2016-09-30, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
"Det är väldigt isolerat att sitta där med restriktioner”, säger kvinnans advokat Amanda Hikes om hennes klients situation.
– Hon vill bli försatt på fri fot, hon vill inte vara häktad. Det har tagit fyra veckor redan, säger hon till Expressen."

Jaha så hon vill bli frisläppt...vem fan vill inte det!
Jävla prinsessfasoner!

Såklart att en sådan manipulativ person mår extra dåligt när hon inte längre kan styra och ställa. Speciellt nu när misstankarna skärpts, enligt Expressen.

Det är nog många, inte bara hennes anhöriga, som känner sig lite tryggare när hon är inlåst medan detta reds ut.

http://www.expressen.se/nyheter/41-aringens-advokat-valdigt-isolerat/

Du vill inte sitta häktad själv, men kallar det prinsessfasoner när hon inte vill sitta häktad.
Vad hade du förväntad dig att få höra? "Jag vill fortsätta vara häktad, det är roligt!"

Det verkar ta lång tid med den här utredningen? Eller är det normalt vid mordfall att det tar så lång tid?
Citera
2016-09-30, 17:34
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Att behålla 18-åringen i häkte och släppa JM? det vore väl närmast en skandal?
Jag tror som du att förhandlingen på måndag närmast är en formalitet.

Det tog ju lite tid från 14.00 tills vi fick beskedet att 18-åringen omhäktats
via media ca 15.10, men det kan ju vara media som inte är så snabba.

På tingsrätten i Västerås har det inte hänt något sedan 2016-09-02.
Som dom tycker att det är värt att informera om:

http://www.vastmanlandstingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Nyheter-och-pressmeddelanden/

–

Det gick nog ganska så fort i alla fall med tanke på att allt som sades måste tolkas både fram och tillbaka. Uppskattningsvis så hade samma förhandling på enbart svenska varit avklarad på mindre än en halvtimma.
Citera
2016-09-30, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotYetNotYet
Du vill inte sitta häktad själv, men kallar det prinsessfasoner när hon inte vill sitta häktad.
Vad hade du förväntad dig att få höra? "Jag vill fortsätta vara häktad, det är roligt!"

Det verkar ta lång tid med den här utredningen? Eller är det normalt vid mordfall att det tar så lång tid?

Det är normalt, det här kommer förmodligen inte att
gå till åtal förens början på nästa år.
Citera
2016-09-30, 18:29
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Skulle tro att hon är ganska arg vid det här laget.
Arg på den här nivån kanske...http://www.rakapuckar.nu/wp-content/uploads/2009/12/arg.gif

Ännu argare förstås efter beskedet om att hon får vänta tills efter helgen innan det tas
beslut om hon ska kvarstanna i häkte eller ej. Ge henne en morot att gnaga på så
lugnar hon kanske ner sig...

Misstankarna uppges alltså ha stärkts under den här fyra veckor långa tiden sedan
häktningen av paret skedde. Är det somliga analyssvar som redan hunnit inkomma från NFC
eller vad kan det tänkas vara som gör att det än tydligare framstår som att det är just dessa
två filurer som spridit död och elände omkring sig i tidiga augustinatten ute vid det där
idylliska sommarstället?
Citera
2016-09-30, 18:35
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotYetNotYet

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det är normalt, det här kommer förmodligen inte att
gå till åtal förens början på nästa år.

18-åringens advokat uttalade häromdagen förhoppningen att det ska kunna bli rättegång
i januari 2017. Det kan ta längre tid. Skulle fler brott, t.ex. mordet på Aki, komma in så
gissar jag att det förlänger utredningstiden.

Visst kan man vara kritisk mot långa häktningstider. Det måste ju vägas mot risken för
att inte utredningen genomförs på ett bra sätt, vilket kan äventyra rättssäkerheten.
Justitiemord eller friande av skyldiga vill vi ju inte riskera. Det skulle förvåna mig mycket
om det inte finns bevis för en fällande dom när det gäller mordet på Göran. Eller för att
citera något jag hörde en advokat säga: "Utgången är 100% säker, men eftersom jag sett
sittande rätt fått hjärnblödning mitt under pågående rättegång tidigare, så säger jag 95%".

–
Citera
2016-09-30, 18:45
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Arg på den här nivån kanske...http://www.rakapuckar.nu/wp-content/uploads/2009/12/arg.gif

Ännu argare förstås efter beskedet om att hon får vänta tills efter helgen innan det tas
beslut om hon ska kvarstanna i häkte eller ej. Ge henne en morot att gnaga på så
lugnar hon kanske ner sig...

Misstankarna uppges alltså ha stärkts under den här fyra veckor långa tiden sedan
häktningen av paret skedde. Är det somliga analyssvar som redan hunnit inkomma från NFC
eller vad kan det tänkas vara som gör att det än tydligare framstår som att det är just dessa
två filurer som spridit död och elände omkring sig i tidiga augustinatten ute vid det där
idylliska sommarstället?

