Citat:
Ursprungligen postat av
TigerKid
Jag vill faktiskt minnas att det var just så som hennes syster har beskrivit det hela. Att BO ganska snart upptäckte knepiga sidor med GM men att han då vägrade släppa taget.
Jag vill också minnas att han just fått henne att inte gå vidare/inte vittna genom att hota att skada hennes anhöriga. Har inte följt hela tråden eller läst hela FUP, men detta är min minnesbild från när jag följde tråden mer i början.
Så även här. Jag följde tråden lite i början och började bläddra i FUP:en idag. Min uppfattning kring det hela förändrades ganska direkt. Lotta har varit klart delaktig. Inte hennes fel att hon blev ihjälslagen, absolut inte. Men att hon stannar kvar hos ett sånt ärkepucko som Martin gör att hon får skylla sig själv. Det är inte samhällets ansvar att utrusta henne med ett omdöme. Hjälp erbjöds och hon avböjde.
Gällande ditt förra inlägg där du var inne på att dessa män dödar då kvinnan försöker lämna: menar du att lösningen i så fall är att
inte lämna?
Separationen måste ju ske, det begriper vi båda två. Och går det grisigt till så ska i första hand närstående finnas till hands, därefter samhället (i min värld tycker jag nog att närstående också är "samhället"). Men i båda fallen måste huvudpersonen själv vara delaktig och ta sitt eget ansvar. Att tacka nej till hjälp när och om den erbjuds står var person fritt, men då faller det på eget ansvar.