Jag vet inte, men gissar att båda möjligheterna finns.
Så här skrev Ronge, Expressen:
"Om hon blir delgiven misstanke för mord i drunkningsfallet så antar jag att det kommer avhandlas under samma rättegång, eftersom det leds av samma åklagare."
Grundtanken, som jag uppfattar den, är att man ska göra det som är enklast.
Jag tror att en rättegång är enklare även om en av åtalspunkterna inte gäller
båda åtalade.
–
Det blir nog bara en rättegång gissar jag på, om de finner henne skyldig till mordet på exmannen också, vad som kommer fram i polisens förundersökningar.
Men 18-åringen lär knappast kunna kopplas till A*s död/mord. Försåvitt man inte upptäckt att han befann sig i landet mycket tidigare än vi antar i detta forum
Måste inte de två brottstillfällena skiljas åt, trots allt?
Om utredningarna finner något på JM och eventuellt andra personer så föreställer jag mig att det blir en annan rättegång.
Valpen är framförallt misstänkt för att ha berövat Göran Möller livet och att ha allvarligt skadat Anki Möller. Det är därför att ha är häktad. Inte för något annat. Än....
Valpen är framförallt misstänkt för att ha berövat Göran Möller livet och att ha allvarligt skadat Anki Möller. Det är därför att ha är häktad. Inte för något annat. Än....
Det är två fall som vi hör väldigt lite om:
– Mordet på Aki
– Den grova misshandeln av de två som trots "tillrättavisande" pekade ut JM för att under hot utnyttjat dom sexuellt.
Vi får väl hoppas att utredningarna bedrivs effektivt och att det bara är förundersökningssekretessen som gör att vi inget får veta. IOFS borde vi få veta om det finns någon misstänkt. Om nu utredningarna kommit så långt…
Hur de här två brotten gått till är väl helt uppenbart. Nu återstår bara att åklagare och polis ska göra sitt.
Jag vet inte, men gissar att båda möjligheterna finns.
Så här skrev Ronge, Expressen:
"Om hon blir delgiven misstanke för mord i drunkningsfallet så antar jag att det kommer avhandlas under samma rättegång, eftersom det leds av samma åklagare."
Grundtanken, som jag uppfattar den, är att man ska göra det som är enklast.
Jag tror att en rättegång är enklare även om en av åtalspunkterna inte gäller
båda åtalade.
–
Då tror du fel.
Så finns även att finna i alla "sanningsenliga" tidningsklipp.
Då tror du fel.
Så finns även att finna i alla "sanningsenliga" tidningsklipp.
Förutom det bör du tänka juridiskt.
Btw vart "paret" omhäktade ??
Anvisningar och Rb
Lagen ger ganska stor frihet till rätten att välja.
I en skrift från Svea hovrätt finns bl.a. följande formuleringar:
"Rätten ska överväga att dela upp åtal i flera rättegångar."
"Åtal mot flera personer för brott som har samband med varandra ska inte läggas samman rutinmässigt."
"För att sammanlägga åtal mot flera personer krävs att detta har fördelar. Så kan vara fallet om det är till fördel för utredningen. Det är domstolens ansvar att bedöma om flera åtal ska hanteras gemensamt eller var för sig och det är rätten som bestämmer om uppdelning ska ske."
Att valet mellan en och flera rättegångar inte har en självklar utgång framgår av Rättegångsbalken (Rb 45 kap.).
3 § Om åtal har väckts mot någon för flera brott ska åtalen handläggas i en rättegång. Åtalen får dock handläggas var för sig om det är till fördel för målets handläggning och det inte finns särskilda skäl mot det.
...
18-åringen omhäktades
JM's omhäktning flyttades till på måndag eftersom föregående förhandling inte blev klar i tid och hennes advokat inte kunde vänta till en senare tid.
Anvisningar och Rb
"Åtal mot flera personer för brott som har samband med varandra ska inte läggas samman rutinmässigt."
"För att sammanlägga åtal mot flera personer krävs att detta har fördelar. Så kan vara fallet om det är till fördel för utredningen. Det är domstolens ansvar att bedöma om flera åtal ska hanteras gemensamt eller var för sig och det är rätten som bestämmer om uppdelning ska ske."
Att valet mellan en och flera rättegångar inte har en självklar utgång framgår av Rättegångsbalken (Rb 45 kap.).
3 § Om åtal har väckts mot någon för flera brott ska åtalen handläggas i en rättegång. Åtalen får dock handläggas var för sig om det är till fördel för målets handläggning och det inte finns särskilda skäl mot det.
...
18-åringen omhäktades
JM's omhäktning flyttades till på måndag eftersom föregående förhandling inte blev klar i tid och hennes advokat inte kunde vänta till en senare tid.
Anvisningar och Rb
...
