2016-10-11, 12:58
Medlem
Utrikeshandel verkar öka sakta men säkert och Turkiet av alla länder har blivit en viktig handelspartner. Ok Turkiet är ju ett Natoland så det smäller i dagsläget troligen högre än Ryssland avseende handel och relationer. Det visar på att Ukraina inte lägger alla ägg i samma korg utan är öppet för all internationell handel som godkänns av världssamfundet. Det relativt goda debattklimatet i Ukraina gör det dessutom intressant att läsa landet media som faktiskt sopar banan med sina munkavleförsedda kolleger i Ryssland.
2016-10-11, 14:04
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Jag har ingen glädje av Ukrainas eller något annat lands problem och förnekar inte Rysslands. Problem ska dock rapporteras och göras synliga så att de kan lösas. Det är också viktigt att få fram att dagens ukrainska elit inte förmår göra mer än att be om mera pengar.

Jag vet att några ryssar lämnar landet, men inte hur många. Jag vet också att några västerlänningar flyttar till Ryssland och inte bara pensionärer. Ryssland vill inte dominera världen, Ryssland går i försvarsläge i nuvarande spända internationella läge. Om Ryssland ville dominera, så skulle jag kritisera Moskva, som jag nu kritiserar Kiev och NATO, var så säker. Jag vill ha frid och ro i mitt fädernesland, inte utländsk dominans.

Jag vet att IT-sektorn går bra, men det är en spottloska i Mississippi i det här läget, som jag skrev tidigare. Malmström flaggar för bättre ukrainska exportkvoter och det kan hjälpa jordbruket - medan fabrikerna förfaller och högteknologin försvinner.

Jag förstår att du lider och letar efter framgångstecken, men se verkligheten och försök att påverka till det bättre du som skriver från Odessa. Den staden vill jag en gång se. Förresten, vad håller slipsätaren på med nuförtiden? Har han tystnat? Gör oss en tjänst och rapportera från Ukraina, du har en mycket bättre sits än många av oss.

Det är just här du faller, du har inte några data alls. Presentera något... Om du kan

Jag skulle vilja att Ryssland agerade annorlunda, och när/om Medeved blir president så kommer änglarna sjunga. Men just nu är det KGB som har hand om Kreml. Ryssland faller, lite som Sveriges nationalsång:
"Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var."

Vi kommer gå en runda under de närmaste 10åren där vissa länder som inte etablerat en demokrat, där ledarna kommer leka despoter. Jag personligen är övertygad om att demokrati är ett stabilt läge och despotism inte är det.

Tänk om både Ukraina och Ryssland skulle använda sig av sin befolkning till åtminstone 50%. Då skulle Moskva-Peterburg-Kiev vara världensutvecklingsnav (lika många ingenjörer som US, Frankrike, Tyskland och England tillsammans). I stället har vi denna situation när de som examineras ger sig av till andra lånder för att vi har en maktfullkomplig militärisk idiot på toppen.

Vad gäller ukraina så är det mycket uppbyggnad av landet som är temat för dagen. Förbättra institutioner, få bort korruptionen, och få hit framförallt europeiska länder och företag. Tyskland verkar sätta upp en handelskamare.

Det som är intressant är att det verkar som att en ny metod för att inte betala mutor är att tala med chefen dvs alla vet att det på går en purge för att få bort korruption. Det som görs är top-down så cheferna är väldigt försiktiga och rädda om sina jobb så om någon frågar efter "extra pengar" eller rättare sagt säger att något inte går (samma sak som att de vill ha pengar) så frågar man efter chefen och så får han antingen konfirmera att det "inte går" eller så får han ta hand om den anställda. Så korruptionsjakten börjar märkas på lägre nivå också, vilket är utmärkt.

En annan sak som jag inte vet om ni har diskuterat är att de börjar diskutera höjningar av löner för statsanställda, vilket också är bra. Tidigare har ju lönerna varit så låga att det bara har gått att leva på dem om man fått "extra pengar". Om man höjer lönerna till en "normal nivå" så kan man sänka korruptionen ordentligt.

