Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptensgatan
Det är ingen idé. Dom kommer säga "Vi kan inte ställa diagnos eller spekulera över telefon.. kan ju vara vad som helst, ring vårdcentralen eller åk till akuten".
Tillägg: Att dom inte kan sätta diagnos är förståeligt men det är i alla fall så samtalen ser ut.
Någon tid borde finnas även om det så är nästa år den tiden finns.
Instämmer helt i det du skrev.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvartaBjorn
Vet inte var du bor men finns det inte någon "akutvårdcentral" dit du kan vända dig?
Citat:
Ursprungligen postat av
udon
Vad har ni för jäkla vårdcentraler? Jag bor i en medelstor svensk stad och har aldrig någonsin blivit nekad en undersökning.
Jag bor i Malmö. Vi har sedan 2013 något som heter kväll och helgmottagning. Den ligger i direkt anslutning till akuten. Jag vet inte hur det är nu, men förr jobbade där två st läkare, vilket är rätt få om du tänker på den höga sjukvårdsbelastningen som finns i Malmö. Liksom på akuten får man gå ett litet led, via receptionen till allmän sköterskor, vidare till olika små rum. Att få träffa en läkare här, är inte lätt.
På akuten fick jag mest frågor som gör mig ännu mera osäker. "Du kanske har migrän? Det är kanske såhär din skalle är formad? Palexia (som jag har ätit på inrådan av min läkare sedan två veckor) ger ofta huvudvärk som bieffekt..." Jag är inte formad så. Jag skulle mycket väl kunna ha migrän, men det förklarar inte knölen bakom örat. Ja, Palexia har huvudvärk som bieffekt, men inte sån här explosiv huvudvärk och det förklarar inte heller knölen. Rådet blev iaf att äta diklofenak och alvedon, samt att söka vårdcentralen igen "om jag vill"....
Citat:
Ursprungligen postat av
saso
du får gärna återkomma hur det gick!
Efter natten har jag fått vad som kan liknas vid tidiga förkylningssymptom, det kliar i bihålorna. Så nu kan jag mer köpa att det handlar om en lymfkörtel. Det som oroar mig, är som sagt att det känns som att knölen är av ben, en utväxt i skallen. Har aldrig varit med om det tidigare. Det skulle i och för sig förklara den extrema huvudvärken. För jävligt ställe att ha en infekterad körtel på, klart att det spänner.
Vårdcentralen sa igen att det inte finns tider. Att de har ett fåtal akuta tider, som delas ut prick kl08 var morgon. Jag lämnar min son på förskolan precis då, så jag har ingen möjlighet att ringa innan kl08.30. Hon beklagade och sa att även de vanliga tiderna är tagna för månader framåt. För att få en vanlig tid, måste jag ringa en exakt dag, precis när läkarna satt sina scheman eller nåt. Jag vet inte, slutade lyssna.
Har kommit överrens med min mor, att om det är samma på måndag, tar hon grabben till förskolan så att jag kan ligga på luren prick kl08. Annars har jag en tid hos min läkare i december oavsett.