa en tid.
Citera
2016-10-12, 23:03
Medlem
Kaptensgatans avatar
Citat:

Det är ingen idé. Dom kommer säga "Vi kan inte ställa diagnos eller spekulera över telefon.. kan ju vara vad som helst, ring vårdcentralen eller åk till akuten".

Tillägg: Att dom inte kan sätta diagnos är förståeligt men det är i alla fall så samtalen ser ut.

Citat:
Mm. Tänker ringa vårdcentralen igen imorgon och stå på mig. Måste gå den vägen enligt akuten, så de får fixa en tid.

Någon tid borde finnas även om det så är nästa år den tiden finns.
Senast redigerad av Kaptensgatan 2016-10-12 kl. 23:05.
Citera
2016-10-13, 00:31
Medlem
SvartaBjorns avatar
Vet inte var du bor men finns det inte någon "akutvårdcentral" dit du kan vända dig?

De är ju till för att avlasta sjukhusens akutmottagningar samt i de fall då det är lång väntetid för att komma till vårdcentralen där du är listad.
Citera
2016-10-13, 01:42
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Säg att du kan ta återbudstider också med kort varsel.
Citera
2016-10-13, 06:28
Medlem
sasos avatar
Citat:

du får gärna återkomma hur det gick!
Citera
2016-10-13, 07:26
Medlem
udons avatar
Vad har ni för jäkla vårdcentraler? Jag bor i en medelstor svensk stad och har aldrig någonsin blivit nekad en undersökning.
Citera
2016-10-13, 09:45
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptensgatan
Det är ingen idé. Dom kommer säga "Vi kan inte ställa diagnos eller spekulera över telefon.. kan ju vara vad som helst, ring vårdcentralen eller åk till akuten".

Tillägg: Att dom inte kan sätta diagnos är förståeligt men det är i alla fall så samtalen ser ut.

Någon tid borde finnas även om det så är nästa år den tiden finns.

Instämmer helt i det du skrev.

Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Vet inte var du bor men finns det inte någon "akutvårdcentral" dit du kan vända dig?
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Vad har ni för jäkla vårdcentraler? Jag bor i en medelstor svensk stad och har aldrig någonsin blivit nekad en undersökning.

Jag bor i Malmö. Vi har sedan 2013 något som heter kväll och helgmottagning. Den ligger i direkt anslutning till akuten. Jag vet inte hur det är nu, men förr jobbade där två st läkare, vilket är rätt få om du tänker på den höga sjukvårdsbelastningen som finns i Malmö. Liksom på akuten får man gå ett litet led, via receptionen till allmän sköterskor, vidare till olika små rum. Att få träffa en läkare här, är inte lätt.

På akuten fick jag mest frågor som gör mig ännu mera osäker. "Du kanske har migrän? Det är kanske såhär din skalle är formad? Palexia (som jag har ätit på inrådan av min läkare sedan två veckor) ger ofta huvudvärk som bieffekt..." Jag är inte formad så. Jag skulle mycket väl kunna ha migrän, men det förklarar inte knölen bakom örat. Ja, Palexia har huvudvärk som bieffekt, men inte sån här explosiv huvudvärk och det förklarar inte heller knölen. Rådet blev iaf att äta diklofenak och alvedon, samt att söka vårdcentralen igen "om jag vill"....

Citat:
Ursprungligen postat av saso
du får gärna återkomma hur det gick!
Efter natten har jag fått vad som kan liknas vid tidiga förkylningssymptom, det kliar i bihålorna. Så nu kan jag mer köpa att det handlar om en lymfkörtel. Det som oroar mig, är som sagt att det känns som att knölen är av ben, en utväxt i skallen. Har aldrig varit med om det tidigare. Det skulle i och för sig förklara den extrema huvudvärken. För jävligt ställe att ha en infekterad körtel på, klart att det spänner.

Vårdcentralen sa igen att det inte finns tider. Att de har ett fåtal akuta tider, som delas ut prick kl08 var morgon. Jag lämnar min son på förskolan precis då, så jag har ingen möjlighet att ringa innan kl08.30. Hon beklagade och sa att även de vanliga tiderna är tagna för månader framåt. För att få en vanlig tid, måste jag ringa en exakt dag, precis när läkarna satt sina scheman eller nåt. Jag vet inte, slutade lyssna.

Har kommit överrens med min mor, att om det är samma på måndag, tar hon grabben till förskolan så att jag kan ligga på luren prick kl08. Annars har jag en tid hos min läkare i december oavsett.
Citera
2021-03-01, 21:23
Medlem
Uraharas avatar
Citat:
Instämmer helt i det du skrev.

Jag bor i Malmö. Vi har sedan 2013 något som heter kväll och helgmottagning. Den ligger i direkt anslutning till akuten. Jag vet inte hur det är nu, men förr jobbade där två st läkare, vilket är rätt få om du tänker på den höga sjukvårdsbelastningen som finns i Malmö. Liksom på akuten får man gå ett litet led, via receptionen till allmän sköterskor, vidare till olika små rum. Att få träffa en läkare här, är inte lätt.

På akuten fick jag mest frågor som gör mig ännu mera osäker. "Du kanske har migrän? Det är kanske såhär din skalle är formad? Palexia (som jag har ätit på inrådan av min läkare sedan två veckor) ger ofta huvudvärk som bieffekt..." Jag är inte formad så. Jag skulle mycket väl kunna ha migrän, men det förklarar inte knölen bakom örat. Ja, Palexia har huvudvärk som bieffekt, men inte sån här explosiv huvudvärk och det förklarar inte heller knölen. Rådet blev iaf att äta diklofenak och alvedon, samt att söka vårdcentralen igen "om jag vill"....

Efter natten har jag fått vad som kan liknas vid tidiga förkylningssymptom, det kliar i bihålorna. Så nu kan jag mer köpa att det handlar om en lymfkörtel. Det som oroar mig, är som sagt att det känns som att knölen är av ben, en utväxt i skallen. Har aldrig varit med om det tidigare. Det skulle i och för sig förklara den extrema huvudvärken. För jävligt ställe att ha en infekterad körtel på, klart att det spänner.

Vårdcentralen sa igen att det inte finns tider. Att de har ett fåtal akuta tider, som delas ut prick kl08 var morgon. Jag lämnar min son på förskolan precis då, så jag har ingen möjlighet att ringa innan kl08.30. Hon beklagade och sa att även de vanliga tiderna är tagna för månader framåt. För att få en vanlig tid, måste jag ringa en exakt dag, precis när läkarna satt sina scheman eller nåt. Jag vet inte, slutade lyssna.

Har kommit överrens med min mor, att om det är samma på måndag, tar hon grabben till förskolan så att jag kan ligga på luren prick kl08. Annars har jag en tid hos min läkare i december oavsett.

Hej! om du ser detta, vill du gärna berätta hur det gick för din del? Har en likadan knöl bakom örat sedan en månad tillbaka. Ska på besök hos önh läkare nästa vecka men är så orolig och rädd att det ska vara något farligt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in