Citat:
Ursprungligen postat av
Hallowen
Därför du vet att jorden inte är platt.
Jag vill gärna ha en diskussion om detta då jag tycker det är väldigt intressant. Jag menar att om man bildar sig en världsbild som går ut på att hundratusentals människor av någon anledning, utan personlig vinning, ljuger och förvränger bilder och information om jordens utseende så borde man ha en väldigt vattentät teori om hur världen egentligen ser ut.
Så är inte fallet enligt mig. Lite enkla frågor
- Solen ser inte ut som en ficklampa med en fixerad ljusstråle, utan solen är rund och ljus strålar åt alla håll från den. Varför kan jag då inte se den bara för den är över stilla havet och inte rakt över mig? Varför kan jag se tusentals stjärnor men inte solen? Är solen längre bort/mindre? Och hur långt kan man se om förhållandena är klara? Och varför går solen upp och ner, istället för runt och runt?
- I er världsbild så finns det en "kant". Ingen av er har sett denna kanten, ändå är det ett fundament i er världsbild. Ni grundar er misstro på den existerande klotformade världsbilden på skeptisism och "vi tror inte på något vi inte kan se"-logik. Ändå har ni inte kunnat observera er så kallade "kant". Ett stort logisk fel alltså.
- Hur förklarar ni Mars Retrograde Motion i eran världsbild?
- Hur tjock är jordens i eran världsbild?