2016-09-23, 19:13
Medlem
Har på det senaste fått en ökad grad av ångest och behandlar detta med utskriven benso ibland. Överväger med detta att kontakta min f.d. psykolog (tror iaf. att hen var en psykolog).

Jag har tidigare i år fått oxscand utskrivet för att lugna mig vid prov etc. inom skolan, då jag väldigt enkelt stressar upp mig för sådant. Är det en dum idée att ta upp att jag ibland brukar dessa för generell ångest samt social fobi i vardagen, för att beskriva hur pass påtaglig ångesten blivit? Kommer jag då istället få en "stämpel" för att utan tillåtelse använt dessa utanför skolan? Vill nämligen också få ritalin utskrivet för min AD/HD och vill inte att detta ska påverka.

Vad tror ni som har erfarenhet med vården om detta, kommer detta bli en negativ påföljd?
Citera
2016-09-23, 19:39
Medlem
julernsts avatar
Jag praktiserar för tillfället inom psykiatrin och tror att det bästa du kan göra är att säga till din psykolog att din ångest har blivit värre och att du numera måste medicinera när du ska träffa folk. Förhoppningsvis kan du få några sessioner KBT, eftersom den terapiformen nästan alltid är effektiv mot social fobi och ofta även har effekt vid GAD. Du ska nämligen inte ta benso mot social fobi, då blir den bara värre. Man kan ta benso mot GAD i kortare perioder när det är som värst, men det är SSRI som är mest effektivt mot denna sjukdom.

Om du går med på att testa terapi och trappa ner på pillren så ska det nog inte vara några problem att få Ritalin utskrivet. Dock så vet jag inte hur bra det är att ta centralstimulantia när du har ångestproblematik, det får läkaren avgöra.
Citera
2016-09-23, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julernst
Jag praktiserar för tillfället inom psykiatrin och tror att det bästa du kan göra är att säga till din psykolog att din ångest har blivit värre och att du numera måste medicinera när du ska träffa folk. Förhoppningsvis kan du få några sessioner KBT, eftersom den terapiformen nästan alltid är effektiv mot social fobi och ofta även har effekt vid GAD. Du ska nämligen inte ta benso mot social fobi, då blir den bara värre. Man kan ta benso mot GAD i kortare perioder när det är som värst, men det är SSRI som är mest effektivt mot denna sjukdom.

Om du går med på att testa terapi och trappa ner på pillren så ska det nog inte vara några problem att få Ritalin utskrivet. Dock så vet jag inte hur bra det är att ta centralstimulantia när du har ångestproblematik, det får läkaren avgöra.
Har lagt märket till att den sociala delen blivit svårare då jag till och med känner det svårt att ringa över telefon. Men får ta tummen ur och ringa på måndag.

Tack för inlägget.
Citera
2016-09-23, 20:18
Medlem
Semenomore2s avatar
Psykologer har inte förskrivningsrätt.

Vill man ha långvariga resultat är det terapi som är det egentligen enda effektiva. KBT som vanligast då.

Man kan få benso om man har kortvariga orosproblematik, men är inte effektivt mot GAD eller social fobi. Då kan man få benso under tiden man väntar på terapi, brukar vara en ganska lång väntetid inom de flesta landsting.

Det bör inte skapa problem med din ADHD-medicin.
Citera
2016-09-23, 21:01
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Bensodiazepiner --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2016-09-24, 12:29
Medlem
Förstår inte frågan riktigt, du säger ju att du har fått benso utskrivet??

Om inte, så är det heller inget problem. Du kan säga att du knaprar hur mycket benso som helst och att du handlar det på svarta marknaden till din psykolog. Det är inget som ligger utanför tystnadsplikten.
Citera
2016-09-26, 20:57
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ego.k
text
nu pratar jag såklart inte om monomedicinering:

jag går emot strömmen här och säger att använda sobril eller liknande vid särskilda tillfällen kan förbättra ens "sociala förväntningar", och att motsatsen - en panikattack/flykt i en viktig situation (viktigt prov i skolan, särskilda sociala aktiviteter) kan dra en ännu längre ner i social fobi-fördärvet/förstörd självkänsla. i vissa situationer har man helt enkelt inte råd med ännu en social katastrof!

KBT är jättebra, man lär sig många verktyg, men att säga att benzo inte kan användas när det kommer till social fobi tycker jag är fel, bara man använder det på rätt sätt.

däremot mot "vardagsångest", GAD och annan regelbunden användning är det inte bra, iaf inte långsiktigt... en kombo av KBT, SSRI (om man hör till dem som klarar av att ta dem) och sobril ibland låter vettigt i mina öron

däremot har alla psykologer jag träffat inte haft någonting att säga om medicinering direkt, antagligen medvetet då de inte är prof. utbildade i sånt oftast, d¨å är detju psykriatikern man få gå till istället
Senast redigerad av tingsryd2.8 2016-09-26 kl. 21:01.
Citera
2016-09-27, 07:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8

jag går emot strömmen här och säger att använda sobril eller liknande vid särskilda tillfällen kan förbättra ens "sociala förväntningar", och att motsatsen - en panikattack/flykt i en viktig situation (viktigt prov i skolan, särskilda sociala aktiviteter) kan dra en ännu längre ner i social fobi-fördärvet/förstörd självkänsla. i vissa situationer har man helt enkelt inte råd med ännu en social katastrof!

