Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Problemet är dock vad som kan hända om man INTE gör något, vad gäller FN och västvärlden så finns det här ett internationellt ansvar att ta. Man skulle faktiskt kunna jämföra Libyen med Rwanda 1994, Srebrenica 1995 eller Kambodja 1975.
Eftervärldens dom skulle bli hård om man väljer att blunda för det som kan ske, eller sker, det gäller att balansera.
Av alla dåliga världar så ser jag tyvärr att Al Assad tar makten i landet igen som den bästa.
Vet inte om de går att jämföra, Rwanda/Srebrenica gjorde man för LITE och för sent, tvärtom med Libyen. Arabiska våren var den än skedde var en katastrof, exkl Tunisien.
Hade inte Clinton ett finger att göra med balkan-kriget också? Tänker inte på "sniper-beskjutning" lögnen, jag orkar inte forska i det men gissar att hon klanta sig på ett mindre smickrande sätt.
Vi håller i mångt och mycket med varandra i utrikes-filosofi alltså, varför stödjer du inte Trump då? Det var skamligt att inte bistå yazidierna och kurderna med nödhjälp och vapen inkl tidigare.
Varför ska skumma lastbilar behöva vara det enda sättet att få fram nödhjälp undrar jag. Flyktinglägren runtom i värden ser fan värre ut än "djungeln" i Calais.
Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Oljan tillhör ju nationen som den ligger i, att först befria irakierna för att sedan råna dem på oljan är ju samma sak som att slå undan benen på landets utveckling. De måste ha pengar för att bygga upp infrastruktur och industri efter Saddam och kriget.
Självklart ska de ersättas med cash till sista droppen, men det gör också deras tusentals Humvees betalda (som IS snodde, >2000 st såväl som oljan och guld/cash i bankerna).