2016-09-28, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Personligen är jag inte rädd för att något Sovjet kommer tillbaka, för det finns inte så stora chanser för det. Vad jag ser som ett problem är att Putin och gamla KGB inte förstått det ännu utan fortsätter med militära medel göra detta.
Jag kan inte förstå att du inte ser att Putin är en militäristisk despot. Han har invaderat Georgien, Ukraina, och hotat alla andra länder i sin omgivning. Det måste handla om att du rättfärdigar hans beteende för att Kreml har "ett ansvar för alla ryssar", medan jag ser Ryssland som vilket annat land som helst, men som har kärnvapen. Då kommer man till frågan, ska alla länder som inte vill bli "hanterade" skaffa kärnvapen så att de inte bli attackerade?

Ryssland är på nedåtgående och med Putins beslut och hantering av ekonomin har detta acclererat enormt. Det är inget annat än en katastrof. Ryssland skulle kunnat vara en ekonomisk stormakt om Kreml satsat på infrastruktur förbättringar istället för sin militär, och på att bygga upp ett rättsväsende som också gäller utländska bolag. Det han gör går naturligtvis bra i hans nationalistiska propaganda, men är katastrof för landet. Se hur BNPn har ändrats de senaste 3 åren... Se hur fonderna har ändrat sig. Har ruinerar landet.

VP är en balanserad person, som försöker rädda sitt land efter de dementa Jeltsin-åren. NATO har sedan 2012 studerat basen på Krim, infrastrukturen och viktiga byggnader. Kuppen i Kiev möjliggjorde ett övertagande av basen och VP sade nej. Kuppen besvarades med folkligt motstånd i Donbass och en stor tragedi, tror du att VP ville ha den?
Sovjet kommer inte tillbaka, är det inte det som är Ukrainas problem, kan man fråga? Moskva stängde av pengakranen och, oj, så de ukrainska makthavarna reagerade. Ska vi behöva betala för gasen? Skandal, vi snor vad vi kan, vi gamla "Komsomol United".
VP är inte en despot. Han är fosterlandsvän, sant, men han är också lagman och hedrar den konstitution USA skrev, det var den som stärkte presidentmakten.
Visst kunde Ryssland ha varit ekonomiskt starkare. VP är inte ekonom och förstod inte hur viktigt det är med diversifiering. Merkel tjatade på honom, men poletten trillade inte ned förrän sanktionerna var ett faktum. Det som nu händer i Ryssland är av fundamental ekonomisk betydelse, men det är underrapporterat och ger frukt först om några år. Underskatta inte det Ryssland, som kommer tillbaka efter svåra tider. Där pågår processer, som inte rapporteras i väst.

Jag har aldrig talat om den ryska världen, förstår du att jag sitter i Sverige och talar om principer? Första gången jag stötte på ordet Rodina förstod jag det inte och fick hjälp.
Jag studerar internationell ekonomi och ser att internationella investerare flockas i Ryssland. Efterfrågan på ryska statspapper var för stor för tillgången. Jag hatar börsen, men Moskva-börsen ser ut att må bra. Jag vet inte någon som intellektuellt kan säga att lillebror Ukraina kan tävla.
2016-09-28, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Okej, låt oss nu se om ovanstående upphetsade viftande med armarna har någon grund i hårda kalla fakta:

Andel ryssar som har förtroende för Putin: 82%
Andel ukrainare som har förtroende för Porosjenko: 17%

BNP per capita, Ryssland: 11.034 $
BNP per capita, Ukraina: 2.824 $

Tillväxt 2015, Ryssland: -3,7%
Tillväxt 2015, Ukraina: -9,9%

http://www.levada.ru/eng/
http://www.gallup.com/poll/187931/ukrainians-disillusioned-leadership.aspx?g_source=World&g_medium=newsfeed&g _campaign=tiles
http://www.tradingeconomics.com/russia/gdp-per-capita
http://www.tradingeconomics.com/ukraine/gdp-per-capita
http://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.KD.ZG

Jag vet inte vilken arm Lucas, en Israel-vän, viftar med, men det kanske är den högra? Hur som helst är han en så dålig propagandist att han snarare sänker landet Ukraina. Vi har i tråden andra exempel på detta kontraproduktiva beteende.

