2016-10-11, 15:05
Medlem
ukrossos avatar
Har en känsla av att han inte kommer bli dömd för mord utan att det mycket väl kan gå som försvaret vill - grov misshandel och vållande.
Citera
2016-10-11, 15:23
Medlem
michieffs avatar
Citat:
Försvararen läser ur larmsamtalet till SOS Alarm "Lotta, vad är adressen” och ”skärp dig nu” för att komma fram till sin slutsats att det inte fanns uppsåt att döda.

”Han tror att kvinnan han har skadat är talbar och kan svara på frågan var hon bor någonstans”

Herregud alltså, ska detta bevisa att det inte fanns uppsåt till mord? Ska hon, helt sönderslagen och halvt död "skärpa sig" och säga vad adressen är? Det här borde bara säga en enda sak. Lås in mig snälla och släpp aldrig ut mig.
Citera
2016-10-11, 15:48
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vilka vänner, menar du, att det fanns som hade sett misshandeln? Som kunde vittna under ed att Martin verkligen hade slagit Lotta.
Nej det fanns inga ögonvittnen, tyvärr. Allt var hörsägen från Lottas berättelser. Berättelser hon inte ville kännas vid eller stå för i en polisanmälan.
Hur skjutton skulle vännerna kommit längre med ytterligare kontakt med polisen menar du??

Som tur var funkar inte vårt rättsystem på bara skvaller - om ingen vill stå för det som i Lottas fall!
Det skulle annars bli ett olidligt samhälle att leva i - typ Nordkorea.

Att Lotta inte själv gick vidare och stod för det som hade hänt är väldigt beklagligt. Kanske hade hon inte råkat så här illa ut annars. Men hon var en vuxen självständig 41-årig kvinna som fattade sina egna beslut - och så måste hon få göra!

i dina patetiska försök att försvara "vännerna" så låter du helt enkelt bli att svara på ett relevant sätt.

Du måste få in i cyber-doktor-skallen att jag inte på något sätt har debatterat om "vännernas" eventuella hållbarhet som framtida vittnen.
Mitt fokus har enkom varit på vad "vännerna" hade kunnat göra bättre istället för att sitta på alla vidriga fotografier som Lotta skickade innan hon slogs ihjäl!
Och det innebär att hade "vännerna" tagit tag i saken, tagit alla hemska bilder och var och en eller gemensamt gått till polisen och där gjort en polisanmälan så hade polisen erhållit en bättre "ingångshandling" än ett telefonsamtal där mottageren gör några noteringar i sin dator och skickar vidare.

Och nej, i det här fallet så har inte Lotta någon egen vilja. Det handlar om att staten (lagstiftaren) inte tillåter gärningsmannens agerande, oavsett vad Lotta tycker, tänker och vill.
Fråga cyberadvokaten så får du höra!
Citera
2016-10-11, 15:54
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michieff
Herregud alltså, ska detta bevisa att det inte fanns uppsåt till mord? Ska hon, helt sönderslagen och halvt död "skärpa sig" och säga vad adressen är? Det här borde bara säga en enda sak. Lås in mig snälla och släpp aldrig ut mig.

Intressant är ju även att kriminalteknikern som vittnade menade att gärningsmannen hade tagit en paus i misshandeln.

http://www.expressen.se/nyheter/blodstank-kan-avgora-jonssons-straff/

Citat:
Enligt kriminalteknikern tyder det spåret på att Martin Jonsson tagit en paus, och haft tillfälle att besinna sig, men ändå valt att fortsätta misshandeln vilket skulle kunna leda till ett strängare fängelsestraff.
Ambulanspersonal vittnade under förmiddagen om att de inte hade bytt handskar så att det stänkt blod på väggen, eller att de hade bytt handskar men inte stänkt blod, och därmed inte skulle ha orsakat det koagulerade blodet.
Men Martin Jonssons advokat, Krister Jansson, ifrågasatte teorin om det koagulerade stänket måste ha kommit dit efter en paus i misshandel, och frågade om det inte lika gärna kunde ha hamnat på väggen i slutet av misshandel?
– Så kan det vara, svarade kriminalteknikern.
Under sin slutplädering menade advokaten att det koagulerade blodet kommer från när Martin Jonsson efter misshandeln placerade Lotta Rudholm i framstupa sidoläge och sedan skvätte det på väggen när han ringde 112.

Jag hoppas, för alla vanliga människors skull, att fanskapet döms till livstid!
Citera
2016-10-11, 16:03
Medlem
Antagligen för att många går in på den artikeln och läser på nätet samt att de märker av att det säljs mer tidningar.
Citat:
Ursprungligen postat av Sorbon
Varför kör AB artiklar om detta fallet dagligen? Med dagliga bilder på gm dessutom...

