2016-10-04, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filippasol
Är helt chockad efter att ha läst sms:en. Det stämmer ju inte alls med vad vännerna sa.

Jag minns när hennes vänner sa typ "Dom hade inget förhållande alls, hon ville inte ha något med honom att göra, det var bara han som höll på, han vägrade lämna henne ifred, dom träffades aldrig bara på facebook, hon ville bara bli av med honom".

Det är ju inte direkt vad sms:en visar. Om man säger så. Tvärtom ju. För det första är det ju mängder med sms hon skickat. Vill man inte ha med en person att göra så skickar man ju inte hundratals sms till den personen..

Och sen innehållet hon skrivit.. "Puss", "Pussar" "Jag saknar dig jättemycket", "Älskar dig galet mycket", "Du vet att du är allt för mig", "Han betyder galet mycket för mig", "Han vet att jag vill ha en framtid med honom" osv. Hon är ju mer på än honom för guds skull.

Och det där med att dom inte hade träffats stämmer ju inte överhuvudtaget heller. Dom träffades ju många gånger.

Ehhh vännerna hade visst lite fel.. För att uttrycka sig milt..

Det har naturligtvis ingen betydelse men rätt märkligt att hennes vänner uttryckte det som dom gjorde.

Och de anhöriga hade en lika skev uppfattning om relationen mellan Lotta och Martin:

Enligt Lottas anhöriga inledde hon en kortvarig relation med 33-åringen i början av året.
Men redan efter några veckor av bekantskapen ska Lotta ha sagt att hon inte ville ses mer.
– Hon blev ju uppvaktad av honom*i början men märkte hans aggressivitet och kontrollbehov efter 2-3 veckor. När hon försökte bryta med honom började han bli väldigt hotfull. Mot slutet var han som en stalker, ringde hela tiden och trakasserade henne, säger en anhörig.
Under våren tvingades Lotta bo på olika adresser på grund av hotbilden från 33-åringen som är villkorligt frisläppt från ett fängelsestraff för bland annat grov kvinnofridskränkning.
Trakasserierna fortsatte och i förrförra veckan nådde de en sådan nivå att 33-åringen anhölls i sin frånvaro misstänkt för grov kvinnofridskränkning.

Så annorlunda det låter när Aftonbladet målar upp en bild av en "ensidig relation" där den ena inte vill ha något med den andra att göra.. Ovanpå sen också att "samhället inte gjorde något för att hjälpa Lotta"..

Gäsp.

En till sådan här "Gömda" - story. Men nu vet ju alla vi att den boken inte var en SANN historia utan ingick i Liza Marklunds (och Mona Sahlins) egen politiska agenda. Båda damerna har svårt att hålla sig till sanningen. Den ena förhoppningsvis döms snart..

Problemet med vännerna och de nära anhöriga var att Lotta inte berättade sanningen för dem. Kanske skämdes hon och ville inte erkänna för dem att hon de facto var kär i idioten? Lotta kände säkert på sig att ifall hon hade berättat att hon planerade en framtid och en familj med denne "stalker" då skulle hennes egen mentala hälsa ifrågasättas av hennes närmaste.
Senast redigerad av sno 2016-10-04 kl. 06:34.
Citera
2016-10-04, 06:47
Medlem
Snitsigares avatar
Hennes förklaring till att hon fortsatte med honom var ju att hålla honom lugn. Att hon kände sig tvungen att svara snabbt på hans sms, och svaren skulle avse lugna honom. Hennes "taktik" misslyckades kapitalt kan man ju säga...
En annan aspekt är ju det här med exsambon Per som hon höll på halster. Varför gjorde hon inte slut med honom? Han visste ju inte ens om Magnus!?
Knepig tjej absolut! Men förtjänade såklart inte den hemska dödsmisshandeln.
Citera
2016-10-04, 06:58
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och de anhöriga hade en lika skev uppfattning om relationen mellan Lotta och Martin:

