2016-09-28, 20:01
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Sedan går det inte att glömma Sten Anderssons SÄPO-män som ska ha övervakat Olof Palme. Med tanke på att dom inte dementerats måste dom existera. Frågan är vems ärenden dom gick?
Ja, det er interessant. Ser ut som det er vanskelig å finne helt ut av. Er redd jeg ikke er mye til hjelp, men vil gjerne stille spørsmål.
Når det er flere som snakker om overvåkning av Palme, snakker de da om samme gruppe?
Kan det være at SA, Frånstedt og DF snakker om de samme?
Innlegg #22277 skrevet av hweyl:
"Enligt SA:s källa var den här gruppen inte förankrad av Säpos ledning, men några av personerna hade framskjutna positioner på Säpo. Enligt OF var gruppen underställd "nånting i gamla IB:s sfär", men OF utförde säkerhetskontroller på dessa personer."
Mens DF sa den gruppen han visste om drev med knarkspan.
Citera
2016-09-28, 20:39
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukerinne
Ja, det er interessant. Ser ut som det er vanskelig å finne helt ut av. Er redd jeg ikke er mye til hjelp, men vil gjerne stille spørsmål.
Når det er flere som snakker om overvåkning av Palme, snakker de da om samme gruppe?
"Enligt SA:s källa var den här gruppen inte förankrad av Säpos ledning, men några av personerna hade framskjutna positioner på Säpo. Enligt OF var gruppen underställd "nånting i gamla IB:s sfär", men OF utförde säkerhetskontroller på dessa personer."

Känns som att Frånstedt är mer pålitlig än Forsberg. Ingan av dom är nog något under av Sanning.
Citera
2016-09-28, 21:24
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Åkes gubbar ska ha haft en övervakningsgrupp och tinytiny har skrivit att de befann sig på Sveavägen - eller att han gissade på det. Så de uppgifter som finns är:

Barbros grupp, enligt OF och DF
Knarkspanare enligt UD och DF5
Stay Behind och FMN enligt DF
Åkes gubbar enligt tinytiny
Säpo enligt SA

Åke Ek bodde ganska nära OP och nära FRO, där Barbro Sagnell höll till. Åke ska ha spionerat bl.a på OP sedan 70-talet och haft extraknäckande poliser till hjälp. Barbro hade varit igång sedan början av 60-talet. Barbro hade kontakt med SSI och Säpo. De personer som SA och andra talat om kan ha samverkat med både Åke och Barbro och även med de från Stay Behind vilka enligt DF tycks ha agerat bakom FMN.

Kanske ett informellt nätverk vilket även Palmhusgruppen tillhörde tills de blev avslöjade?
Citera
2016-09-28, 22:20
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Känns som att Frånstedt är mer pålitlig än Forsberg. Ingan av dom är nog något under av Sanning.
Nei, DF sier nok ikke mer enn han må.
OF synes å ha en mistro til OP, og tar lett på en Palmefiendtlig kultur innom deler av Säpo.
Men vi må vel tro at Sten Andersson er ganske pålitelelig, eller?
Noen må man vel tro på her, ellers leter man helt i villelse.
Citera
2016-09-28, 22:24
Medlem
När vi diskuterar övervakning av OP så är det viktigt att komma ihåg Borgnäs visselblåsare "Björn".

"Jag kom för ett antal år sedan i kontakt med en hemlig svensk motståndsrörelse som skulle vara sista försvarslinjen vid ett anfall mot landet. De personer som ingick skulle helst ha militär bakgrund - jägarsoldater eller reservofficerare - men framför allt vara antikommunister, 'moraliska soldater' som de kallades. Rörelsen stod hemvärnet nära, men det fanns också medlemmar inom polisen. Jag fick aldrig inblick i hela rörelsen, det var det inte många som hade. Man var indelade i små grupper med så litet kontakt med varann som möjligt. Det fanns en hel del vapen, och sådana som inte kunde spåras. I fredstid sysslade rörelsen med att till exempel samla in information om opålitliga personer, säkerhetsrisker. Det var spaning, övervakning och avlyssning. Rörelsen bytte information med Säpo på ett informellt sätt, en del information gick också vidare till utlandet.

