2016-10-03, 02:10
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tror GM kommer att dömas för mord med motiveringen likgiltighetsuppsåt.
Nu var det ju strafflängd och inte om han skulle bli dömd för mord eller inte vi diskuterade. Å andra sidan kan ju försvaret hävda att uppsåtet aldrig var att mörda Lotta, det var primärt att misshandla henne, men eftersom MJ var fullproppad med anabola, benzo och alkohol så kunde han inte förutse vad som skule ske.
Kan mycket väl se ett sådant försvar och dylikt har ju tyvärr hållit i rätten förut, man kommer undan pga uppsåtet enligt GM aldrig var att åsamka offret så pass mycket skada att denne sedemera förlorar sitt liv, det "råkade" bara bli en följd av olika omständigheter.

Citat:
Från Wikipedia: "Högsta domstolen har i flera avgöranden prövat frågan om påföljd för mord. Domstolens praxis har utvecklats i den riktningen att livstidsstraffet bör förbehållas de allvarligaste fallen av mord. Till de allvarligare fallen hör bland annat mord som utförts med stor brutalitet... "

Det vore anmärkningsvärt om GM inte döms till livstid pga. brottets avsevärda brutalitet.
Brottets art är fruktansvärt brutalt, jag har läst många FUP i mina dagar, men det är sjukt mycket skador han åsamkat henne med händerna, det som eventuellt kan spela lite roll är att han tog en paus och återkom med misshandeln efter en liten stund. Hela hans försvar på att han "vaknar" till och ser ett blodigt ansikte faller ju lite där.
För övrigt är det ett i vanliga ordning när dylika as ska försvara sig helt jävla rutten förklarling, minnet fungerar inte så att man bara kan blockera ut saker hur som helst.
Han vet och han minns, men han orkar/vill inte/är för feg/tror han ska ta sig undan med den förklaringen istället.

Jag tror personligen att han mycket väl kan dömas för mord och då blir straff följden 14 års fängelse med ramaskri i svensk press.

Eller så blir det politik av det hela, likt med Flink, å han döms till livstid, vilket aset förtjänar.

Därimot tror jag inte människoapan hade någon plan på att döda Lotta den aktuella kvällen, isåfall är han världens kanske klantigaste och värdelösaste brottsling.
Åker taxi till brottsplatsen, ringer ambulans alldeles efter medans hon fortfarande andas, ger upp direkt till polisen, etc etc.

Han gick överstyr pga lill-kukskomplexet som så många före honom och det gick åt helvete, jag hoppas innerligt någon avslutar hans existens så gör denne världen en tjänst, för den här jävla maskinen går inte att laga tyvärr.
Citera
2016-10-03, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Nu var det ju strafflängd och inte om han skulle bli dömd för mord eller inte vi diskuterade. Å andra sidan kan ju försvaret hävda att uppsåtet aldrig var att mörda Lotta, det var primärt att misshandla henne, men eftersom MJ var fullproppad med anabola, benzo och alkohol så kunde han inte förutse vad som skule ske.
Kan mycket väl se ett sådant försvar och dylikt har ju tyvärr hållit i rätten förut, man kommer undan pga uppsåtet enligt GM aldrig var att åsamka offret så pass mycket skada att denne sedemera förlorar sitt liv, det "råkade" bara bli en följd av olika omständigheter.

Brottets art är fruktansvärt brutalt, jag har läst många FUP i mina dagar, men det är sjukt mycket skador han åsamkat henne med händerna, det som eventuellt kan spela lite roll är att han tog en paus och återkom med misshandeln efter en liten stund. Hela hans försvar på att han "vaknar" till och ser ett blodigt ansikte faller ju lite där.
För övrigt är det ett i vanliga ordning när dylika as ska försvara sig helt jävla rutten förklarling, minnet fungerar inte så att man bara kan blockera ut saker hur som helst.
Han vet och han minns, men han orkar/vill inte/är för feg/tror han ska ta sig undan med den förklaringen istället.

Jag tror personligen att han mycket väl kan dömas för mord och då blir straff följden 14 års fängelse med ramaskri i svensk press.

Eller så blir det politik av det hela, likt med Flink, å han döms till livstid, vilket aset förtjänar.

Därimot tror jag inte människoapan hade någon plan på att döda Lotta den aktuella kvällen, isåfall är han världens kanske klantigaste och värdelösaste brottsling.
Åker taxi till brottsplatsen, ringer ambulans alldeles efter medans hon fortfarande andas, ger upp direkt till polisen, etc etc.

