2016-09-28, 22:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Kom att tänka på en sak idag när jag växlade mellan en ny Audi och en 17 år gammal SAAB. Komforten i gammelsaaben är bara marginellt sämre än i den nya Audin egentligen främst beroende på lite trötta gummibussningar skulle jag tro.

När jag tog körkort i början av 90-talet tyckte man ju att det var en avgrundsskillnad mellan en ny bil och en som var bortåt 20 år gammal.

Ta vilken Audi, BMW, Mercedes, Volvo eller SAAB som helst årsmodell 1992 och jämför den med motsvarande modeller av årsmodell 1975. Det är närmast som att jämföra en T-Ford med ett rymdskepp.

Tag sedan och gör liknande jämförelse mellan årsmodell 2016 jämfört med årsmodell 1999. Visst, det är nyare informationssystem, touchdisplayer för att byta radiokanal, elektrisk handbroms m.m. Men inte tusan är komforten direkt bättre, eller hur? Pratar man utvändig design känns det ju inte heller som det hänt några stordåd de senaste 17 åren. Bara ett exempel. Audi A6 från 1999 jämfört med Audi A6 anno årsmodell 2016.

http://www.audi-a6-specs.info/gallery/photos/1999/audi-a6-photo.jpg

http://o.aolcdn.com/dims-global/dims3/GLOB/legacy_thumbnail/750x422/quality/95/http://www.blogcdn.com/slideshows/images/slides/308/428/3/S3084283/slug/l/01-2016-audi-a6-fd-1.jpg

En 17 år gammal bil år 1992 var en burk. En 17 år gammal bil idag ligger inte så långt efter en ny.

Någon fler som reflekterat kring det här?
Citera
2016-09-28, 22:44
Medlem
IMBILDENs avatar
En Audi från 1975 i jämförelse med 1992.

http://momentcar.com/images/audi-100-1975-3.jpg

http://zombdrive.com/images/1992-audi-100-2.jpg
Citera
2016-09-28, 22:58
Medlem
Håller delvis med. Jag märker dock ganska så stor skillnad i köruplevelse i lite högre fart, 120-140 km/h, med min Volvo 850 -97 jämfört med en ny bil. Min bil hade gått 7800 mil när jag köpte den i 2012 så jag tror inte slitna gummibussningar kan förklara hela skillnaden i komfort/ stabilitet i 130 km/h...
Citera
2016-09-28, 23:02
Medlem
Hegamons avatar
Jag håller med därför kör jag en bil från år 2000. Sen kan jag tycka att nyare bilar har mera spännande design. Men komforten tror jag är ganska likvärdig.
Citera
2016-09-28, 23:03
Medlem
Swedenhielmss avatar
Helt korrekt observation. Det skedde en enorm utveckling mellan 70-talet och 90-talet i bilar. Krockkuddar, deformationszoner, datorstyrd insprutning versus mekaniska förgasare det blev också mer standard att ha AC i bilen, enorm skillnad mot att kokas i bilen under sommarhalvåret.

Men mellan slutet på 90-talet mot idag har utvecklingen mest bestått i att man minskat slagvolymen i motorerna och satt på en turbo eller två för att öka verkningsgraden i motorn och därmed fått upp kraften samtidigt som man sänkt bensinförbrukningen.

Men i ren komfort är premiumbilar från millennieskiftet väldigt prisvärda mot nya bilar.
Citera
2016-09-29, 00:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Så är det ju med mycket inom teknisk utveckling, det går fort som fan några år för att sedan plana ut så att varje ny generation inte skiljer sig mycket från den föregående. Det är ju lättare att förbättra något som är dåligt än något som redan en miljon ingenjörer har arbetat med i åratal.

Se på flygets utveckling under 60-talet, då djävlar hände det grejer men många flygplansmodeller som utvecklades då (t ex Boeing 747) tillverkas än idag även om de har förfinats genom åren. Stridsflygplan blev fram till 60-talet ofta bara några få år då de så snabbt blev chanslösa mot fiendens senaste modeller medan man idag har livslängd på kanske 30 år för det händer så jäkla lite.

Eller mobiltelefoner. Det var ju en jäkla skillnad bara från ett års modeller till nästa fram till för några år sedan medan man idag slår knut på sig för att hitta på någon halvt meningslös finess för att kunna säga att det är en ny modell.

Komforten i bilar har helt enkelt nått så långt att förbättringarna nu är väldigt små från år till år och jag är rädd att vi inte kommer att få se några megasprång framöver heller. Mindre buller är väl en grej jag tycker man kunde fila vidare på i alla fall.
Citera
2016-09-29, 00:17
Medlem
Provocative2.0s avatar
Har själv två bilar. En av senaste generation o så brukar jag ha en runt millenniumskiftet. Det är en stor skillnad i buller mellan dessa.
Citera
2016-09-29, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Har själv två bilar. En av senaste generation o så brukar jag ha en runt millenniumskiftet. Det är en stor skillnad i buller mellan dessa.
Rör det sig om bilar i samma storleks- och prisklass?
Citera
2016-09-29, 00:21
Medlem
Servigins avatar
Citat:

Av samma modell? Annars förstår jag inte hur du kan dra den parallellen.
Citera
2016-09-29, 00:24
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
Av samma modell? Annars förstår jag inte hur du kan dra den parallellen.
Tror du att TS med sina 20 år, jämför samma bilmodell?
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Rör det sig om bilar i samma storleks- och prisklass?
Både och. Jag kan nu bara jämföra med en V40 o en V70. Den nya är en V60.
Citera
2016-09-29, 00:29
Medlem
Citat:
Tror du att TS med sina 20 år, jämför samma bilmodell?

Både och. Jag kan nu bara jämföra med en V40 o en V70. Den nya är en V60.

Ok, den jämförelsen kan vara rimlig.

Först ska vi kanske se på definitionen av "komfort". Att däri inbegripa ljudnivå och sittkomfort är givet, men sedan, ska diverse tekniska finesser räknas till komfort, eller var hör de hemma? Att öppna sidorutorna genom att föra ena halvan av rutan bakåt, alternativt att med en vev förpassa rutan ned i dörren eller i förfinad form, det senare med motorkraft - är det också något som hör till komfort?
Citera
2016-09-29, 00:29
Medlem
IceEyess avatar
Avnjut en åktur i en Citroën CX så blir du varse att komfortutvecklingen har stått still i över 40 år

Ljudkomforten upplever jag som successivt förbättrad de senaste åren och vad beträffar sittkomforten upplevde jag pilotstolarna i min tidigare 9000 som mer komfortabla än i flertalet nya bilar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in