I övrigt är det naturligtvis mycket turbulens på marknaden vilket ju är svårt för personer som bara vill ha ett jobb och försörja sin familj, men det genererar möjligheter för företagen. Det är väldigt mycket aktiviteter och bra för alla personer utan familj att försörja. För familjer och pensionärer är det naturligtvis ingen ideal situation.

Det börjar också komma en hel personer från Ryssland till Ukraina. Naturligtvis handlar set om yngre personer, i alla fall de jag ser, som satsar på att bygga upp en karriär utomlands för att om möjligt åka tillbaka om Ryssland blir bättre i framtiden. Det är dock få som anser att denna konflikt är mellan Ryssland och Ukraina, utan Putin och KGB börjar nämnas oftare än tidigare som problemet.
Dock så finns det även där en skiljelinje någonstand vid 35-45år där äldre oftast längtar tillbaka till trygghet, stabilitet och sin ungdomsdagar, i Sovjet. Och de yngre ser framtiden i den öppna och fria världen som Europa står för. Och det är en tydlig konflikt mellan generationer från Ryssland.

Konflikten är ett steg i omvandlingen av Sovjet till att vaje del av unionen blir en normal del av Europa. De gamla vill inte förändras, och de yngre förstår inte vad som är problemet. Ukraina är, av vad jag ser, inte längre möjligt att införliva i ett "Stor Ryssland". Dock så kämpar Putin med att hålla kvar i sången: "...Jag vet att Du är och Du blir vad du var.". Där har du pudelnskärna.
2016-10-11, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Det är just här du faller, du har inte några data alls. Presentera något... Om du kan

Jag skulle vilja att Ryssland agerade annorlunda, och när/om Medeved blir president så kommer änglarna sjunga. Men just nu är det KGB som har hand om Kreml. Ryssland faller, lite som Sveriges nationalsång:
"Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var."

Vi kommer gå en runda under de närmaste 10åren där vissa länder som inte etablerat en demokrat, där ledarna kommer leka despoter. Jag personligen är övertygad om att demokrati är ett stabilt läge och despotism inte är det.

Tänk om både Ukraina och Ryssland skulle använda sig av sin befolkning till åtminstone 50%. Då skulle Moskva-Peterburg-Kiev vara världensutvecklingsnav (lika många ingenjörer som US, Frankrike, Tyskland och England tillsammans). I stället har vi denna situation när de som examineras ger sig av till andra lånder för att vi har en maktfullkomplig militärisk idiot på toppen.

Vad gäller ukraina så är det mycket uppbyggnad av landet som är temat för dagen. Förbättra institutioner, få bort korruptionen, och få hit framförallt europeiska länder och företag. Tyskland verkar sätta upp en handelskamare.

Det som är intressant är att det verkar som att en ny metod för att inte betala mutor är att tala med chefen dvs alla vet att det på går en purge för att få bort korruption. Det som görs är top-down så cheferna är väldigt försiktiga och rädda om sina jobb så om någon frågar efter "extra pengar" eller rättare sagt säger att något inte går (samma sak som att de vill ha pengar) så frågar man efter chefen och så får han antingen konfirmera att det "inte går" eller så får han ta hand om den anställda. Så korruptionsjakten börjar märkas på lägre nivå också, vilket är utmärkt.

En annan sak som jag inte vet om ni har diskuterat är att de börjar diskutera höjningar av löner för statsanställda, vilket också är bra. Tidigare har ju lönerna varit så låga att det bara har gått att leva på dem om man fått "extra pengar". Om man höjer lönerna till en "normal nivå" så kan man sänka korruptionen ordentligt.

I övrigt är det naturligtvis mycket turbulens på marknaden vilket ju är svårt för personer som bara vill ha ett jobb och försörja sin familj, men det genererar möjligheter för företagen. Det är väldigt mycket aktiviteter och bra för alla personer utan familj att försörja. För familjer och pensionärer är det naturligtvis ingen ideal situation.