Han gick överstyr pga lill-kukskomplexet som så många före honom och det gick åt helvete, jag hoppas innerligt någon avslutar hans existens så gör denne världen en tjänst, för den här jävla maskinen går inte att laga tyvärr.

Vart har du fått info om att en paus har tagits i misshandeln?
Tror bara det är en fråga från polisen utan stöd för det.
Källa? Tack
Citera
2016-10-03, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Vart har du fått info om att en paus har tagits i misshandeln?
Tror bara det är en fråga från polisen utan stöd för det.
Källa? Tack
Det står i fupen. Den är en analys av blodstänk som visar på det, då blodet har koagulerat olika under tid . Fråga mig inte om vilken akt eller sida, det kommer jag inte ihåg.
Citera
2016-10-03, 08:31
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23616651.ab - Där har du vad Silbersky har att säga om saken i alla fall. Men gå du på Massi Fritz linje...Och hon har inte varit mer insatt i fallet än du och jag, till skillnad från åklagaren och polisen. Folk verkar tro att det ingår i åklagarens yrke att styra upp Lottas relationsproblem.

Massive Fritzl vill att alla män eftersom dom är potentiella kvinnomisshandlare, ska låsas in i preventivt syfte. Alla ggr någon dam får en tira är det annars statens fel som inte tog åtgärder mot riskgruppen utsatta kvinnor!
Citera
2016-10-03, 11:17
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Det är bra att någon som Elisabeth Massi Fritz uttalar sig då hon både är jurist och har stor kunskap inom området. Det är tragiskt att åklagaren valde att stoppa anhållandet av idioten. Åklagaren ska vara friad från misstankar om tjänstefel. På vilka grunder vet jag inte men att åklagaren säkerligen inte var kunnig inom området har med stor sannolikhet haft betydelse för hans beslut även fast det nu föll inom lagens ramar.
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Okej, källa på att åklagaren saknar kunskap i frågan? För övrigt kan jag upplysa om att åklagaren också är jurist, och dessutom har haft hand om det här enskilda fallet, vilket Massi Fritz inte har. Leif Silbersky stod förresten i AB:s studio inför presskonferensen och menade att folk skulle vara försiktiga med att gapa om att polisen gjort fel och bla bla. Saknar han också kunskap i frågan? Eller är han inte jurist?
Silbersky är en medialt välkänd skithög, som försvarar vilka smutsiga beteenden och åtgärder som helst.

En av landets i särklass främsta inom åklagarämbetet, S-* Ahlhe*m, uttalade tidigare sitt stora missnöje över att åklagaren inte gick vidare med ärendet med tanke på det underlag som redan fanns.
Åkl i fråga vägrade uttala sig överhuvudtaget inför media, och gömde sig istället för att berätta om varför han helt lättvindigt följt minsta motståndets lag och släppte ut Skallepär i friska luften.
Citera
2016-10-03, 12:09
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Han trodde ju att så fort hon inte svarade var det för att hon var med en kille.
Och även hon anklagade honom för att inte svara/inte ringa pga att han var med andra tjejer.
man kunde läsa att han blev arg om hon inte svarade i typ 3 sekunder, och sen hörde han inte av sig i timmar, då han VAR med andra, men anklagade bara Lotta, och gjorde som om allt ser ut som hennes fel. Hon föreslår att de ska ses lät säga 16, han går med på det till att börja med. Men när tiden närmar sig och hon säger att de kan träffas 16.10 för hon måste hämta hunden, då är han "arg" och styr om allt .. och samtidigt är han med Angelica eller gud vet vem
först när han är klar med sitt då ringer/messar han Lotta och återigen igen anklagar att hon är med andra... sjukkräk
nånstans nämner han att hon är med blattar eller negrar? vad fick han det ifrån?
Citera
2016-10-03, 12:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du får läsa mer än till sid 16.

Den 25/5 ger hon tillstånd till att hämta ut journaler .. När hon sedan lämnas själv och börjar backa från anmälan - av rädsla - så frågar de igen och då ger hon inte tillstånd.
Ett annat agerande från början hade alltså kunnat ge ett helt annat utfall.