Enligt Lottas anhöriga inledde hon en kortvarig relation med 33-åringen i början av året.
Men redan efter några veckor av bekantskapen ska Lotta ha sagt att hon inte ville ses mer.
– Hon blev ju uppvaktad av honom*i början men märkte hans aggressivitet och kontrollbehov efter 2-3 veckor. När hon försökte bryta med honom började han bli väldigt hotfull. Mot slutet var han som en stalker, ringde hela tiden och trakasserade henne, säger en anhörig.
Under våren tvingades Lotta bo på olika adresser på grund av hotbilden från 33-åringen som är villkorligt frisläppt från ett fängelsestraff för bland annat grov kvinnofridskränkning.
Trakasserierna fortsatte och i förrförra veckan nådde de en sådan nivå att 33-åringen anhölls i sin frånvaro misstänkt för grov kvinnofridskränkning.

Så annorlunda det låter när Aftonbladet målar upp en bild av en "ensidig relation" där den ena inte vill ha något med den andra att göra.. Ovanpå sen också att "samhället inte gjorde något för att hjälpa Lotta"..

Gäsp.

En till sådan här "Gömda" - story. Men nu vet ju alla vi att den boken inte var en SANN historia utan ingick i Liza Marklunds (och Mona Sahlins) egen politiska agenda. Båda damerna har svårt att hålla sig till sanningen. Den ena förhoppningsvis döms snart..

Problemet med vännerna och de nära anhöriga var att Lotta inte berättade sanningen för dem. Kanske skämdes hon och ville inte erkänna för dem att hon de facto var kär i idioten? Lotta kände säkert på sig att ifall hon hade berättat att hon planerade en framtid och en familj med denne "stalker" då skulle hennes egen mentala hälsa ifrågasättas av hennes närmaste.

Precis detta har jag också reagerat på. Att GM var ett psyko bla bla bla det vet vi ju redan. Däremot så är det en skev bild som media visar upp och till stor del även systern. Lotta är ju i högsta grad väldigt involverad i kommunikationen med GM. Om hon ville så hade hon alla chanser att försvinna. Skyddat boende var ju en möjlighet och jycken kunde ju initialt vara hos Per. Man öppnade bl.a för att leta efter ett boende under tiden som accepterade jyckar. Systern erbjöd ju även sin lägenhet inledningsvis vilket Lotta tackade nej till. Jag tror att Lotta faktiskt inte ville lämna idioten utan levde med någon sorts tro att hon skulle kunna ändra på GM. Om man får pisk redan första veckan och får utstå hot så borde det vara nog för att avsluta och anmäla direkt. Det ändrar såklart inte att GM borde sitta inne livet ut. Dock kvarstå fakta. Media och omgivningen återspeglar en bild som inte stämmer med verkligheten......
Citera
2016-10-04, 07:17
Medlem
Ja herregud.. Hon fortsätter ju att prata med honom EFTER hon varit hos polisen, sökt skydd, sagt att han hotat henne till livet, varit i kontakt med kvinnojour osv. Ändå skriver hon långa svartsjuka sms till honom om att han har en ny tjej, om bilder på han och hans nya tjej, att det inte finns någon annan för henne än han osv. Vad håller hon på med?! Detta skriver hon ju EFTER hon sökt skydd hos polisen (!) och endast några dagar innan mordet. Den 29/5 maler hon på i sms efter sms om att han har en ny tjej. Jag fattar ingenting?! Hon hade ju sökt skydd MOT honom då?!

Den 29/5 skriver hon till och med "Du finns kvar i mitt hjärta" (!!!!!)

Sen skyllde folk på polisen att dom inte gav henne skydd. Men vad skulle dom ha kunnat göra när hon vägrade lämna honom?! Nu förstår jag för första gången varför polisen inte kan skydda dessa kvinnor. Kvinnorna vill ju inte ha hjälp för guds skull. Dom fortsätter ju med männen som hotar dom. Vad ska polisen göra? Tvinga vuxna kvinnor att bryta kontakten med folk? Låsa in kvinnorna? Nu förstår man varför polisen står handfallna i att skydda kvinnor. För första gången förstår jag nu det.
Citera
2016-10-04, 08:45
Medlem
autostoperkas avatar
jag blir illamående av att läsa förhör med mönstret
han kallblodig gång på gång upprepar hur han sitter gränsle på henne och slår och slår henne, tills hennes ansikte försvinner. att han är är stor och stark och att hon hade inte en chans mot honom, han säger att hon var ju "en liten söt tjej". han säger att hans höger hand gör ont för han slagit för hårt och mycket.
att han slagit och kastat henne runt i lägenheten tidigare, att hon har legat i HUNDKORGEN och blödde!