Det börjar också komma en hel personer från Ryssland till Ukraina. Naturligtvis handlar set om yngre personer, i alla fall de jag ser, som satsar på att bygga upp en karriär utomlands för att om möjligt åka tillbaka om Ryssland blir bättre i framtiden. Det är dock få som anser att denna konflikt är mellan Ryssland och Ukraina, utan Putin och KGB börjar nämnas oftare än tidigare som problemet.
Dock så finns det även där en skiljelinje någonstand vid 35-45år där äldre oftast längtar tillbaka till trygghet, stabilitet och sin ungdomsdagar, i Sovjet. Och de yngre ser framtiden i den öppna och fria världen som Europa står för. Och det är en tydlig konflikt mellan generationer från Ryssland.

Konflikten är ett steg i omvandlingen av Sovjet till att vaje del av unionen blir en normal del av Europa. De gamla vill inte förändras, och de yngre förstår inte vad som är problemet. Ukraina är, av vad jag ser, inte längre möjligt att införliva i ett "Stor Ryssland". Dock så kämpar Putin med att hålla kvar i sången: "...Jag vet att Du är och Du blir vad du var.". Där har du pudelnskärna.

Nej, jag har inga data och har inte sökt några. Jag har bara hänvisat till vad andra har sagt, varav två från Ukraina, Montyan och den arge nationalisten, och en från Polen. Det här är inte en stor fråga för mig, men en viktig fråga för Ukraina.

En bra sak med dig är att du inte demoniserar ryssar. Vi skiljer oss bara åt i vår syn på VP och hans handlande. Politik kan man alltid diskutera och ha olika åsikter. Jag gillar dessutom inte Kiev och ser ingen framgång för Ukraina under dagens ledare, medan du letar framgångstecken.

Jag tror inte att det stora Ryssland kan regeras av någon annan än en sorts tzar och VP är stark tack vare den konstitution USA var med om att formulera för att stödja Jeltsin, det ska inte glömmas bort. VP är gamla KGB, sant, men det var den enda disciplinerade organisation, som kunde rädda landet i svåra tider. VP är kristen och har moral. Han är också en fighter och det har han nytta av när NATO omringar hans älskade Ryssland på flera olika sätt. Han är tillsatt av försynen, som jag ser det. Ukraina behöver en sådan man eller kvinna för att avlägsna inhemska och utländska fiender, extremister, oligarker och utländska kuppmakare. Sedan kan länderna börja samarbeta igen och det vore det bästa. Medvedev tänker lite annorlunda, han fostrades på annat sätt, men han är parhäst och har inte fått den eloge han är värd för sitt svåra arbete. Han hade en gång fyra delvis motsägande projekt, men lyckades gå fram på alla fronter samtidigt långsamt, men säkert. Att de två männen så länge har samarbetat tyder inte på några större motsättningar. Medvedev kan mycket väl ta över i nästa val.

Vi hade mer folkligt inflytande under våra gamla svenska kungar, dagens så kallade demokrati är ett förfallstecken. Historikerna tittar på det här intressant nog och backar upp min tes.

Var så säker att Tyskland har planer för Ukraina, men du behöver bara studera utvecklingen i östeuropa för att förstå vad de innebär. Företag köps upp för att läggas ned och nya företag sänder vinsterna hem till Tyskland där de till viss del används för global spekulation. Vinster ska investeras lokalt, inte flyttas över gränsen. Mervärdet försvinner och folket står bara och trampar när utländska företag tar över.

Det är bra att korruptionen bekämpas och du har rätt om lönerna. Korruptionen spred sig i både Ryssland och Ukraina under det svåra 90-talet. Ännu lever den dock på toppen i Kiev, det räcker inte att bara klämma åt underhuggarna.

Intressant om ryssar flyttar till Ukraina. Jag vet att några äldre gjorde det för några år sedan. En flyttade till släktingar i Odessa. Generationsklyftor har funnits i alla tider.

Jag är säker på att Ryssland inte vill inkorporera Ukraina, bara ha ett bra samarbete. Det är kostsamt att ha kolonier. Ryssland står starkare ensam, det vet vi efter det mångkulturella Sovjet-väldets fall. Den dag det smäller är den månghövdade hydran NATO en koloss på lerfötter och likadant med EU. Vi har aldrig i min livstid haft ett så här farligt läge.

