2016-10-08, 13:48
Medlem
dubbel
Senast redigerad av Merapi 2016-10-08 kl. 14:07.
Citera
2016-10-08, 14:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag duckar inte alls för frågeställningen, jag säger bara att det scenariot att endast ord mot ord blir gällande som underlag i en rättegång inte kommer hända. Det går inte döma efter så dåligt underlag, säger sig självt. Och borde även ni fatta.

För att en åklagare ska ta ett fall till domstol krävs avsevärt mer. Och detta material, vad det nu består av + saker som trovärdighet ex. kan ev. fälla GM i en domstol eller fria, exakt samma som det fungerar idag alltså, en samtyckelag gör ingen skillnad härvidlag.

Den gör däremot skillnad i de fall där man anser sig kunna säkerställa att samtycke inte skett.
Som i ex. fallet med 15 åringen och de 6 killarna på kö utanför rummet. Där kom de fram i vittnesmålen att tjejen sagt nej men killarna blir alltså inte dömda, för hon gjorde inte tillräckligt motstånd eller ansågs inte vara i "tillräckligt" utsatt läge etc. En liten 15-årig tjej ska alltså göra fysiskt motstånd ensam mot 6 äldre och fysiskt större killar för att domstolen ska döma våldtäkt och inte frivilligt sex. Hade vi haft en gällande samtyckelag i detta fall hade de blivit fällda.

Get it?

Jag fokuserar på det fetade eftersom det övriga visar att du inte har tagit in det jag skrev.

Jag känner inte till det fallet men det förekommer att tjejer låter killar stå på kö för att en efter en få komma fram och knulla henne. Det i sig visar alltså inte på något sätt att inte samtycke fanns men vill du alltså i sådana lägen att bevisbördan för att samtycke fanns ska flyttas till försvaret?

Om ditt svar påverkas av kvinnans ålder så undrar jag vid vilken ålder du ändrar inställning.
Citera
2016-10-08, 14:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag duckar inte alls för frågeställningen, jag säger bara att det scenariot att endast ord mot ord blir gällande som underlag i en rättegång inte kommer hända. Det går inte döma efter så dåligt underlag, säger sig självt. Och borde även ni fatta.

För att en åklagare ska ta ett fall till domstol krävs avsevärt mer. Och detta material, vad det nu består av + saker som trovärdighet ex. kan ev. fälla GM i en domstol eller fria, exakt samma som det fungerar idag alltså, en samtyckelag gör ingen skillnad härvidlag.

Den gör däremot skillnad i de fall där man anser sig kunna säkerställa att samtycke inte skett.
Som i ex. fallet med 15 åringen och de 6 killarna på kö utanför rummet. Där kom de fram i vittnesmålen att tjejen sagt nej men killarna blir alltså inte dömda, för hon gjorde inte tillräckligt motstånd eller ansågs inte vara i "tillräckligt" utsatt läge etc. En liten 15-årig tjej ska alltså göra fysiskt motstånd ensam mot 6 äldre och fysiskt större killar för att domstolen ska döma våldtäkt och inte frivilligt sex. Hade vi haft en gällande samtyckelag i detta fall hade de blivit fällda.

Get it?

Jag fokuserar på det fetade eftersom det övriga visar att du inte har tagit in det jag skrev.

Jag känner inte till det fallet men det förekommer att tjejer låter killar stå på kö för att en efter en få komma fram och knulla henne. Det i sig visar alltså inte på något sätt att inte samtycke fanns men vill du alltså i sådana lägen att bevisbördan för att samtycke fanns ska flyttas till försvaret?

Om ditt svar påverkas av kvinnans ålder så undrar jag vid vilken ålder du ändrar inställning. Det är även intressant att veta vilken typ av händelser andra än just att killar står på kö på detta sätt är något som en kvinna enligt dig inte kan samtycka till. Om din syn på vad som kvinnor samtycker till ska gälla i domstol blir det väldigt snett då alla kvinnor inte är som du.
Citera
2016-10-08, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Om ditt svar påverkas av kvinnans ålder så undrar jag vid vilken ålder du ändrar inställning. Det är även intressant att veta vilken typ av händelser andra än just att killar står på kö på detta sätt är något som en kvinna enligt dig inte kan samtycka till. Om din syn på vad som kvinnor samtycker till ska gälla i domstol blir det väldigt snett då alla kvinnor inte är som du.