18-åringen omhäktades
Ok. JM förflyttades tills måndag. Tack, snälla du.
Restrerande av inlägget bortser jag ifrån då jag bad dig tänka juridiskt och inte googla.
Ingen misstänkt gällande "drunkningsolycka" på så vis passar inget av "ditt juridiska tänk" in,
två olika "fall" i olika skeenden ena under förundersökning och det andra "fallet" har inte ens tagit
sin början ännu fastän "teamet" som kollar fallet är typ samma gäng. Goggla igen, jag vet svaret
serru om nu ens en fråga var ställd vilket inte ens var fallet förutom frågan om omhäktningen
som du svarade på, dit når din förmåga. Tack än en gång för svaret på min undran gällande omhäktningen, resten av din förvirring tar vi om tillfället du svamlar om någonsin dyker upp.👍🏼
Skulle dock inte tro så . . .
Senast redigerad av LKVN 2016-10-01 kl. 01:40.
Herregud vilket skämt utredningen börjar likna i media likaså i tråden men förhoppningsvis är det bara där och här spektaklet sker och att åklagaren och dom icke profiterade poliserna istället jobbar proffessionellt så att fallet förhoppningsvis kan lösas förr eller senare.
Men både media och de flesta här tycks ha prickat tämligen rätt, till skillnad från tomtar som dig själv.
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Hela denna soppa kom alltså att handla om brottsoffrens dottern och som grund för att hon är en potentiell mördare har man ett gäng asylanter som fritt fått spelrum i media
Citat:
Att ta livet av båda sina föräldrar för hand får nog ses som unikt men å andra sidan här funderas även att JM anstiftat mordet. Visst möjligt men knappast troligt.
Citat:
Såklart ligger ”asylsexskandalen” bakom denna mediabevakning. En media som visar att dom inte ger sig fastän åtalet är nerlagt.
Vi som kan tänka fattar att lokala Eskilstunakuriren vetat rätt mycket om JM och vad som sagts om henne på orten. Och det är givetvis mer sannolikt att de fått inside information om händelserna kring Aki och föräldrarna, än att de skulle tramsa runt med asylsexhistorien som drivkraft. Bara här har vi ju på ett tidigt stadium kunnat höra ett och annat.
Men både media och de flesta här tycks ha prickat tämligen rätt, till skillnad från tomtar som dig själv.
Vi som kan tänka fattar att lokala Eskilstunakuriren vetat rätt mycket om JM och vad som sagts om henne på orten. Och det är givetvis mer sannolikt att de fått inside information om händelserna kring Aki och föräldrarna, än att de skulle tramsa runt med asylsexhistorien som drivkraft. Bara här har vi ju på ett tidigt stadium kunnat höra ett och annat.
Shit så "kåt" du är på mig och mina inlägg allt från start, mestadels från start för där tycker
du dig finna poänger som får dig att framstå som en vis, cool, manlig hårding. Cool med
kjol visst ibland men här och nu blir detta bara trams. Det vet du med men ändock kan du inte
låta bli att picka på mig i både tråd och inkorg. "Cool med kjol" , det är du're min gubbe
Kan du tänka ?
Tänk längre än på endast LKVN. Tänkte du att en utredning bygger på
alla anhörigas version gällande Aki, utifrån det skall vi alltså bygga en utredning tillsammans
med IF om att ett mord begåtts och du.....
... vem har inte haft en svärmor som avskyr en ?
Stackars jävla släkt till Aki som varken kan förstå att finnen for på semester till Egypten med
JM eller besökte henne på sommarstugan i Arboga för att han ännu inte hade kommit över henne.
-Vad fan tänker dessa,han "sa ju till oss att han hatade henne" .
-Vad gjorde han där liksom?
Nytt fruntimmer och allt säger släkt , därav borde han hållit sig borta och dessutom
vart han huggen i tid och otid med injektioner
innehållandes droger och annat skit utan att ens "hänga med" för det är ju den enda
förklaringen att "deras son"besökte eller ens for på semester
med "häxan JM " som enligt dem trots allt tog deras "SisU" ifrån dem.
En uppmaning till dig, likaså flera i tråden. Läs artiklarna igen och inse att Aki inte var helt
utan ballar eller programmerad av en mördarmaskin vid namn JM utan tvärtom känslorna
styrde, han glömde inte deras intensiva period. På både gott och ont. Hon liksom han hade
"nåt" och "något" i detta fall rör sig inte om tvång, åtminstone inte från hans sida. Han hade
helt enkelt inte kommit över henne alla dar i veckan.
Bevisa mord ni, ta hjälp av Eskilstunas lokalblaska blir mitt nervärderande råd
och du....
....shit vad långt ni kommer komma med dessa skärpta journalister
som era unika vägvisare, eller kanske inte.
