Personkopplingar: uppdatering
Nu har vi fått nytt, intressant stoff, och gamla teorier utvecklas snabbt.
Alla vägar leder (som vanligt) till Vinof, Robert och Eugeniavägen, och ytterligare en nyckelperson kan knytas till Robert.
Det är mycket troligt att Catrine da Costa kände tre personer som kunde koppla ihop henne med området runt FP2, och jag hoppas att vi kan bekräfta påståendet ganska snart.
Dessa tre personer var Vinof, hans polare Robert och en av Catrine da Costas väninnor (som var prostituerad på Malmskillnadsgatan och missbrukare).
Denna väninna kände troligen Robert mycket väl, och troligen kände hon också Vinof.
Väninnan, Vinof och Robert fanns i centrala Stockholm i juni 1984,
och det är mycket troligt att hon och Robert träffade da Costa i början av juni.
Jag gissar att da Costa och Robert träffades ett flertal gånger innan da Costa avled, och att de kände varandra mer än ytligt.
Och att Vinof råkade stöta på da Costa i juni 1984 är ganska sannolikt.
Begrunda allt detta en stund. Tre personkopplingar som kan placeras nära FP2 (på Eugeniavägen) är så många som en utredare överhuvudtaget kan begära. Wow
Detta är en riktig guldgruva, och dessa tre personer liknar dessutom Catrine da Costa påfallande mycket. Detta var tre kriminella, lågutbildade missbrukare, och ingen bör vara förvånad.
Da Costas väninna och Robert bör också ha varit brottsaktiva tillsammans, ett par veckor efter da Costas död, och var det så ska väninnans och Roberts kommentarer och beteenden noteras ...
Båda två gjorde och sa en hel del intressanta saker i närheten av da Costas död, och de förnekade bla varandra, mörkade sin utvecklade relation, när de talade med polisen, på sommaren och hösten 1984.
Sabas adresser är också intressanta, och hon var rörlig under andra halvan av 1984. Hon var ju aktiv missbrukare, men hennes hoppighet ska ändå noteras, liksom hennes sociala uppryckning.
I början av juli 1984 säger hon att hon bor på Kungsholmen, inneboende, och i augusti säger hon att hon bor i Hjorthagen, nära Ropsten, och i september blir hon telefonförhörd, och uppger en tredje adress (!), den tredje adressen på två månader.
Och frågan är var väninnan, da Costa och den store mannen (som säkerligen var Robert, nyss utsläppt från häktet) tänkte bo i juni, när de tre träffade TÅ i city.
I juli visste väninnan nog att da Costa var död, eller så anade hon det i alla fall, och troligen uppgav väninnan inte en adress som kunde knytas till da Costas död, och jag tror att adressen på Kungsholmen, adressen i Hjorthagen och den tredje adressen kan uteslutas, om vi försöker hitta en adress där da Costa kan ha avlidit ...
Om alla tre adresserna utesluts kan det inte finnas många adresser kvar, som kan knytas till fyndplatserna, väninnan och hennes manlige polare, eller pojkvän eller vad han nu var ...
Det
kan ju faktiskt vara så att trion styrde mot Eugeniavägen, vars stora, semestertomma lokaler borde ha varit lämpliga för aktiva, fattiga missbrukare ... ja, vi får se hur det låg till ...
Jag återkommer snart ...