Jag vet, men andra vet inte, att den här tråden studeras av journalister från flera länder. Glöm att vi har ett litet svenskt diskussionsforum, som inte studeras utomlands. Flashback har fått en internationell dignitet, låt det sjunka in och tänk på vad ni postar. Jag räknar journalister från öster och väster och flera från Norden. I Ukraina övervakas vi ständigt. En uppmuntran eller en varning? Tänk på vad ni postar. Det glädjer mig speciellt att vi följs från Finland, Nordens hopp i dessa tider.
2016-09-28, 05:46
Medlem
Minst 23 personer har dött efter att ha druckit hembränt i Ukraina. Det är inte svårt att billigt brygga vin och sedan separera alkoholen, så drack de verkligen hembränt? Det finns andra spritsorter som är livsfarliga och måste renas före konsumering. Ni som vet, kallas hembränt braga på ryska? Det sade en ryss i Sverige, men sedan stötte jag på ett annat ord jag nu har glömt bort.

För 15-20 år sedan greps en kvinnlig spritlangare i Ryssland efter flera dödsfall. Ryssland var fattigt då och det är Ukraina idag. Frestelsen att profitera och att handla billigt är stor. Folk dog pga fattigdomen.

http://www.svd.se/ukrainsk-svartsprit-dodar-dussintals/om/varlden
2016-09-28, 09:07
Medlem
birgerkungens avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6526539
https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2016/09/26/russian-defence-ministry-presents-evidence-faked-previous-mh17-evidence/

Utredningen om Mh17 presenteras och nu antar ryska propagandan nya komiska höjder. Innan "fanns" inte vissa radarbilder påstod man. Och nu ska man "motbevisa" med att visa radar bilder-som ju inte fanns innan- men man har tidigare lämnat ut radarbilder med ukrainskt plan inklistrat. På dessa nya radar bilder glömde man klistra in det ukrainska planet. Utan förklaring.
Senast redigerad av birgerkungen 2016-09-28 kl. 10:02.
2016-09-28, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Jag vet inte vilken arm Lucas, en Israel-vän, viftar med, men det kanske är den högra? Hur som helst är han en så dålig propagandist att han snarare sänker landet Ukraina. Vi har i tråden andra exempel på detta kontraproduktiva beteende.

Jag vet, men andra vet inte, att den här tråden studeras av journalister från flera länder. Glöm att vi har ett litet svenskt diskussionsforum, som inte studeras utomlands. Flashback har fått en internationell dignitet, låt det sjunka in och tänk på vad ni postar. Jag räknar journalister från öster och väster och flera från Norden. I Ukraina övervakas vi ständigt. En uppmuntran eller en varning? Tänk på vad ni postar. Det glädjer mig speciellt att vi följs från Finland, Nordens hopp i dessa tider.
Vi har yttrandefrihet i Sverige så dina ryska varningar klingar ohörda här. Eller har du fått påhälsning av Säpo och måste avreagera dig. Men tack för varningen även om vi ju vet att Ryssland snokar och hotar lite varstans i dagsläget. Att framställa Ryssland i dålig dager i Ukrainatråden är tydligen lika vanligt hos proryssarna som hos dom vettiga inläggen från Svenskar som värnar vår frihet. Att var Israelvän är ju positivt så tack för den elogen. Och Ukraina fortsätter trots lille Putins ansträngningar och hotelser att utvecklas och skapa sig en plats i det internationella umgänget. Så skapas en äkta demokrati och där har Kreml och Putin mycket att lära om man nu kan få förföljelsemanin under kontroll vill säga.
2016-09-28, 11:07
Medlem
Citat:
Minst 23 personer har dött efter att ha druckit hembränt i Ukraina. Det är inte svårt att billigt brygga vin och sedan separera alkoholen, så drack de verkligen hembränt? Det finns andra spritsorter som är livsfarliga och måste renas före konsumering. Ni som vet, kallas hembränt braga på ryska? Det sade en ryss i Sverige, men sedan stötte jag på ett annat ord jag nu har glömt bort.