Senast redigerad av LKVN 2016-10-01 kl. 02:53.
Shit så "kåt" du är på mig och mina inlägg allt från start, mestadels från start för där tycker
du dig finna poänger som får dig att framstå som en vis, cool, manlig hårding. Cool med
kjol visst ibland men här och nu blir detta bara trams. Det vet du med men ändock kan du inte
låta bli att picka på mig i både tråd och inkorg. "Cool med kjol" , det är du're min gubbe
Kan du tänka ?
Tänk längre än på endast LKVN. Tänkte du att en utredning bygger på
alla anhörigas version gällande Aki, utifrån det skall vi alltså bygga en utredning tillsammans
med IF om att ett mord begåtts och du.....
... vem har inte haft en svärmor som avskyr en ?
Stackars jävla släkt till Aki som varken kan förstå att finnen for på semester till Egypten med
JM eller besökte henne på sommarstugan i Arboga för att han ännu inte hade kommit över henne.
-Vad fan tänker dessa,han "sa ju till oss att han hatade henne" .
-Vad gjorde han där liksom?
Nytt fruntimmer och allt säger släkt , därav borde han hållit sig borta och dessutom
vart han huggen i tid och otid med injektioner
innehållandes droger och annat skit utan att ens "hänga med" för det är ju den enda
förklaringen att "deras son"besökte eller ens for på semester
med "häxan JM " som enligt dem trots allt tog deras "SisU" ifrån dem.
En uppmaning till dig, likaså flera i tråden. Läs artiklarna igen och inse att Aki inte var helt
utan ballar eller programmerad av en mördarmaskin vid namn JM utan tvärtom känslorna
styrde, han glömde inte deras intensiva period. På både gott och ont. Hon liksom han hade
"nåt" och "något" i detta fall rör sig inte om tvång, åtminstone inte från hans sida. Han hade
helt enkelt inte kommit över henne alla dar i veckan.
Bevisa mord ni, ta hjälp av Eskilstunas lokalblaska blir mitt nervärderande råd
och du....
....shit vad långt ni kommer komma med dessa skärpta journalister
som era unika vägvisare, eller kanske inte.
Naturligtvis har du rätt i sak - men ändå fel "i forum".
De flesta av oss inser, åtminstone vid eftertanke, att vi inte vet så mycket i sak.
De flesta av oss förstår att diskussionerna och spekulationerna, i brist på bättre, utgår ifrån några få kända fakta om dödsfallet och omständigheterna kring det. Det är verkligen inte många spikar att koka soppan på. Det vet vi.
Så långt sakfrågan, nu till "forumfrågan":
Detta är ett forum, på flashback icke mindre, och där tar man sig friheter.
Den underliggande frågan är här "om han inte dog naturligt, hur kan det då ha gått till?" Då prövar man olika scenarier, motiv och annat som dyker upp i olika tankebanor.
Det ligger ju dessutom pinsamt nära till hands att fundera kring den person som i det läget stod offret närmast.
Det hör också till sakens natur att fundera över dennas handel och vandel.
Om man sedan i denna tråd förlänger tankar och hugskott för att testa vad som verkar rimligt och inte - tja, det hör till detta spel.
Seriösa utredare ställer sig samma frågor, famlar i mörker, lämnar till analys och ger svaren plats i de pussel de ser fler konturer av än vi; de har insikter och kunskaper som vi inte har här.
Alla väntar med spänning på facit i båda fallen.
Nu har du antytt att du vet saker som vi inte vet - om familjekänslor och -dynamik, t.ex.
Med dessa antydningar ger du sken av ett verkligt kunskapsmässigt övertag och det kan du ju få poäng på.
Men varför försöka inhösta dem på det sättet?
Om du nu sitter och jäser över att ha täppt till truten på oss alla, så tycker jag att du ska pösa ner dig lite.
Nu har du antytt att du vet saker som vi inte vet - om familjekänslor och -dynamik, t.ex.
Med dessa antydningar ger du sken av ett verkligt kunskapsmässigt övertag
Du läste nog av honom fel. Han har naturligtvis ingen särskild insyn i fallet.
Citat:
Jag spekulerar inget utan säger att jag anser att FB äter direkt ur medias hand i deras insinuationer på vem den könlöse högintressanta 41-åriga kan tänkas vara. Men nu har vi fått nya uppgifter från GP, polis-källan benämner den högintressante som man och Betvet tog sig tiden att även kontrollera uppgifterna. Uppgifter som säkerligen restrerande media även suttit på.
Alltså, LKNV som inte spekulerar lutade åt att den misstänkte 41-åringen varit en man, medan resten av FB, som alltså "äter ur medias hand" lutade åt att den misstänkte varit en kvinna, nämligen JM.