Jag funderar på att investera i en borrhammare. Jag är ute efter en rejäl maskin som kan borra igenom allt så jag slipper ångra mig.
Vilka märken är bra och vad bör jag tänka på?
HILTI, Dewalt, och Makita, känns väl som säkra kvalitetsmärken? Men även där finns det allt från billigt och upp till 10kkr. Vilken summa måste man vara beredd att lägga och vilka värden är det som är viktiga att kolla på? Slagkraft på upp mot 2J verkar vara där de flesta kvalitetsmaskiner ligger, men är det mer man bör kolla på? Jag ser t.ex att Jula har en borrhammare på 3J för 499kr, men jag har svårt att tro att den står sig mot en HILTI borr för 5k.
Hur är det med andra märken, Bosch, Ryobi, AEG? Kan man räkna med en kvalitetsmaskin här?
För mig som är glad amatör så kan jag tycka att det är rimligt att lägga runt 2k och om det inte räcker till att köpa en rejäl ny så köper jag hellre en begagnad. Jag har en gammal borrhammare som jag inte tycker håller måttet och märker skillnad när jag har fått låna riktiga grejer.
Vad tror ni om denna t.ex?
https://www.bauhaus.se/borrhammare-makita-830w-sds-plus.html#full-description
Makita borrhammare med 2.4J slagkraft, men jag blir misstänksam när jag jämför med vad en maskin med motsvarande specifikationer från HiLTI kostar.