2016-09-25, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
1. Saab lanserade RBS 70NG 2011.Tjeckien är första NG operatör och de beställde systemet 2015-2016 precis efter att testskjutningen slutförts. Alltså omöjligt att Finland har systemet 10 år innan. Sverige börjar använda NG senare i år i 61. lvbat. http://www.janes.com/article/56487/swedish-army-set-for-latest-rbs-70

2. Hittar inte nu info på nätet om att svenska försvaret har Bolide men jag vet att jag läst om det förr.
Ok, fel av mig, det var BOLIDE som kom ut 2003.

Helt omöjligt att Svenska Försvarsmakten beställt Bolide efter 2003, då var även RBS 90 avvecklat.
Du tänker på robot 70 Mk 2 ( robot 90), som då har samma stridsdel som på BOLIDE, splitter + RSV.

Finland använder BOLIDE på sina ASRAD-R ett system som har liknande prestanda som RBS70 NG, automatisk målföljning mm.
Citera
2016-09-25, 20:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArleighBurke

Helt omöjligt att Svenska Försvarsmakten beställt Bolide efter 2003, då var även RBS 90 avvecklat.
Du tänker på robot 70 Mk 2 ( robot 90), som då har samma stridsdel som på BOLIDE, splitter + RSV.

Finland använder BOLIDE på sina ASRAD-R ett system som har liknande prestanda som RBS70 NG, automatisk målföljning mm.
Varför skulle Sverige inte kunna ha Bolide? Den är väl kompatibel med alla RBS70 system?
Citera
2016-09-25, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför skulle Sverige inte kunna ha Bolide? Den är väl kompatibel med alla RBS70 system?
Om man då beställt nya robotar till RBS 70 efter 2003, vilket då är tveksamt.
Citera
2016-09-25, 20:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Om man då beställt nya robotar till RBS 70 efter 2003, vilket då är tveksamt.
Robotar åldras och även om det svenska LV är patetiskt litet så jan man inte använda äldre robotar hur länge som helst.
Citera
2016-09-25, 20:14
Medlem
Citat:
EldE 98 blir nog riktigt bra synd bara att den blir försenat något år till 2019. Hoppas verkligen FM ändrar sig och behåller EldE 70D i aktiv tjänst.

Hur menar du att man kan bygga om eldenheterna för robot 70 till Iris-T SL?
Troligen en tankevurpa. Återkommer om jag kommer på hur jag egentligen tänkte.
Citera
2016-09-25, 20:18
Medlem
Citat:
Robotar åldras och även om det svenska LV är patetiskt litet så jan man inte använda äldre robotar hur länge som helst.
Man kan genomföra REMO på befintliga robotar. Det fanns ett mycket stort antal robotar till de få eldenheter som överlevde FB2000.
Citera
2016-09-29, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Troligen en tankevurpa. Återkommer om jag kommer på hur jag egentligen tänkte.
Kan jag möjligen ha tänkt på Rbs 70 kontra Rbs 90?
Citera
2016-09-29, 09:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Man kan genomföra REMO på befintliga robotar. Det fanns ett mycket stort antal robotar till de få eldenheter som överlevde FB2000.
Problemet med första generationens RB70 var den relativt låga hastigheten.
Med senare generationen fördubblades den( vilket gav längre räckvidd).

Att armén med i princip noll luftvärn skulle klänga sig kvar vid äldre robotar finner jag osannolikt.
Det fanns gott om modernare att använda istället till de få enheterna.
Citera
2016-09-29, 10:11
Medlem
Citat:
Problemet med första generationens RB70 var den relativt låga hastigheten.
Med senare generationen fördubblades den( vilket gav längre räckvidd).

Att armén med i princip noll luftvärn skulle klänga sig kvar vid äldre robotar finner jag osannolikt.
Det fanns gott om modernare att använda istället till de få enheterna.
Robot 70 Mk0, Mk1 - 1.6 Mach.
Robot 70 Mk2 ( dvs Robot 90), Bolide - 2.0 Mach.

2 Mach är inte en fördubbling mot 1,6 Mach.

Robot 70 Mk0/Mk1 har en räckvidd på 5 km och 3 km höjdtäckning.
Robot 70 Mk 2 har en räckvidd på 7 km och en höjdtäckning på 4 km.
Bolide har en räckvidd på 8 km och en höjdtäckning på 5 km.

