2016-10-02, 09:46
Medlem
nittontrettons avatar
Hej FB . Jag är en glasögonbärare och har slipade glasögon. Haft det nu i några år.

Men Jag stör mig på att Jag aldrig får glasögona 'kliniskt rena' utan dem är alltid lite skitiga.. Stör mig enormt på det .

Jag har provat dem klassiska knepen med ljummet vatten och diskmedel. Men även våtservetter för glasögon.

Oavsett vad Jag tar med så blir det 'flammigt' och blir aldrig riktigt rent .

Har ni några tips på hur Jag ska gå tillväga?

Hur fungerar det med sådana putsdukar i mikrofiber?
Citera
2016-10-02, 09:50
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Hur fungerar det med sådana putsdukar i mikrofiber?

Använder detta och kan köpas billigt på bl.a Biltemas varuhus. Men detta kan man köpa lite vart som helst.

Fungerar bra.
Citera
2016-10-02, 10:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Vilket tvättmedel du använder för att tvätta rent tyg spelar STOOOOR roll, tvättmedel kan lämna rester av sig via colour pulver är hiskelig medans via black flytande fungerar bra.
Torkdukar, våtservetter och allsköns djävla skit som finns....jag använder en 25år gammal flanellskjorta ännu inte hittat nåt som funkar bättre.
Citera
2016-10-02, 10:14
Medlem
Pecanpies avatar
Använder du den där putsduken man får med när man köper nya brillor? Den brukar funka bra för mig. Men jag är som som aldrig orkar ha med mig massa sånt överallt så jga brukar oftast ta tröjan
Citera
2016-10-02, 10:35
Medlem
nittontrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Använder detta och kan köpas billigt på bl.a Biltemas varuhus. Men detta kan man köpa lite vart som helst.

Fungerar bra.

Tackar. Använder du något annat medel eller kör du bara med duken 'torr' så att säga.

Är det en sån här duk du kör med?
http://m.clasohlson.com/se/Polerdukar-mikrofiber/34-7235

Ja jag brukar använda duken som följer med men den är ju så onödigt liten och blir ju lätt skitig.
Citera
2016-10-02, 11:22
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Tackar. Använder du något annat medel eller kör du bara med duken 'torr' så att säga.

Är det en sån här duk du kör med?
http://m.clasohlson.com/se/Polerdukar-mikrofiber/34-7235

Ja jag brukar använda duken som följer med men den är ju så onödigt liten och blir ju lätt skitig.

Japp, en sådan blå. Jag brukar tvätta av glasögonen med lite YES och med ljummet vatten. Spola sedan av med kallt vatten och torka därefter med mjukt papper. Eftertorkar med en fiberduk och glasögonen blir som nya.
Citera
2016-10-02, 11:34
Medlem
VolvoF12s avatar
Sedan beror det helt på glasen.
Har två par ett med dyrare glas med speciell ytbehandling, dessa är otroligt lätta att göra rent.
Det andra paret köpte jag över internet och är mycket billigare. Dessa glas är nästan helt omöjliga att få helt rena och även fått repor i dessa.
Citera
2016-10-02, 11:35
Medlem
Gå till Synoptik/Synsam etc. och be om ett UV-bad först. Badet vibrerar loss allt snusk och glasögonen blir verkligen som nya!
Vidare ska du inte använda diskmedel då det kan innehålla slipmedel!..
Putsspray och en ny kökshandduk fungerar toppen.
När handduken ska tvättas så tvätta den utan medel, då rester från tvättmedel alltid finns kvar i tyg.
Citera
2016-10-02, 11:36
Medlem
VolvoF12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecanpie
Använder du den där putsduken man får med när man köper nya brillor? Den brukar funka bra för mig. Men jag är som som aldrig orkar ha med mig massa sånt överallt så jga brukar oftast ta tröjan
Den fungerar skapligt när det är ny. Sedan blir den nästan flottig och glasen blir värre när man putsar.
Brukar handtvätta duken då, så är den som ny igen.
Citera
2016-10-02, 11:40
Medlem
sasos avatar
den är billigare
https://www.partykungen.se/glasogon-mikrofiber-rengoring.html#31709-2

även den
https://www.partykungen.se/vatservett-for-glasogon.html
Senast redigerad av saso 2016-10-02 kl. 11:43.
Citera
2016-10-02, 13:41
Medlem
Skölj av under kranen i ljummet vatten så att fasta partiklar sköljs bort, sen häller du på Yes orginal och masserar med tummarna så att fett löses upp. Skölj av med ljummet vatten så att diskmedlet löses upp.
Är du extrem så blåser du bort vattnet med tryckluft, annars torkar du dem torra med din mikrofiberduk.

Visst kan man använda sig av ultraljudstvätt, då bör det vara en med vattenvärmare och med tillsatt diskmedel. Men på släta ytor som glas tycker jag ovanstående metod fungerar bättre.
Citera
2016-10-02, 13:42
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jag har någonting som kallas för Lens Cleaner hemma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in