2016-09-23, 21:50
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dodsknarkarnazi
Känner igen mycket på den listan. Vad menar du? Vad behöver det inte handla om?
Jag är väl mer förvånad att jag upplever så mycket och så starkt nu, med tanke på att jag inte upplevde mer än ett psykiskt sug när jag tog en veckas uppehåll för en månad sedan. Hade inte förväntat mig detta.

Jag menade att det inte nödvändigtvis behöver handla om syndromet som beskrevs i den länkade artikeln. Det du upplever kan även vara dina ursprungliga psykiska symtom, som kommer tillbaka i värre skepnad när du inte har tillgång till Alprazolam - någonting som jag känner igen efter kortare tids användning av just den medicinen i låga doser (0.5-1 mg). Alternativt så är det en form av fysiska utsättningssymtom i kombination med de ursprungliga psykiska symtomen i förstärkt form.

Viktigt att ha i åtanke är att Alprazolam är en potent bensodiazepin och bör användas med respekt. Nu tycker jag att du med doser på 0.5-1 mg har använt den sparsamt, men i det här fallet är nog kontinuitet - i ditt fall fyra månaders mer eller mindre dagligt användande - av stor betydelse.
Citera
2016-09-23, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag menade att det inte nödvändigtvis behöver handla om syndromet som beskrevs i den länkade artikeln. Det du upplever kan även vara dina ursprungliga psykiska symtom, som kommer tillbaka i värre skepnad när du inte har tillgång till Alprazolam - någonting som jag känner igen efter kortare tids användning av just den medicinen i låga doser (0.5-1 mg). Alternativt så är det en form av fysiska utsättningssymtom i kombination med de ursprungliga psykiska symtomen i förstärkt form.

Viktigt att ha i åtanke är att Alprazolam är en potent bensodiazepin och bör användas med respekt. Nu tycker jag att du med doser på 0.5-1 mg har använt den sparsamt, men i det här fallet är nog kontinuitet - i ditt fall fyra månaders mer eller mindre dagligt användande - av stor betydelse.

Aha, läste inte från början, endast symptomen. Men...nääe... det där var ingen rolig läsning
Jag tycker att jag har använt alpran med respekt och aldrig flummat eller något sådant. Morgondosen på 0,5 och bara mer då jag verkligen behövt det.
Nej, va fan, är väl bara att ta sig samman och hantera det.
Är riktigt sugen på att dricka mig igenom detta men har inte den möjligheten. Jag får väl bara rida ut stormen, antar jag.. Något annat kan jag ju inte göra?
Citera
2016-09-24, 06:36
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Aha, läste inte från början, endast symptomen. Men...nääe... det där var ingen rolig läsning
Jag tycker att jag har använt alpran med respekt och aldrig flummat eller något sådant. Morgondosen på 0,5 och bara mer då jag verkligen behövt det.
Är riktigt sugen på att dricka mig igenom detta men har inte den möjligheten. Jag får väl bara rida ut stormen, antar jag.. Något annat kan jag ju inte göra?

Jag är ingen expert i ämnet, men jag tror att du borde komma relativt lindrigt undan. Bara att rida ut stormen. Jag har dock erfarenhet av bensodiazepiner - Oxazepam, Diazepam, Lorazepam och Alprazolam, bland annat - (ordinerade av läkare mot ångest) och kan lätt säga att Alprazolam, enligt min personliga erfarenhet, är den mest förrädiska och den som har haft mest inverkan på mitt mående i övrigt även efter kort tids eller sporadisk användning i låga doser (0.5-2 mg, men vanligtvis inte mer än 0.5-1 mg). Det beror troligtvis på individuella faktorer samt hur känslig man är, men Alprazolam är en stark/potent benso med kort halveringstid och kan därför skapa rejäla dalar i ens mående, eftersom substansen verkar snabbt, men försvinner snabbt ur kroppen. Om de symtom du beskriver är en form av utsättningssymtom, så finns förklaringen till det faktum att symtomen kom så snabbt efter att du avbröt din lågdosbehandling i faktorerna stark/potent benso----> Kort halveringstid -------> Kontinuitet. Tänk på att du har använt den dagligen i fyra månader. Så här säger FASS om behandlingstiden:

