2016-10-02, 14:06
Medlem
Tror inte han fälls för mord,

Det var inte planerat
Han använde inga tillhyggen
Han ringer 112
Han är orolig över henne

En misshandel som gick för långt
Vet att jag kommer få påhopp nu
Men tror det blir vållande till annans död
Eller något i den stilen
Citera
2016-10-02, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Har han tagit paus under misshandeln?
Källa? Länk?

Han var ju utanför hennes hus 05.06 och 05.26 ringer han 112, är det inte så? Då kanske han slog ner henne och misshandlade henne direkt han kom in, pausade i 10 minuter och fortsatte? 20 min är ju lång tid för en stor muskelkille att puckla på en liten kvinna.
Citera
2016-10-02, 14:10
Medlem
Citat:

Det var inte planerat
Han ringer 112
Han är orolig över henne

Eller något i den stilen

Nej jag tror det blir mord. Han har ju uttalat hot mot henne tidigare. Vållande till annans död tror jag inte eftersom han fortsatte misshandeln mot hennes huvud, det kan väl inte bli vållande då?
Citera
2016-10-02, 14:10
Medlem
introvertos avatar
Citat:

Det var inte planerat
Han ringer 112
Han är orolig över henne

Eller något i den stilen
Jo jag tror det blir mord. Det finns förhållandevis omfattande dokumentation om att han misshandlat henne innan, han har en lång historik av våld och dessutom våld med dödlig utgång. Som åklagaren sa på presskonferensen så ingår det i mord att man skall förstå att våldet kan döda men vara likgiltig inför detta, vilket Martin uppenbarligen har varit. Det behöver inte vara planerat för att det ska vara mord. Dessutom skedde det i hennes hem. För att det skall falla ned ett pinnhål till dråp eller liknande så skall det finnas väldigt förmildrande omständigheter, vilket saknas i det här fallet.

Däremot är jag lite orolig att det inte blir livstid. Normalstraffet är 14 år, och jag är lite orolig att det landar däromkring. Det som skulle höja straffet är möjligen det faktum att han är dömd för liknande grejer innan.

Edit: och som justina säger: han har hotat henne.
Citera
2016-10-02, 14:11
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Det var inte planerat
Han ringer 112
Han är orolig över henne

Eller något i den stilen

Snarare dråp Isåfall än vållande om det landar under mordrubriceringsgraden. Vållande brukar vara fall med mer olyckskaraktär. Typ om hade knuffat henne och hon ramlat och slagit huvudet i en bordskanten eller liknande. Här är det nog väl för mycket aktivitet från hans sida i skadeambitionen för att vållandebrott ska vara aktuellt.

Dråp är ju också typisk rubricering vid fyllebråk där parterna känner varandra sedan innan och kanske även har gruffat innan till och från, fast denna typ av social adekvata rabatt som ger dråp istället för mord brukar mer sällan användas vid våld mot kvinnor i relationer väl. Byter man ut Lotta mot en manlig kompis hade det nog kunnat landa på dråp kanske.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-10-02 kl. 14:18.
Citera
2016-10-02, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Jo jag tror det blir mord. Det finns förhållandevis omfattande dokumentation om att han misshandlat henne innan, han har en lång historik av våld och dessutom våld med dödlig utgång. Som åklagaren sa på presskonferensen så ingår det i mord att man skall förstå att våldet kan döda men vara likgiltig inför detta, vilket Martin uppenbarligen har varit. Det behöver inte vara planerat för att det ska vara mord. Dessutom skedde det i hennes hem. För att det skall falla ned ett pinnhål till dråp eller liknande så skall det finnas väldigt förmildrande omständigheter, vilket saknas i det här fallet.

Däremot är jag lite orolig att det inte blir livstid. Normalstraffet är 14 år, och jag är lite orolig att det landar däromkring. Det som skulle höja straffet är möjligen det faktum att han är dömd för liknande grejer innan.

