2016-09-30, 23:50
Medlem
Jag funderar på att investera i en borrhammare. Jag är ute efter en rejäl maskin som kan borra igenom allt så jag slipper ångra mig.

Vilka märken är bra och vad bör jag tänka på?
HILTI, Dewalt, och Makita, känns väl som säkra kvalitetsmärken? Men även där finns det allt från billigt och upp till 10kkr. Vilken summa måste man vara beredd att lägga och vilka värden är det som är viktiga att kolla på? Slagkraft på upp mot 2J verkar vara där de flesta kvalitetsmaskiner ligger, men är det mer man bör kolla på? Jag ser t.ex att Jula har en borrhammare på 3J för 499kr, men jag har svårt att tro att den står sig mot en HILTI borr för 5k.

Hur är det med andra märken, Bosch, Ryobi, AEG? Kan man räkna med en kvalitetsmaskin här?

För mig som är glad amatör så kan jag tycka att det är rimligt att lägga runt 2k och om det inte räcker till att köpa en rejäl ny så köper jag hellre en begagnad. Jag har en gammal borrhammare som jag inte tycker håller måttet och märker skillnad när jag har fått låna riktiga grejer.

Vad tror ni om denna t.ex?
https://www.bauhaus.se/borrhammare-makita-830w-sds-plus.html#full-description
Makita borrhammare med 2.4J slagkraft, men jag blir misstänksam när jag jämför med vad en maskin med motsvarande specifikationer från HiLTI kostar.
Citera
2016-10-01, 00:16
Medlem
Kennethkvartings avatar
Vad ska du göra?

Du kallar dig glad amatör, som glad amatör klarar man sig rimligen med lite klenare grejer.

På mitt förra jobb hade vi en Bosch som såg epig, billig och klen ut, men det var fan den bästa borrhammaren jag har använt. Tyvärr minns jag inte vad modellen hette, ingen data/prestanda heller. Jag kan försöka fråga gamla kollegorna.
Citera
2016-10-01, 00:18
Medlem
AndersM79s avatar
HILTI är ju det märke jag tycker man ser att flest 'yrkesmän' använder när det gäller tungt maskineri.
Citera
2016-10-01, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Vad ska du göra?

Du kallar dig glad amatör, som glad amatör klarar man sig rimligen med lite klenare grejer.

På mitt förra jobb hade vi en Bosch som såg epig, billig och klen ut, men det var fan den bästa borrhammaren jag har använt. Tyvärr minns jag inte vad modellen hette, ingen data/prestanda heller. Jag kan försöka fråga gamla kollegorna.

Allt från att sätta upp ett kök till att fästa en tv på väggen eller en lampa i taket. Jag är glad amatör i avseendet att jag inte använder verktygen i mitt jobb utan i min fritid när jag får för mig att göra något. Jag är trött på att svära över att göra ett hål i väggen eller taket och jag resonerar att det antagligen är värt att köpa en riktig maskin, förutsatt att den håller länge. Jag har hört folk säga att en HILTI håller en livstid, vilket verkar vara en bra investering.
Citera
2016-10-01, 00:27
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag har en Black and Dekker kd950, som jag är väldigt nöjd med.
Borrar i betong ungefär som när man borrar i smör (ok, det är ett uttryck, jag har aldrig borrat i smör).

Fick den av min rara hustru med motiveringen att det är lättare stt få något gjort om karln har riktiga verktyg, och det är sant, det är ett nöja att borra med den.
Citera
2016-10-01, 10:55
Medlem
Dr.Krabbas avatar
På jobbet använder jag Bosch's 18v batteriborrhammare, var skeptisk till en början men jävlar vad den tuggar! Använder den dagligen och det är nog den bästa batteriborrhammaren jag kört. Ska du inte bila bort en batongplatta eller typ kärnborra så är den kanon men kanske onödig att köpa om man inte har / tänkt ha fler maskiner ur bosch's 18v-serie.

Hemma och på svartjobb använder jag den här jäveln som duger utmärkt, tuggar sig igenom vad som helst på nolltid. Men sen igen, allt handlar om vad du skall göra. Ska du borra ett gäng 50 cm djupa 20mm hål kanske du skall köpa något lite rejälare.
Citera
2016-10-01, 11:43
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag funderar på att investera i en borrhammare. Jag är ute efter en rejäl maskin som kan borra igenom allt så jag slipper ångra mig.

Vilka märken är bra och vad bör jag tänka på?
HILTI, Dewalt, och Makita, känns väl som säkra kvalitetsmärken? Men även där finns det allt från billigt och upp till 10kkr. Vilken summa måste man vara beredd att lägga och vilka värden är det som är viktiga att kolla på? Slagkraft på upp mot 2J verkar vara där de flesta kvalitetsmaskiner ligger, men är det mer man bör kolla på? Jag ser t.ex att Jula har en borrhammare på 3J för 499kr, men jag har svårt att tro att den står sig mot en HILTI borr för 5k.

Hur är det med andra märken, Bosch, Ryobi, AEG? Kan man räkna med en kvalitetsmaskin här?

För mig som är glad amatör så kan jag tycka att det är rimligt att lägga runt 2k och om det inte räcker till att köpa en rejäl ny så köper jag hellre en begagnad. Jag har en gammal borrhammare som jag inte tycker håller måttet och märker skillnad när jag har fått låna riktiga grejer.

