Citat:
Ursprungligen postat av
Dodsknarkarnazi
Aha, läste inte från början, endast symptomen. Men...nääe... det där var ingen rolig läsning
Jag tycker att jag har använt alpran med respekt och aldrig flummat eller något sådant. Morgondosen på 0,5 och bara mer då jag verkligen behövt det.
Nej, va fan, är väl bara att ta sig samman och hantera det.
Är riktigt sugen på att dricka mig igenom detta men har inte den möjligheten. Jag får väl bara rida ut stormen, antar jag.. Något annat kan jag ju inte göra?
Jag är ingen expert i ämnet, men jag tror att du borde komma relativt lindrigt undan. Bara att rida ut stormen. Jag har dock erfarenhet av bensodiazepiner - Oxazepam, Diazepam, Lorazepam och Alprazolam, bland annat - (ordinerade av läkare mot ångest) och kan lätt säga att Alprazolam, enligt min personliga erfarenhet, är den mest förrädiska och den som har haft mest inverkan på mitt mående i övrigt även efter kort tids eller sporadisk användning i låga doser (0.5-2 mg, men vanligtvis inte mer än 0.5-1 mg). Det beror troligtvis på individuella faktorer samt hur känslig man är, men Alprazolam är en stark/potent benso med kort halveringstid och kan därför skapa rejäla dalar i ens mående, eftersom substansen verkar snabbt, men försvinner snabbt ur kroppen. Om de symtom du beskriver är en form av utsättningssymtom, så finns förklaringen till det faktum att symtomen kom så snabbt efter att du avbröt din lågdosbehandling i faktorerna stark/potent benso----> Kort halveringstid -------> Kontinuitet. Tänk på att du har använt den dagligen i fyra månader. Så här säger FASS om behandlingstiden:
Citat:
Behandlingstiden bör vara så kort som möjligt (se avsnitt Dosering) beroende på indikation men bör inte överstiga 8-12 veckor för ångest och depression och åtta månader för paniksyndrom, inklusive nedtrappningsperiod
Så här säger FASS om utsättningssymtomen:
Citat:
Vid abrupt utsättande av bensodiazepiner kan det uppträda parestesier, perceptoriska förändringar och depersonalisation under en eller ett par veckor.
Vid abrupt utsättande av bensodiazepiner har även abstinenssymtom i form av lättare dysfori och insomnia rapporterats, liksom mag- och muskelkramp, kräkningar, svettningar och tremor.
http://www.fass.se/LIF/product?nplId=19860425000102
Men det är nog ingen större fara. Mitt råd är att du rider ut stormen och när du får tillgång till Alprazolam igen är det generellt en bra idé att försöka hålla dig till ett sporadiskt bruk och hitta andra vägar att hantera ditt mående överlag. Du bör även överväga Diazepam som alternativ till Alprazolam.