• 2
  • 3
2013-10-05, 16:00
Medlem
AlltidPåverkads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcafe
Detta var visst inte samma produkt trots allt. Jag måste nog se om jag kan hitta säcken jag hade förut.

Knepigt, fanns många bra höstgödsel förut vill jag minnas. Nu tycks det svårt att finna dessa.
Nja? hönsgödsel har väl alltid legat rätt "jämt över" NPK-mässigt sett då..

Jo visst var det så, iaf naturligt;
Citat:
Chicken Manure (fresh): 1.6/1.0-1.5/0.6-1.0
http://www.lundproduce.com/N-P-K-Val...verything.html

Men återigen så har alla växthus värda namnet riktigt raketbränsle för blommande.... blommor () såhär års (man använder detta mest på hösten om jag förstått det rätt såvida man inte har sommar året runt i en garderob eller så då..?);
Citat:
Hasselfors Specialgödsel PK 7-25
http://www.hasselforsgarden.se/konsu...cialgoedsel-pk

..eller;
Citat:
Weibulls Höstgödsel PK 11-21
http://www.weibulls.com/produkter/sp...836481.836482p
Senast redigerad av AlltidPåverkad 2013-10-05 kl. 16:06.
Citera
2013-10-05, 16:27
Medlem
dcafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlltidPåverkad
Nja? hönsgödsel har väl alltid legat rätt "jämt över" NPK-mässigt sett då..

Jo visst var det så, iaf naturligt;

http://www.lundproduce.com/N-P-K-Val...verything.html

Men återigen så har alla växthus värda namnet riktigt raketbränsle för blommande.... blommor () såhär års (man använder detta mest på hösten om jag förstått det rätt såvida man inte har sommar året runt i en garderob eller så då..?);

http://www.hasselforsgarden.se/konsu...cialgoedsel-pk

..eller;

http://www.weibulls.com/produkter/sp...836481.836482p

Hehe. Jag skriver om höstgödsel och inte hönsgödsel. Samma typ av gödsel du själv ger en länk till med just högt PK men inge N.

EDIT: Tack förresten för länken till Weibulls. Fin produkt som verkar finnas lite varstans. Blir lätt att komplettera Blåkorn med för en närmast perfekt balans.
Senast redigerad av dcafe 2013-10-05 kl. 16:40.
Citera
2013-10-05, 16:39
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Om man måste köpa sina produkter på ett vanligt trädgårdsland, så funkar det enligt Jorge Cervante bäst att säga att man odlar tomater. Tomater trivs i liknande förhållanden som Cannabis. Problemet med näring kan vara att hitta något flytande som innehåller mycket fosfor. Ett tips är därför att blanda ner Benmjöl i jorden vid planteringen. Varva ner ca 4-5 dl i ca 30 liter jord. Benmjöl finns på dom flesta odlingsställena och är ganska billigt. Fosfor ligger på runt 14.
Gå sen till en hälsokostbutik och fråga efter "bittersalt". Detta går även under namnet "epsom salt" och är ren magnesiumsulfat. Detta tillskott är ofta väldigt nödvändigt att ha till hands. Blanda 1-2 teskedar bittersalt med ca 4 liter vatten. Vattna med den här blandningen vid varje bevattningstillfälle från ett par veckor in i blom. Bittersalt kostar ca 70-80kr för 1 kilo.

Fan va gött, jag har letad efter magnesiumsulfat, ska kolla nästa gång jag drar till kost-butiken =)
Citera
2013-10-05, 18:27
Medlem
AlltidPåverkads avatar
Citat:
Hehe. Jag skriver om höstgödsel och inte hönsgödsel. Samma typ av gödsel du själv ger en länk till med just högt PK men inge N.

EDIT: Tack förresten för länken till Weibulls. Fin produkt som verkar finnas lite varstans. Blir lätt att komplettera Blåkorn med för en närmast perfekt balans.
Så satt jag och tänkte att folk kommer läsa det fel i mitt inlägg så gjorde jag det själv i ett föregående.
Skönt du inte gick "all in" och helt idiotförklarade mig, -I stand corrected!
Citera
2013-10-06, 00:44
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystiqe
Fan va gött, jag har letad efter magnesiumsulfat, ska kolla nästa gång jag drar till kost-butiken =)

Jag köpte mitt magnesiumsulfat på en random Life-butik. Har för mig att det kostade strax över 80kr för 1kg.

