Citat:
Personligen är jag inte rädd för att något Sovjet kommer tillbaka, för det finns inte så stora chanser för det. Vad jag ser som ett problem är att Putin och gamla KGB inte förstått det ännu utan fortsätter med militära medel göra detta.
Jag kan inte förstå att du inte ser att Putin är en militäristisk despot. Han har invaderat Georgien, Ukraina, och hotat alla andra länder i sin omgivning. Det måste handla om att du rättfärdigar hans beteende för att Kreml har "ett ansvar för alla ryssar", medan jag ser Ryssland som vilket annat land som helst, men som har kärnvapen. Då kommer man till frågan, ska alla länder som inte vill bli "hanterade" skaffa kärnvapen så att de inte bli attackerade?
Ryssland är på nedåtgående och med Putins beslut och hantering av ekonomin har detta acclererat enormt. Det är inget annat än en katastrof. Ryssland skulle kunnat vara en ekonomisk stormakt om Kreml satsat på infrastruktur förbättringar istället för sin militär, och på att bygga upp ett rättsväsende som också gäller utländska bolag. Det han gör går naturligtvis bra i hans nationalistiska propaganda, men är katastrof för landet. Se hur BNPn har ändrats de senaste 3 åren... Se hur fonderna har ändrat sig. Har ruinerar landet.
Jag kan inte förstå att du inte ser att Putin är en militäristisk despot. Han har invaderat Georgien, Ukraina, och hotat alla andra länder i sin omgivning. Det måste handla om att du rättfärdigar hans beteende för att Kreml har "ett ansvar för alla ryssar", medan jag ser Ryssland som vilket annat land som helst, men som har kärnvapen. Då kommer man till frågan, ska alla länder som inte vill bli "hanterade" skaffa kärnvapen så att de inte bli attackerade?
Ryssland är på nedåtgående och med Putins beslut och hantering av ekonomin har detta acclererat enormt. Det är inget annat än en katastrof. Ryssland skulle kunnat vara en ekonomisk stormakt om Kreml satsat på infrastruktur förbättringar istället för sin militär, och på att bygga upp ett rättsväsende som också gäller utländska bolag. Det han gör går naturligtvis bra i hans nationalistiska propaganda, men är katastrof för landet. Se hur BNPn har ändrats de senaste 3 åren... Se hur fonderna har ändrat sig. Har ruinerar landet.
VP är en balanserad person, som försöker rädda sitt land efter de dementa Jeltsin-åren. NATO har sedan 2012 studerat basen på Krim, infrastrukturen och viktiga byggnader. Kuppen i Kiev möjliggjorde ett övertagande av basen och VP sade nej. Kuppen besvarades med folkligt motstånd i Donbass och en stor tragedi, tror du att VP ville ha den?
Sovjet kommer inte tillbaka, är det inte det som är Ukrainas problem, kan man fråga? Moskva stängde av pengakranen och, oj, så de ukrainska makthavarna reagerade. Ska vi behöva betala för gasen? Skandal, vi snor vad vi kan, vi gamla "Komsomol United".
VP är inte en despot. Han är fosterlandsvän, sant, men han är också lagman och hedrar den konstitution USA skrev, det var den som stärkte presidentmakten.
Visst kunde Ryssland ha varit ekonomiskt starkare. VP är inte ekonom och förstod inte hur viktigt det är med diversifiering. Merkel tjatade på honom, men poletten trillade inte ned förrän sanktionerna var ett faktum. Det som nu händer i Ryssland är av fundamental ekonomisk betydelse, men det är underrapporterat och ger frukt först om några år. Underskatta inte det Ryssland, som kommer tillbaka efter svåra tider. Där pågår processer, som inte rapporteras i väst.
Jag har aldrig talat om den ryska världen, förstår du att jag sitter i Sverige och talar om principer? Första gången jag stötte på ordet Rodina förstod jag det inte och fick hjälp.
Jag studerar internationell ekonomi och ser att internationella investerare flockas i Ryssland. Efterfrågan på ryska statspapper var för stor för tillgången. Jag hatar börsen, men Moskva-börsen ser ut att må bra. Jag vet inte någon som intellektuellt kan säga att lillebror Ukraina kan tävla.