Kvinnor blir mördade av sina ex-män ganska ofta, tex parkeringshusmordet i Lund har de ju inte alls berört på samma sätt.
Citera
2016-10-11, 16:04
Medlem
Allt annat än livstid är ett hån mot anhöriga och samhället. Denna man är totalt livsfarlig att ha lös på gator och torg. Hans historik talat väl knappast till hans fördel.. Ett dödligt vapen helt enkelt. Lås in och glöm bort...
Citera
2016-10-11, 16:14
Medlem
Allting annat än livstids fängelse vore otänkbart, men i dagens Sverige är allting möjligt.
Rättspsyk, kanske...
Citera
2016-10-11, 16:47
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michieff

Nä, det passerar lika snabbt som det uttalas. Han är likgiltig och som åklagaren påpekade förstår alla att om man slår och sparkar på det viset så kan personen dö. Det är liksom ingen ursäkt alls här, och hans minnesförlust är bara något han körde med i domstolen för i förhör vet han betydligt mer.
Systemet tillät Martin att vara ute och döda under sin villkorliga prövotid vilket är en skandal i sig.
Hennes anhöriga genomlider ett helvete just nu, men Martin han talar om hur han mår och vad han känner. Han minns exakt hur mycket knark och anabola i mg han tagit under den här tiden. Han måste också haft en adress eftersom han kom i en taxi. Om man inte ser till att rätta till dom här systemfelen rekommenderar jag en undergroundjour som delar ut skjutvapen till dom här kvinnorna som inte får den hjälp dom har rätt till. Martin kommer sitta i fängelse under många år och frodas, men Lotta hon finns inte mer trots att systemet kunde gjort betydligt mycket mer.
Citera
2016-10-11, 17:00
Medlem
michieffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Han måste också haft en adress eftersom han kom i en taxi.

Fast det jag skrev var citerat från larmsamtalet. Att han frågade lotta vilken address som ambulansen skulle komma till och då sa saker som "skärp dig". Oavsett vad så är det anmärkningsvärt att försvaret använder detta för att försvara hans "uppsåt". Stört.
Citera
2016-10-11, 17:27
Medlem
Då får vi väl vänta snällt och avvakta på dom från TR. Jag har läst en hel del obduktionsrapporter, men jag måste säga (utan att ha sett bilder) att jag inte tror att jag någonsin tidigare läst om så fruktansvärt våldsamma skador på en kvinna som blivit dödad av en man utan tillhygge/vapen.

Jag var tvungen att pausa emellan raderna för att orka läsa vidare. Kan knappt tänka mig hur hon såg ut där i lägenheten när polis och ambulans kom till platsen.

Med tanke på tiden (cirka 10 minuter) som misshandeln pågick har han matat hennes ansikte med slag efter slag och slutat först han slagit sig trött. Först då "inser" han vad han gjort och ringer 112. Hur många slag hinner man slå under 10 minuter? MÅNGA! JÄTTEMÅNGA!

I mitt tycke är han ansvarig för vad han stoppar i sig samt hur han beter sig mot andra människor.
Därför anser jag att han bär ansvar för hennes död, vilket han även erkänner själv, men att det inte var meningen att hon skulle dö. Han om någon bör veta att en svår misshandel kan leda till döden, det har han ju erfarenhet av sedan tidigare.

Tittar man på hans belastningsregister innefattar samtliga punkter b. l.a misshandel, våld mm.
vilket bevisar att han efter straff återfaller i samma gamla vanor och att det bara är en tidsfråga innan nästa person råkar ut för honom.

Innerst inne tror jag inte att han egentligen ville döda Lotta, men hans raseri och svartsjuka tog helt över denna gång och att han inte kunde sluta att slå.

Hoppas och tror på livstids fängelse
Citera
2016-10-11, 18:02
Medlem
MelTorments avatar
Vad är förklaringen till det dumdryga ansiktsuttrycket hos GM?

Det verkar vara ett återkommande fenomen som uppträder bland kriminella. Man brukar se det hos gravt bonniga nazister, grova våldsbrottslingar och Patrik Sjöberg. Det ligger ett slags förtäckt hånflin i deras neutrala ansiktsuttryck.

http://y.cdn-expressen.se/images/13/6d/136d7690575641ce8cf13268ad21f327/16x9/680.jpg

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/17683133/622/normal/57324f8314c5f/sjoberg.jpg

https://antifa.se/wp-content/uploads/2016/01/6.png

Är det kognitiva fel?
Citera
2016-10-11, 18:14
Medlem
Ursäkta mig, men finns obduktionsbilderna alltså på en CD som inte redovisas i FUP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in