2016-09-21, 22:10
Medlem
japanskbruds avatar
när folk renoverar gjutjärnspannor på youtube som är totalt sönderäcklade så verkar det som man ställer dom i ugnen och startar nån självrengöringscykel.. men min ugn är helt mongo från 80-talet + snål hyresvärd. Har inte såna finesser.. däremot så har jag en gammal stekpanna som är vidrig överallt, och förpestar maten med sot och 5mm förstenat fett på utsidan och under som ryker, så värmen leds nog dåligt....... .. t ex när man steker ägg på den så blir dom svarta ... så den har hamnat längst in i ett skåp.. Har redan fått bort det värsta med ett stämjärn
Tänkte försöka rädda den då det egentligen är bra kvalité .. Vad är det som händer när en ugn självrengör sig ? borde man inte kunna simulera det på ngt sätt med temperatur?
Citera
2016-09-21, 22:16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
när folk renoverar gjutjärnspannor på youtube som är totalt sönderäcklade så verkar det som man ställer dom i ugnen och startar nån självrengöringscykel.. men min ugn är helt mongo från 80-talet + snål hyresvärd. Har inte såna finesser.. däremot så har jag en gammal stekpanna som är vidrig överallt, och förpestar maten med sot och 5mm förstenat fett på utsidan och under som ryker, så värmen leds nog dåligt....... .. t ex när man steker ägg på den så blir dom svarta ... så den har hamnat längst in i ett skåp.. Har redan fått bort det värsta med ett stämjärn
Tänkte försöka rädda den då det egentligen är bra kvalité .. Vad är det som händer när en ugn självrengör sig ? borde man inte kunna simulera det på ngt sätt med temperatur?

Det finns några olika typer där den "bästa" är pyrolytisk rengöring. Ugnen hettas helt enkelt upp till runt 600 grader (har jag för mig) i en timme eller två, allt fett och annat bränns helt enkelt bort. Sen tar man ur grejjerna och torkar av med en fuktig trasa.

Jag kommer aldrig att ha en icke-pyrotlytisk ugn igen i mitt liv.

Men såklart, enbart tillbehör som är avsedda för sådan rengöring får vara i ugnen. Annars smälter de söder.
Citera
2016-09-21, 22:34
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det finns några olika typer där den "bästa" är pyrolytisk rengöring. Ugnen hettas helt enkelt upp till runt 600 grader (har jag för mig) i en timme eller två, allt fett och annat bränns helt enkelt bort. Sen tar man ur grejjerna och torkar av med en fuktig trasa.

Jag kommer aldrig att ha en icke-pyrotlytisk ugn igen i mitt liv.

Men såklart, enbart tillbehör som är avsedda för sådan rengöring får vara i ugnen. Annars smälter de söder.

Bästa med hela mitt halvnya kök!!!!! Älskar den och helt klart värd tusenlappen mer.
Citera
2016-09-22, 01:07
Moderator
Allaballawallas avatar
Matlagning och metoder --> Matredskap och inköpsställen
/Moderator
Citera
2016-09-22, 10:02
Medlem
klybans avatar
Ja, det enkla svaret är värme, sen en fuktig trasa och ta upp de mikroskopiska resterna som finns kvar i ugnen.
Citera
2016-09-22, 10:18
Medlem
Saftgroggs avatar
Citat:

Behöver du stämjärn, så hjälper nog inte min metod...
Om det är måttligt inbränt, efter nån klåpare bränt fast nåt utan att rengöra direkt, brukar jag köra vinäger och bakpulver på varm platta.

Det mest drastiska var en halvt fördärvad rostfri kastrull. Den lyckades jag få ok med stålborste på borrmaskinen
Citera
2016-09-22, 22:21
Medlem
madtops avatar
Citat:

Visserligen lite off-topic men jag fräschade precis upp en gammal gjutjärnspanna med mycket gott resultat. Jag använde först ugnsrengöring som fick dra i 4 dagar för att därefter gå på pannan med en borrmaskin med en ståltrådsborste. Och avslutade med att steka in den i flera omgångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in