Det som stoppar både Ukrainas och Rysslands närmande till väst är väst. I Ukraina skapades en konflikthärd av kuppen och landets förfall gör att EU-medlemskap inte är möjligt. Bryssel vill inte betala och det är förståeligt. Sprickan mellan Ryssland och väst är artificiellt skapad och kan bli långvarig.

Återigen, vad håller slipsätaren på med?
2016-10-11, 17:26
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
...

En bra sak med dig är att du inte demoniserar ryssar. Vi skiljer oss bara åt i vår syn på VP och hans handlande. Politik kan man alltid diskutera och ha olika åsikter. Jag gillar dessutom inte Kiev och ser ingen framgång för Ukraina under dagens ledare, medan du letar framgångstecken.

Nej, det kommer jag aldrig att göra Ryssland har dock problem efter sovjet föll vilket gör att det finns en identitetssökande som just nu hamnat i nationalism och lite dolk stöt mumlande. Ryssland är starkare än så men problemet i att just nu har galningen makten.

Varför gillar du inte Kiev? Att du inte ser framgångarna tycker jag är konstigt då korruptionen är på avtagande i hela landet. Jag har inga siffror men bara det att det är på TV varje dag som något som måste bort så är det en framgång. Om man är marknadsliberal (jag antar du inte är det) så tycker man det är bra att vi kanske äntligen kan börja städa upp detta problem från 1917... Som i och för sig var krattat av tsarväldet, som i sig var krattat av mongolernas brutalitet.

Citat:
Jag tror inte att det stora Ryssland kan regeras av någon annan än en sorts tzar och VP är stark tack vare den konstitution USA var med om att formulera för att stödja Jeltsin, det ska inte glömmas bort. VP är gamla KGB, sant, men det var den enda disciplinerade organisation, som kunde rädda landet i svåra tider.

Japp, han var bra de första två perioderna... Men sen borde han lämnat över permanent till Medeved och de liberala krafterna som ville satsa på befolkningen.
Där gjorde europa och Usa fel när de försökte pressa på med någon form av liberal variant av vad vi har i Europa och kanske framförallt Sverige. De borde ha förstått att det tar tid att ändra en sådan oljetanker som Sovjet är. Man kan inte pressa på som t.ex. Alexander Bard gjorde innan Sochi. Jag ser inte att fler länder vill gå med i Nato som något problem för Ryssland (om man inte är KGB och maktgalen vill säga). Men om man däremot försöker få före detta Sovjet stater att bli liberala stater som Sverige med samma mentaltet så kommer självklart länderna att sparka bakut..

Citat:
...
Var så säker att Tyskland har planer för Ukraina, men du behöver bara studera utvecklingen i östeuropa för att förstå vad de innebär. Företag köps upp för att läggas ned och nya företag sänder vinsterna hem till Tyskland där de till viss del används för global spekulation. Vinster ska investeras lokalt, inte flyttas över gränsen. Mervärdet försvinner och folket står bara och trampar när utländska företag tar över.

Det är bra att korruptionen bekämpas och du har rätt om lönerna. Korruptionen spred sig i både Ryssland och Ukraina under det svåra 90-talet. Ännu lever den dock på toppen i Kiev, det räcker inte att bara klämma åt underhuggarna.

Intressant om ryssar flyttar till Ukraina. Jag vet att några äldre gjorde det för några år sedan. En flyttade till släktingar i Odessa. Generationsklyftor har funnits i alla tider.

Jag är säker på att Ryssland inte vill inkorporera Ukraina, bara ha ett bra samarbete. Det är kostsamt att ha kolonier. Ryssland står starkare ensam, det vet vi efter det mångkulturella Sovjet-väldets fall. Den dag det smäller är den månghövdade hydran NATO en koloss på lerfötter och likadant med EU. Vi har aldrig i min livstid haft ett så här farligt läge.

Det som stoppar både Ukrainas och Rysslands närmande till väst är väst. I Ukraina skapades en konflikthärd av kuppen och landets förfall gör att EU-medlemskap inte är möjligt. Bryssel vill inte betala och det är förståeligt. Sprickan mellan Ryssland och väst är artificiellt skapad och kan bli långvarig.