Hatet mot Palme var otroligt intensivt i rörelsen. han sågs som en förrädare dels för sin flathet mot ryssarna men också för att han exempelvis månade om Arafat. Jag vet helt säkert att man i perioder övervakade Palme, men också andra socialdemokratiska politiker man misstänkte var opålitliga. Den övervakande gruppen bestod av fyra till sju personer. Man hade bra teknisk utrustning. Telefonavlyssning var inga problem. Jag tror det förekom buggning också. När man övervakade fysiskt hade man radiosamband. Jag var inte själv med om att övervaka Olof Palme men jag vet att det gjordes, inte kontinuerligt men i perioder"

(En iskall vind 349f)
Senast redigerad av HubertNorlen 2016-09-28 kl. 22:39.
Citera
2016-09-28, 22:48
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
När vi diskuterar övervakning av OP så är det viktigt att komma ihåg Borgnäs visselblåsare "Björn".

"Jag kom för ett antal år sedan i kontakt med en hemlig svensk motståndsrörelse som skulle vara sista försvarslinjen vid ett anfall mot landet. De personer som ingick skulle helst ha militär bakgrund - jägarsoldater eller reservofficerare - men framför allt vara antikommunister, 'moraliska soldater' som de kallades. Rörelsen stod hemvärnet nära, men det fanns också medlemmar inom polisen. Jag fick aldrig inblick i hela rörelsen, det var det inte många som hade. Man var indelade i små grupper med så litet kontakt med varann som möjligt. Det fanns en hel del vapen, och sådana som inte kunde spåras. I fredstid sysslade rörelsen med att till exempel samla in information om opålitliga personer, säkerhetsrisker. Det var spaning, övervakning och avlyssning. Rörelsen bytte information med Säpo på ett informellt sätt, en del information gick också vidare till utlandet.

Hatet mot Palme var otroligt intensivt i rörelsen. han sågs som en förrädare dels för sin flathet mot ryssarna men också för att han exempelvis månade om Arafat. Jag vet helt säkert att man i perioder övervakade Palme, men också andra socialdemokratiska politiker man misstänkte var opålitliga. Den övervakande gruppen bestod av fyra till sju personer. Man hade bra teknisk utrustning. Telefonavlyssning var inga problem. Jag tror det förekom buggning också. När man övervakade fysiskt hade man radiosamband. Jag var inte själv med om att övervaka Olof Palme men jag vet att det gjordes, inte kontinuerligt men i perioder"

(En iskall vind 349f)

Jättebra, tack! Har tänkt i exakt samma banor senaste tiden. Killen måste väl syfta på Stay Behind? Här har vi i så fall en person vars identitet är känd av Borgnäs som berättar att Stay Behind övervakade Palme och att de hatade Palme och såg honom som säkerhetsrisk. Eftersom det bland annat rör sig om "jägarsoldater" stämmer beskrivningen också väl in på den här i tråden starkt gynnade uppfattningen att GM var någon med militär jägarutbildning.

Sedan är då frågan vilka "Björn" jobbade med i sin gruppering. Han kan givetvis namnge dem för Palmeutredningen. Förutsätter att Borgnäs informerat polisen.
Citera
2016-09-28, 22:50
Medlem
Kan Palme korsat gatan for att observera i skyltfönstrets ruta om han var förföljd och någon bytte position bakom hans rygg?

Läst på lite:
I ett 4-mannateam är det endast "the eyeball" som har visuell kontakt med spaningsobjeket. Resten av teamet är bakom eller på sidorna men utom synhåll och beredda överta rollen som "eyeball". Den senare kan vara var somhelst inom synhåll men aldrig i en vinkel framför objeket så skuggaren i onödan får blicken på sig. Memorering av klädsel kan ibland ske omedvetet.