Vad krävs för livstid egentligen? Lisa Holms mördare fick livstid, är det pga all planering med snaror etc? Elin Krantz mördare fick väl också livstid? Då borde ju denna GM få det med, eller vad är "mildare" i hans brott än i Elin-fallet?
Citera
2016-10-02, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Han var ju utanför hennes hus 05.06 och 05.26 ringer han 112, är det inte så? Då kanske han slog ner henne och misshandlade henne direkt han kom in, pausade i 10 minuter och fortsatte? 20 min är ju lång tid för en stor muskelkille att puckla på en liten kvinna.

Han sms henne 05.06 och frågar varför hon inte svarar
Taxin har precis släppt av honom
Säg att det tar 2-3 min för Lotta att vakna och öppna åt honom,
om han knackar/kastar småsten på rutan
Då är klockan 05.09 ca
Hon öppnar upp ytterdörren de går till sängen
Säg en minut till
05.10
Han tar inte av sig kläderna (jeansen är blodiga och tröjan)
De samtalar lite, kanske frågar varför hon inte svarat på sms kvällen innan
Klockan 05.11-05.12
Misshandeln påbörjas
Klockan 05.12
Kanske slutade misshandeln klockan 05.20...?
Han inser det allvarliga läget, försöker få kontakt med henne, prata med henne, det går några minuter.
Ringer 112 Klockan 05.23

Tiden för misshandel är ca 8 minuter

Spekulation från mig
Citera
2016-10-02, 14:16
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Vad krävs för livstid egentligen? Lisa Holms mördare fick livstid, är det pga all planering med snaror etc? Elin Krantz mördare fick väl också livstid? Då borde ju denna GM få det med, eller vad är "mildare" i hans brott än i Elin-fallet?
Det vet jag faktiskt inte. Men det krävs ganska mycket för att livstid ska dömas ut. Det kan mycket väl göras det i det här fallet, men jag skulle inte bli förvånad om det inte blir det.

Som jag skrev tidigare om han som dödade sin kusin så dömdes han inte till livstid, och han var dömd för vållande eller dråp innan. Det finns många såna exempel. Liksom det finns många exempel där livstid dömts ut.
Senast redigerad av introverto 2016-10-02 kl. 14:20.
Citera
2016-10-02, 14:22
Medlem
Citat:
Det vet jag faktiskt inte. Men det krävs ganska mycket för att livstid ska dömas ut. Det kan mycket väl göra det i det här fallet, men jag skulle inte bli förvånad om det inte blir det.

Som jag skrev tidigare om han som dödade sin kusin så dömdes han inte till livstid, och han var dömd för vållande eller dråp innan. Det finns många såna exempel. Liksom det finns många exempel där livstid dömts ut.

Har det inte med att göra med hur/vad man gör efteråt?

Tänker på askersund mordet, styckning och gömd kropp
Elin fallet, gömd kropp
Lisa holm, gömd kropp

Här har GM ringt 112 och hon levde fortfarande
Han gömmer henne inte, försöker inte dölja sitt brott utan tillkallar hjälp

Men jag vet inte hur lagstiftningen ser ut, det ska medges
Citera
2016-10-02, 14:25
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Har det inte med att göra med hur/vad man gör efteråt?

Tänker på askersund mordet, styckning och gömd kropp
Elin fallet, gömd kropp

Här har GM ringt 112 och hon levde fortfarande
Han gömmer henne inte, försöker inte dölja sitt brott utan tillkallar hjälp

Men jag vet inte hur lagstiftningen ser ut, det ska medges
Nja, han som dödade kusinen gömde undan kroppen, brände kläder och försökte sopa undan bevis. Det är så många olika detaljer som spelar in. Att sitta och gissa påföljd kan vara det svåraste som finns.

Oavsett om han ringt 112 så kan det finnas styrkt att han varit medveten om att våldet kan ha varit dödligt och att han varit likgiltig inför detta. Samt att han hotat henne innan.
Citera
2016-10-02, 14:36
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Nja, han som dödade kusinen gömde undan kroppen, brände kläder och försökte sopa undan bevis. Det är så många olika detaljer som spelar in. Att sitta och gissa påföljd kan vara det svåraste som finns.