För 15-20 år sedan greps en kvinnlig spritlangare i Ryssland efter flera dödsfall. Ryssland var fattigt då och det är Ukraina idag. Frestelsen att profitera och att handla billigt är stor. Folk dog pga fattigdomen.

http://www.svd.se/ukrainsk-svartsprit-dodar-dussintals/om/varlden
Alhoholismen är Rysslands förbannelse så att några dör i Ukraina är helt ointressant. Ryssland är ju fortfarande ett fattigt land med mycket drogproblem HIV, tuberkulos, kort livslängd, ja hela raddan av tredjevärldens sjukdomar. Varför inte läsa på om Ryssland och <ukraina så det blir lite tyngd bakom tjattret.
2016-09-28, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Alhoholismen är Rysslands förbannelse så att några dör i Ukraina är helt ointressant. Ryssland är ju fortfarande ett fattigt land med mycket drogproblem HIV, tuberkulos, kort livslängd, ja hela raddan av tredjevärldens sjukdomar. Varför inte läsa på om Ryssland och <ukraina så det blir lite tyngd bakom tjattret.
Okej, då läser jag på, så får vi se om det ger någon tyngd till ditt tjatter. Här är vad jag hittade:

Medellivslängd i Ryssland: 71,4 år
Medellivslängd i Ukraina: 68,4 år

Dödstal i Ryssland: 13.1 döda per tusen invånare per år
Dödstal i Ukraina: 16.4 döda per tusen invånare per år

Födelsetal i Ryssland: 1.8 barn per kvinna
Födelsetal i Ukraina: 1.3 barn per kvinna

Spädbarnsdödlighet i Ryssland: 7 barn per tusen födslar
Spädbarnsdödlighet i Ukraina: 8 barn per tusen födslar

Befolkningsminskning sedan Sovjetunionens upplösning 1991:
Ryssland: -1% (från 148 miljoner till 146 miljoner)
Ukraina: -17% (från 52 miljoner till 43 miljoner)

Befolkningsutveckling år 2105 i Ryssland: +300.000 invånare
Befolkningsutveckling år 2015 i Ukraina: -200.000 invånare

Migrationsnetto i Ryssland: +1.69 personer per tusen invånare
Migrationsnetto i Ukraina: -5.4 personer per tusen invånare

https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Ukraine
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Russia

Ja, men ser ju vilket av länderna som är i utförsbacken. Tyvärr, vill jag tillägga, för jag skulle lika gärna som du vilja se ett blomstrande och välmående Ukraina. Men de lär ju inte nå dit med nuvarande självmordspolitik.
2016-09-28, 16:57
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
VP är en balanserad person, som försöker rädda sitt land efter de dementa Jeltsin-åren.
...
Visst kunde Ryssland ha varit ekonomiskt starkare. VP är inte ekonom och förstod inte hur viktigt det är med diversifiering. Merkel tjatade på honom, men poletten trillade inte ned förrän sanktionerna var ett faktum. Det som nu händer i Ryssland är av fundamental ekonomisk betydelse, men det är underrapporterat och ger frukt först om några år. Underskatta inte det Ryssland, som kommer tillbaka efter svåra tider. Där pågår processer, som inte rapporteras i väst.

...

Jo, det var ju så Putin kom till makten och ibörjan så såg han ju till att stabilisera. Men sen borde han ha låtit någon med en uns av ekonomiskkunskap ta över. Eller han har säkert ekonomisk kunskap, hans ryggmärg är KGB och det är så han styr Ryssland.

