Citat:
Ursprungligen postat av
Pazuzu80
Trump har dragit ett cirkustält över den amerikanska demokratin, en mot alla odds fungerande federation, kanske på grund av pluralism, tolerans, öppenhet, ambition.
Så här såg det ut när Reagan och Bush debatterade immigration 1980:
https://www.facebook.com/SFGate/videos/10156400692405594/ . Och nu har vi Trump. Som om Beatles klev av scenen och ersattes av Chumbawamba. Fyfan, vilket förfall...
Låt mig förklara det här med politik för dig. Kommunister var aktiva i Centralamerika, därav säger Reagan som han gör.
Det enda Bush fokuserar på är illegaler för illegalers skull. Notera även att Bush i kontexten illegala mexikaner pratar om "arbetskraft". Alltså mycket lågbetald arbetskraft. Sådan far, sådana söner.
Jag ser det inte som förfall. Tvärtom. Den här vändan åkte Bushen ut tidigt och blev mer eller mindre förödmjukad. Detta är en rejäl förbättring.
Låt mig även för klara det här med kronologi. Illegala mexikaner var ett relativt litet problem på den tiden. Numera är dfet ett stort problem. Därav så är fokus annorlunda. Min poäng är att tiden inte har stannat. En annan poäng är att problem ska åtgärdas direkt. Hade illegalerna sparkats ut vid den tiden hade problemet inte funnits i dag.