2016-09-28, 21:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smilla71
kristianstad/foraldrarna-haktade
Enl första häktningsförhandlingen skedde mordet på barnet mellan 5-9:september i hemmet, vilket innebär att barnet var död redan hemma? Eller missförstår jag???

Om man t ex sticker en kniv i någon 28 september, tar personen till sjukhus först den 1 oktober och hen sedan avlider på sjukhuset av skadorna, så skedde mordet 28 september även om hen avled några dagar senare.

Mord är alltså inte lika med att man avlider samma som skadan uppstår. Mord är att man dör av skadan - kran så klart vara samma dag eller så nån annan dag. I det här fallet handlar det inte om samma dag utan om nån annan dag eftersom barnet levde när det kom till sjukhuset och dog nästa dag.
Citera
2016-09-28, 21:58
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smilla71
kristianstad/foraldrarna-haktade
Enl första häktningsförhandlingen skedde mordet på barnet mellan 5-9:september i hemmet, vilket innebär att barnet var död redan hemma? Eller missförstår jag???
Barnet misstänkts ha blivit skadat flera dagar innan föräldrarna tog henne till sjukhuset.Vem som skadat barnet eller vad som har hänt har inte framkommit ännu. Barnet dog på sjukhuset.
Citera
2016-09-29, 07:11
Medlem
Rampljus-horans avatar
De är fortsatt häktade i alla fall:

http://www.skd.se/2016/09/28/foraldrar-begardes-omhaktade/

På onsdagen omhäktades föräldrarna som misstänks för mord på en fyra veckor gammal bebis, skriver Kristianstadsbladet.
Mannen gick frivilligt med på att sitta fortsatt häktad, men kvinnan yrkade på att försättas på fri fot. Tingsrätten beslutade dock under omhäktningsförhandlingen att även*kvinnan ska vara fortsatt häktad.

Omhäktningen innebär att*åklagaren får ytterligare två veckor på sig att väcka åtal.
Paret greps den 10 september misstänkta för mord på sin fyra veckor gamla dotter. Båda*nekar till*brottsanklagelserna.
Citera
2016-09-29, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Det kan du rimligtvis inte veta eftersom datum för det misstänkta mordet satts till så tidigt som 5 september och barnet togs till sjukhus flera dagar senare, vilket indikerar att de kan ha undanhållit barnet vård. Eller sitter du på info som ingen annan känner till här?
Nej det är ingenting jag vet. Det är en slutledning av det du skrev; Om föräldrarna motsatte sig blodtransfusion skulle de inte tagit barnet till Kristianstads sjukhus.
Citera
2016-09-29, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Barnet misstänkts ha blivit skadat flera dagar innan föräldrarna tog henne till sjukhuset.Vem som skadat barnet eller vad som har hänt har inte framkommit ännu. Barnet dog på sjukhuset.
Ok, tack för svar. Kan det vara så att de häktas för mord för att åklagaren kan omhäkta de lättare?
Tidigare i tråden kan man läsa att de kan vara oskyldiga till mord.......men nog borde väl det som framkommit till åklagare under förundersökningen vara skäl nog att de är omhäktade för mord? Sen är det skillnad på överlag mord och mord.
Citera
2016-09-29, 17:17
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rampljus-horan
De är fortsatt häktade i alla fall:

http://www.skd.se/2016/09/28/foraldrar-begardes-omhaktade/

På onsdagen omhäktades föräldrarna som misstänks för mord på en fyra veckor gammal bebis, skriver Kristianstadsbladet.
Mannen gick frivilligt med på att sitta fortsatt häktad, men kvinnan yrkade på att försättas på fri fot. Tingsrätten beslutade dock under omhäktningsförhandlingen att även*kvinnan ska vara fortsatt häktad.

Omhäktningen innebär att*åklagaren får ytterligare två veckor på sig att väcka åtal.
Paret greps den 10 september misstänkta för mord på sin fyra veckor gamla dotter. Båda*nekar till*brottsanklagelserna.

Jag tror föräldrarna sitter pyrt till. Polisen har nog en hel del bevisning mot dem.
Citera
2016-09-29, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddesudde
Något hände någon gång under dessa dagar som sedan ledde till barnets död, alltså flickan levde när hon kom till sjukhus men avled där av det som hänt hemma. Lite krångligt men fast hon inte dog under dessa dagar så är det ändå då det misstänkta mordet skett eftersom hon dog av den skadan.

Det kan vara så här: barnet kommer till sjukhuset i kritiskt tillstånd. Man stabiliserar, för in henne i MR kamera och där ser man flera dagar gamla hjärnblödningar som mest sannolikt motsvarar shaken baby syndrome.

Dâ grips föräldrarna pga skador som uppenbarligen uppkom flera dagar (2-5) tidigare.
Citera
2016-09-29, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbaRegia
Det kan vara så här: barnet kommer till sjukhuset i kritiskt tillstånd. Man stabiliserar, för in henne i MR kamera och där ser man flera dagar gamla hjärnblödningar som mest sannolikt motsvarar shaken baby syndrome.

Dâ grips föräldrarna pga skador som uppenbarligen uppkom flera dagar (2-5) tidigare.

Precis vad jag tror också.
Citera
2016-09-30, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Jag tror föräldrarna sitter pyrt till. Polisen har nog en hel del bevisning mot dem.

Ja något borde ju finnas på dem vid detta laget tycker man. Man pratar ju även om ett flertal skador när det kom till sjukhuset, så tydligen handlar det inte bara om en skada. Fruktansvärt, tänker på vad denna stackars lilla flicka kanske varit utsatt för
Citera
2016-09-30, 07:11
Medlem
Förmodligen är det så och de som har undersökt barnet
har konstaterat att skadorna inte är medfödda

Även små barn är ganska tåliga och skulle man råka tappa babyn betyder inte det att den dör
Men en normal reakton är väl då att som förälder ringa en barnsköterska och fråga vad göra?

Och föräldrar som får sitt första barn brukar vara extra oroliga

Jag vet ingenting om detta par men om han eller hon har problem med att hantera ilska ligger det nära till hands att misstänka att den personen har skakat eller på annat sätt tystat barnet

Och om någon skyddar sin partner då är det en björntjänst hen får
Citera
2016-09-30, 09:06
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec

Jag tror också det finns en del bevisning med tanke på hur snabbt åklagaren och polisen handlade. Sen leder ju det till följande frågor:

Har båda föräldrarna deltagit i det som lett till flickans död? Om det bara varit den ena av dem - har den andre backat upp förövaren och låtit bli att åka in till sjukhuset för att undvika risken att en eller båda ska bli gripna för barnmisshandel? Eller har den andra helt enkelt inte vetat vad som skett och därför sitter helt oskyldigt häktad?
Citera
2016-09-30, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag tror också det finns en del bevisning med tanke på hur snabbt åklagaren och polisen handlade. Sen leder ju det till följande frågor:

Har båda föräldrarna deltagit i det som lett till flickans död? Om det bara varit den ena av dem - har den andre backat upp förövaren och låtit bli att åka in till sjukhuset för att undvika risken att en eller båda ska bli gripna för barnmisshandel? Eller har den andra helt enkelt inte vetat vad som skett och därför sitter helt oskyldigt häktad?
Det (av mig) fetade: Jag tror att det är en sak som utredarna funderar på också. Jag tror vidare att de funderingarna är en av anledningarna till att utredningen drar ut på tiden; Det är tidsödande att utröna vem av föräldrarna som gjort vad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in