Haha! Ja hon ligger nog i den nivån på arg-skalan.

Läser man mellan raderna i intervjun med hennes advokat så kan man ana att Johanna har ett litet helvete i sin lilla etta med randiga stålgardiner. På måndag så förlängs med största sannolikhet hennes hyreskontrakt med fyra veckor. Till att börja med...
Citera
2016-09-30, 19:28
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Som jag förstår det vill åklagaren undanröja alla tvivel på att JM lider av en allvarlig psykisk störning i lagens mening.

Antisocial personlighetsstörning ("psykopati") är inte en allvarlig psykisk störning i lagens mening och medför inte fängelseförbud.
Psykopati går inte att "bota" om ni frågar mig. Däremot är psykopater duktiga på att spela ångerfulla och omvända om det behövs.
Citera
2016-09-30, 19:30
Medlem
Beatriceaurores avatar
Jag har kanske missat , men har den skadade mamman vaknat? Har hon kunnat ge någon upplysning, minns hon något, såg hon eller hörde något?
Citera
2016-09-30, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Psykopati går inte att "bota" om ni frågar mig. Däremot är psykopater duktiga på att spela ångerfulla och omvända om det behövs.
Nej det är riktigt, Personlighetsstörningar är svåra att komma tillrätta med.
Citera
2016-09-30, 20:26
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Jag har kanske missat , men har den skadade mamman vaknat? Har hon kunnat ge någon upplysning, minns hon något, såg hon eller hörde något?

JM's mamma Anki ringde larmcentralen 2016-08-03, ca 23.12.
Hon var svårt skadad, med knivhugg i kroppen och i huvudet.
Trots svåra skador, misstänktes hon för att ha mördat maken
Göran och anhölls. Hon kunde höras kort på fredagen 5/8.
Hon vårdades ju på sjukhus, men hon släpptes. På måndagen
den 8/8 på eftermiddagen kunde ett längre förhör hållas med
Anki. Inom något eller ett par dygn efter detta förhör började
det läcka uppgifter om att JM var "intressant för utredningen".
Hon beskrevs då som en "41-årige företagare som nyligen
uppmärksammats i media i samband med en annan utredning".
Det var lätt att förstå att det var JM som avsågs.
Exakt vad Anki berättat vid förhör har inte offentliggjorts. Vi
kommer troligen inte att få veta detaljer före rättegången
eller FUP.

Efter förhöret 8/8 fick Anki också beskydd dygnet runt.

–
Senast redigerad av lasternassumma 2016-09-30 kl. 20:37.
Citera
2016-09-30, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
18-åringens advokat uttalade häromdagen förhoppningen att det ska kunna bli rättegång
i januari 2017. Det kan ta längre tid. Skulle fler brott, t.ex. mordet på Aki, komma in så
gissar jag att det förlänger utredningstiden.

Visst kan man vara kritisk mot långa häktningstider. Det måste ju vägas mot risken för
att inte utredningen genomförs på ett bra sätt, vilket kan äventyra rättssäkerheten.
Justitiemord eller friande av skyldiga vill vi ju inte riskera. Det skulle förvåna mig mycket
om det inte finns bevis för en fällande dom när det gäller mordet på Göran. Eller för att
citera något jag hörde en advokat säga: "Utgången är 100% säker, men eftersom jag sett
sittande rätt fått hjärnblödning mitt under pågående rättegång tidigare, så säger jag 95%".

–
Men 18-åringen lär knappast kunna kopplas till A*s död/mord. Försåvitt man inte upptäckt att han befann sig i landet mycket tidigare än vi antar i detta forum
Måste inte de två brottstillfällena skiljas åt, trots allt?
Om utredningarna finner något på JM och eventuellt andra personer så föreställer jag mig att det blir en annan rättegång.
Citera
2016-09-30, 22:36
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Men 18-åringen lär knappast kunna kopplas till A*s död/mord. Försåvitt man inte upptäckt att han befann sig i landet mycket tidigare än vi antar i detta forum
Måste inte de två brottstillfällena skiljas åt, trots allt?
Om utredningarna finner något på JM och eventuellt andra personer så föreställer jag mig att det blir en annan rättegång.

Jag vet inte, men gissar att båda möjligheterna finns.

Så här skrev Ronge, Expressen:
"Om hon blir delgiven misstanke för mord i drunkningsfallet så antar jag att det kommer avhandlas under samma rättegång, eftersom det leds av samma åklagare."

Grundtanken, som jag uppfattar den, är att man ska göra det som är enklast.
Jag tror att en rättegång är enklare även om en av åtalspunkterna inte gäller
båda åtalade.

–
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in