Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Nu gäller ju tråden SD i opinionsundersökningarna, och jag är ganska nöjd ändå med utvecklingen för SD men det jag absolut inte förstår är hur S kan öka lite? Jag ser en svag ökning och det är inte normalt.
Det är ju dom äldre som mest röstar Soc. och dödligheten borde då hela tiden minska S i opinionen. Vad FAN är det som händer här...

....
Har dom gamla sossarna fått evigt liv. Men nu vill jag inte bryta mot bestämmelserna här. Jag anser bara att det är absolut nödvändigt att S minskar samtidigt som SD sakta ökar. Annars får vi aldrig någon ordning på landet.
Det är klart att S blir belönade eftersom de faktiskt gör vettiga saker man aldrig trodde de var kapabla till. De fixar gräns- och ID-kontroller, skärper asylregler, skyndar på med åldersbedömningar osv, och det sjukaste av allt, de har fått miljöpartiet (MILJÖPARTIET!) att gå med på allt det där.
Därmed fortsätter S sin tradition att vara det enda svenska parti som bromsat invandring. Det skedde under Ingvar Carlsson med Luciabeslutet och det skedde under Löfven. Moderaterna kan snacka en massa men de har aldrig bidragit till att bromsa invandringen, de har endast tagit beslut i motsatt riktning. SD kan också snacka en massa, men de är isolerade från makten och därför har de aldrig kunnat forma politiken eller ta besluten. I matchen om att bromsa invandringen på riktigt är ställningen därför 2-0-0 mellan S-M-SD.
Därför är det fortfarande i första hand M och KD som SD slåss om väljarna med. Alliansen levererar ingenting, de har möjligheten att ta makten varje dag med stöd av SD men istället sitter de passiva och gnäller om hur dålig regeringen är. Dessutom har man C som effektivt skrämmer bort alla som funderat på att gå tillbaka från SD till M. Med en så dysfunktionell opposition är det inte konstigt att S lyckas behålla väljarna.
För att SD ska kunna ta väljare från S i någon betydande mängd krävs att S tappar greppet på något sätt. Att det plötsligt börjar välla in asylanter igen för att Turkiet vill jävlas, till exempel.