2016-09-26, 07:40
Medlem
LuluBrooksies avatar
Badkarsteorin låter väldigt mycket Kommissarie Morse.

Jag trodde det var kutym att man vid drunkningstillbud som verkar skumma (som detta, där man hittar en drunknad på en meters djup!) tar ett vattenprov ur lungan och ett vattenprov ur sjövattnet för jämförelse.

Varför har det inte gjorts? Shit, svenska poliserna är slappa alltså. Eller är det här också lite för mycket Kommissarie Morse?
Citera
2016-09-26, 09:50
Medlem
lasternassummas avatar
Från det perspektiv man har om man följt fallet, t.ex. genom tråden,
så blir det lite svårt att ta in att Akis drunkning kunde avfärdas så
pass enkelt av polisen.

Lite samma med att Anki var enda tänkbara gärningsmannen för
polisen, innan hon kunde tala och höras.

Den enda förklaring jag kan komma på till detta är att vi har en
polisorganisation som av olika orsaker är ansträngd och inte arbetar
under optimala omständigheter. Ledning, organisation och bemanning
tror jag lämnar lite övrigt att önska. En överordnad om inte har
resurser att utreda lär sig att lägga ner allt som inte är solklara fall.
Om det sker med mord är det naturligtvis skrämmande.

Om Akis död från början utretts som mord hade det troligen varit löst nu.
Om Görans död från början setts som att det kunde vara utfört av någon
annan än Anki så hade troligen utredningsläget i det fallet varit bättre nu.
Om tänkbara vittnen hörts dagen efter mordet i stället för efter flera veckor
så hade dom kommit ihåg bättre, bara som ett exempel på spår som "kallnar".

Nu mal utredningarna på och jag tror att fallen nu har de resurser som
behövs. Bara att hoppas att båda fallen blir lösta.

Citera
2016-09-26, 10:03
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
JM's dotter J*lia och hennes sambo är naturligtvis väl kända för Aki. De erbjuder sig att skjutsa fram och tillbaka till stugan för att hämta Aki's barn, J*lias kusiner, och så småningom återvända till E-tuna. Aki köper detta men det var nog dagens sämsta beslut. Efter en liten matbit och ett större alkoholintag, ev med ytterligare drog, så tog nog Aki ett bad som han inte själv hade bestämt.

Sansa er lite i spekulationerna, nu jobbar ni iväg så ni inte ens har koll på att JM:s dotter J*lia och JM:s andra barn är syskon - inte kusiner.
Citera
2016-09-26, 13:42
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Nu var förvisso inte älskling i Sverige vid denna tidpunkten men t.ex. en svärson skulle ju kunna vara till hjälp.
Lite alkohol och kanske ytterligare någon annan drog så är det nog ganska enkelt att dränka någon i ett badkar. I en sjö på en till en och en halv meters djup är det bra mycket svårare. Även om det skulle röra sig om flera förövare. Det räcker med att dra ner en utav dem och denna får panik (vilket utlöses nästan omedelbart eftersom att det var mer än vad han/hon hade räknat med) för att den eller de övriga kommer på andra tankar och försöker rädda sitt skinn. I ett badkar är det bara att tynga ner offret. Sidokrafterna behöver man inte räkna med eftersom att de aldrig uppstår. JM ser ut att väga mellan 70-90 kg så det räcker kanske med henne. (Ja jag var elak nu men det kostar jag på mig)
Vad jag vet så finns det inget datum för när älskling klev över Svenska gränsen, endast när han första gången kontaktade myndigheterna
Citera
2016-09-26, 15:01
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Sansa er lite i spekulationerna, nu jobbar ni iväg så ni inte ens har koll på att JM:s dotter J*lia och JM:s andra barn är syskon - inte kusiner.

Helt rätt! Hon har för många barn helt enkelt. Syskon ska det vara eller halvsyskon om vi ska vara petiga.
Citera
2016-09-26, 15:06
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Vad jag vet så finns det inget datum för när älskling klev över Svenska gränsen, endast när han första gången kontaktade myndigheterna

Det mest sannolika är att han inte fanns i Sverige vid denna tidpunkt men det kan ju naturligtvis inte helt uteslutas. Det finns många olika möjligheter. En del mer troliga än andra men ingen kan naturligtvis inte helt uteslutas.
Citera
2016-09-26, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Från det perspektiv man har om man följt fallet, t.ex. genom tråden,
så blir det lite svårt att ta in att Akis drunkning kunde avfärdas så
pass enkelt av polisen.