Kanske satt Engström inne på Skandia och gick ut i rätt ögonblick för att överta rollen som "eyeball"?
Hans försvinnande från mordplatsen kanske var för att göra sig av med radion innan han återvände för att lämna sitt vittnesmål?

Skytten kan varit helt okänd för skuggningsteamet och avsläppt av piketen i rätt ögonblick. Ursprunglig position vid t-banenedgången mittemot biografen. Upphämtad av piketen något kvarter österdärom när
Palme började gå söderut och alternativa attentatsplatsen fick väljas. Kan varit där ett par min innan
Palme.

Kanske avlyssnades Barbrogruppens radiokommunikation av attentatsgruppen och en "övning"övergick till ett statsministermord varvid skuggorna lade benen på ryggen och gått med på ett livslångt tystnadslöfte för att ej sammanknippas med attentatet.

Vem vet...

PS Journalisten som hörde i radion att "det var kallt däruppe", kan ju lika gärna befunnit sig i någon t-banenedgång som i en "Skandia bar". Någon "underjordisk krigstelefonstation ligger nog inte under Johannes utan på en annan plats i närheten. Man byggde inte två likadana funktioner innom samma utslagningsområde för en kärnvapenträff. Och nej ,jag säger inte i pm var den låg/ligger. För känsligt i dagens läge.
Citera
2016-09-28, 22:58
Medlem
Med tanke på de senaste diskussionerna i tråden lyfter jag in ett gammalt inlägg från Aceh eftersom jag tycker det passar in just nu.

jag citerar "
Tror detta är bland det intressantaste jag läst i tråden. Tänker på Lars Nilsson.

Under november 1987 inkom uppgifter om ”löjtnant X”. Löjtnant X var mycket lik fantombilden. Han hade bakgrund som fallskärmsjägare och ingick i en antisabotagestyrka inom flygvapnet samt hade mycket god tillgång till vapen. Det uppgavs att X umgicks i kretsar som var politiskt extrema. Säkerhetspolisen anlitades för att biträda med utredningen. Vissa efterforskningar gjordes och säkerhetspolisen återkom i april 1988 med besked från Per-Göran Näss att det fanns ”näring” i
tipset. Förhör med uppgiftslämnaren hölls sommaren 1988. Det framgick att löjtnant X anlitades för utbildning, där han bl.a. förevisade vapen. Den grupp där löjtnant X ingick hade flera gånger utmärkt sig genom att ta sig in i hårt bevakade anläggningar m.m. Uppgiftslämnaren förknippade ett antal personer med löjtnant X, bl.a. polisman A, som enligt uppgiftslämnaren hade goda relationer till löjtnant X och en namngiven hög officer, som enligt uppgiftslämnaren var ”brun”. Löjtnant X och polisman A skulle ha sammanförts av den höge officeren. Det gick inte att via efterforskningar fastställa var löjtnant X befunnit sig vid tiden för mordet. I november 1988 hördes han själv. Han uppgav sig ha märkt att han numera betraktades som en säkerhetsrisk. Han berättade om sin verksamhet och upplyste bl.a. om att han vid ett tillfälle samarbetat med Rikspolisstyrelsen i en övning
som bestod i att lura sig in hos Överbefälhavaren. Löjtnant X och en kollega hade fått låna en polisbil och polisoveraller. För polisens del medverkade polisman A och Per K.

X och kollegan lånade polismännens legitimationer och tog sig sedan in i staben samt avbröt övningen i anslutning till Överbefälhavarens tjänsterum. Polisman A och Per K befann sig under operationen utanför byggnaden i ett civilt fordon. De hade samband medelst walkie-talkie. (Det framgår inte när
detta företag genomfördes). Den vapensats som löjtnant X använde vid utbildning tillhandahölls
av FMV, där den tagits fram av bl.a. den i uppslaget angående polisman A förekommande Per A. X hade aldrig innehaft någon revolver kaliber .357. Han var mycket vapenintresserad, men hade blivit av med sina licenser 1980, efter det att han dömts för att ha skjutit skarpt in genom ett butiksfönster. Enligt löjtnant X berodde beteendet på att han fått en black-out sedan han under en penicillinkur druckit sprit. Sommaren 1988 hade han erhållit en ny licens för en pistol."

