Citat:
Ursprungligen postat av
vedhuggare
Jag har ingen glädje av Ukrainas eller något annat lands problem och förnekar inte Rysslands. Problem ska dock rapporteras och göras synliga så att de kan lösas. Det är också viktigt att få fram att dagens ukrainska elit inte förmår göra mer än att be om mera pengar.
Jag vet att några ryssar lämnar landet, men inte hur många. Jag vet också att några västerlänningar flyttar till Ryssland och inte bara pensionärer. Ryssland vill inte dominera världen, Ryssland går i försvarsläge i nuvarande spända internationella läge. Om Ryssland ville dominera, så skulle jag kritisera Moskva, som jag nu kritiserar Kiev och NATO, var så säker. Jag vill ha frid och ro i mitt fädernesland, inte utländsk dominans.
Jag vet att IT-sektorn går bra, men det är en spottloska i Mississippi i det här läget, som jag skrev tidigare. Malmström flaggar för bättre ukrainska exportkvoter och det kan hjälpa jordbruket - medan fabrikerna förfaller och högteknologin försvinner.
Jag förstår att du lider och letar efter framgångstecken, men se verkligheten och försök att påverka till det bättre du som skriver från Odessa. Den staden vill jag en gång se. Förresten, vad håller slipsätaren på med nuförtiden? Har han tystnat? Gör oss en tjänst och rapportera från Ukraina, du har en mycket bättre sits än många av oss.
Det är just här du faller, du har inte några data alls. Presentera något... Om du kan
Jag skulle vilja att Ryssland agerade annorlunda, och när/om Medeved blir president så kommer änglarna sjunga. Men just nu är det KGB som har hand om Kreml. Ryssland faller, lite som Sveriges nationalsång:
"Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var."
Vi kommer gå en runda under de närmaste 10åren där vissa länder som inte etablerat en demokrat, där ledarna kommer leka despoter. Jag personligen är övertygad om att demokrati är ett stabilt läge och despotism inte är det.
Tänk om både Ukraina och Ryssland skulle använda sig av sin befolkning till åtminstone 50%. Då skulle Moskva-Peterburg-Kiev vara världensutvecklingsnav (lika många ingenjörer som US, Frankrike, Tyskland och England tillsammans). I stället har vi denna situation när de som examineras ger sig av till andra lånder för att vi har en maktfullkomplig militärisk idiot på toppen.
Vad gäller ukraina så är det mycket uppbyggnad av landet som är temat för dagen. Förbättra institutioner, få bort korruptionen, och få hit framförallt europeiska länder och företag. Tyskland verkar sätta upp en handelskamare.
Det som är intressant är att det verkar som att en ny metod för att inte betala mutor är att tala med chefen dvs alla vet att det på går en purge för att få bort korruption. Det som görs är top-down så cheferna är väldigt försiktiga och rädda om sina jobb så om någon frågar efter "extra pengar" eller rättare sagt säger att något inte går (samma sak som att de vill ha pengar) så frågar man efter chefen och så får han antingen konfirmera att det "inte går" eller så får han ta hand om den anställda. Så korruptionsjakten börjar märkas på lägre nivå också, vilket är utmärkt.
En annan sak som jag inte vet om ni har diskuterat är att de börjar diskutera höjningar av löner för statsanställda, vilket också är bra. Tidigare har ju lönerna varit så låga att det bara har gått att leva på dem om man fått "extra pengar". Om man höjer lönerna till en "normal nivå" så kan man sänka korruptionen ordentligt.
I övrigt är det naturligtvis mycket turbulens på marknaden vilket ju är svårt för personer som bara vill ha ett jobb och försörja sin familj, men det genererar möjligheter för företagen. Det är väldigt mycket aktiviteter och bra för alla personer utan familj att försörja. För familjer och pensionärer är det naturligtvis ingen ideal situation.
Det börjar också komma en hel personer från Ryssland till Ukraina. Naturligtvis handlar set om yngre personer, i alla fall de jag ser, som satsar på att bygga upp en karriär utomlands för att om möjligt åka tillbaka om Ryssland blir bättre i framtiden. Det är dock få som anser att denna konflikt är mellan Ryssland och Ukraina, utan Putin och KGB börjar nämnas oftare än tidigare som problemet.
Dock så finns det även där en skiljelinje någonstand vid 35-45år där äldre oftast längtar tillbaka till trygghet, stabilitet och sin ungdomsdagar, i Sovjet. Och de yngre ser framtiden i den öppna och fria världen som Europa står för. Och det är en tydlig konflikt mellan generationer från Ryssland.
Konflikten är ett steg i omvandlingen av Sovjet till att vaje del av unionen blir en normal del av Europa. De gamla vill inte förändras, och de yngre förstår inte vad som är problemet. Ukraina är, av vad jag ser, inte längre möjligt att införliva i ett "Stor Ryssland". Dock så kämpar Putin med att hålla kvar i sången: "...Jag vet att Du är och Du blir vad du var.". Där har du pudelnskärna.