Lite samma med att Anki var enda tänkbara gärningsmannen för
polisen, innan hon kunde tala och höras.

Den enda förklaring jag kan komma på till detta är att vi har en
polisorganisation som av olika orsaker är ansträngd och inte arbetar
under optimala omständigheter. Ledning, organisation och bemanning
tror jag lämnar lite övrigt att önska. En överordnad om inte har
resurser att utreda lär sig att lägga ner allt som inte är solklara fall.
Om det sker med mord är det naturligtvis skrämmande.

Om Akis död från början utretts som mord hade det troligen varit löst nu.
Om Görans död från början setts som att det kunde vara utfört av någon
annan än Anki så hade troligen utredningsläget i det fallet varit bättre nu.
Om tänkbara vittnen hörts dagen efter mordet i stället för efter flera veckor
så hade dom kommit ihåg bättre, bara som ett exempel på spår som "kallnar".

Nu mal utredningarna på och jag tror att fallen nu har de resurser som
behövs. Bara att hoppas att båda fallen blir lösta.

Akis drunkningsolycka slutar som med Linda C. alla vet att det var Mats
men det gick inte att bevisa mord

Samma med Aki alla vi som tror att det är J.M. men det går inte att bevisa
Hoppas att jag har fel!

Nu det viktigaste är att Johanna M. bli dömd för mord på pappa och mordförsök på mamma.

Inte en mördare till som ska gå fri!!!

Tack för dina uppdateringar.
Citera
2016-09-26, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nivijag
Akis drunkningsolycka slutar som med Linda C. alla vet att det var Mats
men det gick inte att bevisa mord

Samma med Aki alla vi som tror att det är J.M. men det går inte att bevisa
Hoppas att jag har fel!

Nu det viktigaste är att Johanna M. bli dömd för mord på pappa och mordförsök på mamma.

Inte en mördare till som ska gå fri!!!

Tack för dina uppdateringar.
Men om ingen blir fälld för den sk drunkningsolyckan innebär det ju att en mördare går fri, eller åtminstånde en medhjälpare, om nu inte JM utfört allt ensam, vilket jag har svårt att tro.
Citera
2016-09-26, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torkel.K
Men om ingen blir fälld för den sk drunkningsolyckan innebär det ju att en mördare går fri, eller åtminstånde en medhjälpare, om nu inte JM utfört allt ensam, vilket jag har svårt att tro.

Jag menar att i sk drunkningsolyckan tror att mördaren går fri som i Lindas C. fall.
Men hoppas att hon bli dömd för mord på pappa och mordförsök på mamma, det iaf.
bli dömd för ett mord! bättre det än att även fria henne! från detta mord,
det är det som jag är orolig för.
Citera
2016-09-26, 17:47
Medlem
Mamman och systern till den 41-åriga kvinna som har häktats misstänkt för mord och mordförsök på sin pappa och mamma, nekas advokat Elisabeth Massi Fritz. Däremot får de ett annat målsägandebiträde. Det har Svea Hovrätt beslutat.
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4398381-mordmisstankta-41-aringens-familj-nekas-massi-fritz-far-sitt-andrahandsval
Citera
2016-09-26, 18:16
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Mamman och systern till den 41-åriga kvinna som har häktats misstänkt för mord och mordförsök på sin pappa och mamma, nekas advokat Elisabeth Massi Fritz. Däremot får de ett annat målsägandebiträde. Det har Svea Hovrätt beslutat.
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4398381-mordmisstankta-41-aringens-familj-nekas-massi-fritz-far-sitt-andrahandsval

Även om de inte fick Elisabeth Massi Fritz så blev det i alla fall deras andrahandsval. Det eliminerar en eventuellt framtida jävsituation och samtidigt fick de båda samma målsägarbiträde. Det borde vara en fördel i sig men framför allt så kan de komma igång med vad som ligger framför dem.
Citera
2016-09-26, 18:49
Medlem
Citat:
Även om de inte fick Elisabeth Massi Fritz så blev det i alla fall deras andrahandsval. Det eliminerar en eventuellt framtida jävsituation och samtidigt fick de båda samma målsägarbiträde. Det borde vara en fördel i sig men framför allt så kan de komma igång med vad som ligger framför dem.
Håller med dig. Dessutom, utan att lägga någon värdering på advokat Carlstedt så tror jag att för Anki kan det vara bra med en kvinna. Kan nog kännas tryggare. Mor och dotter relation i den mest extrema avarten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in