"Mer om Lars Nilsson

- Kallades för Jägar-Nisse
- Vapenexpert
- Var helt säker på att han hade Säpo på sig efter mordet
- Frimurare
- PU sa att "frågetecknen har blivit utropstecken efter förhör med honom" (???)
- Ska tydligen vara "handfast", ingen "pappersvändare"
- Alcala kallar honom för "Konradsson"
- Mycket hatiskt mot Olof Palme enligt bartram"

Någon i tråden kanske kan bedöma substansen i detta?
Citera
2016-09-28, 23:01
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
OF synes å ha en mistro til OP, og tar lett på en Palmefiendtlig kultur innom deler av Säpo.

Gäller att hålla koll på de olika källornas agenda .

Olle Frånstedt har inga högre tankar om vare sig Olof Palme eller IB.

Sten Andersson var oerhört kritisk mot SÄPO och var inte glad för att utvisa alla KGB-spioner.

Donald Forsbergpratar gärna om sig själv och sina bedrifter men hans uppgifter är inte alltid lättbekräftade.

Åke Eks övervakningsgäng hade en stark rekryteringsgrund I Klara Lidingö FBU, finns säkert några aktuella namn i matriklarna.

Håller fortfarande öppet för att även ryssarna kunde ha någon form av övervakning på OP.
Att något var på gång hade de säkerligen klart för sig då de infiltrerat Wallingatan 34, bl a genom Joel Haukka , men fanns nog flera . Tjekan ägnade stor kraft åt att infiltrera exilkretsar.
Citera
2016-09-28, 23:05
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Själklart hade en OF en misstro till Palme. Han hade ju desstuom tillgång till material som vi inte har. Jag har skäl att misstänka att misstron hade mycket god grund, om man säger så.

Sten Andersson ja... Politiker är inte kända som sanningsmänniskor, men i det här fallet så tror jag faktiskt Andersson är helt ärlig när det gäller walkie talkie-iaktagelser. Jag är inte så insatt i detalj i hans göranden och låtanden, utan har mest sett till hans agerande i israel/palstina konflikten där aldrig något kritiskt kommit över hans läppar gällande palestinska terrordåd. Israel har han däremot skällt på, ofta på goda grunder. Men det finns fler som bråkar och mördar folk på måfå.
Citera
2016-09-28, 23:13
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen

(En iskall vind 349f)
hweyl som skrev her i tråden, nevnte også en gruppe på 4-7 personer. Men han refererte til SA og OF: "Det intressanta här är att både Sten Andersson och Olof Frånstedt pratar om en grupp (4-7 personer) som periodvis övervakade Palme p.g.a. han betraktades som en säkerhetsrisk."
En sak jeg synes er litt merkelig er at de som befant seg utenfor Palmes bolig var så synlige. De var observert av LP og et vitne som brukte å gå forbi. Kunne dette være en gruppe som var profesjonelle spanere eller noen helt andre?
Citera
2016-09-28, 23:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Med tanke på de senaste diskussionerna i tråden lyfter jag in ett gammalt inlägg från Aceh eftersom jag tycker det passar in just nu.

jag citerar "
Tror detta är bland det intressantaste jag läst i tråden. Tänker på Lars Nilsson.

