Citat:
Lojaliteten är ömsesidig. Mona är partilojal - hon gör det som partiet ber henne om, även om det är besvärligt och man inte ska förvänta sig att bli populär på kuppen. Det är klart att en partiordförande uppskattar det.
Sen ska man ju inte bortse från att hon har en väldig ojämn talangprofil. Dvs hon faktiskt är riktigt bra på somliga saker också, inte bara en hopplös slarvmaja som inte klarar av att hålla sig till regler och förordningar. (Jag har en bekant som en gång blev skjutsad av Mona i hennes bil. Bilgolvet var fullt av tomma läskburkar och tomförpackningar...) Hon är duktig på att koka ner politiska budskap i slagkraftiga formuleringar - en kompetens som den inte sådär väldigt retoriskt slagkraftige Stefan Löfven egentligen behöver.
Sen ska man ju inte bortse från att hon har en väldig ojämn talangprofil. Dvs hon faktiskt är riktigt bra på somliga saker också, inte bara en hopplös slarvmaja som inte klarar av att hålla sig till regler och förordningar. (Jag har en bekant som en gång blev skjutsad av Mona i hennes bil. Bilgolvet var fullt av tomma läskburkar och tomförpackningar...) Hon är duktig på att koka ner politiska budskap i slagkraftiga formuleringar - en kompetens som den inte sådär väldigt retoriskt slagkraftige Stefan Löfven egentligen behöver.
Ja det är klart att hon en gång har varit väl ansedd, en värdefull och viktig partikamrat, hon kokar ner svåra komplicerade saker till floskler, som visserligen har gått hem, både i stugorna och bland partifolk när det begav sig.
Men vad är det hon sagt?
Citat:
Mona:
"Jag hatar allt genuint typiskt svenskt."
Källa: Expressen den 26 juli 2002.
"Jag hatar allt genuint typiskt svenskt."
Källa: Expressen den 26 juli 2002.
Varför hatar hon allt genuint svenskt? Tänk om vi hade fått en statsminister över Sverige som hatar allt genuint svensk, det känns faktiskt riktigt sjukt
Några riktigt bra citat nedanför,
Citat:
De dåliga politikerna, det är sådana som aldrig kommer ut ifrån det här huset, till exempel, och som pratar på ett sådant sätt så att "vanliga", inom citationstecken, folk inte förstår.
Riksdagsledamoten Mona Sahlin, stående i kammaren, intervjuas i Sveriges Televisions Aktuellt den 21 september 1982.
Försök inte gömma dig bakom mina kjolar, för de är ganska korta.
Mona Sahlin till centerledaren Olof Johansson den 13 september 1991 i den avslutande tv-debatten i valrörelsen. Citerad i Aftonbladet den 18 januari 2007 och i Upsala Nya Tidning den 17 mars 2007.
Riksdagsledamoten Mona Sahlin, stående i kammaren, intervjuas i Sveriges Televisions Aktuellt den 21 september 1982.
Försök inte gömma dig bakom mina kjolar, för de är ganska korta.
Mona Sahlin till centerledaren Olof Johansson den 13 september 1991 i den avslutande tv-debatten i valrörelsen. Citerad i Aftonbladet den 18 januari 2007 och i Upsala Nya Tidning den 17 mars 2007.
Vissa citat faller platt när hon uppenbarligen inte menar vad hon säger, tex:
Citat:
Om man är socialdemokrat, då tycker man att det är häftigt att betala skatt. För mig är skatt det finaste uttrycket för vad politik är.
Mona Sahlin i Sveriges Television den 8 september 1994.
Mona Sahlin i Sveriges Television den 8 september 1994.
Här finns massor av klatschiga saker Mona Sahlin har sagt: https://sv.wikiquote.org/wiki/Mona_Sahlin
Men när det bara är tomma ord.
Det är en horribel jämförelse men, Kapten Klänning sa också mycket fina och kloka ord när han stod och höll sina föreläsningar.