Jag svarade på att Sverige skulle köpt in Bolide till RBS90.
Knappast troligt då Bolide kom ut på marknaden efter att RBS90 tagits ur tjänst.

Det modernaste som vi har till RBS70 är då högst sannolikt robot 70 Mk2 ( robot 90).
Borde ha funnits en hel del sådana då vi köpte in som lägst 60 st eldenheter RBS90. Förband med RBS90 hade enbart 6 st eldenheter/kompani, jämfört med 9 st eldenheter/kompani för RBS70, och där vi nog hade lägst 400 st eldenheter.
Senast redigerad av ArleighBurke 2016-09-29 kl. 10:15.
Citera
2016-09-29, 12:48
Medlem
Skrev i tråden Iris-T där jag frågade om det stämde att den är försenad till 2019. Projektet ska ha kostat hittills 194 miljoner.

http://cornucopia.cornubot.se/2016/09/nytt-kortrackviddigt-luftvarn-forsenas.html

I sådana fall har vi inte mycket eftersom rbs 97 ska ha remo där man även ska köpa in eldenheter.
Dock inga robotar. Vi får förlita oss på några 3-4 st? För man har väl inte tänkt på att ta in alla samtidigt som man gjorde med haubits 77B när det skulle bli Archer.

Då blir det bara Rb 70 kvar med 4 st 70D. Samt 16 st lvkv 90. Samt några 57/40 och kulsprutor.
Är de så statusen på luftvärnet blir närmaste tiden?
Senast redigerad av slurppen 2016-09-29 kl. 12:53.
Citera
2016-10-01, 17:04
Medlem
REALINs avatar
Citat:

Jo, jag blandade ihop Mk 2 och Bolide men hävdar ändå att FM köpt in en del Bolide. Kanske inte något stort antal då man haft många äldre robotar men man ville väl framförallt prova den nya tekniken och åtminstone ha några "state of the art".

Blanda inte ihop robotarna och siktet. Bolide-roboten har inget med automatisk målföljning att göra? Grundprincipen är fortfarande detsamma dvs. roboten styrs in med laser. Men eftersom siktet är så jäkla bra så behöver inte skytten sikta efter målet lika mycket som man gjorde förr eftersom siktet klarar av att "låsa" på målet och sen följa efter det och på så sätt styra in lasern på målet.

Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Skrev i tråden Iris-T där jag frågade om det stämde att den är försenad till 2019. Projektet ska ha kostat hittills 194 miljoner.

http://cornucopia.cornubot.se/2016/09/nytt-kortrackviddigt-luftvarn-forsenas.html

I sådana fall har vi inte mycket eftersom rbs 97 ska ha remo där man även ska köpa in eldenheter.
Dock inga robotar. Vi får förlita oss på några 3-4 st? För man har väl inte tänkt på att ta in alla samtidigt som man gjorde med haubits 77B när det skulle bli Archer.

Då blir det bara Rb 70 kvar med 4 st 70D. Samt 16 st lvkv 90. Samt några 57/40 och kulsprutor.
Är de så statusen på luftvärnet blir närmaste tiden?

Varför blandade du in Elde 97? Det systemet behålls till mitten av 20-talet då nytt medelräckviddigt luftvärn är färdiganskaffat.

EldE 70 används minst kvar till hela EldE 98-systemet är levererat. När det nu blir får vi se. Det kommer såklart bli en övergångsperiod eftersom 61. lvbat för de nya systemet först och sen 62. lvbat.
Citera
2016-10-01, 17:35
Medlem
Citat:
Jo, jag blandade ihop Mk 2 och Bolide men hävdar ändå att FM köpt in en del Bolide. Kanske inte något stort antal då man haft många äldre robotar men man ville väl framförallt prova den nya tekniken och åtminstone ha några "state of the art".

Blanda inte ihop robotarna och siktet. Bolide-roboten har inget med automatisk målföljning att göra? Grundprincipen är fortfarande detsamma dvs. roboten styrs in med laser. Men eftersom siktet är så jäkla bra så behöver inte skytten sikta efter målet lika mycket som man gjorde förr eftersom siktet klarar av att "låsa" på målet och sen följa efter det och på så sätt styra in lasern på målet.
Har fortfarande svårt att se att Svenska FM köpt in Bolide, som då kom ut 2003.

Jag skrev att Finland har automatisk målföljning på sina ASRAD-R som använder Bolide.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in