Citat:
Behandlingstiden bör vara så kort som möjligt (se avsnitt Dosering) beroende på indikation men bör inte överstiga 8-12 veckor för ångest och depression och åtta månader för paniksyndrom, inklusive nedtrappningsperiod

Så här säger FASS om utsättningssymtomen:

Citat:
Vid abrupt utsättande av bensodiazepiner kan det uppträda parestesier, perceptoriska förändringar och depersonalisation under en eller ett par veckor.
Vid abrupt utsättande av bensodiazepiner har även abstinenssymtom i form av lättare dysfori och insomnia rapporterats, liksom mag- och muskelkramp, kräkningar, svettningar och tremor.

http://www.fass.se/LIF/product?nplId=19860425000102

Men det är nog ingen större fara. Mitt råd är att du rider ut stormen och när du får tillgång till Alprazolam igen är det generellt en bra idé att försöka hålla dig till ett sporadiskt bruk och hitta andra vägar att hantera ditt mående överlag. Du bör även överväga Diazepam som alternativ till Alprazolam.
Citera
2016-09-24, 08:26
Medlem
populopiduss avatar
Citat:

0,5-1mg alpra låter lite men det är en extremt potent drog så i själva verket är det inte så lite, och 4 månader är en lång tid. Om du inte hade blivit fysiskt beroende av dagligt intag under så lång tid hade jag varit väldigt förvånad. Tycker du ska sluta med skiten helt och hållet. Prova cold turkey men blir det för svårt så trappa ner. Det finns ju 0,25mg-tabbar också.
Citera
2016-09-25, 00:04
Medlem
Thirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av levfordagen90
Tack för din omtanke och för att du tog dig tid att svara. Jag föredrar diazepam men det är ju så lång halveringstid på skiten. Jag lever med ångest och och sömn problem det enda läkaren skriver ut är atarax propavan eller mirtazepin och den skiten funkar ju inte. Så jag får helt enkelt själv medicinera tyvärr har gjort det i några år. Men depo tableterna var grymma när dem väl bärjade verka. Tack för ditt svar. Må bäst!

Självfallet!
Det är just därför Diazepam är så bra - lång halveringstid!
Angående dina sömnproblem: be om att få melatonin utskrivet (melatonin AGB eller APL) - Apotekstillverkade läkemedel - INTE circadin. Är det insomningssvårigheter eller sömnproblem du har i form av förtidiga uppvaknanden/många uppvaknanden? Då din läkare skriver ut Mirtazapin så antas det förstnämnda då det i låg dos har hypnotisk effekt. Detta är av rent intresse, men oavsett typ av problem med sömnen torde melatonin i sin rena form lösa både det ena och det andra.
Propavan är enligt min mening någonting man kan söva elefanter med. Har aldrig känt mig så överkörd dagen efter som efter intag av Propiomazin...
Ta hand om dig!
Citera
2016-09-25, 07:44
Medlem
KringExs avatar
Hur länge tycker ni att effekten av Xanor sitter i (ej depo)?
4 timmar tycker jag, sen planer det långsamt ut och efter 6 timmar behöver jag fylla på
Citera
2016-09-25, 08:17
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
4 timmar tycker jag, sen planer det långsamt ut och efter 6 timmar behöver jag fylla på
Det tycker jag stämmer, baserat på egna erfarenheter.
Citera
2016-09-25, 21:22
Medlem
populopiduss avatar
Testade 1mg Xanor igår till alkohol. Har gjort det tidigare inom hemmets väggar men nu blev det i samband med fest, och fan så bra man mådde. Ingen urballning, klar i huvudet, inget sludder utan skarp i intellekt och kommunikation, social som tusan och ett härligt buzz i kroppen.