Oavsett om han ringt 112 så kan det finnas styrkt att han varit medveten om att våldet kan ha varit dödligt och att han varit likgiltig inför detta. Samt att han hotat henne innan.

Hennes ansikte var väl så misshandlat att hon inte kunde identifieras annat än födelsemärken på kroppen så det måste ju varit mycket våld mot huvudet. Jag tror man har standard om att man antas inse att grovt våld huvud har hög potential att kunna leda till döden om man då inte är konstaterat förståndshandikappade. Så eventuellt/indirekt uppsåt borde vara uppnått.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-10-02 kl. 14:37. Anledning: Telefon som väljer andra ord än de jag skriver.
Citera
2016-10-02, 14:51
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
2016-05-24 18:06:52 SMS:ar Lotta till Martin: “Ring inte mer “ Det är en tisdagskväll. Martin frågar vad hon menar med det och ifall hon har gått vidare..

Nästa dag vid lunchtiden 2016-05-25 12:15:38 ringer Lotta själv till Martin

Sen blir det drama..
Lotta kontaktar Cecilia för att berätta att hon är hotad till livet och att M menar allvar..

2016-05-25 14:34:56 Lotta till Cecilia: “Jag avråder dig att prata om mig till Martin. Då han hotar mig till livet.

2016-05-25 14:43:58 Lotta till Cecilia: “Jag hoppas du förstår, att han menar allvar. Är i kontakt med kvinnojouren och du får inte prata om mig till honom. “

Men Lotta kan inte hålla sig ifrån telefonen utan känner sig tvungen att svara..

2016-05-25 15:11:53 Martin till Lotta: “Kan du svara eller”

2016-05-25 15:12:17 Lotta till Martin: “Men snälla jag arbetar

Två och ett halvt dygn senare efter åtaliga SMS skriver Martin ett SMS
2016-05-28 21:55:55 Martin till Lotta: “Det låter bra, hoppas att det fortsätter så, kämpa, tråkigt du bara stängt av”
Då brister det för Lotta. Hon MÅSTE förklara “varför” hon inte har svarat på Martins SMS
2016-05-28 22:04:02 Lotta till Martin: “De är ju du som skaffat ny!!

2016-05-29 09:49:06 Lotta till Martin:
"Jag vet inte vad jag ska svara, du har sårat mig i både ord å handling. Du säger oxå att du har ny tjej. Varför ska jag lägga energi på nån som är upptagen med ny. Jag funkar inte så! Jag mår själv inte bra, men de är ok. Å du kan sluta säga att jag har nån ny, el att jag festar! Jag funkar inte så när jag är ledsen. Jag har aldrig haft nån annan, då vi sågs, jag har aldrig vart otrogen mot någon i mina tidigare relationer heller! "

Så borta är all rädsla inför den här mannen som så dramatiskt har hotat henne till livet, kontaktat både polisen och hennes chef och tvingat Lotta till "flykt" osv.

För Lotta handlar det om att HAN har SKAFFAT EN NY!

Ingenstans I den här SMS-växlingen ser jag att Lotta skulle vilja göra slut – tvärtom. Hon kämpar för att kunna behålla den här mannen som hon sen samtidigt till sina vänner/kvinnojouren/sin arbetsgivare säger vara “livsfarlig” - något hon menar man borde ta på “allvar”.

Men Lotta vill skaffa barn med denna livsfarliga man. Hon är svartsjuk av bara tanken att någon ANNAN skulle träda I hennes ställe.

Det finns inte mycket hopp för sådana här kvinnor som Lotta, Angelica etc..

Du har svårt att tolka och dra slutsatser. Bra att du försöker i alla fall, även om du landar helt snett. Lotta är pressad och svarar, hon vet inte hur hon ska agera. Att dra sig undan fungerar inte, han stalkar ändå. Sedan beskyller han Lotta för allt möjligt, hon försvarar sig då. Det skulle hon inte heller ha gjort, eftersom han till varje pris vill förgöra henne. Ungefär som du också resonerar. As.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in