Citat:
Ursprungligen postat av
rezpekt1057
Ja en ganska bra hacker eller skitsamma vi säger en JÄVLIGT bra hacker hur stor skada kan han göra mot mig?
Vad kan dom få reda på information? Kan dom bara få information via datorer eller via mobiler med?
Är det värsta dom kan göra hacka min Facebook? Hackat mitt bankkonto? Få mig vräkt?
Detta är endast av ren nyfikenhet hur stor skada en hacker kan göra mot en privatperson.
Beror väl på hur mycket information du har på din dator eller mail/andra sociala konton online? Folk kör ju oftast med samma sketna lösenord på alla konton vilket gör att en liten brist kan fälla hela korthuset. Enklaste sättet är väl att hackaren frågar dig om ditt lösenord och du faller för det (phishing attack). Helt öppna wifinät ska man vara försiktig med också då hackern kan lura routern och skicka all trafik genom hans egna dator innan det går ut på "webben" a.k.a MITM-attacker.
Vad som kan ske är väl upp till hackern? Oftast vill folk komma åt bankkonton och annan info som dem kan missbruka / sälja vidare. En hacker kan ju t.ex. skicka ett fake mess inloggad som dig via facebook till någon i din familj och be dem swisha pengar eller kanske en länk till en phishing sida. Finns väl alla olika typer av mardrömsscenarion. Mitt skulle väl vara om någon lyckades hacka mitt icloud konto för att sedan läcka nakenbilder på mitt facebook eller via jobbmail.
Använder du 2-faktor inlogg med kod på sms blir det genast svårare, samma sak med google authenticator som genererar en ny kod var 10:e sekund typ? Skaffa olika lösenord som är längre än 8 helst 16 karaktärer, typ en mening med ord på olika språk och konstiga tecken. Tid är också pengar, tar det för långt tid så skiter folk i det och går vidare.