hoppas de spöar honom till döds
Citera
2016-10-04, 08:53
Medlem
mariaemelies avatar
När Börjar rättegången?
Citera
2016-10-04, 09:44
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filippasol
Ja herregud.. Hon fortsätter ju att prata med honom EFTER hon varit hos polisen, sökt skydd, sagt att han hotat henne till livet, varit i kontakt med kvinnojour osv. Ändå skriver hon långa svartsjuka sms till honom om att han har en ny tjej, om bilder på han och hans nya tjej, att det inte finns någon annan för henne än han osv. Vad håller hon på med?! Detta skriver hon ju EFTER hon sökt skydd hos polisen (!) och endast några dagar innan mordet. Den 29/5 maler hon på i sms efter sms om att han har en ny tjej. Jag fattar ingenting?! Hon hade ju sökt skydd MOT honom då?!

Den 29/5 skriver hon till och med "Du finns kvar i mitt hjärta" (!!!!!)

Sen skyllde folk på polisen att dom inte gav henne skydd. Men vad skulle dom ha kunnat göra när hon vägrade lämna honom?! Nu förstår jag för första gången varför polisen inte kan skydda dessa kvinnor. Kvinnorna vill ju inte ha hjälp för guds skull. Dom fortsätter ju med männen som hotar dom. Vad ska polisen göra? Tvinga vuxna kvinnor att bryta kontakten med folk? Låsa in kvinnorna? Nu förstår man varför polisen står handfallna i att skydda kvinnor. För första gången förstår jag nu det.

Du har rätt i ditt uppvaknande gällande Lotta, men däremot så kan vi inte prata i plural och säga "dessa kvinnor" som om alla hotade kvinnor har agerat, eller kommer att agera som Lotta gjorde.
Så att du nu för första gången förstår är ju bra, så länge du också förstår att det gäller denna specifika person och inte resten av alla hotade kvinnor.

Ett problem verkar ha varit att även Lotta var svartsjuk. Hon kanske var van att bråka över andra potentiella älskarinnor med sina män och att dessa bråk var normala för henne? Dock verkar Martin ha varit tusen gånger värre och var med facit i hand också tusen gånger farligare- något som Lotta självklart såg men ändå inte ville se.
Det mest vansinniga i detta fall var ju det fruktansvärda våldet och den fullständiga idiot som utdelade det. Må han brinna i h-vetet!
Citera
2016-10-04, 10:18
Medlem
Tyvärr är det väl så att "lika barn leka bäst", dvs trasig människor ofta söker sig till likasinnade. Båda har haft stökiga liv på ett eller annat sätt. Och så finns den där hemska svartsjukan, som tyvärr slutade med ytterligare ett tragiskt man-slår-ihjäl-hjälplös-kvinna fall. Kan känna igen lite av detta från en bekant (dock aldrig våldsam), men har en förmåga att alltid bli tillsammans med kvinnor som mår dåligt, har sunkiga jobb, massor av korta förhållanden, trasiga helt enkelt. Och det är alltid tjafs och bråk ett par veckor in i förhållandena och slut ett par månader senare. Alltid tok-svartsjuka från båda hållen. Så tragiskt.

