2016-09-21, 00:50
Medlem
Faktiskt en bra tråd som jag har faktiskt några frågor att ställa i.

1. Jag kopplar upp mig mot internet. Hur hittar en hacker mig?

2. Jag betalar via min internetbank. Hur kan en hacker se och hacka detta?

För om hackern inte har hittat mig och fått mig att trycka på länk som installerar en trojan så borde väl det vara nästintill att hitta mig bland alla miljontals miljoner internatanvändare som är uppkopplade samtidigt som jag är?
Citera
2016-09-21, 00:54
Medlem
Iamthebatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
I princip vad som helst, om du nu pratar om väldigt skickliga och målmedvetna sådana.

https://www.youtube.com/watch?v=bjYhmX_OUQQ är lite rolig.

Mycket intressant klipp.
"Don't walk down a dodgy alley at night" gäller även i allra högsta grad på nätet.

Blir nästan en gnutta inspirerad av dessa sjukt duktiga människor att lära mig att koda.
Citera
2016-09-21, 00:57
Medlem
pponmms avatar
Denna video är rätt rolig:
Defcon 18 Pwned By the owner What happens when you steal a hackers computer zoz part
https://www.youtube.com/watch?v=U4oB28ksiIo

Om du kollar igenom lite klipp från Defcon så får du se vad hackare av alla möjliga favörer är kapabla till! De kan hacka vilka enheter de vill! Det finns en video där de går igenom hur du hackar 20 olika enheter, allt under samma presentation!

Här har du den andra videon jag nämnde:
Hack All The Things: 20 Devices in 45 Minutes
https://www.youtube.com/watch?v=h5PRvBpLuJs

Det finns även videos med presentationer om hur man kan hacka bilar och flygplan!
Senast redigerad av pponmm 2016-09-21 kl. 01:07.
Citera
2016-09-21, 01:07
Bannlyst
Har jag missat nåt nu eller är inte hackers extremt beroende av offrets misstag?

öppnar man inga mejl eller laddar ner appar osv , går det ens att få spionprogram/virus på datorn då?
Jag har själv kommit över kortuppgifter men det behöver man ju inte ens va smart för att göra.

för en mindre summa kan du få ett odekterbart virus/spionprogram och skicka det till ta mig fan obama utan att han skulle märka det. så ser du och här allt han gör.

Nu gäller detta inte ren dator men ändå, då mobiler idag är datorer och många använder dom mer än en vanlig dator platsar detta in:

bygg/köp en imsi catcher med bra antenstyrka. Detta är en falsk basstation, alltså en falsk anten/mast som tvingar dig att koppla upp mot den istället för den riktiga. Då går all trafik från din mobil genom den falska stationen och jag ser precis allt du gör i realtid. kan skicka sms från din mobil också.

ett annat exempel är att knäcka router. sätt dig utanför en lägenhet och starta ett lösenordsprogram. När du väl är inne på deras ip ger du routern ett virus och du är fri att göra exakt vad du vill. inte alla routrar har dessa svagheter men väldigt väldigt många. tex banker har inte det av uppenbara själ men vissa kassaystem har det och där kan man då logga kortupgifter från kunder.
här är även företag ett hett byte.
Citera
2016-09-21, 10:49
Medlem
Allt möjligt... Den misstänkte kinesen lyckades ju hacka in sig i kinas militära underrättelsetjänst igenom att lägga in virus som la in sig på externa hårddiskar och cd skivor. Viruset följde med oupptäckt tills viruset kämde av en okrypterad nätverksanslutning och skickade all information.
Citera
2016-09-21, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Allt möjligt... Den misstänkte kinesen lyckades ju hacka in sig i kinas militära underrättelsetjänst igenom att lägga in virus som la in sig på externa hårddiskar och cd skivor. Viruset följde med oupptäckt tills viruset kämde av en okrypterad nätverksanslutning och skickade all information.

precis, här ser man vad som är möjligt. en riktigt bra hacker kan göra allt det du kan när du sitter vid datorn plus mer. hacka sig in på xbox å skit också och se dig spela.
Citera
2016-09-21, 13:16
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Faktiskt en bra tråd som jag har faktiskt några frågor att ställa i.

1. Jag kopplar upp mig mot internet. Hur hittar en hacker mig?

2. Jag betalar via min internetbank. Hur kan en hacker se och hacka detta?

För om hackern inte har hittat mig och fått mig att trycka på länk som installerar en trojan så borde väl det vara nästintill att hitta mig bland alla miljontals miljoner internatanvändare som är uppkopplade samtidigt som jag är?
Du har såklart helt rätt i att de inte bara automatiskt kan "hitta" dig på nätet. När det gäller just banker brukar de gå efter ljushuvudena som betalar på Donken och andra öppna nätverk. Annars är det det gamla vanliga som gäller, lägga upp konstiga länkar på forum i hopp om att någon klickar, betala för att ha sin reklam på t.ex. Aftonbladet och sen ha malware bakom länkarna. Tänk på att de flesta människor är dumma i huvudet och skulle aldrig tänka en sekund på att surfa på nätet med någon form av avancerat skydd som en virtuell maskin eller liknande.
Citera
2016-09-21, 18:33
Medlem
Ariosofis avatar
Beror ju lite på hur duktig offret själv är i IT-säkerhet. Men anta för en random som kör Windows och någon av världens skickligaste hackers så kan de kapa ditt BankID och länsa alla dina konton, kapa din identitet, spärra dina kreditkort och ta lån och köpa bilar i ditt namn, spärra ditt SIM-kort till mobilen och sen få ett nytt skickat till ny adress.

Givetvis tar hackern över din e-mail och sedan kapar din Facebook och allt genom att använda lösenordsåterställning som skickas till den e-mailen (därför ska man skapa en 1-gångs e-postadress för Facebook man sedan inte använder igen). Kolla på filmen The Net 1995 med Sandra Bullock men där krävs att hackern samtidigt kan hacka myndighets datasystem vilket inte är omöjligt.
Senast redigerad av Ariosofi 2016-09-21 kl. 18:36.
Citera
2016-09-29, 06:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Är mycket intresserad av det. Ska kolla om jag hittar någon information om detta: ) tack
Fått tag på info?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in