Under november 1987 inkom uppgifter om ”löjtnant X”. Löjtnant X var mycket lik fantombilden. Han hade bakgrund som fallskärmsjägare och ingick i en antisabotagestyrka inom flygvapnet samt hade mycket god tillgång till vapen. Det uppgavs att X umgicks i kretsar som var politiskt extrema. Säkerhetspolisen anlitades för att biträda med utredningen. Vissa efterforskningar gjordes och säkerhetspolisen återkom i april 1988 med besked från Per-Göran Näss att det fanns ”näring” i
tipset. Förhör med uppgiftslämnaren hölls sommaren 1988. Det framgick att löjtnant X anlitades för utbildning, där han bl.a. förevisade vapen. Den grupp där löjtnant X ingick hade flera gånger utmärkt sig genom att ta sig in i hårt bevakade anläggningar m.m. Uppgiftslämnaren förknippade ett antal personer med löjtnant X, bl.a. polisman A, som enligt uppgiftslämnaren hade goda relationer till löjtnant X och en namngiven hög officer, som enligt uppgiftslämnaren var ”brun”. Löjtnant X och polisman A skulle ha sammanförts av den höge officeren. Det gick inte att via efterforskningar fastställa var löjtnant X befunnit sig vid tiden för mordet. I november 1988 hördes han själv. Han uppgav sig ha märkt att han numera betraktades som en säkerhetsrisk. Han berättade om sin verksamhet och upplyste bl.a. om att han vid ett tillfälle samarbetat med Rikspolisstyrelsen i en övning
som bestod i att lura sig in hos Överbefälhavaren. Löjtnant X och en kollega hade fått låna en polisbil och polisoveraller. För polisens del medverkade polisman A och Per K.

X och kollegan lånade polismännens legitimationer och tog sig sedan in i staben samt avbröt övningen i anslutning till Överbefälhavarens tjänsterum. Polisman A och Per K befann sig under operationen utanför byggnaden i ett civilt fordon. De hade samband medelst walkie-talkie. (Det framgår inte när
detta företag genomfördes). Den vapensats som löjtnant X använde vid utbildning tillhandahölls
av FMV, där den tagits fram av bl.a. den i uppslaget angående polisman A förekommande Per A. X hade aldrig innehaft någon revolver kaliber .357. Han var mycket vapenintresserad, men hade blivit av med sina licenser 1980, efter det att han dömts för att ha skjutit skarpt in genom ett butiksfönster. Enligt löjtnant X berodde beteendet på att han fått en black-out sedan han under en penicillinkur druckit sprit. Sommaren 1988 hade han erhållit en ny licens för en pistol."

"Mer om Lars Nilsson

- Kallades för Jägar-Nisse
- Vapenexpert
- Var helt säker på att han hade Säpo på sig efter mordet
- Frimurare
- PU sa att "frågetecknen har blivit utropstecken efter förhör med honom" (???)
- Ska tydligen vara "handfast", ingen "pappersvändare"
- Alcala kallar honom för "Konradsson"
- Mycket hatiskt mot Olof Palme enligt bartram"

Någon i tråden kanske kan bedöma substansen i detta?

Expressen text om Jägar-Nisse från 1995. Varit postad förut men tål att läsas igen. Jägar-Nisse var ytterligare en av dom som kände sig avlyssnad och presterade en del verkliga indicier på detta. PUs företrädare förnekar att det var dom som låg bakom. Men PG Näss ord om att det fanns näring i tipset om Jägar-Nisse ringer i bakhuvudet.

"Expressen - 1995-02-26 - Sida: 104J - Sektion: Söndag - Del: 1 Författare: CEDERSKOG GEORG

Löjtnant Lars Nilsson, 49, i Skövde mördade inte Olof Palme. Men han har - liksom många andra svenskar - blivit anklagad för att ha gjort det. - Varje gång det talas om Palmemordet på TV känns det som att hela helvetet börjar om igen, säger han till exxet.

Lars Nilsson är en militär av den mer handfasta typen. Ingen
pappersvändare precis. Han kallas "Jägar-Nisse" och har trettio år i grönkläder bakom sig:
Tio år som befäl på fallskärmsjägarskolan i Karlsborg. Vapenexpert. Specialist på antisabotage-verksamhet med inriktning på öststatsarméerna. Idag är han bevakningschef på flygflottiljen F 7 i Såtenäs.

Hans militära specialkunskaper har gjort honom uppmärksam på sin omgivning.
- Allt det här började med att jag upptäckte att jag var skuggad. Det hade
pågått i över ett år visade det sig.

