Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
1.SD bad inte Säpo att kolla personen. Alla som får en statlig tjänst eller en tjänst på Riksdagen kollas av Säpo. Att en person har fem identiteter är nog lite mer än vad Säpo mäktar med. Med tanke på den misslyckade jakten på en påstådd irakisk terrorist som i sitt eget namn bodde som asylsökande i Boliden så är iaf mitt förtroende på Säpo ganska så skadat.
Jag får inte riktigt logiken att gå ihop här. Du kräver således av SD, ett politiskt parti, att de ska kunna utföra en bättre bakgrundskontroll av en person än den som SÄPO kan göra?
Samtidigt, i förlängningen, ett rent förfärligt tankesätt som för mina tankar i en riktning mot ren stalinism där stat och politik går hand i hand.
Med vilka resurser och med vilket lagstöd menar du att en organisation utanför SÄPO ska kunna utföra sådana personundersökningar? Du ger omedvetet, jag hoppas att det är omedvetet, luft under vingarna för en undertryckt vilja att så borde vara normaltillstånd i en demokrati? D.v.s att vem som helst ska kunna registrera vad som helst om vem som helst?
Jag får kalla kårar utmed ryggraden när jag inser att vad du indirekt menar är att det dessutom i princip är rätt att köpa sådana upplysningar av någon, oklart vem, som har privatspanning eller som har upprättat stora register. Så talar endast antidemokratiska krafter som opererar i de mest mörka och smutsigaste vattnen.
Om nu du sitter inne med sanningen så är det bara att du överlämnar den till SÄPO så är allt löst redan imorgon.
Med det sagt så tillstår jag att det finns många frågetecken kvar att räta ut men att kräva att någon annan ska klara det bättre än kompetenta svenska myndigheter är för mig rent obegripligt. Det är svenska myndigheter som ska skydda våra gränser och se till att kreti och pleti inte får tillträde till svenskt territorium och i den meningen kan man i så fall säga att har skett ett misslyckande.
Det har helt enkelt släppts in en opålitlig person in i Sverige. Bättre att stämma i bäcken än i ån.