2016-09-27, 11:51
Medlem
Soxis avatar
Söker proffsråd!

Tänkte göra storkok idag och vill ha någon energirik, bastant mat som är lättlagad. De får inte ta lång tid heller. Äter allt.

Har ni något förslag?
Citera
2016-09-27, 12:13
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Söker proffsråd!

Tänkte göra storkok idag och vill ha någon energirik, bastant mat som är lättlagad. De får inte ta lång tid heller. Äter allt.

Har ni något förslag?
Det var inte så enkelt, lasange eller nån gratäng med tex kassler blir ju färdigt utan att du behöver göra så mycket med den. Tar ju lite tid, men så att säga utan din medverkan. Köttsoppa är ju åxå trevligt men den tar sin lilla tid den med.

Falukorv och stuvade gammaldags makaroner skulle ju fungera - men jag har inte testat det som storkok direkt.

Skall du frysa in så är potatis inte att rekommendera dock, då funkar pasta eller ris bättre tycker jag. Korv stroganoff med ris tex. men den rätten funkar med pasta åxå.
Citera
2016-09-27, 12:44
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Söker proffsråd!

Har ni något förslag?

Korvstroganoff som nämnts tidigare är bra.

En ring falukorv
Två stora lökar
4-5 matskedar tomatpuré samt och eller passerade tomater (200-300g)
1-2 teskedar dijonsenap.
I burk creme fraiche samt 2 dl. grädde.

Sedan kan du krydda den valfritt.

Själv brukar jag ha ungersk paprika, lite timjan, persilja, chiliflakes, S&P, samt en nypa socker eller två i.

Brukar servera det med basmatiris eller någon variant av pilaffris.
Citera
2016-09-27, 13:19
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Det var inte så enkelt, lasange eller nån gratäng med tex kassler blir ju färdigt utan att du behöver göra så mycket med den. Tar ju lite tid, men så att säga utan din medverkan. Köttsoppa är ju åxå trevligt men den tar sin lilla tid den med.

Falukorv och stuvade gammaldags makaroner skulle ju fungera - men jag har inte testat det som storkok direkt.

Skall du frysa in så är potatis inte att rekommendera dock, då funkar pasta eller ris bättre tycker jag. Korv stroganoff med ris tex. men den rätten funkar med pasta åxå.

Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Korvstroganoff som nämnts tidigare är bra.

En ring falukorv
Två stora lökar
4-5 matskedar tomatpuré samt och eller passerade tomater (200-300g)
1-2 teskedar dijonsenap.
I burk creme fraiche samt 2 dl. grädde.

Sedan kan du krydda den valfritt.

Själv brukar jag ha ungersk paprika, lite timjan, persilja, chiliflakes, S&P, samt en nypa socker eller två i.

Brukar servera det med basmatiris eller någon variant av pilaffris.

Tack så jättemycket!
Citera
2016-09-27, 15:41
Medlem
Fizzbacks avatar
Har tagit upp fläskkotletter från frysen som ligger i kylen och tinar nu, och ska tillagas efter jobbet.

Vad är bästa sättet? Att bara steka brukar bli lite torrt. Har sett att vissa har någon form av paneringen på, men inte med ströbröd, mer som bara mjöl?
Citera
2016-09-27, 15:42
Medlem
Det går att panera som vanligt. Vad du är ute efter är jag lite osäker på.
Citera
2016-09-27, 15:49
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Har tagit upp fläskkotletter från frysen som ligger i kylen och tinar nu, och ska tillagas efter jobbet.

Vad är bästa sättet? Att bara steka brukar bli lite torrt. Har sett att vissa har någon form av paneringen på, men inte med ströbröd, mer som bara mjöl?

Bräsera dem. Själv brukar jag göra det i öl, lite tomatpure, fransk senap, kryddor.
Citera
2016-09-27, 15:56
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback

Fläskkotletter blir godast om man lägger dem i en ugnspåse och på 150 grader 1-2h, lägg i några bitar morot och lök och kanske kålrot plus peppar och salt. Av skyn blir det god sås om du reder med lite maizena och en liten skvätt grädde 😋
Citera
2016-10-17, 17:38
Medlem
ImpAusters avatar
Trillade över en bit vildsvinsytterfilé jag köpte som jag tänkte laga något göttigt på. Har egentligen bara ätit ytterfilé i form av dansk fläskytterfilé, så jag vet inte riktigt vad som lämpar sig bäst.

Kom gärna med lite roligare förslag än typ rotsaker i ugn eller potatisgratäng. De komplimenten i all ära, men tänk er något lite roligare än så! Gärna något lite onödigt och fine dining-inspirerat.
Citera
2016-10-19, 21:12
Medlem
Jag har en rådjursbog (med ben) i frysen som det är dags att göra något med men kan inte bestämma mig för vad jag ska göra med den.. Huvudspåren just nu är att antingen köra den hel i ugnen och servera med potatisgratäng eller att bena ur och stycka den för att göra en höstig viltgryta..
Citera
2016-10-19, 21:38
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonko
Jag har en rådjursbog (med ben) i frysen som det är dags att göra något med men kan inte bestämma mig för vad jag ska göra med den.. Huvudspåren just nu är att antingen köra den hel i ugnen och servera med potatisgratäng eller att bena ur och stycka den för att göra en höstig viltgryta..
Ugnen helt klart om du frågar mig, och sen en god sås till. Svamp tycker jag passar bra till detta vilt, men gräddsås eller pepparsås (inte för mäktig/stark) fungerar nog åxå med gratängen som givetvis har lite vitlök i sig.

Gryta gör jag på mindre trevliga bitar av vilt. Men en trevlig styckdetalj som en bog skulle jag nästan funderat på att röka eller torka om man nu inte steker den.
Citera
2016-10-19, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Ugnen helt klart om du frågar mig, och sen en god sås till. Svamp tycker jag passar bra till detta vilt, men gräddsås eller pepparsås (inte för mäktig/stark) fungerar nog åxå med gratängen som givetvis har lite vitlök i sig.

Gryta gör jag på mindre trevliga bitar av vilt. Men en trevlig styckdetalj som en bog skulle jag nästan funderat på att röka eller torka om man nu inte steker den.

Det lutar åt att köra den i ugnen med lite rotsaker och rödvin, mm och en gräddig gratäng och ev någon sås (har lite svårt för sås till gratäng).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in