Det lustiga var att jag först sökte efter produkten på deras webbsida (lifebutiken.se), utan nåt som helst resultat, förutom små pillerburkar med några milligram mg-sulfa i varje kapsel.. Så låt er ej luras om ni inte hittar produkten på deras hemsida, utan knalla istället in en butik och fråga efter "bittersalt", så löser det sig säkert. Och då är det helt rent mg-sulfat i kilo-påsar, helt utan tillsatser eller annat vitamintrams....
Citera
2014-01-01, 07:41
Medlem
Jag är ute efter en fosfor rik blomnäring utan kväve eller väldigt lite med eller utan micronäring som inte är allt för dyr.
Citera
2014-01-13, 13:16
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meskalin
Jag är ute efter en fosfor rik blomnäring utan kväve eller väldigt lite med eller utan micronäring som inte är allt för dyr.
Finns ju fladdermusdynga som exempelvis Guanokalong pulver. NPK = 2-15-2. (dock gott om micronäring i dessa)
Om du måste ha ren fosfor så finns det fosfornäring från till exempelvis Canna och Hesi. Både som PK 13/14 och även Cannas Mono Phosfor på 20%. Tror dom ligger på dryga hundralappen, men då lär en flaska räcka ett tag. Även GHE's flora-produkter finns med näring utan kväve. Problemet med dom är ju att dom bara säljs av odlingsbutiker som Hydrogarden och liknande. Annars är Benmjöl ett billigt alternativ som har väldigt högt fosforinnehåll och förhållande vis lågt kväveinnehåll. Finns dessutom i varje handelsträdgård.
Citera
2014-01-14, 10:12
Medlem
Skulle man kunna använda KNO3 i någon fas?
"Krista K Plus"
Citera
2014-01-14, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Finns ju fladdermusdynga som exempelvis Guanokalong pulver. NPK = 2-15-2. (dock gott om micronäring i dessa)
Om du måste ha ren fosfor så finns det fosfornäring från till exempelvis Canna och Hesi. Både som PK 13/14 och även Cannas Mono Phosfor på 20%. Tror dom ligger på dryga hundralappen, men då lär en flaska räcka ett tag. Även GHE's flora-produkter finns med näring utan kväve. Problemet med dom är ju att dom bara säljs av odlingsbutiker som Hydrogarden och liknande. Annars är Benmjöl ett billigt alternativ som har väldigt högt fosforinnehåll och förhållande vis lågt kväveinnehåll. Finns dessutom i varje handelsträdgård.

Det vart advanced nutrients 3 part efter jag sett detta klipp.
http://www.youtube.com/watch?v=7-yFtzDigVc
Citera
2016-09-26, 11:23
Medlem
Citat:
Till vegetativ fas funkar det utmärkt med enbart Blåkorn (i alla fall om man odlar i jord). I blom kan man sedan köpa något som kallas "Höstgödsel". Blandar man 50/50 Blåkorn och Höstgödsel får man väldigt bra blomnäring. Dessa två näringar kostar väldigt lite jämfört med traditionell cannabisnäring och kan köpas på ställen som Plantagen och K-Rauta m.fl. Så här års får man oftast en mindre säck på några kg för en dryg 100-lapp (minns ej hur många kg men räcker minst 10 gånger längre än förpackningar med "specialgödning" i samma prisklass).

Du kan också komplettera med melass som du köper hyggligt billigt på Granngården eller liknande ställe (5 liter för typ 150:-). Vissa mikroorganismer kan vara bra att lägga till också. Dessa vet jag dock inte vart man köper annat än hos specialbutiker, men innebär inte mer i termer om pengar än ca 100-lappen.

Det går att använda Blåkorn och Höstgödning i hydro med. Men jag vet inte hur det blir med vissa spårämnen då. Dessa kan finnas i fel proportioner. Det kan också finnas hormontillskott i "specialgödning" som jag inte kan redogöra för effekten hos.

Jag kör också höstgödsel för blom där jag blandar ut ca 1 DL höstgödsel i en 500ML-flaska med vatten (värden tagna ur helt i luften, jag testar mig fram) som jag låter stå några dagar. Skakar om varje dag. Därefter, vid dosering, skakar jag flaskan och häller upp rätt mängd näring sett till vattenmängd i min hydro som funkar riktigt bra i en bubblare.

Men hur blir det egentligen i en passiv hydro? Gödseln blandar ju ut sig i vattnet men ser ändå att det lägger sig lite i botten vid vatten/näringsbyte. Jag tänker att mina syrestenar rör upp näringen något men är det passiv så lägger sig höstnäringen i botten?

EDIT: såg datum nu.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in