Det visade precis att jag tagit in det du skrev. är du som inte tycks fatta förutsättningarna och hur rättsväsendet fungerar.

Här har du det fall jag syftar på:
http://www.svd.se/starka-reaktioner-pa-valdtaktsfriande

Att tjejer låter främmande män stå på kö för att bli påsatt förekommer nog i en del mäns fantasi och i sexhandel mer än i en frivillig verklighet om du ursäktar.

Och nej är inte tjejens ålder som är avgörande här utan HENNES NEJ. fattar du?
Hon har uttryckligen sagt nej, ett nej som killarna har erkänt hon sagt men alltså ignorerat.
Hon har alltså bevisligen INTE gett sitt samtycke.
Och ett nej/ hennes samtycke som svenska domstolar också skiter i idag, eftersom det inte räcker utan fysiskt motstånd/ inlåsning/ tvång/ hot etc krävs.
Säg mig? Vilekt annat typ av brott har de kraven?

Misshandel - du blir frikänd för den som du slog en vedklabb i huvudet på gjorde inte fysiskt motstånd innan, han bara skrek nej!, så då kan du ju omöjligen veta om han vill ha vedklabb i huvudet eller inte, finns många som gillar vedklabbar i tinningsområdet av okända män kl. 3 en lördagsnatt, alltså frias du.

Stöld - Du blir frikänd från att ha stulit 30 datorer på kontor X. Kontor X råkade lämna ett fönster öppet så du kunde ju omöjligen veta att kontor X inte gjort detta för att just du skulle komma förbi och ta deras datorer. De har varken sagt nej eller vidtagit åtgärder för att hindra dig - Du blir frikänd.

Vi kanske ska införa dessa regler som idag gäller vid våldtäkt för övriga brott i samhället, verkar det vettigt?
Citera
2016-10-08, 14:33
Medlem
Citat:
Att tjejer låter främmande män stå på kö för att bli påsatt förekommer nog i en del mäns fantasi och i sexhandel mer än i en frivillig verklighet om du ursäktar.

Så gruppsex ska man anta ej är något som tjejer har frivilligt?
Citera
2016-10-08, 14:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det visade precis att jag tagit in det du skrev. är du som inte tycks fatta förutsättningarna och hur rättsväsendet fungerar.

Här har du det fall jag syftar på:
http://www.svd.se/starka-reaktioner-pa-valdtaktsfriande

Jag ska berätta om två händelser som jag själv varit med om Marapi.

Den första handlar om en kvinna som låg helt naken på ett bord som var omringat av ca 10 män, en av dem var jag. Vi stod alla och tog på henne överallt på kroppen, smekte och kände överallt, pullade henne när hon låg där passivt och tog emot.

När det hade pågått en tid flyttade hon sig till en säng och lade sig vid sängkanten med benen ned mot golvet. Alla killar ställde sig på kö och en efter en gick fram och knullade henne, jag var nog den enda av oss som avstod detta och istället bara stod och såg på. Den här dagen var hennes födelsedag och detta var en present till henne från hennes man som också var där men satt en bit bort och bara såg på. Min sambo var också med men inte heller hon deltog.

Den andra händelsen handlar om en kvinna som blev fastspänd i någon slags ställning avsedd för sexakter. Kvinnan låg i den på rygg med särade ben helt naken och med ögonbindel på sig. Den som spänt fast henne var hennes man som dock lämnat platsen och lät henne ligga där ensam i väntan på att andra män som var i huset skulle hitta henne och göra det de ville. Jag kom in i rummet och gick fram till henne och började smeka henne, allt utan att någon av oss sa ett ord. Inte heller denna gång knullade jag henne även om hon säkert ville det, utan nöjde mig med att smeka insidan av hennes ben och sakta närmade mig fittan för att sedan lämna henne utan ett ord.

Så ja, många män fantiserar om sådant här men det finns också kvinnor som vill uppleva det i verkligheten. Dina uppfattningar om vad som är normalt avgör alltså inte för om samtycke finns eller inte.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-10-08 kl. 15:02.
Citera
2016-10-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kabellist
Så gruppsex ska man anta ej är något som tjejer har frivilligt?

