• 3
  • 4
2016-09-23, 19:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Jaa själva födelsebrickorna var väl bara till civila för alla fick en när de föddes. Sen fick de värnpliktiga under kalla kriget en till bricka under värnpliktstiden som bara anger blodgrupp och personnummer. Skulle soldaterna enbart bära värnpliktsbrickan eller både värnpliktsbrickan samt födelsebrickan?

Jag fick brickan när jag var i "dagisålder". Den skulle jag ha med mig till VPL, och hade runt halsen under hela värnplikten. Kan bara svara för min tid.
Citera
2016-09-23, 20:26
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag fick brickan när jag var i "dagisålder". Den skulle jag ha med mig till VPL, och hade runt halsen under hela värnplikten. Kan bara svara för min tid.

Mjaa tror de slutade med det systemet på 90-talet och framåt när sovjetunionen upplöstes. De gav bara ut dessa "värnpliktsbrickor" upp till 80-talet skulle jag tro.

Pappa har ju 2-brickor, där en är identisk med min som var födelsebrickan. Sen fick han en ny när han ryckte in -78 eller -80 beroende på om man var 18 eller 20 när man ryckte in, men jag antar -78.

På den värnpliktsbrickan så står enbart personnummer samt blodgrupp.
Citera
2016-09-23, 20:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Mjaa tror de slutade med det systemet på 90-talet och framåt när sovjetunionen upplöstes. De gav bara ut dessa "värnpliktsbrickor" upp till 80-talet skulle jag tro.

Pappa har ju 2-brickor, där en är identisk med min som var födelsebrickan. Sen fick han en ny när han ryckte in -78 eller -80 beroende på om man var 18 eller 20 när man ryckte in, men jag antar -78.

På den värnpliktsbrickan så står enbart personnummer samt blodgrupp.

Det fanns en tidigare bricka, som var rund. Tre kronor överst, och ett förkortat personnummer.
(Innan personnummer blev med fyra sista, det förkortade hade tre sista siffror, kom på 50-talet)
Citera
2016-09-24, 23:50
Medlem
distanss avatar
Citat:
Hur lyckades du beställa dubletter av värnpliktsbrickan?

Det var inte alls svårt! Jag skrev bara till mitt namn och personnummer på samma lista där jag skrev upp alla andra nyinryckta värnpliktigas. Sen lämnade jag listan till "högre ort" som bara skickade den vidare. Om 100 ryckte in så behövdes säkert 98 nya brickor präglas. Det var standardförfarande och inget som kontrollerades. Efter en vecka eller två fick jag sen ett mindre berg av brickor att dela ut - och hängde en ny runt halsen

Citat:
Antar även att födelsebrickan inte ens gällde under värnpliktstiden då blodgrupp endast angavs på värnpliktsbrickorna och inte födelsebrickorna

Blodgrupp angavs inte på vpl-brickorna (inte mina iaf). Jag har ett väldigt svagt minne om att detta varit upp för diskussion tidigare om någon orkar leta.. Anledningen till att man inte angav blodgrupp på födelsebrickorna skulle tydligen bero på att spädbarn kan byta blodgrupp.

Präglingsmaskin och lite info

http://www.tekniskamuseet.se/1/2124.html
Citera
2016-09-25, 00:49
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Det var inte alls svårt! Jag skrev bara till mitt namn och personnummer på samma lista där jag skrev upp alla andra nyinryckta värnpliktigas. Sen lämnade jag listan till "högre ort" som bara skickade den vidare. Om 100 ryckte in så behövdes säkert 98 nya brickor präglas. Det var standardförfarande och inget som kontrollerades. Efter en vecka eller två fick jag sen ett mindre berg av brickor att dela ut - och hängde en ny runt halsen

Blodgrupp angavs inte på vpl-brickorna (inte mina iaf). Jag har ett väldigt svagt minne om att detta varit upp för diskussion tidigare om någon orkar leta.. Anledningen till att man inte angav blodgrupp på födelsebrickorna skulle tydligen bero på att spädbarn kan byta blodgrupp.

Präglingsmaskin och lite info

http://www.tekniskamuseet.se/1/2124.html

Hmm min farsa har 2 brickor. En födelsebricka som är identisk med min samt en till som jag antar är värnpliktsbrickan? För den står det blodgrupp på men dock enbart personnumret och inte namn.
Citera
2016-09-25, 00:58
Medlem
distanss avatar
Citat:
Hmm min farsa har 2 brickor. En födelsebricka som är identisk med min samt en till som jag antar är värnpliktsbrickan? För den står det blodgrupp på men dock enbart personnumret och inte namn.

Hittade mitt gamla inlägg, som i sin tur länkar till två trådar på Soldf.com. Det där med blodgrupp är visst inte helt självklart..

(FB) Säker Dog Tag från militarlagret.com?
Citera
2016-09-25, 01:10
Citat:
Hittade mitt gamla inlägg, som i sin tur länkar till två trådar på Soldf.com. Det där med blodgrupp är visst inte helt självklart..

(FB) Säker Dog Tag från militarlagret.com?

Hmm då borde det ju stå blodgrupp på din värnpliktsbricka också? När gjorde du värnplikten?
Citera
2016-09-25, 01:38
Medlem
distanss avatar
Citat:
Hmm då borde det ju stå blodgrupp på din värnpliktsbricka också? När gjorde du värnplikten?

Borde jag? Ska jag behöva läsa trådarna igen? 96/97
Citera
2016-09-25, 11:05
Citat:
Borde jag? Ska jag behöva läsa trådarna igen? 96/97

Jaha de hade nog slutat med blodgrupp på 90-talet
Citera
2016-09-26, 09:44
Medlem
brianmolkos avatar
Står P81 på min innebär det att den är gjord då?
(född 80) och har mitt namn innan mamma pappa gifte sig dvs mammas gamla
Inte använt i någon lump
Citera
2016-09-26, 18:55
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Står P81 på min innebär det att den är gjord då?
(född 80) och har mitt namn innan mamma pappa gifte sig dvs mammas gamla
Inte använt i någon lump
Ja, tillverkad 1981 och P = Älvsborgs län.
Citera
2016-09-30, 00:02
När slutade försvarsmakten ge ut värnpliktsbrickor tilll värnpliktiga med blodgrupp på, -91,92?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in