- Helt plötsligt kring 1988 började min telefon på jobbet sluta ringa. Flera bokade skyddsövningar som jag skulle leda ställdes in. Mina befäl slingrade sig. Kollegor frågade om jag "gjort något jävligt allvarligt"utan att vilja förklara. Något var skumt.

Lars Nilsson började samtidigt misstänka att hans bostadstelefon var avlyssnad.

- Mina privata telefonräkningar steg från cirka 900 till nära 3 000 kronor per kvartal utan anledning. Dessutom lät det konstigt när man ringde rikssamtal. Linjen kopplade inte ner som den skulle.

"Säpo satt i bilen"

Han började bli orolig att det skulle kunna vara "någon östlig underrättelsetjänst" som låg bakom.
- Säpo tänkte jag inte ens på, säger han med eftertryck.
En dag när Nilsson är ute i trädgården kommer en mörkblå Volvo 740 krypkörande förbi hans villa. De två männen i bilen tittar koncentrerat på honom, men stannar inte. Han tar registreringsnumret på bilen och ringer Skövdepolisens sambandscentral för att spåra bilen. De säger att deras "data inte
fungera". Han får ingen hjälp.

- Det var Säpo i bilen. Två dagar senare ringde en kriminalkommissarie i Palmegruppen och sade att han "ville tala med mig".

Samma dag kommer två mordspanare till Lars Nilsson arbete på F 7. De börjar fråga ut honom i detalj om hans förehavanden på mordnatten. Först då inser han vad alla märkliga händelser egentligen orsakats av:
- Jag var misstänkt för mordet på vår statsminister! Helt ofattbart. Dehöll på i nära fem timmar. Efteråt frågade jag: "Hur ser det här ut"?
- Jaa, de flesta frågetecknen har blivit utropstecken, svarade de. Kort senare avfördes han från utredningen.

Men för Lars Nilsson var förhöret inte slutet på plågorna och misstankarna. Privatspanare började ringa honom sent om nätterna och ifrågasätta hans uppgifter. Tidningar, radio och TV låg på. Ryktesspridningen i hemstaden var i full gång och det satte "en jävla press på familjen". Dessutom
förblev han oönskad som föreläsare.
- Jag höll övningar i antisabotage-verksamhet på olika förband för runt 40
000 kronor om året innan detta. Nu tvingades jag lägga ner det helt.

Allt rasade samman

Löjtnant Nilssons år som "Palmes Mördare" slutade med en krasch. Magsår. Sjukskrivning.
- Det var jävligt tungt. Man märkte misstänksamheten omkring en hela
tiden, "ingen rök utan eld" och så vidare.
Tipset mot Lars Nilsson förefaller ha kommit från några gamla fallskärmsjägare på FN-tjänst i Libanon. Under en blöt kväll på mässen spekulerade de vilt kring Palme-mordet. Deras spekulationer nådde en journalist som i sin tur tipsade mordspanarna i Stockholm.

Att Nilsson dessutom genom sitt vapenkunnande var bekant med två poliser som under en tid figurerade i det så kallade "polisspåret" gjorde honom inte mindre intressant för mordspanarna.
X: Ser du tillbaka på det som hände med bitterhet?
- Joovisst, på alla vis, säger han dämpat.
- Den efterfrågan som fanns på skyddsövningarna jag höll i skulle kunna ha lett till en bättre grad och befattning för mig.
- Nu är jag bränd i alla avseenden.

Kriminalkommissarie Åke Röst, sekretessansvarig inom Palmegruppen, säger sig inte känna till att någon telefonavlyssning har riktats mot Lars Nilsson.
- Han har i alla fall inte varit det för våran räkning, säger han.

Också Hans Ölvebro förnekar att något sådant har förekommit.
- Inte av oss. Det är hjärnspöken i så fall.
X: Var det ett misstag att granska honom så ingående? Han känner sig
oskyldigt utpekad...
-Det är många som gör det. Det är 70 000 namn som är dokumenterade i den här utredningen, säger Åke Röst.
- Vad ska man svara på det? Utredningen måste ju fortgå och i slutändan får man se vad det blir av det.
CEDERSKOG GEORG
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in