Vaknade till råga på allt upp idag helt utan bakfylla och så har det förblivit.

Ska göra det igen men mycket sällan, lite väl bra...
Citera
2016-09-26, 08:24
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx

Stämmer ganska bra med min upplevelse också. Men skillnaden är att jag sällan behöver fylla på, utan 1 mg/dag räcker oftast i ångestdämpande syfte om man tar den vid rätt tid på dagen (gärna vid 11-12). Men då har jag liten tolerans och använder dem endast sporadiskt.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2016-09-26 kl. 08:28.
Citera
2016-09-26, 15:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Men det är nog ingen större fara. Mitt råd är att du rider ut stormen och när du får tillgång till Alprazolam igen är det generellt en bra idé att försöka hålla dig till ett sporadiskt bruk och hitta andra vägar att hantera ditt mående överlag. Du bör även överväga Diazepam som alternativ till Alprazolam.

Dag 5 utan dos och känner mig fortfarande risig men inte lika mycket som för ett par dagar sedan. Jag har fått ny respekt för Alpran i.o.m. denna erfarenhet. Har lagt en beställning på alpra samt diazepam. I teorin verkar Diazepam som ett klart bättre alternativ för min del p.g.a. den långa halveringstiden men återstår att se då jag ej testat substansen tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
0,5-1mg alpra låter lite men det är en extremt potent drog så i själva verket är det inte så lite, och 4 månader är en lång tid. Om du inte hade blivit fysiskt beroende av dagligt intag under så lång tid hade jag varit väldigt förvånad. Tycker du ska sluta med skiten helt och hållet. Prova cold turkey men blir det för svårt så trappa ner. Det finns ju 0,25mg-tabbar också.

Jo, det har man ju verkligen fått klart för sig nu. Jag hade gärna struntat i att knapra något alls men tyvärr är det enda lösningen som det ser ut i dagsläget.
Alpran har hjälpt mig otroligt mycket, jag måste bara lära mig att hantera den bättre och inte knapra dagligen, i förebyggande syfte. Med denna Cold Turkey-erfarenhet i bakhuvudet så lär det nog gå bättre. Tror det var mycket också att jag var nyfrälst på substansen som gjorde att jag spårade lite.
Citera
2016-09-26, 15:46
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thirl
Självfallet!
Det är just därför Diazepam är så bra - lång halveringstid!
Angående dina sömnproblem: be om att få melatonin utskrivet (melatonin AGB eller APL) - Apotekstillverkade läkemedel - INTE circadin. Är det insomningssvårigheter eller sömnproblem du har i form av förtidiga uppvaknanden/många uppvaknanden? Då din läkare skriver ut Mirtazapin så antas det förstnämnda då det i låg dos har hypnotisk effekt. Detta är av rent intresse, men oavsett typ av problem med sömnen torde melatonin i sin rena form lösa både det ena och det andra.
Propavan är enligt min mening någonting man kan söva elefanter med. Har aldrig känt mig så överkörd dagen efter som efter intag av Propiomazin...
Ta hand om dig!

Både diazepam och alprazolam har sin plats i arsenalen mot ångest, men vid längre tids behandling är diazepam mjukare, snällare och mer .. förlåtande om en dos missas t.ex.

Circadin är skamligt dyrt, melatonin fungerar lika bra i vanlig tablett/kapsel som ej är depåberedning. Propavan är bra som del av en "cocktail", jag tar melatonin+Propavan en timme eller två före sängdags och Imovane direkt innan. Morgontröttheten försvinner efter ett tag
Citera
2016-09-26, 15:51
Medlem
KringExs avatar
Ni som tycker att Xanor/Xanax är bättre än Ksalol, varför?
Enligt mig är Kslaol bättre, framförallt för att den slår snabbare och är billigare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in