Så nu har du läst lite längre i FUPen??!. Det är inte viktigt vad hon sa i början om journalanteckning - för hon ville då trots allt inte fatta något beslut om anmälan utan ville fundera lite till. När hon hade BESTÂMT SIG sa hon att hon inte ville att journalateckningar skulle inhämtas.
Läs rätt - gör om - gör rätt!
Citera
2016-10-03, 12:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Så nu har du läst lite längre i FUPen??!. Det är inte viktigt vad hon sa i början om journalanteckning - för hon ville då trots allt inte fatta något beslut om anmälan utan ville fundera lite till. När hon hade BESTÂMT SIG sa hon att hon inte ville att journalateckningar skulle inhämtas.
Läs rätt - gör om - gör rätt!
Skälet till att hon backar är att hon inte får stöd från start -- och jag var/är helt uppenbarligen den enda som bekymrat mig med att faktiskt läsa den delen av FUP.
Citera
2016-10-03, 13:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det är ju inte särskilt långsökt att se att Stockholmssyndromet kan ha påverkat henne, det skapas en medkänsla till förövaren, oftast i ett undermedvetet tillstånd där syftet är att genom att göra sig vän med sin ovän hoppas man rädda sitt eget skinn.

Citat:
Stockholmssyndromet eller Norrmalmstorgssyndromet, är ett psykologiskt tillstånd där kidnappningsoffer eller personer hållna fångar mot sin vilja utvecklar en relation till kidnapparen/kidnapparna och tar parti för förövaren mot polisen. Detta kan vara ett uttryck för identifikation med förövaren.

Denna solidaritet kan ibland bli en riktig delaktighet, med fångar som hjälper kidnapparna att uppnå sina mål eller att rymma från polisen. Syndromet har studerats av olika forskare inom viktimologin och man har kommit fram till att det framför allt baserar sig på rädsla för att råka ännu värre ut och en vädjan till den inre godheten hos den som tagit gisslan. [källa behövs] Ju mer energi man investerar i denna typ av förhållande, desto svårare får man att bryta sig loss.
Slut citat.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholmssyndromet

Nja Stockholmssyndromet passar inte riktigt in här. Det bygger på att man lierar sig med brottslingen, som man egentligen borde ge skulden för det som hänt ex en kidnappning eller gisslandsituation och skapar EN GEMENSAM fiende. Istället för att anse att polisen/staten eller dyligt står på BOs sida mot GM, lierar sig BO med GM MOT omgivningen.

Någon gemensam fiende har inte Lotta o Martin haft, hon var heller inte kidnappad.
Hon blev förälskad i en psykopat och deltog aktivt som vuxen i spelet som relationen resulterade i. Hon blev mer o mer involverad i "dansen" och det brakade käpprätt åt skogen.

Men det är inte detsamma som Stockholmssyndromet.
Det är ett inte helt ovanligt förhållandemellan en psykopat som förövare och en inte helt psykiskt stark person som offer.
Det förekommer - i mer eller mindre utsträckning - varje dag i din stad, in min stad och överallt, på arbetsplaster, i hemmen, på skolan mm. Tyvärr! Upp mot 3% av männen och ca 1-1 1/2% av kvinnor är psykopater.
Senast redigerad av Solglittret 2016-10-03 kl. 13:22.
Citera
2016-10-03, 13:11
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Tror inte han fälls för mord,

Det var inte planerat
Han använde inga tillhyggen
Han ringer 112
Han är orolig över henne

En misshandel som gick för långt
Vet att jag kommer få påhopp nu
Men tror det blir vållande till annans död
Eller något i den stilen
jag var oxå på samma linje
dråp tror jag på
Citera
2016-10-03, 13:22
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Har du läst FUP? Eller åtminstone sms korr? Resonera med honom, hon är lika på, å maniskt svartsjuk som honom.
har du läst sms:n? Han kontrolerade hennes varje steg, tjafsade och skrek hora om hon inte svarar på 3 minuter, eller duschar mer än 7 minuter... mm
Han hörde inte av sig när han lovade, håll inte överenskommelse, kom inte i tid, svarade inte i sms eller telefon... medan hon väntade tålamodig
Först när HAN SJÄLV berättat att han har en ny, la upp bilder på FB med den nya som hon inte anklagade utan konstaterade att han är otrogen
hon var manisk i hennes beroende av kräket, men inte manisk svartsjuk
Citera
2016-10-03, 13:48
Medlem
Du behöver inget tillhygge för att åka på mord, det måste ni väl förstå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in