Vad tror ni om denna t.ex?
https://www.bauhaus.se/borrhammare-makita-830w-sds-plus.html#full-description
Makita borrhammare med 2.4J slagkraft, men jag blir misstänksam när jag jämför med vad en maskin med motsvarande specifikationer från HiLTI kostar.

Allt från Julas lågprissortiment ska du skippa. Inte en chans att de lever upp till specifikationerna och stor risk för att maskinen helt enkelt ger upp när den väl får jobba lite. Inte värt att slänga pengar i sjön på dessa - även för begränsad användning.

Vi kör en Bosch Blå 2-24 på jobbet och den gör allt jag begär av en borrhammare. Många kollegor kör uteslutande med Makita och de funkar lika bra det. Har ingen erfarenhet av just Hiltis borrhammare, men de kostar åtminstone 50% mer - kanske inte alltid värt det när det handlar om hemmabruk.

Vad gäller märken så tycker jag att de flesta är förhållandevis likvärdiga. Tar du Makita, DeWalt, Milwaukee eller Hitatchi så får du en bra maskin för en rimlig hög med slantar. Min begränsade erfarenhet av Bosch Blå har inte gjort mig besviken såhär långt. För mer pengar finns Hilti och Festool, men det är inte riktigt värt att titta på dessa om du inte arbetar med maskinerna dagligen.

Makitan i länken är mycket borrhammare för pengarna, inget dåligt köp.
Citera
2016-10-01, 12:12
Medlem
Tack för bra svar.
Problemet jag har med den jag har idag är att den klarar betong utan problem, men när jag t.ex skulle sätta upp en lampa i taket så kom jag in en bit, tills det tog tvärstopp och att jag antagligen stötte på sten, armering eller någon balk. Så det är just det jag vill få ut om jag köper en ny, så jag får en maskin som kan jobba sig förbi även sånt.

Kan man säga något utifrån slageffekten och hur mycket man behöver för att ta sig förbi sten och annat?

När man tittar på värstingmaskinerna så ser jag att mycket av det man får extra är att man kan koppla dammsugare, vibrationsdämpning för att skona händerna osv. Det är så klart trevligt, men inte jätteviktigt för min del som mest nöjesborrar.
Citera
2016-10-01, 12:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Tack för bra svar.
Problemet jag har med den jag har idag är att den klarar betong utan problem, men när jag t.ex skulle sätta upp en lampa i taket så kom jag in en bit, tills det tog tvärstopp och att jag antagligen stötte på sten, armering eller någon balk. Så det är just det jag vill få ut om jag köper en ny, så jag får en maskin som kan jobba sig förbi även sånt.

Kan man säga något utifrån slageffekten och hur mycket man behöver för att ta sig förbi sten och annat?

När man tittar på värstingmaskinerna så ser jag att mycket av det man får extra är att man kan koppla dammsugare, vibrationsdämpning för att skona händerna osv. Det är så klart trevligt, men inte jätteviktigt för min del som mest nöjesborrar.

Sten av vad slag det än vara må är definitivt inga problem för en riktig borrhammare.

Hilti och DeWalt ligger mina röster på hela dagen.
Citera
2016-10-02, 11:35
Medlem
Angerods avatar
Armering kan dock vara ett helvete oavsett kvalité på maskinen. Visst, ofta kan du tugga dig igenom men inte alltid och nästan garanterat på bekostnad av borrstålet, om det inte går av tidigare. Brukar också kunna ta en jävla tid och ansträngningen blir bra mycket större än om du skulle flytta hålet lite, speciellt i taket.
Om maskinen du har idag funkar bra till nästan allt kan det ju vara en ide att först kolla efter bättre kvalité/andra varianter av borrstål för de få tillfällen du träffar armering.
Citera
2016-10-05, 11:03
Medlem
Turbaas avatar
Angående att du proppar ett hål i taket och går på stopp. Är sanorlikt ett armerings järn.
Då får du flytta hålet ca 2cm för att minimera risken att du träffar det igen.
Du kan inte borra igenom ett armerings järn med en betongborr.
Du får andvända en metallborr då.
Sten eller balkar är inget problem och borra I genom. Även om du har en billigare eller dyrare amatör mindre eller större slagbors maskin.

Det handlar om hur du borrar och att du har en kvalitets borr. Du ska inte trycka på när du borrar. Endast en lätt belastning.
Borra långsamt.
Citera
2016-10-05, 23:03
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag tror inte märke har så himla stor betydelse, däremot tycker jag att den typ av borrhammare där själva motorn ligger axiellt i linje med chucken slår bäst. Dessa brukar ha ett bilningsläge i växellådan, alltså att chucken slår utan att rotera, mycket användbart i bland.

Länk till en dylik: (såg inte om modellen i länken hade bilningsläge)

https://www.bauhaus.se/borrhammare-makita-830w-sds-plus.html?gclid=CjwKEAjwydK_BRDK34GenvLB61YSJACZ8d a3ls_80vsowMjGMIJbD8HH PHKt7-uXXPNidxamFKkB_hoCqSTw_wcB

För att förtydliga så finns det smidigare borrhammare där själva motorn är vinklad i förhållande till chucken, dessa är ofta smidigare och föredras av ex. elektriker som borrar många små hål.

Länk till en sådan:

http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/batteridrivna-verktyg/borrhammare/dewalt-dch253-borrhammare-dch253n-utan-batterier-och-laddare?vat=1&gclid=CjwKEAjwydK_BRDK34GenvLB61YSJA CZ8da3mOp7sTmDr5KrsBqBplWRszwkMT-2DQmKtNKHFOc4hRoCYdvw_wcB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in