Var det det jag skrev kanske?

Tron att kvinnor eller män för den delen glatt skulle ha sex med precis vem som helst utan minsta sållning…kan du nog anse som inte direkt troligt nej.
De allra flesta vill ha en slags koll på vem de ligger med och jag skulle nog våga mig på ett påstående att det behovet är generellt lite större hos kvinnor än för män av biologiska skäl, kvinnor riskerar graviditet, kvinnor riskerar våldsutsatthet av sexuella möten, därför är kvinnor mer petiga i val av partner än vad män behöver vara.

Tron att en 15 årig tjej glatt skulle acceptera att lägga sig i ett mörkt rum för att låta för henne helt främmande killar köa utanför för sex, är inte speciellt trovärdigt nej.

allright?
Citera
2016-10-08, 15:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Var det det jag skrev kanske?

Tron att kvinnor eller män för den delen glatt skulle ha sex med precis vem som helst utan minsta sållning…kan du nog anse som inte direkt troligt nej.

Och hur ska männen veta om hon har sållat dem eller inte om hon inte säger något?

Som mina berättelser visar, och jag har många fler erfarenheter i den här stilen, så finns det kvinnor som t.o.m. låter sig bli knullad av män de inte ser, för att de tänder på det.
Citera
2016-10-08, 15:47
Medlem
Citat:
Och hur ska männen veta om hon har sållat dem eller inte om hon inte säger något?

Som mina berättelser visar, och jag har många fler erfarenheter i den här stilen, så finns det kvinnor som t.o.m. låter sig bli knullad av män de inte ser, för att de tänder på det.

Just! då är vi tillbaka igen till pudelns kärna igen, ska vi ha ett rättsystem som gör det helt lagligt för människor att utnyttja andras kroppar som inte gett sitt samtycke till detta? eller ska vi ha lagar där det krävs samtycke för sex?
ja eller nej.

För mig är detta helt uppenbart. Vi har redan en moral som säger att man inte får knulla folk som inte vill detta. men eftersom bevisligen folk fortsätter att knulla folk som inte vill, samt folk som inte sagt ja, så får vi ju lagstifta vidare för att bli av med den ovanan.

Fast de scenarier som du beskriver ger för handen att urvalet män redan är ett utvalt sådant.
Citera
2016-10-08, 15:53
Medlem
Citat:

Just! då är vi tillbaka igen till pudelns kärna igen, ska vi ha ett rättsystem som gör det helt lagligt för människor att utnyttja andras kroppar som inte gett sitt samtycke till detta? eller ska vi ha lagar där det krävs samtycke för sex?
ja eller nej.

För mig är detta helt uppenbart. Vi har redan en moral som säger att man inte får knulla folk som inte vill detta. men eftersom bevisligen folk fortsätter att knulla folk som inte vill, samt folk som inte sagt ja, så får vi ju lagstifta vidare för att bli av med den ovanan.

Fast de scenarier som du beskriver ger för handen att urvalet män redan är ett utvalt sådant.
Citera
2016-10-08, 16:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
ja eller nej.

Självklart ska man inte få tvinga till sig sex men det är redan brottsligt. Frågan gäller vem som har bevisbördan för om samtycke fanns eller inte samt formkraven för ett sådant samtycke, så du avvek från pudelns kärna.
Citera
2016-10-08, 16:18
Medlem
Citat:
Självklart ska man inte få tvinga till sig sex men det är redan brottsligt. Frågan gäller vem som har bevisbördan för om samtycke fanns eller inte samt formkraven för ett sådant samtycke, så du avvek från pudelns kärna.

Nej detta är inget som har med bevisbördan att göra.

Frågan är ska det anses vara lagligt ha sex med någon som inte gett sitt samtycke, ja eller nej?

Sen hur detta går att dömas eller inte dömas är en annan fråga.

Det är lika olagligt att ex. mörda någon idag, efterosm vi har lagar mot att döda andra. Men även om någon bevisligen har blivit mördad så måste det bevisas i domstol, bortom rimligt tvivel, att det just är X som utfört det. Kan man inte detta så går X fri. Blir exakt samma med en samtycke lag.

Du har verkligen svårt fatta detta rätt enkla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in