Angående straffet, jag vet inte varför folk tror/hoppas på att han ska sitta inne för alltid. Jag menar, ingen annan mördar-galning gör det i detta land. ALLA kommer ut förr eller snarare för tidigt, eftersom man i Sverige alltid ger efter när de grinar och vill komma ut. De får tidsbestämda straff och då automatiskt 2/3 av straffet. och är ute något år senare. Att ändra livstid till tidsbestämt (ofta för få år dessutom, se Flink fallet och den utsläppnings parodin) och sedan denna djävla 2/3 rabatt direkt på det, vilket hån mot brottsoffer och samhället. Rabatt, Rabatt och mer Rabatt, för det är ju så synd om dom som sitter i fängelse och straffas... ber om ursäkt, ska väl heta att dom "vårdas" ala 1980-tals flum tänket.
Senast redigerad av muppen99 2016-10-04 kl. 10:28.
Citera
2016-10-04, 10:22
Medlem
Overminds avatar
Har inte läst fupen. Men har hört/läst att hon fick en riktig The Mountain vs. Oberyn Martell död där han kör in tummarna i ögonen på henne och sen sprängs skallen. Det kan väl inte stämma???

Hoppas han blir våldtagen och misshandlad dagligen i fängelset resten av livet.
Citera
2016-10-04, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Precis detta har jag också reagerat på. Att GM var ett psyko bla bla bla det vet vi ju redan. Däremot så är det en skev bild som media visar upp och till stor del även systern. Lotta är ju i högsta grad väldigt involverad i kommunikationen med GM. Om hon ville så hade hon alla chanser att försvinna. Skyddat boende var ju en möjlighet och jycken kunde ju initialt vara hos Per. Man öppnade bl.a för att leta efter ett boende under tiden som accepterade jyckar. Systern erbjöd ju även sin lägenhet inledningsvis vilket Lotta tackade nej till. Jag tror att Lotta faktiskt inte ville lämna idioten utan levde med någon sorts tro att hon skulle kunna ändra på GM. Om man får pisk redan första veckan och får utstå hot så borde det vara nog för att avsluta och anmäla direkt. Det ändrar såklart inte att GM borde sitta inne livet ut. Dock kvarstå fakta. Media och omgivningen återspeglar en bild som inte stämmer med verkligheten......

Ja, när man läst sms:en är det lätt att häpna...

I dom är det ju han, den fruktansvärda djävulen, som hur ofta som helst säger att han vill avsluta deras relation.

Gissar att hans advokat kommer göra ett nummer av att han inte blev av med henne.

Livstid är att hoppas på. En sådan ska ingen kvinna råka träffa.
Citera
2016-10-04, 11:15
Bannlyst
Har läst igenom alla sms och nästan alla förhör. Ganska snabbt växte en bild fram av ett dysfunktionellt förhållande mellan två dysfunktionella individer. Den asociala och klumpiga Martin som har fastnat i lågstadieåldern där hot om våld och "min brorsa är farligare än din" mentaliteten. På den andra sidan har vi den manodepressiva Lotta som börjar komma i klimakteriet och lever lite tragiskt, om än inte lika tragiskt som hennes psykotiske partner. Hon verkar törsta efter bekräftelse och uppmärksamhet vilket är en farlig kombination med den lättkränkte amfetaministen Martin.

Deras sms konversationer vittnar om lågintelligens från båda håll men mest från Martin. Han skriver stundtals bara ren rappakalja och ord som sjykdkvnnsjrykfbsdfhrj. Förmodligen när han har tagit amfetamin.

När man ser hur hans ex sjuksköterskan hanterar honom så ser man ett bra exempel på hur man handskas med vuxenbebisar som Martin. Hon säger klart och tydligt ifrån och att han ska kontakta henne enbart efter han har sökt hjälp och lagt in sig själv.
Citera
2016-10-04, 12:36
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Har inte läst fupen. Men har hört/läst att hon fick en riktig The Mountain vs. Oberyn Martell död där han kör in tummarna i ögonen på henne och sen sprängs skallen. Det kan väl inte stämma???

Hoppas han blir våldtagen och misshandlad dagligen i fängelset resten av livet.

Jo, det kan nog stämma. Enligt obduktionsprotokollet var baksidan av ögonhålorna spräckta, och även hamnat nere i munhålan, så verkar inte bättre.

Edit: se Akt bil 61, sid 222
Senast redigerad av PhDSalander 2016-10-04 kl. 12:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in