Jo, det finns både tyska och franska bolag här. Många opportunister naturligtvis men det sprider sig vilka företag som är bra och dåliga. Och då gäller det att hamna på rätt sida.

Odessa är nog mer ett semester ställe, även om nu det finns en heldel industrier där så tror jag att ryssarna som flyttade dit flyttade dit på samma sätt som svenska pensionärer flyttar till Spanien.

Jag är helt övertygad om att Ukraina kommer komma med i EU pga att det är ett europeiskt land. Samma sak med Ryssland. Dock så kommer det ta tid och för Ryssland år det en post Putin som detta kommer hända.
För EU kommer Ukraina vara en fantastisk möjlighet att få billig och bra lego tillverkning, och samtidigt stabilisera östsidan av unionen för ett tag i alla fall. Detta innan Ryssland börjar att brytas sönder (om Putin fortsätter sitt styre.

Jag antar att du har missat att Ryssland har fler muslimer än något annat europeiskt land? Att Putin förtrycker minoriteter (exempelvis japanska grupper i öst), och att han verkar ha bestämt sig för att vapen är viktigare än pensioner? Det verkar avgå ganska många skepp från Sevastopol till Syrien i dagarn...
2016-10-11, 18:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Intressant analys av EU:s stöd till Ukraina:

Framgångar och svårigheter

http://www.ecfr.eu/publications/summary/16616
2016-10-12, 11:35
Bannlyst
Ingen visumfrihet för Ukraina på EU:s agenda i oktober.
http://www.unian.info/politics/1567612-no-visa-waver-for-ukrainians-on-european-parliaments-october-agenda.html

Ukrainas utrikesminister hade ju sagt att han "förväntade sig" detta av EU. Och att det skulle införas "inom ett par månader". Märkligt att inte EU lyder order?

http://www.unian.info/politics/1563437-klimkin-expects-eus-positive-decision-on-visa-free-travel-for-ukraine-in-oct-nov.html
2016-10-12, 12:16
Medlem
OlleHelges avatar
Det torde stå klart att det är Kreml som är dirigenten för denna oreda som finns. Och speciellt för kriget mellan Ryssland och Ukraina. Det finns ingen ursäkt för vad Putin gör eller de som hjälper honom att förstöra.

"President Putin has also brought many of his former KGB colleagues into the presidential administration. The persistent characterization of the regime in Kiev as fascist; the aggressive accusation that third parties were to blame for shooting down the MH17 passenger jet over eastern Ukraine; the ongoing false claim that Lisa, an ethnic German girl from Russia, was raped by refugees, even when it had already been established that this was not true; the discrediting of critical journalists as US-controlled agents; and, finally, the dissemination of contradictory versions of the shelling of a United Nations aid convoy in Syria – all of these obfuscation attempts follow a pattern that goes back to the Soviet Union. The Donetsk leak now offers proof of how it is being used in eastern Ukraine."
http://www.zeit.de/politik/ausland/2016-09/russia-propaganda-eastern-ukraine-separatists-e-mails/komplettansicht
2016-10-12, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-Kill
http://www.unian.info/politics/1567612-no-visa-waver-for-ukrainians-on-european-parliaments-october-agenda.html

Ukrainas utrikesminister hade ju sagt att han "förväntade sig" detta av EU. Och att det skulle införas "inom ett par månader". Märkligt att inte EU lyder order?

http://www.unian.info/politics/1563437-klimkin-expects-eus-positive-decision-on-visa-free-travel-for-ukraine-in-oct-nov.html

Salomonöarna och flera andra stillahavsstater fick dock avtal om visumfria resor till EU: http://www.schengenvisainfo.com/solomon-islands-nationals-can-now-travel-visa-free-eu-member-states/

Georgien verkar vara på gång också: http://www.schengenvisainfo.com/georgia-gets-green-light-for-eu-visa-free-travel/

Jag tror Ukraina får ett snarlikt avtal inom kort, annars blir det pinsamt för EU. Frågan är dock hur man ska lösa frågan med den nederländska omröstningen? Någon som har en idé?
2016-10-12, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Salomonöarna och flera andra stillahavsstater fick dock avtal om visumfria resor till EU: http://www.schengenvisainfo.com/solomon-islands-nationals-can-now-travel-visa-free-eu-member-states/
Salomonöarna men inte Ukraina.