Jag önskade att han hade backat. Men han körde linan ut... Och nu har han byggt upp ett nationalistiskt och revanschistiskt Ryssland. Tänk om hans andreman skulle kunna byggt upp industrin och infrastrukturen men oljepengarna. Tänk om man skulle byggt upp IT industrin, den kreativa industrierna och fått in alla multinationella företags utvecklaingsorganisationer och kanske några europa kontor. Tänk om.
2016-09-28, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Okej, då läser jag på, så får vi se om det ger någon tyngd till ditt tjatter. Här är vad jag hittade:

Medellivslängd i Ryssland: 71,4 år
Medellivslängd i Ukraina: 68,4 år

Dödstal i Ryssland: 13.1 döda per tusen invånare per år
Dödstal i Ukraina: 16.4 döda per tusen invånare per år

Födelsetal i Ryssland: 1.8 barn per kvinna
Födelsetal i Ukraina: 1.3 barn per kvinna

Spädbarnsdödlighet i Ryssland: 7 barn per tusen födslar
Spädbarnsdödlighet i Ukraina: 8 barn per tusen födslar

Befolkningsminskning sedan Sovjetunionens upplösning 1991:
Ryssland: -1% (från 148 miljoner till 146 miljoner)
Ukraina: -17% (från 52 miljoner till 43 miljoner)

Befolkningsutveckling år 2105 i Ryssland: +300.000 invånare
Befolkningsutveckling år 2015 i Ukraina: -200.000 invånare

Migrationsnetto i Ryssland: +1.69 personer per tusen invånare
Migrationsnetto i Ukraina: -5.4 personer per tusen invånare

https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Ukraine
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Russia

Ja, men ser ju vilket av länderna som är i utförsbacken. Tyvärr, vill jag tillägga, för jag skulle lika gärna som du vilja se ett blomstrande och välmående Ukraina. Men de lär ju inte nå dit med nuvarande självmordspolitik.
Något friserade siffror som du redovisar men ändå en vink om hur efter Ryssland är den övriga världen när man måste jämföra med Ukraina av alla länder för att få till en liten ledning. Dessutom går ju Ryssland allt annat än bra just nu allt medan Ukraina åtminstone håller sig över ytan och genomför reformer. Ryssland lär inte få någon mer nödhjälp från väst om det skiter sig än en gång. Ukraina visar däremot upp friskhetstecken och lär få begärda lån av IMF+ vad enskilda länder pumpar in i landet som en investering inför framtiden.
2016-09-28, 21:08
Medlem
Citat:
Något friserade siffror som du redovisar
Har du belägg för att de är "friserade"? Presentera bevisen i så fall.

Citat:
men ändå en vink om hur efter Ryssland är den övriga världen när man måste jämföra med Ukraina av alla länder för att få till en liten ledning.
Det behöver man inte alls, men inlägget var alltså ett svar på ett inlägg som jämförde med just Ukraina. Men vi kan t.ex. ta det där med befolkningsminskning sedan 1991. Trots all smutskastnings-propaganda om "befolkningskris" ligger Ryssland bättre till än nästan hela Östeuropa:

Ryssland -1%
Ungern -5%
Kroatien -7%
Vitryssland -7%
Serbien -10%
Rumänien -14%
Estland -16%
Bulgarien -17%
Ukraina -17%65:
Litauen -22%
Litauen -25%

(Alla siffror är uträknade från statistiken i "https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_XX" där "XX" är landets namn).

Som du ser ligger Ryssland bättre till än ett antal EU-länder (alla tre baltstaterna, Rumänien, Bulgarien, Ungern). Eller så kan du titta på BNP per capita - även där ligger Ryssland bättre till en vissa EU-länder. Ta till exempel Världsbankens BNP per capita-ranking från 2015. Ryssland ligger där på plats 60 i världen. Det kanske inte låter så tipp topp, men det är bättre än EU-länderna Rumänien (65:e plats) och Bulgarien (75:e plats). Så var ligger då Ukraina på samma lista? Jo, vi får leta oss ända ned till 131:a plats! Och ta då gärna en titta på vilka länder som ligger strax över Ukraina i BNP per capita:

Citat:
123 Nigeria
124 Bhutan
125 Honduras
126 Papua New Guinea
127 Uzbekistan
128 Vietnam
129 Sudan
130 Nicaragua
131 Ukraine

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita

Det av EU och USA så omhuldade Ukraina, med den ljust skimrande framtiden i EUs och NATOs trygga och blomstrande famn, är alltså fattigare än Papua Nya Guinea.