KBT är jättebra, man lär sig många verktyg, men att säga att benzo inte kan användas när det kommer till social fobi tycker jag är fel, bara man använder det på rätt sätt.

däremot mot "vardagsångest", GAD och annan regelbunden användning är det inte bra, iaf inte långsiktigt... en kombo av KBT, SSRI (om man hör till dem som klarar av att ta dem) och sobril ibland låter vettigt i mina öron

däremot har alla psykologer jag träffat inte haft någonting att säga om medicinering direkt, antagligen medvetet då de inte är prof. utbildade i sånt oftast, d¨å är detju psykriatikern man få gå till istället

Det är jättebra att använda milda bensodiazepiner ibland när man känner att det blir jobbigt. Särskilt i socialt stim o dylikt, i publika miljöer, där man normalt inte är van vid att fungera optimalt. Här är bensodiazepiner otroligt bra att använda.

Det är dock inte optimalt, såklart. Självklart ska man arbeta med sig självt. Vill man jobba vidare med sig själv har studier påvisat att KBT ihop med bensodiazepiner givit dålig effekt, att gå utanför sin "SAFE ZONE" och jobba med det. Fast vem bryr sig egentligen?

Känn dig trygg i den du är och får bensodiazepiner dig att bli mer trygg i sociala miljöer då och då, så kör på.
Ingen här går upp för inför en publik eller dylikt och drar en presentation utan att skita på sig. Personer som påstår motsatsen har aldrig varit där eller är autistiska.
Citera
2016-09-27, 07:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8

En sak till, klart dina psykologer inte haft något att säga om medicinering, dessa är ju inte utbildade inom ämnet. Gör du dig dum med flit nu eller är du bara en korkad, skön kille?
Citera
2016-09-27, 08:59
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Min erfarenhet är att psykologer inte vill att man spiller tid genom att diskutera medicinfrågor med dem. ''Du, det där är inte mitt område'', har jag fått höra. ''Det där får du ta med läkaren''. Nu har du ju fått Oxazepam lagligt utskrivet. Det verkar inte heller som att du missbrukar tabletterna, så jag kan inte se varför din psykolog skulle reagera nämnvärt på detta.
Citera
2016-09-27, 20:42
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systemkrasch
En sak till, klart dina psykologer inte haft något att säga om medicinering, dessa är ju inte utbildade inom ämnet. Gör du dig dum med flit nu eller är du bara en korkad, skön kille?

mm jag besvarade trådstartarens fråga kringa att prata med sin f.d psykolog ang sobril?
Citera
2016-09-27, 20:47
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systemkrasch
Det är jättebra att använda milda bensodiazepiner ibland när man känner att det blir jobbigt. Särskilt i socialt stim o dylikt, i publika miljöer, där man normalt inte är van vid att fungera optimalt. Här är bensodiazepiner otroligt bra att använda.

Det är dock inte optimalt, såklart. Självklart ska man arbeta med sig självt. Vill man jobba vidare med sig själv har studier påvisat att KBT ihop med bensodiazepiner givit dålig effekt, att gå utanför sin "SAFE ZONE" och jobba med det. Fast vem bryr sig egentligen?

Känn dig trygg i den du är och får bensodiazepiner dig att bli mer trygg i sociala miljöer då och då, så kör på.
Ingen här går upp för inför en publik eller dylikt och drar en presentation utan att skita på sig. Personer som påstår motsatsen har aldrig varit där eller är autistiska.

Ska tillägga att jag själv lidit av svår social fobi i flera år.

Naturligtvis är det jätteviktigt att gå utanför sina "safe zones" och att jobba med det.
Men i vissa fall behöver har iaf jag behövt benzo tillfälligt för att kunna ta mig vidare i mitt liv, och sedan arbeta mig in i de situationer som är jobbiga utan medicinen. nu pratar jag alltså om situationer där det är svårt att "testa igen" tex skolstart, arbetestart, etc. och här pratar vi om flertalet gånger där jag misslyckats och förlorat väldigt mkt tid.

så ja, jag håller inte med om att benzo inte bör användas iöht i en behandling mot social fobi, iaf inte en svår sådan, där det finns "stopklossar" som är för svåra att ta sig förbi, oavsett hur mkt KBT man gått igenom. och för mig veterligen har komb. av kbt, att möta de situationer som är, samt benzo funkar väldigt väl. jag behöver inte ta benzo i väldigt många situationer idag som jag behövde förut. behöver knappt ta benzo alls nuförtiden
Senast redigerad av tingsryd2.8 2016-09-27 kl. 20:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in