Det verkar ju gå lysande med EU-integrationen hittills. Grattis, grattis.
2016-10-12, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-Kill

EU har ju tuffa krav på ett land för att ta del av Unionens fördelar. Ukraina kämpar och kommer till slut att nå det målet eftersom landet ju utvecklas allt mer i alla samhällssektorer. Slappheten och ineffektiviteten som var under den Moskvatrogna perioden är ju bruten och framgångarna kommer slag i slag ofta i mindre portioner men ändå. Euroasien är ju en ny marknad expansiv för Ukraina där <japan, Kina, Turket mm är viktiga partners. Låt Ukraina ta den tid det behöver för att bli fullt demokratiserat, rom byggdes ju inte på en dag. Det viktigaste steget är ju redan taget, brytningen med Moskva och dess förlamande politik. Ukraina slipper falla med i det ryska fallet mot avgrunden.
Men givetvis får Ukraina sin visumfrihet eftersom det gynnar EU och stärker vår union i slutändan.
Senast redigerad av Lucas49 2016-10-12 kl. 16:29.
2016-10-12, 16:40
Medlem
Citat:
Nej, jag har inga data och har inte sökt några. Jag har bara hänvisat till vad andra har sagt, varav två från Ukraina, Montyan och den arge nationalisten, och en från Polen. Det här är inte en stor fråga för mig, men en viktig fråga för Ukraina.

Jag tror inte att det stora Ryssland kan regeras av någon annan än en sorts tzar och VP är stark tack vare den konstitution USA var med om att formulera för att stödja Jeltsin, det ska inte glömmas bort. VP är gamla KGB, sant, men det var den enda disciplinerade organisation, som kunde rädda landet i svåra tider. VP är kristen och har moral. Han är också en fighter och det har han nytta av när NATO omringar hans älskade Ryssland på flera olika sätt. Han är tillsatt av försynen, som jag ser det. Ukraina behöver en sådan man eller kvinna för att avlägsna inhemska och utländska fiender, extremister, oligarker och utländska kuppmakare. Sedan kan länderna börja samarbeta igen och det vore det bästa. Medvedev tänker lite annorlunda, han fostrades på annat sätt, men han är parhäst och har inte fått den eloge han är värd för sitt svåra arbete. Han hade en gång fyra delvis motsägande projekt, men lyckades gå fram på alla fronter samtidigt långsamt, men säkert. Att de två männen så länge har samarbetat tyder inte på några större motsättningar. Medvedev kan mycket väl ta över i nästa val.

Vi hade mer folkligt inflytande under våra gamla svenska kungar, dagens så kallade demokrati är ett förfallstecken. Historikerna tittar på det här intressant nog och backar upp min tes.

Helt rätt, Ryssland kan aldrig bli en medlem i vår union av förståliga skäl. Däremot kan och kommer Ukraina troligen att bli det framöver eftersom landet till skillnad mot Ryssland faktiskt utvecklas i rätt riktning. Sprickan mot väst som Putin är pappa till får han själv laga om han nu vill, ingen bryr sig egentligen om Rysslands vara eller inte vara så länge <putin håller sig på sin sida gränsen. Frankrike skärper tonen mot Putin avseende Ukraina och visar även sin avsky över Putins slakt i Syrien. Så för väst inkl Ukraina är Putin en vandrande katastrof och stor förlorare alla kategorier faktiskt. Inte konstigt att Ukrainarna i stort vänt Ryssland ryggen och blickar mot väst, det har ju alla forna ockuperade Öststater gjort efter befrielsen från Moskva. Och Putin är ju inte mer kristen än IS ledarskap, men det vet du nog.
2016-10-12, 22:31
Bannlyst
Har trappats upp nu ordentligt.

https://twitter.com/SesiOrtadoqunun/status/786301751582461952

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in