2016-10-02, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Utan tvivel är du Trådens store kalenderbitare!

Men septembers mätningar...

Sifo 15,6 %

YouGov 25,2 %

Har du även en rimlig förklaring till dagens oerhörda differens, för personer med bra insikter i det akademiska ämnet statistik, som de flesta i Tråden uppfattar Sifo som ett korrumperat och kvalificerat skojarinstitut?

SIFO tror på;
"Om terrängen inte stämmer överens med kartan så gäller kartan" så enkelt är det.
2016-10-02, 15:22
Medlem
Gammelfirres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Siffrorna är en väldigt stor del av poängen. Ett SD som ökar 1 PE varje månad är väldigt stor skillnad mot ett SD som ena månaden går fram 1 PE för att nästa backa 0,5 PE etc eller som ökar 0,2-0,3 PE varje månad.

Ett SD på 25% i Sifo i nuläget skulle direkt locka till sig ytterligare någon procent då folk tänker "var 4e väljare nu asså, jo jag tycker ju dom verkat som ett sunt alternativ men det verkade så få andra tycka tidigare"...

Nej, det är inte en stor del av poängen av det jag sa. Som sagt, jag hittade på dem för att illustrera samma exempel som du gör i första stycket av detta inlägg. Självklart är ett SD på 25%+ gynnsamt för opinionen, men det var inte vad jag pratade om. Jag pratade om att om SD ökar snabbt kanske det gynnar opinionen bättre än om de ökar långsamt, även om snittökningen är densamma. Vet inte riktigt vad du pratar om eftersom ditt förra inlägg handlade om något helt annat. Förtydliga gärna om du har några synpunkter på om ökningens hastighet har något påverkan på opinionen, och inte nivåerna i sig.

Citat:
Så mkt skulle man inte behöva ändra. Vi snackar 0,3-0,5 PE (troligen ej ens det) per månad under 1 års tid = 3,6-6 PE...i nuläget ligger man ju bara 2-3 PE ifrån att inte skämma ut sig så det behövs inga 18 PE för komma någorlunda vettigt på det..
Senast redigerad av Gammelfirre 2016-10-02 kl. 15:26.
2016-10-02, 17:06
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
CrispyKreem har rätt i sak. Sossarna är de som tagit tuffa beslut angående invandring. Sedan att man haft speedade partiledare, mer än andra partier, är en annan sak. Den nuvarande är bara ett sänke. Löfven är i paritet med Romson - socialdemokraternas svar på dn:s Wolodarski.

Sammantaget får nu opinionsmätningarna och SD:s höga procent effekt på media. De måste förhålla sig till den nya verkligheten.

Chrispy får ha hur rätt han vill om vad S gjort för att bromsa invandringen. Men det som är av betydelse i den här tråden är allt han säger om Sverigedemokraterna. De är rasister, nazister, ryssälskare och styrda av Putin.

Dessa fördömanden tror inte svensken på. I stället duckar de, blir än mer hemliga och uttalar sig inte för opinionsinstitut.
I stället ansluter ännu fler och knyter näven i fickan, övertygade om att en röst på Sd är det enda rätta.

Det har sagts förr, i valet mellan pest och kolera väljer man ingetdera, man röstar på Sd .
2016-10-02, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammelfirre
Jag pratade om att om SD ökar snabbt kanske det gynnar opinionen bättre än om de ökar långsamt, även om snittökningen är densamma.

Men om de ökar snabbt så måste ju nivån de startade på varit lägre än nivån på ett SD som ökar långsamt (om snittökningen ska vara densamma)...så du måste i ditt exempel utgå ifrån olika startnivåer. Annars kan ej snittökningen vara densamma.
2016-10-02, 17:51
Medlem
Gammelfirres avatar
Citat:
Men om de ökar snabbt så måste ju nivån de startade på varit lägre än nivån på ett SD som ökar långsamt (om snittökningen ska vara densamma)...så du måste i ditt exempel utgå ifrån olika startnivåer. Annars kan ej snittökningen vara densamma.

Nej, för i mitt exempel utgick jag från att SD ökade med samma nivå varje månad under en fyraårsperiod, och jämförde det med om de skulle stå still i tre år, för att sedan öka lika mycket totalt fast i ett år istället för fyra.

Edit. Såg att jag skrivit lite fel tidigare. Menade att båda skulle motsvara en total ökning om 18%. Sen eventuellt påslag på det alternativ som får extra skjuts pga opinionens egen dragningskraft.
Senast redigerad av Gammelfirre 2016-10-02 kl. 18:00.
2016-10-03, 19:56
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammelfirre
Vi pratade om detta lite längre bak i tråden, jag kan väl förklara hypotesen som var aktuell då.

Det är inget snack om att det är gynnsamt att ligga högt i opinionen, men det tåls att diskuteras hur stor uppmärksamhet som ökningen i sig genererar. Om vi har SD som ökar en tredjedels procent varje månad kanske det inte riktigt höjer på ögonbrynen, även om det innebär att SD seglar in på första platsen i valet. Men om Sifo håller ner siffrorna tills säg sista året, för att sedan öka SD 1,5% varje månad KAN det skapa ordentligt med uppmärksamhet, och eventuellt generera väljare genom att SD uppmärksammas som det vinnande tåget trots alla odds.

Detta gäller ju såklart bara i det hypotetiska scenariot att Sifo medvetet håller ner SDs siffror och börjar höja dessa mot slutet för att inte skämma ut sig.
Sen behöver inte SIFO komma ikapp, det räcker att inte ligga kriminellt och uppseendeväckande lågt vid valet.
2016-10-04, 21:05
Medlem
Bellanias avatar
Någon som vet när nästa OU kommer?

Tråden verkar av någon anledning helt död...
Senast redigerad av Bellania 2016-10-04 kl. 21:08.
2016-10-04, 22:27
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:

Demoskop lär väl komma i slutet av denna veckan.
Senast redigerad av svallerbyttan 2016-10-04 kl. 22:33.
2016-10-04, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Det är nog inte att förvänta sig någon ökning där.
Det tog ju ett jättekliv förra gången.
2016-10-05, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan

Vem anlitar demoskop?
2016-10-05, 10:23
Medlem
Cannabisministerns avatar
Har Skop slutat göra mätningar?
2016-10-05, 10:46
Medlem
Citat:

Har väl alltid varit perioder av tystnad och perioder av väldigt intensivt skrivande, i alla fall under den period jag följt tråden. Däremot känns det som mods blivit hårdare i deras bedömningar av off topic i och med att det skapas fler och fler sidotrådar. Det gör ju att det blivit klart färre inlägg som klarar sig kvar.

Sen har jag en teori att de längre perioderna av tystnad har att göra med att de flesta av opinionsinstituten börjar släppa sina undersökningar väldigt tätt intill varandra.

De två förändringarna gör att tråden blivit än mer död mellan de intensiva perioderna.

Tror tyvärr det kan bli en tung månad för SD. Putilov händelserna, S och LO:s intensiva kampanjande när SD inte väljer att stödja deras förslag (vilket jag förstår om man tittar på vad S försöker smyga in, men vilket jag inte tror den vanlige väljaren har koll på) kommer märkas i opinionen. Framför allt i de telefonbaserade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in