2016-10-02, 21:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo nu när det här har hänt att han dödat henne är det nog lätt att säga att hon bevisligen var rädd och behövde skydd. Men det kanske inte framstod som överdrivet angeläget när hon tackar nej till vissa åtgärder och inte verkar vilja anmäla? Och hon släpper in honom (var hon mer rädd för vad grannarna säger om han för ett jävla liv ifall han inte släpps in?).

Blir väl där då om möjligt man kan skapa sig en överblicksbild, Även om nu straffen var lägre än denna idioten borde få så borde han stått under någon sorts mer radar att om någon visar minsta lilla rädsla för han så borde man nu gjort något mera. Vad nu mera man kunde gjort är ju öppet till diskussion men klart är ju att samhället svek här.
Citera
2016-10-02, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Men... du kan väl inte låta dig påverkas av vad enstaka idioter tycker?
Nej, du har rätt, det är klart jag inte ändrar min uppfattning pga idioter.
Jag tar illa vid mig av detta kvinnohat som verkligen inte för samhället framåt
tillsammans med den typ av migranter som vi så gärna tar hit. Det blir bara värre
för kvinnor i Sverige.
Citera
2016-10-02, 22:04
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Jo nu när det här har hänt att han dödat henne är det nog lätt att säga att hon bevisligen var rädd och behövde skydd. Men det kanske inte framstod som överdrivet angeläget när hon tackar nej till vissa åtgärder och inte verkar vilja anmäla? Och hon släpper in honom (var hon mer rädd för vad grannarna säger om han för ett jävla liv ifall han inte släpps in?).

Ja, det är inte omöjligt. Man måste försöka sätta sig in i hur en misshandlad individ tänker och beter sig. Personen skäms, är i en annan persons psykiska våld, är rädd, förvirrad, utsatt, ensam, ångestfylld. Hur reagerar DU i kris? Det vet du inte förrän efteråt. Vem ska hjälpa en person i kris? Att kalla en människa i kris för "infantiliserad" är ett övergrepp.
Citera
Medlem
IQ130s avatar
Citat:

En person som har dödat tidigare, är villkorligt frigiven, misshandlar igen. Kan du räkna?
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Men hon ville ju inte ha något hundstall, hon sa ju nej till kvinnojour/skyddat boende just pga att hon ville kunna ta med sig hunden och inte lämna bort den!
Nej, läser du journalanteckningarna så är det hon själv som skall ordna för hunden ... Tre dagar efter att hon att det kommer ut i media att en kvinna gravt misshandlats och svävar mellan liv och död - samma dag som hon dör - så görs ett tillägg i journalen om hunden och en handläggare skickar ett SMS till henne ... Det kallas att skydda ryggen - inget annat.
Citera
2016-10-02, 22:07
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Men det kan väl bero på hur hon kommunicerar sitt behov, på många håll i landet är väl dessa rätt hårt belastade och här är en kvinna som inte ens vill ha larm eller ens stå för anmälan själv?

Hur bra tror du att en jagad kvinna är på att uttrycka sina behov? En person som i denna tråd, som död, kallas för "onormal", "infantiliserad", som vissa tycker ska spärras in, omyndigförklaras med mera? Den synen, psykon, har kvinnan redan om sig själv. Det är just därför hon inte skriker ut sitt behov… skammen, förnedringen, den har gm lyckats med.
Citera
2016-10-02, 22:08
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, läser du journalanteckningarna så är det hon själv som skall ordna för hunden ... Tre dagar efter att hon att det kommer ut i media att en kvinna gravt misshandlats och svävar mellan liv och död - samma dag som hon dör - så görs ett tillägg i journalen om hunden och en handläggare skickar ett SMS till henne ... Det kallas att skydda ryggen - inget annat.
Kan du peka ut akt- och sidnummer för det du sa tidigare plus det här?

Framgår det i journalanteckningarna om Lotta själv säger att hon ska fixa något åt hunden eller att handläggaren säger åt henne det?
Citera
2016-10-02, 22:09
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Varför lades det på kvinnan, är det så det (inte) fungerar?
Citera
2016-10-02, 22:10
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Varför lades det på kvinnan, är det så det (inte) fungerar?
Gissningsvis därför att det är hennes hund?
Citera
2016-10-02, 22:12
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Verkligen inte, snarare du kanske, du går ganska långt i att försöka argumentera för att Lotta skulle ha gjort seriösa försök att avsluta relationen och så är det ju inte. Objektiva fakta i fupen visar väl snarare att det var närapå tvärtom? Jag ser inte att någon vits alls att sträva efter infantilisering av kvinnor och särskilt inte hur det framgent skulle hjälpa kvinnor i utsatta situationer som exempelvis våld i nära relation som typiskt sett har knepigt bevisläge och därför är svårt att åtgärda från "samhälle" eller närstående och vänner (hon ville tydligen inte ens anmäla själv utan det skulle någon annan icke-närvarande göra). Där kanske väninnan och exet borde sagt ifrån, "Nej, jag kan följa med till sjukhus och polis och stötta men tänker INTE vara den som ska lämna en vag intetsägande anmälan som andrahandsuppgift när du berättat för mig efter någon dag"

På vad sätt skulle det vara fördelaktigt för kvinnor generellt att låtsas som att detta är en sund och normal inställning till ett problem som uppenbarligen fanns (även om det måhända kan förklaras i någon mån av normalisering av det destruktiva förhållandet)?

Du kommenterade ovan att samhället hade misslyckats och att Lotta borde fått mer hjälp och stöd.
Jag bad dig ge något exempel på vad hjälp och stöd du tycker rimligt skulle vara möjligt. För du avser väl att det har någon innebörd och inte bara floskler som låter tjusigt?

Som sagt. Googla på psykopat. Lär dig hur skickligt en psykopat agerar, snärjer och förvrider en person att agera mot sin vilja, instinkt med mera. Bygger upp skräck och rädsla, de naturliga instinkterna försvinner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Blir väl där då om möjligt man kan skapa sig en överblicksbild, Även om nu straffen var lägre än denna idioten borde få så borde han stått under någon sorts mer radar att om någon visar minsta lilla rädsla för han så borde man nu gjort något mera. Vad nu mera man kunde gjort är ju öppet till diskussion men klart är ju att samhället svek här.
Jag är lite förvånad över att frivårdsenheten inte tillämpade urinprovtagning, då han varit fälld för narkotikabrott tidigare. Nu kunde en våldsbenägen person pumpa i sig anabola i parti och minut samt ta kokain på det. Det säger ju säg självt att en person som är våldsbenägen inte blir mindre våldsbenägen av att pumpa i sig de här mängderna av olagliga preparat. Jag har dock inte läst hans senaste dom men om han också blev dömd för detta, så förstår jag inte hur man under villkorlig frigivning har möjlighet att använda dessa preparat.
Citera
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Gissningsvis därför att det är hennes hund?

Det där borde myndigheterna tagit hand om. Du verkar fyrkantig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in