Citat:
Dessutom går ju Ryssland allt annat än bra just nu allt medan Ukraina åtminstone håller sig över ytan
"Över ytan"? Ukraina kunde börja med att försöka hålla jämna steg med Papua Nya Guinea.

http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/03098/papau-opt_3098885b.jpg

Citat:
Ryssland lär inte få någon mer nödhjälp från väst om det skiter sig än en gång. Ukraina visar däremot upp friskhetstecken och lär få begärda lån av IMF+ vad enskilda länder pumpar in i landet som en investering inför framtiden.
Lycka till med att försöka leva på lån från IMF. Och samtidigt vara oberoende.

De där pengarna som "pumpas in" just nu försvinner f.ö. som vanligt i ett stort svart hål. Sedan tröttnar långivarna och drar öronen åt sig. Varefter ukrainarna återigen kommer med mössan i hand och ber Ryssland om rabatter på gaspriset..
2016-09-29, 21:02
Medlem
Jag har spekulerat om att ukrainska nationalister ska börja förstå att de är kalkade, pantade och sålda av de politiker, som installerades efter kuppen med utländsk medverkan. Jag ser nu flera tecken på det och här kommer ett viktigt. Den här mannen får stöd av omkring 90 procent av åhörarna.

Någonting annat. Bereza, som de flesta nog vet var han står, har inspekterat "muren som Yats byggde" innan han försvann och troligen hade fickorna fulla med mur-pengar (han startar nu ett fastighetsbolag någonstans i EU, kanske i Belgien, och har en fin egen fastighet). Den här gången skrattar/gråter Bereza och jag tillsammans. "Muren" är ett skämt. Det är lite lustigt, eftersom vi annars nog skulle dra varandra i öronen, men ibland kan vi enas.

Jag är inte historiker, men det som nu sker är det största sveket mot Ukraina jag kan påminna mig, möjligen förutom hungersnöden som också drabbade delar av Ryssland, vars upphovsmän Poroshenko påminde om i samtal med den israeliske presidenten. Det är inte PK att påpeka, men Poroshenko gjorde det när han konfronterades med Babi Yar. Det är ett kapitalistiskt och geopolitiskt svek, som verkar vilja utrota det ukrainska folket så att det kan ersättas. Av vilka?

Jag är pragmatisk som VP, han lärde mig, och jag talar med alla. Zakharchenko var en gång villig att tala med Yarosh, så att de alla kunde marschera mot Kiev tillsammans. Är det någon som minns? Vi får se om en sådan allians kommer till stånd när dödstalen ökar och jobben försvinner i ökande takt. När farmor och mormor ger upp.

Nationalisterna har kommit till sin första insikt. Nu återstår att de förstår vad kuppen ställde till med i Donbass och på Krim, förstår sammanhanget, och hur Kievs ekonomiska självmordspolitik mot Ryssland sänker Ukraina. Finland förstod det här efter kriget och sökte goda relationer med fienden Ryssland. Det handlar om det ukrainska folkets överlevnad.

Ukrainian Nationalist - New Regime Is As Bad As The Separatists [ENG Sub] (Shuster Live)

https://www.youtube.com/watch?v=F8isCEYBRoc
2016-09-29, 22:07
Medlem
Jag har tidigare påmint om situationen vid de ukrainska kärnkraftverken och det kan behöva göras igen. Några måste stängas ned om bara några år, om de inte underhålls eller uppgraderas. IAEA övervakar säkert situationen, men den organisationen har inte de pengar som behövs för underhåll. Det ukrainska folket riskerar snart energibrist, säger den här ukrainske experten. Till detta kommer att kärnkraftverk, som inte underhålls är farliga. Här kommer varningsord från en fd chef på Tjernobyl. Engelskan kommer upp automatiskt.

Hela energi-infrastrukturen är i fara och om ingenting görs stängs det sista kärnkarftverket ned om 16 år. Några måste stängas ned om bara några år. Han talar om evigt slaveri om det händer. Några kan behöva stängas ned inom kort, kanske redan i vinter. Jag hoppas att någon deltagare från Ukraina förstår allvaret. All infratruktur måste underhållas.

When and Why Will Ukrainian Power Grid Collapse - UA Nuclear Reform Group

https://www.youtube.com/watch?v=Ki4NmAUh6cY

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in